{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.350 visninger | Oprettet:

27,5 vs 29 {{forumTopicSubject}}

Halløj derude

Går med planer om at bygge mig en ny fully til XC, jeg vakler lidt imellem 29 og 27,5.
Er der nogen af jer som har prøvet begge dele og kan fortælle mig lidt om den umiddelbare forskel ude på sporet.
Er godt klar over at jeg ikke kan bruge det som en endelig løsning, men det kan da oplyse mig lidt mere inden mit valg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  27,5 vs 29
  • #3   8. apr 2014 Kasper, sikke da noget vrøvl at skrive, det er jo netop i huller en 29er er bedst!?!??

    Smadre fælgen, aaaaaarh?

    Jeg ville nok vælge en 27,5er idag, hvis jeg skulle ha ny cykel. Det virker som et godt kompromis mellem de tre str. Dog er dækudvalget en smule mindre end til 26 og 29, men der går et par år, så er de alle på højde.



    Mit råd : Testkør, testkør, testkør, kun dig selv kan mærke hvad din kørestil/smag er til.


  • #4   8. apr 2014 Er selv ved at bygge en ny 27.5er - godt nok HT, men kan da give lidt inputs når jeg forhåbentligt har kørt den første tur i weekenden!

  • #5   8. apr 2014 Mon ikke han mener at 29" fælge er lidt blødere end 26" hvis man sammenligner når de vejer det samme?

  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #6   8. apr 2014 Her.

    LÆS og bestem smiley

    http://wheelsizematters.scott-sports.com/


  • #7   8. apr 2014 Man kan vel også sige at du skal se lidt på hvad du køre mest - altså en teknisk svær rute eller en lang og hurtig


  • #8   8. apr 2014 Den skal bruges til motionsløb og daglig træning. En god blanding men fortrinsvist teknisk

  • #10   8. apr 2014 Cykelmagasinet har i deres seneste blad skrevet en lang artikel hvor de har testet en scott scale 27.5 vs scott scale 29".. Jeg mener det hedder noget køberguide, og er udkommet for et par uger siden smiley

  • #11   8. apr 2014 Tak Mikkel, den prøver jeg lige at finde..

    TS: ja jeg faldt over et par fine rammer og blev enig med mig selv om at jeg hellere ville have en fully


  • #13   8. apr 2014 Den er også rigtig fed..

  • #14   8. apr 2014 Jeg har endnu til gode at prøve 27,5" men er selv for nyligt skiftet til en 29" full suspension. Jeg kan slet ikke beskrive hvor fantastisk den kører. Klatre egenskaber og greb er kanon! På lige stræk blæser den afsted og på de snørklede dele af sporet kan jeg ikke mærke forskel fra 26":-) Vil virkelig anbefale en 29". Som sagt har jeg ikke prøvet en 650b men ville alligevel bidrage med mine erfaringer:-)

  • #15   8. apr 2014 Tak

  • #16   8. apr 2014 Til mtb træning idag, der var det øverste lag småmudret og glat....dem på 26" gled rundt på sporet mens vi andre på 29" ikke havde nogen nævneværdigt problemer. Ingen kørte dog 27,5....

    Jeg selv er glad for de ekstra kontaktflade de større hjul giver og dermed tillader det at man kan køre på dæk med færre knubber,....desuden er det lækkert og rulle hen over rødder og sten og man kan vælge en mere lige linie at køre på sporet...

    Nu er jeg jo blot en simpel motionist så jeg kunne godt blive bekymret for at 27,5" har mindre greb i sporet på alle de dage man kører på sporet om vinteren, foråret og efteråret....

    Som tørvejrs racer på spor hvor man skal dreje meget hele tiden og accelerere op, så er det sikkert bedre med en 27,5 tommer, men Carbon hjulsæt og dæk med færre knubber vejer jo ikke ret meget i dag og rammers geometri er jo så optimeret i dag at disse fordele udlignes tror jeg.....fordelene ved de større hjul med bedre greb, bedre fart over mindre huller og rødder og højere fart generelt jo altid vil være der.....

    Men det er rene spekulationer....


  • #17   9. apr 2014 Jeg kan sagtens følge dig, det eneste jeg har imod 29 er faktisk følelsen af at hjulene føles mærkeligt store.. Jeg har det lidt som om at det er hjulene som bestemmer hvor jeg kører hen, på det punkt kan jeg meget bedre lide 26

  • #18   9. apr 2014 Det er pga den centrifugale kraft som bliver større jo større hjulet er og jo længere vægten kommer ud fra centrum. Det løser man i høj grad ved et bredre styr. Ud over det er fantastisk at køre med 700mm styr så gør det det også nemmere at styre med de store hjul. Vægtstangs princip.

    Det jeg bedst kan lide ved 29'er hjul er at jeg følte at jeg sad nede i cyklen og ikke oven på cyklen som jeg gjorde med 26"


  • paul s
    paul s Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 5
    #20   9. apr 2014 Kan kun være enig med Jack. I årevis har jeg kørt på 26" uden problemer. De tog fat i underlaget og fulgte terrænen som de skulle. Men efter 29'er er kommet på markedet, har jeg lagt mærk til, at de ikke fungerer mere. Det er lidt som om de ikke gider. De har simpelthen givet op på livet, og ikke længere kan få greb ude i skoven. Jeg glider nu rundt som en skøjteprinsesse på isbanen hvis der er den mindste fedtet lag af mudder eller vand på overfladen, hvor der før har aldrig været et problem.

    Jeg gætter på, at hvis jeg byttet om til 27.5, ville jeg kunne mindske problemet. Eller hvis jeg dropper snoede spor helt og kun køre i lige linjer, kan jeg opgradere til 29" og så forsvinder problemet helt.

    Men det er rene spekulationer....


  • #21   9. apr 2014 @Paul.
    En 29" dur til meget mere end lige linjer;-)


  • #22   9. apr 2014 Aner jeg en smule ironi smiley


  • #23   9. apr 2014 Ja, tror nogen er 29'er forskrækket:-) Det er efterhånden som Apple vs. Android med hjulstørrelser.

  • paul s
    paul s Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 5
    #24   9. apr 2014 @Tom.
    Hvis det er "sikkert bedre med en 27,5 tommer...hvor man skal dreje meget hele tiden og accelerere op", så må det endnu bedre i samme forhold med en 26", og dermed endnu værre på en 29'er. Derfor er 29'er bedst til lige linje.

    Jeg har forresten læst at folk på 26" forsvinder nogen gange helt i huller, aldrig til at blive set igen. Så en øddelagt fælge er ikke så slemt.


  • #25   9. apr 2014 Jeg er ikke forskrækket, jeg har bare prøvet 29 og må til dels give Paul ret, jeg syntes det føles som at lægge tagplader i stormvejr, at tumle en 29ér på singletrack.. Derfor er det jeg spør, er en 27,5 måske mere vejen frem når det nu er det tekniske jeg syntes er mig

  • #26   9. apr 2014 Scheisse, jeg håber ikke min 26ér hørte det, så skal den vistt blive hjemme fremover

  • paul s
    paul s Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 5
    #27   9. apr 2014 @Tom.

    You're missing the point. Det har ikke noget med hjulstørresler at gøre, og jeg har ikke noget imod 29, 650b eller 26. Jeg har dog noget imod påstande til den ene eller anden side som er ren vås.


  • #28   9. apr 2014 @Tommy.
    Det var ikke møntet på dig:-) Det kan godt være 27,5" er det bedste fra begge verdener. Det kunne man i hvert fald forestille sig. Hvilken 29" prøvede du?



  • #29   9. apr 2014 Stumpjumper Comp 29, jeg købte en helt ny

  • #30   9. apr 2014 @Paul
    Enig! Tror det eneste rigtige er at prøve cyklerne på egen krop:-) Det der spiller for én er ikke nødvendigvis det samme for andre:-)


  • #31   9. apr 2014 Ok:-) Fin låge! Men det dur self ikke hvis ikke man føler man har samme kontrol som tidligere. Mine erfaringer er også baseret på en 29" med "let" hjulsæt mod en 26" med et tons tungt hjulsæt. Så sammenlignet med en tilsvarende 26" ville jeg nok savne manøvredygtighed.

  • #32   10. apr 2014 Poul S.: Du er da for dum og høre på......Bare fordi man har kunnet køre på 26" i rigtig mange år før 29", så er det vel tilladt at prøve sagligt, at argumentere for forskelle og ulemper ved de forskellige hjulstørrelser.....men jeg beklager da, at jeg har fornærmet dig....du lyder næsten som en af de sidste få 26" brugere der stadig ikke vil lade sig overbevise om, at der er nogen fordel i de nymodens 29" og 27,5"......jeg har sikkert misforstået din humor.....

    At 90% i min lokale MTB klub kører på 29" tager jeg altså som et vink med en vognstang om, at 29" i de fleste situationer er bedre end en 26"...Dette er dog ikke diskusionen her, da vi mere diskuterer 27,5" versus 29"...



  • #33   10. apr 2014 Jack, prøv og læs dit første indlæg igen. Så vil du forstå humoren i det Poul skriver

  • #34   10. apr 2014 Kan kun sige at min kørsel og ringe teknik fik et godt løft ved at gå fra en 26'er ht til en 29'er ht
    Er efterfølgende kommet over på en 29 fully som passer min kørerstil fint, prøvede dog en 27,5" fully på Tenerife sidste månede og kunne ikke mærke den store forskel fra 29 til 27,5 var dog ikke ude på noget reelt singeltrack hvor forskelle måske havde været mere udtalt
    Kunne sagtens finde på at vælge 27,5 næste gang

    Men husk bare at det også er stor forskel på geometrien/køreegenskaber fra mærke til mærke også selv om hjulstørelsen er det samme


  • Seppe
    Seppe Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Svar: 22
    #35   10. apr 2014 Personligt synes jeg ikke det føles som om en 27,5 ligger midt i mellem i 26 og 29... Den føles mest som en lidt større 26'er... Det er min personlige mening.

    I forhold til om en 29er er god på snørklede spor, så vil jeg mene at der er gigantisk forskel på 29er... Prøv f.eks. en Spec Enduro 29, den har ingen problemer med at komme rundt - og det mener jeg bestemt heller ikke en Stumpy FSR 29er har... Men synes nogen 29er hardtails kan være lidt for lange... Men det kommer virkelig meget an på ramme geometrien... Og så gør en kort frem pind og et bredt styr en verden til forskel på en 29er.


  • #36   10. apr 2014 @Seppe Det med at du synes at en 27.5 føles mere som en 26" end 29" er fordi at hjulstørrelsen ikke er 27.5 i virkeligheden. Den er derimod 650b som er tættere på 27" end 27.5" smiley

  • Seppe
    Seppe Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Svar: 22
    #37   10. apr 2014 Ja det er nok derfor - det bekræfter jo min teori kan man sige smiley

    Jeg ser fremtiden som 27,5 (downhill, freeride) og 29 - og 26 helt forsvinde... Det er sådan min spådom... Jeg 29" giver rigtig meget mening også til meget aggressiv kørsel. Det kræver dog en god 29er geometri, som f.es. Specialized.


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #38   10. apr 2014 Tommy du skulle jo have taget chancen for at teste diverse 27,5 i lørdags smiley men er du ikke str M ? Du må gerne prøve min røde xtc 27,5 hvis det er smiley mvh Martin

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #39   10. apr 2014 Hov det er jo en hardtail den xtc, men min anthem advanced 27,5 er snart klar så kan du da bare prøve den smiley

  • paul s
    paul s Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 5
    #41   10. apr 2014 @Jock ("a" og "o" er vist det samme i din verden),

    Du har vist tabt din humor ud på sporet. Jeg håber du finder den igen.

    Som skrevet, går jeg ikke op i hjulstørrelse. Der er mange der stadig køre på 26" trods at 90& af din lokale klub kører på andet (dårlig argument forresten, simpelthen fordi det er ikke en argument.) 650b interesserer mig, men jeg er ikke lavet af penge.

    Jeg er dog glad for, at du synes jeg er for dum at høre på. Det er lige det samme inspiration der fik mig til at reagere til din (og de andre 90% af din klubs) visdom i første omgang. Så har vi noget til fælles.


  • #43   10. apr 2014 Hey, mål tissemænd i jeres egen tråd...

  • Sirchrash@alot
    Sirchrash@alot Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Svar: 61
    #44   10. apr 2014 ?

  • #46   11. apr 2014 I min verden er 26" stort set død...27,5" kontra 29" er dog en interessant udvikling og følge....26" er sjov og have, men betyder fart noget så kommer den til kort overfor en 29". Det er indiskutabelt.....

    Når jeg nævner det med at 26" skrider lettere i småglat føre, så er det fordi dette var noget vi jo rent faktisk oplevede til træning den anden dag i forhold til dem der kørte 29".

    Det er Slagelse MTB jeg kører i. En mtb klub med over 200 medlemmer....til træning idag så jeg ingen 26"......de 90% på 29" er et slag på tasken.....alle jeg taler med er glade for deres 29" og mange har jo kørt 26" før ligesom mig selv....men 27,5" er der mange som snakker interessant om....der er dog stort set ingen der tænker på at skifte deres 29" ud med en 27,5", som mange jo gjorde fra 26" til 29" fordi de følte det nødvendigt....


  • #48   11. apr 2014 Jeg kører 27,5 nu og kommer ikke tilbage på 26. Men vil sige, at jeg tror 29 er det bedste for mig, men det kræver nogle lette hjul.
    For med et par 18-2000g hjul som sidder på 29'ere til en 25-30.000kr, er det simpelthen for tungt at holde momentum (synes jeg). Men er sikker på med et let hjulsæt på en 29'er race mtb, ville fordelene ved 29 tommer være større end ulemperne.

    27,5 kører super godt, med hurtig styrring, bedre greb end 26, let at træde op i fart osv. Kan ikke se ret mange ulemper ud over at 29'eren er bedre på nogle punkter. smiley

    29 triller super let hen over rødder osv. mere komfort og greb end 27.5. Men lidt tungere at træde op i fart og holde i fart. Meget retningstabil.... (hvilket kan være en lille ulempe på meget teknisk singletrack) Men det hele er jo også et spørgsmål om tilvending, kørestil osv.

    Men som andre skiver, så kom i skoven og test det. Det er den letteste måde at finde ud af om det er noget for en!!


  • #49   11. apr 2014 Mange tak for alle jeres indlæg.. Det endte med en 29" ramme

  • #50   11. apr 2014 Hvilken en?

  • #51   11. apr 2014 En trek Gary fisher, en hardtail. Så bruger jeg den når det skal være effektivt og min 26 topfuel til leg

Kommentér på:
27,5 vs 29

Annonce