{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  27.5 vs 29" hjul?
  • #1   23. apr 2014 Så starter krigen igen jeg siger 29"

  • Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 11
    #2   23. apr 2014 Hehe høre også en masse forskelligt. De ser bare så store ud 29" er de ikke lidt store at tumle rundt med

  • #3   23. apr 2014 Jeg vil også være med smiley
    Jeg siger 26" smiley hehe


  • #4   23. apr 2014 Der findes ikke noget endeligt facit til det spørgsmål..

    Hvis jeg skulle anbefale noget, vil jeg tage udgangspunkt i din fysiske højde/størrelse og det terræn du primært kører i eller forventer at kører i smiley


  • #5   23. apr 2014 PRØV DIG FREM!!!

  • Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 11
    #6   23. apr 2014 Er 177 høj vejer 72 kg det bliver mest i skov tror jeg.

    Bliver nok lidt svært at prøve tror ikke jeg får lov til at låne 2 cykler med i skoven ??


  • #7   23. apr 2014 Prøv at høre den lokale cykelhandler(eller bekendte) om du må tage en prøvetur på vejen, på cykler med forskellig hjulstørrelse. Det ikke det samme som i skoven, men du mærker forskellen.

  • #8   23. apr 2014 Jeg er ikke den højeste (170cm), men jeg kører nu på 29" og det fungere nu ganske fint. Dette gør sig gældende både op og ned ad bakker, selv gennem meget tekniske og kringlede stykker. Kan sagtens mærke det hvis man skal ind gennem nogle meget kringlede stykker, men efter kort tid har man vænnet sig til det og så er man stortset lige så hurtig som på 27.5 og 26". - håber det kan bruges smiley

  • #9   23. apr 2014 "Skoven" er et vidt begreb smiley

    Er det kuperet, flat, skovstier, afmærkede XC ruter eller singletrack?


  • Jacobsen
    Jacobsen Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 1 Svar: 12
    #11   23. apr 2014 Jeg har lige købt en en 29er og har ikke fortrudt et sekund.


  • #12   23. apr 2014 Kører 27,5 på min 26'er Cannondale Scalpel. Har nu lånt en 29'er Hardtail og den kører altså godt, kan godt mærke at den er lidt mere bøvlet at krænge rundt når det bliver rigtig teknisk i forhold til 26/27,5erne. Til gengæld er den hurtigere på det lette spor, og grusvejene. Men jeg skal helt sikkert have mig sådan en.

  • #13   23. apr 2014 Det afhænger både af din kørestil og de spor du oftest kører. 29'eren er god til de lidt større ryttere, som godt kan lide at trampe i pedalerne på de flade grusveje. 26'eren er mest til de små ryttere eller ultra-tekniske ryttere og så til dels gravity-rytterne.
    Jeg har selv lige købt en 27,5 AM-cykel, og det spiller umiddelbart ret godt. Du får lidt af det gode fra begge verdener.


  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 55
    #15   23. apr 2014 jeg er stadig i den overbevisning at 27.5" er det samme som hel års dæk til en bil. Det bliver påstået at det er det bedste fra begge verdener. Dog er helårsdæk til en bil bare det værste fra begge verdener, og i mine øjne præcis det samme med 27.5" hjul. Jeg elsker min 29" og ville ikke skifte den ud til en 26 eller 27.5" så længe det XC, det ruller bare godt. skulle jeg have en AM cykel så der ingen tvivl så det 26" pga manureringen.
    En lille kommentar til Christian L så syntes jeg bestemt ikke en 29" er svær at køre teknisk på, og som en person på 174cm så får jeg det sjov ud af min som jeg skal teknisk set:)


  • #16   23. apr 2014 Lidt morsomt når vokse danske mænd mener 29" føles for stor til de danske spor, når man over 90% at XC World cup kvinder vælge den størrelse.

  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 55
    #17   23. apr 2014 Kasper K. Ganske godt sagt smiley min kæreste er ca 160 +- og hun kører også 29" med stor glæde.

  • #18   23. apr 2014 Jeg ville vente til 32" udkommer smiley
    Ej, prøv dig frem hvis du har mulighed for det - Det er klart det bedste! En god cykel med 27,5 vil have en bedre køreoplevelse end en dårlig 29'er smiley Bare mit råd.


  • #19   23. apr 2014 @ Kenneth P:

    Du har helt ret, jeg fik vist ikke formuleret mig helt som jeg ville... Det afhænger meget af rytterens kørestil. En meget aggressiv rytter kan have problemer med 29".

    Jeg så et interview fra en cykelmesse på Pinkbike, hvor journalisten spurgte representanter fra alle de store mærker omkring hjulstørrelser. De fleste svarede, at man heldigvis er gået væk fra den sikre devise om at 29'er bare er toppen, uanset hvad. Og er begyndt at vælge hjul udfra cykel-type, men også have flere størrelser i sortimentet.


  • #20   23. apr 2014 Jeg er meget begejstret for min 29'er. Den æder rødder, sten og pis og lort som ingenting. Jeg slås lidt med et ret bredt styr, som er lidt svært at få med rundt på de små singletracks med træer tæt omkring, men ellers er det fedt og køre 29'er og til almindelig dk mtb vil jeg påstå en 29'er altid vil være hurtigst..:) Men det samlede resultat afhænger altid af ham der sidder på cyklen:)

  • #21   23. apr 2014 Meeen, det "næste nye" kunne være 36'er:

    https://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaHk_Q


  • #22   24. apr 2014 Kasper K

    Du har vist ikke været til mange World Cup løb med den udtagelse du har der, den er så langt fra virkeligheden som noget kan være og det gælder også for herre ryttere i world cuppen.

    Det skader heller ikke at huske at kvinderne i world cuppen både er hurtigere og teknisk bedre end hovedparten af de omtalte voksne mænd du nævner.

    Man køber cykel ud fra måden man er bygget (ikke kun total højde), ud fra hvilken type spor man køre og ud fra kørestil.

    Har man ikke kørt på en ægte 27.5" og alligevel laver en 27.5" vs 29 så udtaler man sig uden noget at have erfaringer i og så kan vejledning ende som misledning i stedet for en brugbar vejledning.

    Alle tre hjulstørrelser har sine fordele og bagdele, de er bedre egnet til hver sin type rytter og det gælder også teknisk og fysisk.


    Tråd starter...

    Der er et hav af tråde om det emne her på siden men gør dig selv en tjeneste og læs nogle af de mange test der er på nettet hvor de sammenligner modeller som man kan få i alle tre størrelser og så prøv en af hver type i skoven og vurder ud fra det.



  • #24   24. apr 2014 Jeg er lige gået fra 29" til 27.5" (godt nok med et halvt års pause) og har ikke fortrudt det et sekund! Synes til tider 29" var rigeligt stor at tumle rundt med (trods min højde på 188).. Men det kommer jo også an på hvad den skal bruges til - jeg bruger hovedsageligt min til singletrail og XC.

  • Seppe
    Seppe Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Svar: 22
    #25   24. apr 2014 Jeg synes det er geometrien på rammen der er absolut mest afgørende for oplevelsen. En god 29" ramme er meget meget nem at tvinge rundt på selv meget snævre spor og ligger rigtig tæt på en 26er, men en der er for lang er temmelig bøvlet, men har fordele andre steder.

    Det er cyklen som helhed man skal kigge på, langt mere end hjulstørrelsen.


  • #26   24. apr 2014 Lige netop den der med at profferne har bedre teknik og derfor bedre kan håndtere 29" er da et dårligt argument. Det kræver da mindre teknik at køre på en 29" end 26". Det er muligt at ikke alle sponsorer kan tilbyde deres ryttere 26" længere (de er stort set stoppet med at fremstille og udvikle på 26" - underliiigt), men rytterne vælger selv hvad der virker bedst for dem. Nogen kører fully andre ht. Nino vælger 27.5" fremfor 29" - fint nok. Er Nino den mindste mus i feltet - nej.

    Carsten, du har ret. Jeg har ikke været til et eneste World cup løb (har du?), men jeg har set mange i fjernsynet og jeg kan sagtens tælle og skelne 29" fra 26".


  • #27   24. apr 2014 Jeg er 173 og vejer ca 75 kg.. og startede på en 29'er men byttede den ud til 26... ikke fordi den var dårlig men forskellen for mig var minimal og der var et tilbud jeg ikke kunne sige nej til

  • #28   24. apr 2014 Jeg er 173 og vejer ca 75 kg.. og startede på en 29'er men byttede den ud til 26... ikke fordi den var dårlig men forskellen for mig var minimal og der var et tilbud jeg ikke kunne sige nej til

  • #29   24. apr 2014 Mig bekendt blev 27.5 lavet som et forsøg til Nino schurter da han efter sigende syntes han sad forkert på en 29" og han er 173 høj/lav så der er nok noget om snakken med at højden også spiller ind hvad der passer bedst

  • #31   24. apr 2014 650b og stål all the way!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Og et lidt mere seriøst svar:

    Jeg har kørt 27,5" hardtail det sidste år og er voldsomt godt tilfreds. Inden det havde jeg 26" hardtail og 26" fully, og har bestemt ikke fortrudt mit skifte. Jeg overvejede som så mange andre en 29", men skulle ikke have mange minutter på sådan en fætter før jeg var 100% sikker på at jeg IKKE skulle køre 29".

    Jeg er en lille gut, så det er nok derfor 29" virker for voldsomt for mig. Jeg synes helt klart at man ved 27,5" får det bedste fra begge verdenener.

    Der bliver fortalt mange røverhistorier her i tråden (og på CG generelt), og folk stemmer selvfølgelig for det hvad de selv har - Så jeg kan kun anbefale dig at prøve begge dele før du bestemmer dig.


  • #32   24. apr 2014 Kasper

    Let at svare på... Ja (er en del af mit arbejde).

    Det er ikke 26 vs 29 men 27.5 vs 29 og der ser du ikke forskel så let hvis tingene holder sig modsat af det du mener i %, i Pietermaritzburg var der endda ryttere som er sponsoreret af firmaer som officielt ikke har 27.5 men de kørte på det alligevel, eneste firma som ikke har dem næste år er Specialized men så har Merida dem i stedet så nok det som er grund.


    AG

    Det med Nino er ikke helt korrekt da man kunne købe dem før han fik en , Tom Ritchey begyndte med 27.5 helt tilbage i 70rne men det er efter Nino det er blevet en faktor som blev taget med i det store billede. smiley


  • Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 11
    #33   24. apr 2014 Snakkede med en i som sagde at 27.5 var for dem der gerne ville betale mange penge for slanger og dæk hvis der skulle nyt til ??

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #35   24. apr 2014 Hehe ja der hvor jeg køber er det nu samme pris, men selvfølgelig så får man jo mindre gummi for sine penge smiley

  • #36   30. apr 2014 Du kan leje en hard 29" i aalborg ved ikke om der er nogle der har den service andre steder. Men jeg har altid kørt 26" og skulle have ny cykel. Jeg prøvede en 29" og den køre lettere, men er ikke lige så sjov som en 26" så je. Har bestilt en 27,5 i håbet om vi lander midt imellem smiley

  • Klaus H
    Klaus H Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #37   30. apr 2014 Kører du løb eller er det bare til at nusse rundt på lidt stier ? En ting er hvad der føles rigtigt, en anden ting er om det går hurtigt. Hvad er dit budget ? Roterende dele og gear er vigtigere end størrelsen på cyklen alene.

  • Martin B
    Martin B Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #38   30. apr 2014 Er ikke i tvivl 29" og især i dansk terræn.

  • Thomas M
    Thomas M Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 17
    #39   30. apr 2014 Du skal gøre op med dig selv, om du vil køre hurtigst muligt og konkurrere i løb, for så er valget meget simpelt en 29". Det er bare en hurtigere cykel end både 26" og 27,5".

    Er netop selv skiftet, og skar 4 min. af min bedste tid på en 7,4 km. (kun singletrack) rute jeg plejer at køre.


  • Erik K
    Erik K Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 11
    #40   30. apr 2014 Det er blevet til en 27.5 syntes at 29 virker så klodsede

  • Flemming
    Flemming Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 4
    #41   30. apr 2014 Jeg kører 27,5 Pronghorn hardtail og er super tilfreds med det setup.
    Jeg har testet 29" men synes at jeg sad meget ovenpå cyklen (sikkert en vane sag). Hvis man tænker på størelse så er jeg selv 183 og vejer 92 kilo så jeg ville måske være oplagt til at vælge en 29".
    I MTB klubben er der halvdelen der kører 29 og den anden halvdel kører 27,5 så det er meget op til hvad hver enkelt føler for en det rigtige.
    Jeg kan anbefale at tage til nogle af 12 timers MTB løbene hvor det er muligt at teste både den ene og den anden størrelse.
    Stamina 12 på Ledreborg god den 23 maj er en oplagt mulighed. smiley


  • Morten F
    Morten F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #42   1. maj 2014 Har lige købt en 27,5". Det fungerer fint. 29" ser lidt klodset ud. 26" er for..... Almindeligt. smiley

  • #43   1. maj 2014 @Flemming, Jo større hjul du har jo mindre sidder du ovenpå cyklen. Det er netop en af fordelene (syns jeg) ved 29, at du har fornemmelsen af og side mellem for/bag hjul. Din vægt ligger også lavere end 26/650b pga de større hjul. Så du vil i større grad sidde ovenpå en 26/27.5 kontra 29.

  • #44   1. maj 2014 Har ikke fortrudt mit køb af 29" og har haft den lidt over et år. Den er både god på singletrack og store stier. Det bedste er at man kan få helt vildt meget fart på og mens mine makkere på deres 26" banker løs i pedalerne så ruller jeg ved siden af.

    Men har ikke prøvet en 27.5" så det kan jeg ikke tale med om.


  • #45   1. maj 2014 Selvom du har ret Michael, så vil jeg nu give Flemming ret i at det føles som om man sidder "højere" oppe på en 29" og jeg tror det er den følelse mange har lidt svært ved i starten, når de prøver 29". Det er dog noget man vænner selv til efter nogle timer, derefter føles 26" som en junior cykel.

    Der er ligesom de lejre i denne debat;
    Dem der går op i udseende, håndtering og oplevelsen ved at "sidde" på cyklen.
    Dem der forholder sig til hvilken hjulstørrelse der reelt er hurtigst rundt på et spor.

    Det er sjældent man ved hvad der er hurtigst før man har prøvet det nogle gange og sammenlignet under ens betingelser. Kan jeg vinde 2-5 min udaf 60min race på en "klodset" 29" er det meget. For en der ikke kører race, er det jo ligemeget.


  • #46   1. maj 2014 Du har helt ret Kasper. En del nye 29er cykler havde en højre krankboks højde end en 26er også sidder du jo automatisk højre op. Har man ikke undersøgt dette inden man købte eller prøvet den så kan jeg godt forstå jer.

    Min tidligere 29er havde samme krankboks højde som deres tilsvarende 26er og på den måde sad man lavere på cyklen end en 26er og derved mere i mellem hjulene.

    Min egen pb i rude på en 26er blev slået på første tur på min 29er vel og mærke i en helt anden form og uden at jeg gik efter en hurtig tid.


  • #48   1. maj 2014 Dave, så er du nok nødtil at forklare hvorfor du ikke kan lide skæve hjul?
    29" hjul skal være lette og de kan ikke spændes ligeså hårdt op, dermed opstår risikoen for at de bliver skæve. Selvom jeg er 75kg rent muskelbundt smiley er mine crest er ikke snor lige. Men jeg skal ikke bremse på fælget, men på en skive og at de slår sig 1-2mm ødelægger ikke fart eller køre oplevelse i skoven.

    Havde det været min racer, ville jeg bestemt ikke bryde mig om hjul der slår sig.

    Når du smider en påstand afsted, vil det være rart hvis du forklarer hvorfor. Ellers er det ikke meget værd.


  • #49   1. maj 2014 Tillykke med din nye cykel Erik K smiley


    Nu der stadig kommer indput i denne tråd, hvad så med at sammenligne det som tråden handler om 27.5" vs 29" og ikke 26" vs 29" prøv at forholde jer til det som tråden er om, så var der måske også en chance for der kom noget brugbart ud af den.

    Det er ingen hemmelighed at jo større hjul jo blødere er de og skal rettes op, det er heller ingen hemmelighed at på de på lette spor har 29" en fordel men jo mere tekniske de bliver jo svære får de det og der er det noget andet som er interessant eks 27.5".

    Skriver man som en tidligere i tråden skriver "jeg sparede 4min på en 7,4km rute med 29" " så er det lidt smart at skrive hvilken cykel man er kommet fra og til hvad for 4min på den korte distance siger mere at det enten er en havelåge som var den tidligere mod en moderne lækker cykel eller at de tekniske evner hos rytter ikke er verdens bedste og så er en 29" en stor hjælp, på 7,4km giver den størrelse forskel på ingen måde 4min.


  • #50   1. maj 2014 Lidt provokerende sagt, så er problemet at 27.5" ikke er så interessant.

    Forstået på den måde at den falder midt imellem to andre størrelser - nok tættest på 26".

    Dermed ikke sagt at der ikke kan være fordele ved 27.5" og den kan føles som det rigtige valg, det er en personlig vurdering, men hvor hurtig cyklen er på et spor og hvordan den føles at håndtere, kan allerbedst diskuteres udfra forskellen mellem 26" og 29". 27.5" falder imellem, dvs hverken godt eller skidt fra de to andre størrelser.

    Det gode ved denne diskussion, er at valget af hjul størrelse til MTB bliver taget op til revision. I takt med forskellige størrelser bliver afprøvet, erkender vi som brugere hvad der virker bedst til os og de spor vi kører. Personligt, tror jeg at vi danskere, med spor i skoven fyldt med rødder og små ujævnheder, har stor glæde af 29" der lettere ruller over disse. Jeg kan kun opfordre andre til at prøve 29" i lidt længere tid end en lille rundtur hos en cykelhandler.


  • #51   1. maj 2014 Til Carsten.. Med min kommentar herover og trådstarters spørgsmål, mener jeg at ingen herinde på CG kan vurdere eller vide hvad det rigtige valg er for ham, men blot diskutere deres oplevelser med forskellig hjulstørrelse. Her er forskellen mellem 26" og 27.5" ikke så stor, hvilket især kommer til udtryk når du kan montere et 27.5" hjul på en 26" ramme. Et 26" 2.35 har næsten samme diameter som 27.5" 2.0.


  • #52   1. maj 2014 Det er derfor 27.5" burde blive ved 650b eller hedde 27" i stedet. Den eneste måde en 650b faktisk er 27.5" er med et 2.4" dæk.. Men det er også en dejlig dækstørrelse at køre med foran i hvert fald smiley

  • Thomas M
    Thomas M Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 17
    #54   2. maj 2014 4 min. sparede jeg fra at gå fra en Cube LTD til Canyon AL SLX. Min kammerat lavede nøjagtig samme skift og skar 5,5 min. af tiden. Bedste tider var 29.38 og nu 25.21 og 23.40. Vi er nye på MTB 8 md., min kammerat sluttede i top 19 i SlushCup 2014 herremotion og undertegnet top 30, så kan du selv vurdere det tekniske niveau udfra det. Alt er bare nemmere og hurtigere på en 29", den kører hurtigere over samtlige forhindringer, og det er nemmere at have flow i cyklen.

  • Thomas M
    Thomas M Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 17
    #55   2. maj 2014 Og vil gerne tilføje, at min kammerat skar 5 min. af sin bedste tid på Det hvide spor i Bidstrup skoven, som vel nok må betegnes som meget teknisk. De enkelte helt små sving der er, vil du måske kunne gøre hurtigere på 27,5" men det bliver hurtigt indhentet på resten sporet.
    Og når vi taler hurtighed, er det så ikke altid en meget god indikation hvad de bedste gør, altså pro'erne? Uagtet sponsor, så er de vel interesseret i at rytteren kører så hurtigt som muligt, og dermed eksponerer mærket bedst muligt.


  • #56   2. maj 2014 Jeg er enig med dig Thomas. Selvfølgelig ønsker sponsorer at deres ryttere vinder, alt andet vil være som at skyde sig selv i foden.

    Jeg kan også genkende de forbedrede tider fra mig selv. Dog er jeg ret imponeret hvis du kører det hvide spor ved Avnstrup på 23,4min.


  • #58   2. maj 2014 arrrrhh David, det passer jo ikke helt smiley

    PS, forstår heller ikke selv triatleter smiley


  • Thomas M
    Thomas M Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 17
    #59   2. maj 2014 Hej Kasper. Tiderne er fra Trekroner sporet, det i Bidstrup blev forbedret fra 43 min. til 37 min. af min kammerat. Så kan forstå hvis du var imponeret, men så hurtig er han dog langtfra smiley

    DaveB, det var derfor jeg skrev; Gøre op med dig selv om du vil konkurrere og køre hurtigst muligt.


  • #60   2. maj 2014 Dave B
    For lige at sige noget andet end at 29er bare er hurtige...
    Jeg kan rigitig godt lide den måde man kan angribe meget store rødder/sten/knolde, hvad fanden det nu måtte være. Jeg føler mig meget bedre end jeg nok er teknisk, og det synes jeg er rigtig sjovt.

    Noget andet jeg har "fundet ud af". Jeg køre på en Camber evo 29er, en cykel med en liste pris på 21500. Jeg har lige opgraderet mine std hjul til et sæt mavic corssmax slr og for satan det gjorde en forskel. Fra at være tung og doven til at føles som en xc cykel.. Aahh måske ikke helt, men vildt meget forskel.. Skar et kilo af cyklens samlede vægt, kun på hjul og dæk. Det kan klart anbefales:)
    Det gjorde mig endnu endnu gladere for den:P hehe


  • #61   3. maj 2014 Thomas..

    Så er der en god grund til at du har forbedret din tid gevaldigt, Cuben er/var en fin begynder til en billig penge men samtidig også en af de dødeste rammer/cykler der er lavet og det spring du har lavet til din Canyon er et stort spring, din Canyon er en cykel som til igen en rimelig penge har nogle ret fine køre egenskaber samt rammen er lavet som en rigtig ramme skal være så er godt valg du har taget lidt som at gå fra en Fiat 500 til en Golf GTI men du ville også ha haft et stor tidsspring ved bare at hoppe på en 26" i den bedre kvalitet men ikke +4min på Bidstrup sporet, det er 29" land hvis rytter ellers passer til sådan en smiley

    Vil lige gøre det klart at jeg ikke har et problem med 29" cykler, de har sine fordele som bla den stiller mindre krav til rytterens evner teknisk (altså der hvor det er svært på en 26") , Bidstrup sporet er ikke et spor jeg ville kunne finde på at kalde teknisk, det er meget kort distance hvor man bliver udfordret men absolut et spor der kan tonses på og det kan være underholdende nok i sig selv.

    Du har helt ret i at rytterne selv kan vælge deres model af cykel og det er der filmen knækker hvis man så kommer med en påstand om at 90% af dem kører på 29" for det er så fejlagtigt som noget kan være men nærmere er noget i stil med 60 - 40 i herrernes og 50 - 50 i damernes (faktisk mener jeg at der kun var to i Caines hos damerne i top ti som kørte med 29" er ikke helt sikker så vil ikke påstå det) smiley

    En måde du bla kan se forskel er at de ryttere som kører med 650b hjul har bredere dæk på end 29" rytterne og det er der øjnene kan drille når man har en tendens til at kigge på hjul fra siden.

    Der er folk som snakker uden at ha prøvet noget identisk i 650b vs 29" kvalitet, nogle har prøvet en 26" med 650b hjul på og kommenterer ud fra det og hvad kan man bruge det til...absolut intet ! når det så er sagt så kan det være en god billig overgang på nogle rammer hvis stel har nogle rimelig stramme mål.

    Er man lidt grundig og læser de nye test 650b vs 29" på ellers identiske cykler så er det ofte at det er mellemtingen som vinder og ikke bigbrother.

    Der er også folk som siger den 650b bare er for at der skal sælges nyt selv om det er unødvendigt og de kan ikke være mere forkerte på den, der er sket en stor udvikling de sidste 23år jeg har haft med mtb at gøre men det er ikke kun cyklerne som har udviklet sig, gennemsnit´s højde er steget med 7cm på en person og det gælder begge køn så cykler skal passe til det, det er der hvor 26" halter lidt efter nu men for den mindre rytter er det stadig et ganske fint valg og man får meget for pengene.

    En gylden regel (uden at tage hensyn til spor eller tekniske evner) er at 26" er godt til en rytter fra op til 160-162cm, 650b op til 178-180 og over så er 29" at foretrække men vil man gerne lære at køre rigtig stærkt så skal man ha teknikken først og der er små hjul det rigtige at starte på og så hoppe op til de større når teknikken er på plads.

    Desværre er det med teknikken på mtb lige som det er på ski, danskere er fantastisk gode til at overvurdere deres evner, bevares vi har heller ikke de mest egnede spor hvis vi skal sammenligne med bare det som er lige syd eller nord for de danske grænser men det betyder så ikke at det er mindre sjovt i dk, der er bare meget mindre af det som udfordre teknisk over distance.

    Personligt vælger jeg min cykel ud fra det spor jeg vil køre på den givne dag men det er ikke alle som har den mulighed og så er det at man skal tænke en ekstra gang om hvad det er man vil med sin mtb og købe ud fra det og intet andet smiley


Kommentér på:
27.5 vs 29" hjul?

Annonce