{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor mange kæder??
  • #1   22. maj 2013 Jeg har 2, en til hvert hjulsæt. Mener ikke det er et problem med bare en kæde så længe man vedligeholder kæderne ordentligt.
    Samtidigt er det heller ikke det dyreste at udskifte på en cykel.

• Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator

Følger: 8 Følgere: 46 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #2   22. maj 2013 nu sprøger jeg måske dumt, men Kristian, men bytter du tilbage til en "brugt" kæde hver 300 km? og hvorfor? og hvad gør du ved kæden, for at du kan bruge den igen? eller ligger der anden videnskab bag dette bytteri?

(i'm still a newbie)

• #3   22. maj 2013 Der er altså noget med de kæder, hvis man har lidt dyrere grej (Jeg snakker lige MTB)!
    Så kan det absolut godt betale sig at begynde at måle på den og specielt når man bevæger sig op i Sram X0 og XX1 eller Shimano XTR udstyret som er UALMINDELIGT dyrt for enten en ny kassette eller ny(e) chainring(s)

En kæde skal skiftes når den har givet sig mellem 0,75 og 1 % (Hvilket også er det interval som en slidtagemåler til kæden er opgivet til ( http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=10219)
    Ifølge diverse informationer som jeg har hentet hos Sram og KMC, skulle en kassette og chainrings gerne kunne holde til at køre 3 kæder flade, hvorefter det anbefales at skifte drivlinjen.

Har man en kæde som har strukket sig mere end 1 % går slidtagen først stærkt (Jeg kørte i uvidenhed omkring dette med min tidligere kæde indtil den knak og har efterfølgende målt en slidtage på 1,2%) og du kan risikere at en ny kæde blot vil hoppe tænder over (Bitter erfaring - hvor hele drivlinjen måtte skiftes og var næsten en udgift på 1000,- frem for et tidligere skift af kæden til 200,- )

• Apollon

#4   22. maj 2013 Stefan R

Det er jeg også med på, måler min kæde hver gang jeg smøre den efter hver tur, tager jo kun 5 sek at gøre smiley

men at bytte mellem 2 "brugte" kæder forstår jeg ikke lige det "kloge" i ?

• #5   22. maj 2013 Jaa, 2 fluer med et smæk:
    Det kan spare en for nogle $$$ samtidig med man er velvidende om, at grejet er i orden smiley

• #6   22. maj 2013 Grunden til at han skifter mellem kæderne er for at en kassette kan holde til at slide to kæder op... Når han så skifter hver 300 meter, så sikre han at kassette og kæde er slidt tilpas meget sammen.
    Gjorde han ikke dette ville kæde springe over tænder, da en ny kæde ikke er lige så slidt som den brugte kassette..

Han får derfor mere ud af sin drivlinie og spare penge!

• #7   22. maj 2013 300 km*
    You get the point

• Apollon

#8   22. maj 2013 ahhh

• #9   22. maj 2013 Mhm burde man ikke skifte mellem 3 kæder hvis en kassette kan holde til 3 kæder som der stå længere oppe i indlægget???

• #10   23. maj 2013 Jeg gør det også bare fordi det gør at kassetten kan holdere længere, men hvor mange kæder bruger folk at skifte imellem? smiley tsk for svarene

• #11   23. maj 2013 Da jeg havde min mtb skulle jeg til min 4 kæde inden den blev nakket.

Jeg målte min kæde med jævne mellemrum og når den var mellem 0.5 og 0.75 så skiftede jeg den.

Så jeg havde ikke 4 kæder liggende jeg skiftede den bare når den var ved minimum. Fungerede helt fint.

• #12   23. maj 2013 Jeg har netop brugt nogle dyre lærepenge..
    For et år siden købte jeg komplet XX geargruppe samt en KMC guldkæde.
    Det har fungeret helt perfekt.. Kæden, Kassetten og klinger er blevet MEGET kærligt vedligeholdt! Tro mig..
    Her for nylig synes jeg så at kæden er blevet lige lovlig ledløst/lang.. Har ikke måleapparat, men jeg bare kunne mærke det.. Cyklen/gearingen kørte stadig helt fint!
    Der blev derfor købt en helt ny kæde (SRAM 1091-R)..
    Jeg valgte ikke at skifte kassetten/klinger samtidig imod anbefalinger, men den ser absolut ikke slidt ud..
    Problem??
    Ja, mindste klinge 26T foran knirker/knager/brager når den nye kæde køre her.. Ingen problemer på stor klinge 39T.. Kassetten virker til at fungere, men skal lige teste lidt mere.. Der var nemlig et par enkelte "hak"..
    Jeg købte en ny lille klinge 26T foran = Problem løst..
    Håber ikke også der skal ny kassette på... Den er sku lidt kostbar..
    Men men.. nu bruger jeg også 3 kæder til at skifte imellem..

• #13   23. maj 2013 Bare kør med en af gangen Mikkel mål og når den rammer 0.5 så skift smiley

• #14   23. maj 2013 Tja. nu gør det ikke så meget.. har masser liggende.. har jo min egen lille butik..
    http://www.facebook.com/Cykelkaelderen

• #15   23. maj 2013 hmm.....
    Hvor mange km ca.kører i før kæden er slidt ca. 0,5?
    på racer.

• #16   23. maj 2013 Det skal jeg fortælle dig når jeg har ramt 0.5 på min nye Boardman smiley

• #17   23. maj 2013 smiley kun tanke. vil hellere skifte kæde lidt oftere, end resten smiley
    kører med 105 kæde, og som meget tung mand, må jeg skuda rive godt i den, når nu jeg rejser mig i pedalerne, og river i styret smiley

vil nødigt resikkerer en knækket kæde.

jeg har kørt ca. 1500km indtil videre på den kæde. må lige måle den!

Kommentér på:
Hvor mange kæder??

Annonce