{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.115 visninger | Oprettet:

Anders R
Anders R
Tilmeldt:
9. dec 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

krankbox ....HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej Cykelgalleri.
Skal have skiftet mit kranksæt og i den forbindelse, er det gået op for mig hvor mange forskellige krankboxe´systemer der er på markedet....er mildest talt forvirret !
Min cykel er en Cube attempt fra 2010 (racer) Nuværende kranksæt shimano fc 5300 og shimano krankbox (måske 105) da resten er 105 på cyklen.
Det kranksæt jeg godt kunne tænke mig, er sram force kranksættet, men det findes i en gxp og en bb30 udgave, og det er her forviringen opstår.

Spgsmål 1.Hvordan finder jeg ud af om mit gevind er ITAL eller BSA ?

Spgsmål2.
Er gxp kun en betegnelse for sram krankboxe, eller gælder det også shimanos, hvis ikke hvad hedder shimanos tilsvarende system. Er det, det som de kalder integrated BB ?

Spgsmål 3. Jeg tror at min nuværende krankbox er en gxp krankbox men er ikke sikker, lejerne sidder nærmest udvendigt og skal skrues af med en takket nøgle. Så vidt jeg kan forstå er BB30 system et pressfit system uden gevind. Er dette rigtigt forstået ?

Spgsmål 4. Hvis jeg køber sram kranksæt kan jeg da benytte den gamle krankbox eller passer sram kun deres eget system, og skal jeg gå efter gxp eller BB30,(hvad er bedst) hvis jeg da overhovedet behøver skifte.
Håber der sidder nogen cykel / krankbokse guruer derude der kan hjælpe smiley
MVH Ar4l




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  krankbox ....HJÆLP
  • #1   30. jul 2011 Hey

    Spørgsmål 1. Jeg er næsten sikker på at det er BSA/engelsk gevind. Men det kan du finde ud af ved at evt. kigge på de udvendige lejeskåle, der står muligvis hvilke type det er. Ellers må du have fat i CUBE.

    Spørgsmål 2. GXP er KUN til SRAM og kan IKKE bruges til shimano eller andre mærker. Er faktisk ikke sikker på om Shimano har et specifikt nacn til deres krankboxe!!! Mener bare de hedder f.eks. SM-BB5700 hvis det er shimano 105 eller lign.

    Spørgsmål 3. Det er muligt at den ligner en GXP type men er det IKKE. BB-30 systemet er et oversize krankbox som passer med kranksystemer med 30mm aksel. og det kan være pressfit men kan også så vidt jeg ved skrues i. men stellet skal være lavet til det. Og hvis du idag kører med udvendige lejeskåle kan dette ikke bruges i dit stel.

    Spørgsmål 4. hvis du køber SRAM Force er du nød til at skifte din box ud men en GXP type enten en Team box eller en Blackbox som er med keramiske lejer og dyr.

    Mvh.
    Allan


  • Anders R
    Anders R Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   31. jul 2011 Hej Allan B.
    Mange tak for svarene, det hjalp en del på forståelsen smiley
    Er dog så ikke sikker på jeg vil vil vælge gxp systemet hvis, krankboxene er så dyre som du siger. Forstår da heller ikke hvorfor sram vælger kun at lave dyre krankboxe til deres kranksæt ?


  • #3   31. jul 2011 Hej Anders

    De er ikke alle dyre. Det er kun Blackboxen med keramiske lejer der er dyr. den almindelige GXP Team er ikke så dyr og hvis resten af cyklen ikke er med keramiske lejer(hjul og bagskifter) ville jeg bare vælge den almindelige.

    Her kan du se hvad bikebuster tager for de 3 forskellige krankboxe de laver. Red og alm. blackbox er de samme bare 2 forskellige farver.


  • #4   31. jul 2011 Link:

    (link fjernet)


  • Anders R
    Anders R Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #5   1. aug 2011 Mange tak for link og hjælp allan. Så bliver det sku et sraqm force kranksæt og så bare med den billige box til. Er der egentlig så stor forskel på boxene, altså alm vs ceramic, at det er pengen værd at smide 1000kr extra efter en box ?


  • #6   2. aug 2011 Måske!!! Men absolut kun hvis resten drivlinjen er udstyret med keramiske lejer. Ellers ikke og ved faktisk ikke om det kan betale sig alligevel. Men hvis man skal hente det sidste par minutter på 200km kan det jo godt betale sig :-)) Men det regner jeg ikke med du skal.

    Tror du bliver rigtig glad for det SRAM force kranksæt og sså ser det jo også godt ud.


  • #7   2. aug 2011 Der findes iøvrigt et par firmaer der laver keramiske krankboxe til SRAM men det er ikke mange. Har selv fundet nogle som koster omkring ca. 500-700,- med porto da jeg kiggede efter et SRAM RED kranksæt. Jeg syntes også at det var for dyrt det originale. Men fandt så et Fulcrum RS i en ltd edition i hvid som passer kanon til resten af min cykel.

  • Anders R
    Anders R Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #8   2. aug 2011 Hey allan. Dine indlæg har været til stor hjælp. Var så heldig at finde et sram force carbon (2010 model) hos heino med box for 1300 kr. Så det er jo bare dejligt, nu skal det bare monteres og så må jeg se at få oploaded mine cykler herinde smiley
    Endnu en gang tak for hjælpen.
    P.s. Cube kører med BSA gevind smiley


Kommentér på:
krankbox ....HJÆLP

Annonce