{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kort/lang pedalarm?
  • #1   21. jan 2014 Du kan læse lidt om det her:
    http://bikedynamics.co.uk/FitGuidecranks.htm


  • Dan B
    Dan B Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   21. jan 2014 Der kan man bare se - så har amatør mekanikeren/rytteren også lært noget i dag.. smiley

    Tak for svar


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #4   21. jan 2014 Med korte pedalarmen er det nemmere at holde en høj kadance, men man kan til gengæld heller ikke træde så store gear.
    Den rigtige længde pedalarmen til dig, afhænger af længden på dine ben, styrken på dine knæ og din kørestil


  • #7   22. jan 2014 Nu er det lige væsentlig at man husker at der ikke er 2.5mm til forskel på armene hvis det er til mountainbike... der er 5mm og det har en væsentlig betydning for belastning på knæ (selv om Simon mener noget andet).

    Måden man måler korrekt længde på pedalarme er at man tager ud fra skridtmål og så tager mål på låret ud fra de mål kan man så finde korrekte længde og knæ samt hofter har korrekte vinkel ud fra pedal akslen, så vil nogen sige at det ikke passer for der sidder 175mm arme på alle mtb fra nye og nej det gør der ikke de seriøse mærker tilpasser længde på størrelsen af cyklen men ellers er der kun en grund til at de bruger samme 175mm og det er volume pris ved oem indkøb, det er billigere at købe en hel container i en længde end en container med varierende længder.

    Er man i tvivl så gå til en der kender til fysiologi, bikefit eller nogle som har mange års kendskab helt inde i branchen (butik eller i udvikling/produktion).

    Længden giver selvfølgelig en forskel på udveksling men det som der tæller er at have et rundt tråd og den rigtige kadance, en lav kadance giver for stor belastning på led samt trækker effekten hurtigt ud af musklerne og dermed giver et kantet og temmelig u-effektivt tråd, jo højere kadance man kan holde jo mindre effekt benytter man og har mere energi i den sidste del af turen/løbet.

    Til landevej er en god kadance mellem 80rpm og op til 105rpm og til mtb er den optimale mellem 75rpm og 100rpm kan man ikke holde fart eller holde den kadance så er der noget som skal trænes op eller også køre man bare u-effektivt og typisk lidt langsomt i den sidste halvdel af løb/tur.


  • #10   22. jan 2014 Udover at vi ikke kørte med 170 pedalarme i 70-80´rne men 172.5 så er det de lange arme som skader rytternes knæ hvis rytter skal bruge kortere arme og ikke den anden vej.

    Pedalarms længe påvirker gearing på det niveau at udveksling i tråd er forskellig, det er vigtigt at huske at 2.5mm kun gælder på den ene halvdel af en omdrejning og mål bliver fordåblet på en hel omgang, tænker man så i mtb så er forskel den dobbelte og tænker man så vægtstangs udveksling så vil det forplante sig på det niveau at det betyder det man typisk siger en tand på klingen foran.

    Det hele er nu bare lidt simpel matematik ikke andet.


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #14   22. jan 2014 Dengang i halvfjerdserne blev de fleste færdigsamlede cykler solgt med standard længden 170 mm, derfor er de langt de fleste cykler fra dengang udstyret med 170 mm arme.
    Men længden på pedal arme var også et spørgsmål dengang, og Simons påstand om at prof ryttere dengang alle kørte med 170 mm arme er direkte usand.
    Hvis du finder et gammelt katalog fra campagnolo vil du se at de producerede arme i alle længder fra 165 mm til 180 mm.
    Pedalarmens længde er Ikke ligegyldig, men en almindelig motionist vil ikke mærke en forskel på 2.5 mm.
    Mange kører alt for lav kadance og for store gear, det forringer præstationen og ødelægger knæene.
    Jeg har også undret mig over de cykler der sælges til motionister med gearing 50 x 11
    Med den rigtige kadance svarer den gearing til en hastighed på tæt ved 60 km i timen


  • #16   23. jan 2014 Simon #12

    Grunden til at de gamle racere du har set typisk er med 170mm er nu ikke så underligt, gennemsnits højden på folk var en del lavere end den er idag eks var højden den gang under 175cm hvor den idag er 184cm (en typisk ramme var også mellem 50 og 54cm ikke lige hvad de er idag) men det betyder nu ikke at det var standard kommer helt an på om det er en færdig samlet cykel eller om det var håndbygget eller et stel som blev monteret med kundens valg af udstyr (som ofte endte med en komplet gruppe på det stel man ønskede så lidt en hyldevare i en anden farve en den fabriks samlede).

    Jeg er helt med at en lidt længere eller kortere pedalarm ikke ændre gearingen det er vi helt enige om og derfor skrev jeg vægtstang´s udveksling (der er forskel på rotation og vægtstang´s udveksling som er moment) og det er det som giver den forskel som kan omregnes til noget som ligner en tand.

    En ting vi som cyklister kan komme til at glemme i ny og næ er det at stel og cykler er temmelig stive i forhold til "gamle dage", det gjorde at rammerne arbejdede mere under dig og gav det flex som skånede knæ en smule mere hvis længde ikke var helt korrekt, der var nu også knæskader den gang du var bare ikke aktiv rytter den gang (eller født) så oplevede det jo ikke når man snakkede sammen om det men også det at niveau på den typiske rytter bare kørte langsommere end idag man havde bare mindre tid til træning (en husstand havde oftere en indtægt mod de typiske to idag (mere arbejde mindre tid at træne i)

    Nu ved jeg at du er vægt freak og kan sige at du ville ha nydt den tid, der var ikke de steder man prøvede ar spare vægt, det var skemaer hvor man kunne se hvor man kunne børe alu ud af der grej man havde og tro mig det blev der brugt meget tid på samt knækkede pedalarme og bremsegreb hehe resultatet af det ser du idag på de after-marked dele man ser idag bare med lidt mere finesse. smiley

    Dave
    Man kunne nu sagtens få pedalarme fra flere producenter som gik længere på end 170mm Campagnolo, Sugino og TA havde dem og sikkert også flere og der var også mulighed for at få pedalarmene uden forboret hul så man selv kunne lave den helt korrekte længde til rytteren det lavede vi ret ofte på gamle Wilhelm Schrøders værksted i Rågeleje men det var til ryttere af højt niveau på den tid (det var et eller andet sted sjovere at køre den gang særlig med de færre biler på vejene). smiley


  • #18   23. jan 2014 Nemlig... er sku helt i tvivl om jeg stadig har noget af mit gamle Campagnolo liggende hvor det var lavet på måske jeg skulle tjekke nogle af de gamle kasser med udstyr.

    Da Campag kom med Record med ergopower greb i 93 hvis jeg husker ret tænkte jeg at det er sku tungt, der må kunne fjernes vægt fra det men det var jo kunst at se på så nænnede det ikke så det blev til SRP titan skruer, kassette, friløbshus og aksler i stedet og vægt blev der sparet særlig i pengepungen (heldigvis var jeg sponsoreret men de ekstra titan dele ville de sku ikke betale) smiley

    Vi lavede også Record og Dura Ace nav om til 135mm aksel og Campags MTB bremser (på den tid fantastiske bremser kontra cantilever fra Shimano), Dura Ace bagskifter til vores MTB´r da de landede i Dk

    Noget som har ændret sig fra før 2000 til nu er at man byggede mange flere rammer op med eget valg af udstyr hvor cyklerne idag typisk er helt samlede idag, eks Schrøder og Bannani gjorde det i håndbyggede rammer men den alm rytter havde de også som kunde men noget der ligner 7 ud af 10 cykler der blev solgt var håndsamlede og tre af dem var rigtig håndbyggede.

    Omkring dem som borede huller i rammerne var så dem der typisk fik et svej så de havnede i grøften (hvis der ikke var nogen official´s i nærheden, det var kun Karl smarterne som gjorde det og ikke til a holde ud at være i nærheden af men et eller andet sted var det vel dem som gjorde at øjnene blev åbnet for indvendig kabelføring.


  • #19   23. jan 2014 det har vel noget med moment at gøre. kraft * arm

Kommentér på:
kort/lang pedalarm?

Annonce