{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.482 visninger | Oprettet:

GardenGirl
GardenGirl
Tilmeldt:
18. sep 2013
Følger: 3 Emner: 6 Svar: 101

Ny "hyggebike" {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en MTB til min mand. men..
han er ikke sporty..
Men tekniknørd (edb)
har købt en merida big9 til ham..
han har bla. problemer med gear... jeg synes de skifter ok...
Er der noget andet jeg kan købe til ham, som han ville blive mere tilfreds med?? (jeg kører på brugt Trek 8500 opgraderet - men tør ikke købe brugt til manden.. men den nye her, det er sgu ikke lige sagen:-()
selvf. kan han mærke at vægten på hans Bike er noget højere. men jeg tror gearproblemerne er størst..
(han kommer max til at køre 100km / år - men 0 km, hvis det ikke er ok.. :-()


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny "hyggebike"
  • #1   17. jul 2014 http://www.commencal-store.co.uk/PBSCCatalog.asp?CatID=2068034
    commencal har nogle vildt fede cykler prøv kig på mit link:D


  • #2   17. jul 2014 Hvordan er højde og drøjde på din "mand" ?

    Den Merida er godt nok tung og hjul er meget tunge (13.9kg vs 10kg på Trek), så oplever han at han føler sig bedre tilpas på din Trek så er det nok en af grundene men har han ikke højden til en 29" så er det også et problem.

    Det med gear, ja så er det sikkert bare en justering (ordentlig) og i værste fald nye og bedre kabler men igen så er det jo ikke Xt som du har på din Trek.

    Et sted hvor der også kan hentes rigtig meget er på dæk og slanger, på en cykel i den billige ende ja der er det pris og ikke vægt som der tænkes på så opgraderer man dæk og slanger så vil cykel også føles meget lettere og aktiv når der trædes i pedaler, så har man pludselig en helt anden cykel.


  • #3   17. jul 2014 Det skal altså lige siges en 13 et halvt kilos bike godt kan være sjov, og ikke mindst hurtig. Drager sammenligning mellem min Banshee og min gamle 10kg Carbon Cube. Som på ingen måde var samme fornøjelse som Banshee'en.

    Var personligt aldrig tilfreds med mit XT da jeg syntes det kludrede rundt til tider. Har så skiftet til X0, og må sige at det bare spiller maks! Hurtigt, kontant og tåler nogle gode tæv. Så ville nok bare starte med et nyt SRAM trigger og bagskifter, og så tage den derfra.. Kunne vise sig at være løsningen, og ikke cyklen.


  • #4   17. jul 2014 I mine ører, lyder det som en Fejl 40 smiley hvis man på en cykel til hyggebrug ikke kan leve med en lidt højere vægt, så tror jeg sgu nærmere man skal kigge indad... Gear kan justeres og om der står XT, X0 eller Acera på det til det brug kan være det samme...

  • #5   18. jul 2014 Mooove og Morten....

    Har manden aldrig kørt før og ikke er vant til at cykle på nogen måde (der kan i så fjerne jeres egne erfaringer) så skal man se det fra en anden side.

    Er den eneste cykel man har prøvet en Mtb med 26" hjul som samtidig er lette og så kommer op på en cykel med 29" som er tunge så er cyklens reaktion vildt forskellig, husk at han kun kender til den Trek som GardenGirl har og måden den fungere på så er det også ud fra det han kan sammenligne, anderledes kan det ikke være og det er det i skal forholde jer til og ikke hvad i som øvede har erfaringer med.

    Det med gear har intet at gøre med om det er Shimano vs SRAM har man problemer med at få begge eller bare et af mærkerne til at virke er det hyppigste problem den som skruer på cyklen og ikke udstyret men jo billigere serie man har jo dårligere kabler er der brugt samt at smøring fra fabrik er ikke eksisterende og det er så der den ordentlige forhandler afmontere kabler og får den smurt samt tjekket om der er unødig friktion i yderstrømpen af kablet, problem ligger bare i at på en cykel til den pris kan der være meget langt imellem den forhandler som bruger tiden på at gøre sådan noget men det er lige det som i uheldige tilfælde kan give nøjagtig de symptomer.

    Der er ingen logik i at snakke XO udstyr da serien alligevel koster tæt på det samme som hele cyklen koster.

    Mooove jeg ville også klart syntes det er sjovere at køre på en Banshee vs en Cube, det er min personlige holdning men igen så skal man ikke vejlede ud fra egne evner men ud fra den som har problem og de symptomer han oplever og ud fra hans evner på en cykel, skal man vejlede skal man gøre det ud fra hans vilkår og ikke ud fra egne ønsker og vilkår.


  • #6   18. jul 2014 Min kommentar gik mere på, at hun har købt en cykel til ham, som han finder undskyldninger for ikke at bruge... Jeg købte selv en mtb til min kæreste(Trek Mamba, XC32, Deore/alivio-mix, tunge hjul), den er tungere og billigere end min vintercykel, men til hendes brug er den fin! Hyggeture med mig og tøseture i klubregi - det kan godt være den er tung og træls, men det har givet hende muligheden for at køre de ture.
    Tilbage til topic, så skal gearene på omtalte cykel selvfølgelig fixes, og ja, kablerne er det eneste sted en udskiftning overhovedet burde komme på tale på så ny en cykel. Dæk, slanger, hjul og hvad man ellers kan finde på at opgradere, kan han skifte, når han har slidt det op eller overvejer at køre i klub eller løb.
    Det er bare min mening, men der er cykler til ethvert brug, og når hun skriver hyggeture og 100km/år, så vil en smøring af kæde og Kabler gøre mere gavn en dyrere gear...


  • #7   18. jul 2014 True.
    Men ville da klart råde alle til en Paradox ramme, alene fordi den hæver sig betragteligt over alle andre 29'er rammer. Men ja, kan han jo ikke bruge til en skid hvis han ikke ved hvordan 'normale' cykler føles, 29er som 26er smiley

    Men så der vel ikke andet end at bytte cykel for hende : / ved ikke.


  • #8   18. jul 2014 Kan oplevelsen af cyklen gøres bedre ved at spare noget der ligner 800gr dæk og slanger så er der da ingen grund til at skifte en cykel ud (800gr svarer jo til 4.5kg sparet på resten af cyklen pga den roterende masse), cyklen vil reagere meget lettere og acceleration vil føles mere som den Trek han har prøvet tidligere og sammenligner med.

    At beholde dæk og slanger på indtil de er slidt er der ingen logik i, cyklen kommer jo bare til at stå ubrugt hen i stedet og hvor er der så sparet lidt penge, som jeg ser det så er der derimod spildt 6000kr.

    Gør dækskift ikke den forskel sammen med en ordentlig justering af resten at cyklen så er det jo bare at sælge dæk igen og de fleste penge kommer retur.

    Moove du har ret i at en Paradox V2 ramme er en af de bedre til prisen men du skal huske at rammen alene ligge på samme prisniveau som den komplette Merida koster smiley


  • #9   18. jul 2014 Kan der faktisk være noget om. Mht min mtb tænker jeg ikke rigtig over vægt, da det jo er et ordentligt krabat - men føles let, nimble og nok det tætteste på en 26er feeling man kommer. Awesome imo
    Men ja, betydeligt lettere dæk kan nok gøre en forskel. På min Bianchi har - og nu havde, jeg skiftet fra Miche Pistard hjul foran, til et Campa Electron '99 ca. Alene fordi det knap ene kg kunne mærkes. Så uden tvivl det er stedet at starte, istedet for xo.


  • GardenGirl
    GardenGirl Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 101
    #10   19. jul 2014 Hej - tak for råd... jeg tror jeg vil prøve at få nogle andre dæk på den.. selvom jeg mere tror, det handler om undskyldning for ikke at have lyst til køre... smiley

  • #11   19. jul 2014 Ja GardenG det kan også være en grund.. Hvor høj er din mand ? bor du i nærheden af Rønde, kan være jeg kan skaffe dig et sæt lette dæk som du kan låne nogle dage så i kan se om det er en løsning.

  • GardenGirl
    GardenGirl Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 101
    #12   19. jul 2014 Jeg vil gerne købe et sæt "lette landevejsdæk" - det tror jeg faktisk vil være sagen.. Han er 178, så cyklen skulle passe

  • #13   20. jul 2014 Ja højde er okay hvis cykel er noget i stil med en 17" / medium.

    Hvis du mener "landevejs dæk" som også skal virke i skov så er et dæk som dette en ganske god løsning http://www.bike-discount.de/en/buy/thunder-burt-evo-raceguard-tlr-29-x-2%2C10-103249/wg_id-8914 der er vægt ganske god samt funktion er rigtig god men er det ren landevej så er en slick måske bedre egnet smiley


  • GardenGirl
    GardenGirl Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 101
    #15   20. jul 2014 Tak igen for input - det kan være den er lige i det største.. prøvede den selv, og syntes det var ok.. men vi er jo meget forskelligt bygget..
    @Carsten - de dæk ser gode ud.. det bliver kun en smule skov og grusveje - resten asfalt.. og @Cato - skifterne er jeg ikke sikre på.. men jeg skal nok have cykelsmeden ind over (jeg er godt nok håndværker, og har lavet cykel for ca. 100 år siden - men nu har jeg ikke tid og forstand nok, føler jeg.. smiley


  • GardenGirl
    GardenGirl Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 101
    #16   20. jul 2014 @Cato - det er Shimano SL-M360 skiftere.. ?
    - er der også problemer med dem?


  • GardenGirl
    GardenGirl Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 101
    #18   20. jul 2014 Ok - @Cato - kunne man forestille sig, at hvis jeg skifter dæk, til landevej/grus - at manden min, vil blive glad? der er ikke guldske på nævnte steder - har tjekket. han er håndværker + med håndværker oveni.. blot ikke på bike/fysisk output
    Jeg havde ikke overvejet, at min egen Trek var 26" smiley - PIS!! jeg troede på cykelhandleren.... det giver da sgu mange kilo... og ture til købmanden gjorde jeg på racer i dag - det var faktisk ikke bedre.. ØVØV og mere ondt i r-vn



  • #20   21. jul 2014 Som udgangspunkt er der ingen grund til at skifte geardele som start, de billigere dele er selvfølgelig ikke lige så nøjagtig som eks det dyre men der er nu ikke den vilde forskel men for at holde pris nede så bliver der brugt nogle (i mine øjne) ubrugelige kabler, det er af samme grund et ordentlig cykelværksted slet ikke har de billige skod kabler på deres værksteder, der er for meget brok over dårlig ydelse og det koster jo den samme tid at montere.

    Et par gode lette slanger og evt de dæk jeg linkede til så er der sparet omkring 400gr pr hjul ud fra det som der er monteret på den nu og så har du ret, 2 gange de har kørt rundt om sig selv og der er pludselig sparet en masse ekstra vægt der skal bruges energi på, så kan du selv regne ud hvad det bliver til der skal flyttes ekstra på 10km, det giver en helt anden oplevelse.

    Bedste og billigste måde at opgrader/forbedre ydelse på en cykel er uden disktution dæk og slanger samt dele med friktion (kabler).

    Er det sådan at det mere er at han slet ikke gider eller har interesse i at cykle så afmontere du bare dæk og slanger som du så sælger igen så er udgift ikke den vilde, det er så bare lettere at sælge de gode dæk i forhold til mindre gode dæk.


  • #21   21. jul 2014 Glemte at sige, vil du til at opgradere skiftegreb så koster det pludselig også en ny kassette plus en kæde oven i prisen, der er jo ikke noget som idag hedder 8speed når vi taler SLX og op, der er det 10 eller 11speed alt andet er som at tisse i modvind, ikke særlig smart smiley

  • #24   21. jul 2014 Man skifter først friktions dele i gearsystem, det er typisk der problem ligger, det giver ingen logik i at spilde en masse penge på nyt gearsystem hvis det ikke er der problem ligger og nej det giver ikke en bedre pris hvis man skal sælge, du får mindre for cykel uanset hvad men samtidig ligge inde med en billig serie der ikke kan sælges for andet end småpenge og have helt nye dele på som man nærmest kun får halv pris for ved salg er kun endnu en udgift som højst sandsynlig slet ikke er nødvendig.

    Man kan fikse manglende ydelse smart men sandelig også mindre smart når der tales kroner og ører og slet ikke på en helt ny cykel, man kan opgradere gear og det når de gamle dele er slidt og yder dårligt.

    Du har fuldstændig ret i din ps...det er derfor man ikke skifter det hele ud før man har taget friktions løsning først og ville man bruge 2000kr mere som det hele pludselig kommer til at kost så havde man nok købt en lidt dyrere cykel fra start med det udstyr på smiley


  • #27   21. jul 2014 Er på ingen måde enig med Cato omkring det med gear...bare lige for at gøre det meget klart det er det rene vrøvl og spild af penge som udgangspunkt.

    Fejlfinding før man skifter ud så simpelt er det og svageste link i gearsystem er kabler som start.


  • GardenGirl
    GardenGirl Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 101
    #28   21. jul 2014 Hej alle - og tak for en masse gode råd smiley
    Jeg vil starte med at få gearene justeret igen - og sætte andre dæk på.. jeg havde ikke tænkt over, at jeg selv har sat "kombidæk" på min egen ala de Scwalbe, @Carsten har linket til.. og derfor ruller min noget nemmere - så måske, med lidt held - kommer vi lidt af sted i den sidste del af ferien..


  • GardenGirl
    GardenGirl Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 101
    #29   27. aug 2014 Tak for alle gode råd. Jeg har fået justeret gear (kunne have gjort det selv, men der er garanti på, sååå det.... (var selv nødt til at rette bremser op, da forbremsen var justeret til forkert montering af hjulet i gaflen) ;-(
    jeg har så sat "landevejsdæk" på - så det er rart at køre på asfalt også - og har fortalt om, at det ikke er smart at køre i højeste gear altid (et levn fra dengang jeg selv startede med at cycle)
    Måske manden min, nu når på over 100 km I år?? Jeg krydser fingre... han synes faktisk det er hyggeligt!!! YES


  • GardenGirl
    GardenGirl Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 101
    #30   9. sep 2014 En positiv opdatering.... Efter jeg har skiftet mandens dæk til "lidt mere landevejsprofil" - og justeret bremser og cykelhandler har justeret gear (hvorfor hulen er det ikke gjort ordenligt fra starten???) Han min yndlingsmand faktisk rullet en del kilometre på cyklen.. endda med smil på smiley
    Jeg måtte så lappe baghjul/slange forleden (men det gør jeg gerne.ASAP!!) så når det nu er godt vejr igen - så ruller vi da lige en tur igen sammen..
    Lige nu er min "bortforklaring", at vi skal da samle svampe.. og de er liiige lidt langt ude, i forhold til gå-afstand... fededst... så cykler vi da lige derud..
    Ved godt, at det er "vand" i forhold til alle jeres MTB-Spor - men det er success herfra... Og tak for alle de gode råd...


  • #31   10. sep 2014 Thumps up!
    Alle ture ud på biken er jo et win i forhold til at det ikke siger ham en skid smiley
    Hyggeture er da også bare toppen i skoven og generalt på gode stier.


  • #32   10. sep 2014 Lækkert det kom til at virke med de få ting der skulle gøres og det at du ikke skulle investere i en masse unødvendigt smiley

    Må give Kasper ret, det er ikke typen af spor der køres men det at der køres og i sidste ende kan betyde i får mere fornøjelse sammen ude i den grønne natur, kunne ende med han blev en smule bidt og ender med at give dig sved på panden smiley


  • GardenGirl
    GardenGirl Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 3 Emner: 6 Svar: 101
    #33   10. sep 2014 Det ville da være fedt, hvis han får bedre kondi end mig (men det kommer ikke til at ske, selvom der ikke skal så meget til ;-))
    Blot vi runder 100 km i år, er det success...


Kommentér på:
Ny "hyggebike"

Annonce