{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.293 visninger | Oprettet:

Det nye XTR {{forumTopicSubject}}

Jeg er imponeret.

Super fixt at give muligheden for at kombinere med 1x, 2x eller 3x klinger for og samtidig sørge for det er bagud kompatibel.

Det bliver i mine øjne en meget værdig konkurrent til XX1 og ønskelisten har da lige fået en ny 1. plads smiley

Er der nogen som kender priser?

http://youtu.be/L21MBtVfhpg


Kommentarer på:  Det nye XTR
  • #2   17. apr 2014 Hey Dave - jep, så tråden den anden dag, men kunne ikke finde den igen. Og cool med priserne, det havde jeg ikke set du havde tilføjet.




  • #4   17. apr 2014 Dave

    Bare lige for at være sikker det du kalder listepris er den anbefalede vejledende udsalgspris ikke ?


  • #7   17. apr 2014 ....som jeg sagde i den anden tråd, så er det vel ikke en konkurrent til XX1/XO1 i de tilfælde hvor man har brug for en 10er og 42er på kassetten bagpå....På det hvide spor i dag i Avnstrup skov på Sjælland, der brugte jeg flere gange 42eren. 10eren bruger jeg på langturene med klubben i weekenden, hvor der køres mere på lande- og grusvej eller på transportstykkerne mellem skovene. Desuden bliver den rar og have med når jeg skal til Harzen. Er helt sikker på jeg nok skal få brug for 42eren bagpå også i Harzen og måske skal have en mindre klinge på foran også....

    (jeg kører med 32 klinge foran)....

    Der hvor man har mest brug for, at undgå forskifteren er på krævende singletrack og netop her er det vel rart, at have en så spredt gearing som muligt....Så jeg er lidt skuffet over at man ikke har været mere innovativ på kassetten...Resten af gruppen er jo lækker nok...


  • #8   18. apr 2014 Dave

    Så forstår jeg det rigtigt og ja det er skønt det er Shimano selv der har overtaget det salg så priser pludselig er realistiske samt der altid er de stumper på lager som kunder ønsker (et helvede med de fynske konger fra tidligere) så win win for alle.


    Jack

    Tror du har misforstået konceptet, pointen er at med deres løsning har man en løsning til alle opgaver samt samt man kan holde samme kadence konstant hvis man bruger gear rigtigt, en vigtig ting hvis man ønsker at bruge sin energi klogt men den nye XTR vs Sram XX1 / XO1 bliver det samme som vi så sidste år med 650b vs 29" hvor 650b blev kaldt latterligt og kun en ting var løsningen, noget som har ændret billede siden da og pludselig er 650b løsningen også noget som anbefales så mon ikke det samme sker når folk har prøvet forskel og de har set/læst nogle virkelige test af folk.

    Der vil altid være folk som siger Sram og andre Shimano( ville ønske jeg kunne nævne Campagnolo også til mtb) men man bliver nødt til at ha prøvet tingene for at kunne sige om det virker eller ej og om de to løsninger er en konkurent mod hinanden (det er de samme kunder de henvender sig til så i mine øjne vil de altid være knokurende løsninger). smiley


  • #11   18. apr 2014 Dave B: Hvis man har så gode ben, at man kan nøjes med en 40er bagpå og ikke engang imellem har brug for det ekstra tunge gear en 10er giver, så Shimano jo fint nok.....men hvis man ikke kan undvære en 42 og en 10er så er det en anden snak.....

    10er er latterligt, hvis man bruger den hele tiden. Men skal man bruge den en gang imellem, som jeg jo sagde, ligesom 42eren, så synes jeg det er et meget seriøst argument...

    Hele øvelsen er jo at undgå en forskrifter, skal vi huske.....det må vi da vist alle være enige om er den optimale løsning....

    Et irriterende problem (blandt mange andre) ved en forskrifter er alt man jo netop ikke får et naturligt gearflow da man jo skifter ned i gear på kassetten for så at skifte op på kassetten samtidig med man går fra stor til lille klinge for kun at skifte et yderligere gear ned....hvis i forstår....

    Den nye XTR giver mere fleksibilitet da man kan skifte fra 1 til 2' til 3 klinger foran....man udligner dog meget af denne forskel ved at kunne skifte klingestørrelser på SRAM XO/XX1.

    Til den tur i Harzen jeg nævner, der kunne jeg faktisk godt tænke mig at kunne sætte 2 klinger foran.....men jeg tager bare en 30T med i rygsækken den første dag og ser om det skulle blive nødvendigt...tager vel ikke mere end 5-10 min og skifte...


  • #12   18. apr 2014 Dave B: er det rigtig forstået at du bevidst kører tripel kranset.....hvis det er rigtigt forstået, så forstår jeg godt at vi ser verden helt forskelligt.....

  • #13   18. apr 2014 Carsten: vi behøver vel ikke have prøvet den nye XTR gruppe for at vi kan udtale os.....

    Der er måske nogle få mennesker der kan få fordel af den fleksibilitet der ligger i at kunne skifte fra en til 3 klinger foran.....

    Til de mere seriøse MTBikere, som jeg antager er målgruppen for top geargrupperne, der nytter det ikke noget, at have en fleksibel løsning, hvis den ikke har den bedste løsning til netop det man bruger gear gruppen til langt det meste af tiden....dvs mtb kørsel på spor....der er ikke ret mange seriøse MTBikere der primært bruger sin mtb til landevej og grusveje......jeg kender personligt ikke nogen fra min mtb klub der er skiftet tilbage fra 1*11 til 2*10, eller som er utilfredse, tværtimod er det en øjenåbner for dem alle. Men jeg kender masser som stadig kører med 2*10. Årsagerne kan være mange, men den hyppigste er, at et klinge systemer jo kun findes i de dyre top geargrupper.....

    På en 1*11 gruppe med 11/40 kassette bagpå der kommer de fleste til en gang i mellem at mangle særligt 42t, men sikkert også 10t....


  • #14   18. apr 2014 Jack

    Du har ret i at man ikke behøver at ha prøvet tingene men man behøver i det mindste ha forstået hvordan konceptet virker og hvordan sammensætning af de forskellige pakker er for at kunne udtale sig og vide noget om at udnytte sine ressourcer mest effektivt i en given situation.

    Som start vil jeg give dig dette link så du har mulighed for at se forskel bare på garnituren, kort fortalt så er der et 1x11, et 2x11 (der også fungere som 1x11) og så er der i Trail serien også en ekstra mulighed for 3x11. http://www.ridextr.com/en/productcategory/cat,drivetrain.html

    Den bedste løsning vil altid være den løsning som bruger færrest ressourcer fra punkt A til punkt B, jo færre brugte ressourcer jo højere snit har man, det er ude på sporet du skal holde dig fra at komme på det punkt at syregrænse kommer, noget som kommer hurtigere hvis der er spring i gear som bryder den optimale rytme (ændret kadence).

    Du sammenligner pludselig en 1x11 , 2x11, 3x11 med 2x10, hvor kommer de 2x10 ind i billedet, det har intet med sagen at gøre, fokuser på det det drejer sig om 1x11 fra Sram vs løsningen fra Shimano.

    Det skal ikke være en hemmelighed at tidligere forskiftere kunne være et problem på nogle rammer men det er heller ikke nogen hemmelighed at det ikke var Sram som kunne lave andet end en middelmådig forskifter (Shimano´s var kun en smule bedre) men med den nye type hvor man ikke har et udvekslings led er det løst, man bruge slæde systemet i stedet (dvs lige frem og tilbage i vandret position).

    Det skal heller ikke være en hemmelighed at tidligere kunne der komme chainsuck men det er dog typisk fordi gear blev brugt forkert eller mekanikeren ikke lige forstod det med rigtig kædelinie eller stumper som er monteret ikke er til den optimale til den enkelte ramme der bruges (den seriøse ved der er forskel på opsætning og krav til udstyr på de forskellige rammer.

    Om dine klubkammerater er mere seriøse end de World Cup holds ryttere der har været styrende i udviklingen skal jeg ikke udtale mig om men jeg ved at de har tænkt ud fra kun en ting....at få mest ud af deres resurse´r i deres ben.

    Det med landevej gider jeg slet ikke komme ind på og gjorde det heller ikke i mit første svar, det er noget du selv har taget ind sammen med det at skulle køre med en klinge i rygsækken og så er der ingen seriøse som overhovedet køber gearing til sin mtb ud fra landevej.

    Sidst vil jeg bare sige jeg er ikke pro det ene mærke vs det andet mærke, jeg kan se det smarte i begge løsninger men skal jeg vælge så vil jeg vælge den løsning som får mig hurtigst frem fra punkt A til punkt B samt den løsning jeg føler der er mest fleksibel hvis jeg skal køre i ukendt område eller meget anderledes end det jeg typisk benytter.

    Den snak her er nøjagtig det samme som 650b vs 29" en masse snak inden tingene er testet eller kommet ud på det store marked men lad nu tiden vise om det er så forkert det Shimano har gjort.



  • #15   18. apr 2014 Dave

    Til #9 hehe ja den gang Mavic var jeg også på i en periode, Campag bremser har jeg stadig liggende (smukke og effektive), jeg røg så på Sachs senere men der skulle der jo modificeres for at det virkede optimalt i bagskifter hvis man brugte trigger fra Shimano men nav var smooth.

    Det var tider den gang, masser af exerimpenter, større udvalg i custom dele dog med større fejlrate hehe.


  • #16   18. apr 2014 Jeg kan kun tale ud fra min egne erfaringer....når jeg kører på bare nogenlunde krævende singletracs, så laver jeg mange gearskift på forskrifteren hurtigt efter hinanden da jeg kørte på 2*10. Dette medførte mulighed for tab af kæde, knækket kæde og krævede ekstra planlægning og koncentration om gearskiftet ude på sporet hvor man jo har rigeligt at koncentrere sig om.....en bedre forskrifter eliminere ikke dette helt....

    Så har shimano jo så fået 1*11, men gear spredningen er jo kun 11 til 40 tand bagpå.....jeg kan ikke få ind i mit hoved hvordan det kan være bedre end 10 til 42 hvis man engang i mellem bruger 10eren og 42eren....

    Shimano siger selv, at hvis man har brug for en 42 på kassetten, så mener de, at man er bedst tjent med en 2*11 gruppe.....Jamen så har man jo så stadig mange af forskifter problemerne på trods af en bedre forskifter selvfølgelig forbedre situationen.....Shimano skal jo også sige som de gør, da de jo netop ikke giver forbrugerne muligheden for, at vælge en 10/42.

    Det der bringer en hurtigst fra A til B er vel ikke nødvendigvis en løsning, hvor springene mellem gearene er mindre, men hvor man får et mere effektivt gearskifte i krævende situationer og dermed undgår fald i hastighed/momentum pga problem eller øgede udfordringer med gearskiftet. Og man sparer vægt som er vigtigt i MTB og kan øge sin koncentration til at komme mere effektivt og hurtigere rundt på sporet og op ad bakkerne....

    At de professionelle har hjulpet med udviklingen, er jo ikke et argument....

    Har man brug for to klinger foran, så er XTR da jo sikkert det bedste, men SRAM har efter min mening stadig førertrøjen når vi taler en-klinge løsninger, netop fordi de har været innovative og modige ved, at lave en så lækker kassette, der i øvrigt er meget mere holdbar end de normale kassetter.....


  • #17   18. apr 2014 Problemer med skift fra forskidteren skyldes i 99% af alle tilfælde dårlig teknik ??

  • #18   18. apr 2014 Selvom skiftet på forskifteren sker problemfrit, så er det ikke uden problemer og det er jo også derfor en forbedret forskifterffunktion på den nye XTR ikke eliminere alle problemer.....

    Men indrømmet, så er min teknik jo ikke bedre end den nu engang er og jeg er heller ikke cykelmekaniker, der indstiller forskiftere hver dag.....en dejlig bonus ved et klinge systemet, er at man undgår dette....dette gælder jo også XTRs et-klingesystem. Problemet er XTRs kassette...

    Man kunne så også sige, at hvis man lever fint med et to eller tre klinge-system så kører man ikke rigtig MTB, men det er nok og tage munden for fuld....


  • #20   18. apr 2014 da jeg for en del år siden var i spanien og køre. NEJ DA hvor var jeg glad for min 3 klinger. HOLD da op granny klinge blev brugt en del når man skulle køre de næste 10-15 km op i grus.

  • #21   18. apr 2014 jeg har kørt xo1 siden januar og jeg må sige det fungere lækkert men jeg savner gear i begge ender når det virkelig går op af og på grus/landevej så muligheden for 2-3 klinge set up er fint ved det nye xtr jeg ville være ked af at tage til harzen på 1x11

  • #22   18. apr 2014 Jeg er enig i nr 19...

  • #23   19. apr 2014 Jeg er stadig imponeret...

    Jeg tror den gruppe kommer til at ramme rigtig godt på mange ryttere som har været lidt i tvivl om 1x11 var noget for dem (og om det kan dække deres behov). Og dem er vi immervæk nogle stykker af ved jeg... Så vil det være fedt at kunne "klaske" en ekstra klinge foran og en forskifter, hvis behovet opstår (til bjergturene sydpå, diverse løb osv).

    Jeg er dog stadig fan at IDEEN om 1x11 (del pga vægt besparelsen og dels pga simpliciteten i det - less can go wrong).

    Kan det ikke tænkes at Shimano smider en 11-42 kassette ind i ligningen?


  • #24   19. apr 2014 Jack (svaret er til dig men dækker også nogle af de andre ting der er nævnt i tråden)

    Det skader jo heller ikke at huske at den nye XTR ikke er udviklet til det danske eller rettere det flade vestsjællandske som mere eller mindre kun har Faarevejle at tilbyde, Danmark er stadig kun en lille by ude i den store verden selv om nogen har en tendens til at glemme det.

    Når det er sagt så den ustabilitet og vriden det gamle forskifter system gav og som kunne give fejlskift eller knækkede kæder elimineret med det nye system, det skal ikke justeres løbende og vrider sig ikke, så selv i hænderne på en der ikke ved hvornår der skal skiftes gear så opstår de problemer ikke.

    At du mener det er mere effektivt med et større spring mellem gear er fint nok men ja jeg griner en smule hvis du selv kalder dig for en seriøs rytter så for netop en mindre ændret rytme er det som betyder mest for at undgå syre og krampe og giver større overskud i en udsat situation 12-13% difference er den optimale.

    Så er der det med vægt, det er korrekt at vægt har en betydning når det er den roterende masse men da XX1 garnituren vejer mere end 2 klinge XTR så er det ikke en grund til at spare det væk, ja så kommer forskifter og skiftegreb, den vægt har ingen betydning for andre end vægtfreaks, dem som vil først frem på en effektiv måde har andre interesser nemlig det rigtige gear i alle tænkelige situationer.

    Omkring tænder bag på så kommer det selvfølgelig meget an på hvilken klinge der er på foran men har man brug for 10-42 så er der noget galt, jeg kan forstå det med de 42 men de 10 kan kun betyde at man har for lav kadence eller tænker landevej for i skoven kommer man nærmest kun op i de hastigheder ned af.

    Jeg tvivler også på at Shimano kommer med en 11-42 da det også vil give et spring der er større end de magiske % i difference men man skal ikke sige aldrig og om man kan smide et hjul på som er klar til Sram kassetten og bruge det samme med den nye XTR bagskifter skal jeg ikke sige men det kan være det er muligt, det kan kun tiden vise når serien kommer på markedet og der bliver leget lidt smiley

    Det kan godt være at serien ikke bliver noget for Danmark men i lande hvor der ikke er så fladt (dvs nærmest resten af verden) der vil den uden tvivl ha sin plads men min holdning er at den også vil ha en seriøs plads i Danmark, holdninger har det med at skifte lyn hurtigt i diverse danske fora og på sporene men lad os nu lige få serien ud på markedet og vurdere ud fra det man så kan se frem for at vurdere ud fra en tro og ikke fakta. smiley


  • #27   20. apr 2014 Alle mine indlæg går primært på om XTRs nye gruppe kan konkurrere med SRAMs XX1/XO1.

    Selv med en 100% problemfri forskifterfunktion, så er der problemer med det, at have en forskifter, kontra ingen forskifter. Gearskiftefunktionen bliver mindre kompliceret, som betyder meget ude på sporet. Der bliver mere plads på styret (betyder lidt for nogen), og så spares der på total vægten, som er en vigtig parameter på en mtb.

    Så er spørgsmålet blot (hvis man ikke ønsker en forskifter)....lever man bedst med 11/40 eller 10/42.....


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #28   20. apr 2014 Totalvægten har da intet at sige når vi som her snakker dødvægt på ca 400 gr... drop nu det vægtknepperi du kører måske også kun med 500 ml vanddunk fordi en 700 bliver for tung ?

  • #29   20. apr 2014 Kan ikke forestille mig at der kommer en forskifter på min cykel igen. Alt for bøvlet.
    Vægtbesparelsen er bare et bonus.
    Måske når de får lavet et elektrisk system med et skiftegreb.


  • #30   20. apr 2014 400 gram dødvægt er da meget.....det er summen af alle de små vægtbesparelser der er vigtige....derfor så betyder f.eks 100 gram hist og pist jo rigtig meget...

    Jeg forstår ikke den med drikkedunken....en besparelse på f.eks. 400 gram er da 400 uanset om du vælger en lille eller stor drikkedunk?


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #31   20. apr 2014 #30- 400 gr på cyklens ikke roterende dele betyder absolut INTET for hvor hurtigt du kommer op ad bakkerne herhjemme, stigningerne er jo så korte at det ingen betydning har. Du vejer jo også selv forskelligt fra dag til dag og det kan sagtens være plus minus 800 gr du svinger, derfor vejer du dig vel heller ikke når du har kørt langsommere end normalt og giver vægten skylden. En drikkedunk med 500 ml vejer 500 gr plus dunk, en 750 ml vejer 750gr plus dunk og allerede her kunne du jo spare mindst 250 gr, og hvis du så skider inden du skal køre så er der lige de sidste 150 gram op til forskifteren smiley

  • #32   20. apr 2014 @Maller: argumenter du for at køre med en forskifter, eller er det den gode gamle "det er da meget billigere/nemmere at tabe sig xxx.-gr/skide, inden man køre"

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #33   20. apr 2014 #32 nej jeg kører selv med XX1 pga jeg syntes det er nemmere, federe og mere simpelt uden forskifter smiley men man kører bare ikke hurtigere fordi man har sparet de 400 gr, derfor kan jeg bare ikke forstå det er så fandens vigtigt at argumentere for vægten... tag 10 af jeres cykelkammeraters mtb'ere og kom 400 gr ekstra i stellet på de 5 og kør så alle sammen op ad den samme stigning, der er ikke en eneste der vil skille sig ud fra den normale rækkefølge i vil komme op i...

  • #34   20. apr 2014 Altså hvis det virkelig var de 400 gram der var det eneste der var forskel på cyklerne så er der selvfølgelig mange andre parametre der afgør hvem som kører hurtigst, såsom ens dagsform......men sådan kan man jo ikke tænke....Hvorfor er det lige nøjagtig de 400 gram vægtbesparelse på geargruppen der ikke betyder noget. Hvorfor så ikke også køre på et tungere hjulsæt, på en aluramme, med tungere bremser på mudderdæk osv....

    Det er vigtigt at optimere på alle de områder man kan......Jeg deltager i mange løb og selv til træning er det jo vigtigt at gøre en god figur...Det er alle tingene i kombination der gør at man kører hurtigere....

    Hvis man derimod synes en forskifter giver en andre fordele, så kan man jo sagtens argumentere for en øget vægt, men så har man jo argumenter herfor andet end blot, at vægt ikke betyder noget....


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #35   21. apr 2014 i bund og grund er vi jo enige kan jeg se, vægt betyder helt sikkert meget på den roterende masse som hjul og dæk, og det kan da nok også godt være at jeg kører stærkere med min XX1, men det er nok bare fordi jeg er en spadser til at få kombineret min forskifter og bagskifter når der skal geares langt op og ned smiley men det er ikke åga de 400 gr jeg sparede smiley

Kommentér på:
Det nye XTR

Annonce