{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.093 visninger | Oprettet:

Varme bremser {{forumTopicSubject}}

Har været en tur I Østrig på min XC. Kørte fra 2500 hm og ned til ca. 900 hm og på den tur blev mine bremser selvfølgelig rigtig varme. Kan se på de arme som går ud fra center af skiven, de er stadig blå/gule af varme. Værst er min bagbremse mærkeligt nok, da jeg klart var mest på forbremsen. Men der er selvfølgelig også lidt størrelse forskel. 180/160mm

Der er ikke slid på skiverne og mine klodser er på ingen måde slidt.

Men kan de tage skade af varmen. Har været ude og køre 4-5 gange siden den tur ned. Og mine bremser er bestemt ikke som før. Der går tit vibrationer I skiven når jeg bremser, med det resultat at man ikke bremser ret meget og det larmer helt vildt. Tit kan det svare sig hurtig at slippe bremsen og så prøve igen for at se om det lykkes uden vibrationer. Kan klodserne have taget skade?
Der må være nogen af jer ned af bakke køre, som ved noget om varme bremser.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Varme bremser
  • #1   17. jul 2014 Er det så nu vi skal gætte os frem til hvilke bremser, klodser og skiver du kører med og ud fra det kunne give svar eller vejlede smiley

  • #2   17. jul 2014 Det er det som der står om dem. Men går stærkt ud fra at det hele er Magura.

    FRONT BRAKE: Magura MTS, Hi Friction pad, Storm SL rotor,180mm
    REAR BRAKE Magura MTS, Hi Friction pad, Storm SL rotor, 160mm
    BRAKE LEVERS Magura MTS, carbon master cylinder.

    Men tænker at det er varmen som er skyld I problemet og ikke hvad det er for et mærke. Alt er lige og køre som det skal, har prøvet at rense dem, dog uden det det blev bedre.


  • #3   17. jul 2014 Selvfølgelig vil dine bremse skiver blive varme, så snart der bremses bliver det udsat for en høj friktion som skaber varme og derved de blålige farver osv på metallet

  • #4   17. jul 2014 Klodserne kan blive "hårde" og have mindre bremse effekt lidt som på biler.

    Du kan oplever skiverne slår sig pga varmen. Og at de også mister lidt bremseneffekt.

    Du kan prøve og Google bremse fading. Det er nok primært hits omkring fading på biler men resultatet er det samme smiley


  • bjarne S
    bjarne S Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 55
    #5   17. jul 2014 du kan prøve og slibe bremseklodserene på et stykke sandpapir, indtil du kan se den "rå" belægning på klodsen, det er ganske lidt der skal til. Hjælper det ikke, kan man også slibe med en finkornet sandpapir på skiven, bare ganske let. Men du skal have kørt bremserne til, efter begge bearbejdninger.

  • #7   18. jul 2014 #2 Jakob

    Det har en stor betydning omkring varme og brug, nogle bremser er ikke lavet til at tage ture som den du har haft i Østrig men i stedet til XC i forhold som ligner de danske mere og så kommer der et problem, der er også stor forskel på hvilke skiver man har og klodser man bruger.

    I dit tilfælde har du en god kvalitets bremse men samtidig er det en letvægts bremse som er baseret på XC brug, i de fleste tilfælde vil man ikke opleve de store problemer på en god downhill men den tur du havde i Østrig er jo noget som ligner 4-5km ren downhill hvor der bliver brugt godt med bremse og det kan give den glaseffekt på bremseklodser som så gør du trykker endnu hårdere og varmer skiver godt op så de får en lignende overflade.

    Måden du i de fleste tilfælde kan løse problem er som Bjarne i #5 nævner men du kan godt komme ud for at klodser ikke kan redes men det er til at forholde sig til.

    Er skiven blevet skæv af varmen så er den færdig, det opdager du ret hurtigt ved at hjul er i ubalance når du kører men der skal godt nok meget til og det tror jeg du er for opmærksom til at overse.

    Som TS nævner så er nogle af de aller bedste skiver man kan få Shimano´s ICE skiver, den "indbyggede" køling er meget effektiv og guld værd på en tur som den du har været på, måske det er noget at overveje når du skal afsted ud hvor der er rigtige nedkørsler.

    Hvilket sted i Østrig var du så på den tur ?

    Har selv været der en del og køre men det var i Kaprun da jeg havde en sponsor som holdt til i det område men generelt har Østrig noget af det fedeste natur at smide sin MTB rundt og absolut værd at anbefale smiley


  • #8   18. jul 2014 #6 Tak for info, men har normalt ikke problemer med varme hjemme I lille DK. Var på bremsen ca. 80% af tiden. ikke mulighed for meget pause. Havde kun normal cykelhjelm på, så skulle holde farten need blandt alle de klipper....

    #7 Det var lige den info jeg havde brug for. Har I mine 8 år med skivebremser (kun XC) aldrig haft problemer med mine skiver. Og har aldrig kørt dem varme før. Det var bestemt heller ikke min plan at jeg skulle køre så meget ned af bakke på en gang da jeg pakkede min cykel til ferie I Østrig. Er næsten sikker på at det er "glaseffekt" da de ikke rigtig bider som før. Ved godt at det er en 110% XC cykel jeg har men efter 3 timer op af bakke, kunne jeg ikke lade være med lige at prøve nogle af de spor jeg havde set på vej op.

    Det var I Kaprun jeg var. Kørte op over Maiskogel (1600hm) og så hen langs siden af bjerget mod Kitzsteinhorn hvor jeg sluttede I 2450hm ved alpincenteret. Sporet ned var F1 eller F11 tror jeg... ikke helt sikker, men bestemt ikke noget som var lavet til min fully med 95mm vandring. Har boet der I 7 md. en gang, og troede faktisk der var bedre spor til en XC cykel. Enten var det meget op og ned eller også var det helt fladt. Men til Enduro/DH er det perfekt.

    Næste gang lejer jeg helt sikkert en enduro cykel der nede. Vil ikke mishandle min XC cykel en gang til.

    Tak for svar alle mand.


  • #9   18. jul 2014 #8

    Ahhh så har du taget den lange tur, så rækker det ikke med 4-5km nedkørsel, er helt misundelig nu, gad sku godt tage den samme tur.

    Du har helt ret i at XC og Kaprun området er no go men har man mulighed for at smide cyklen i en bil og så køre 75km mod nord (retning Salzburg) så havner du i Leogang som er et paradis for XC, 50km let syd-vest for Kaprun er også et perfekt sted, det er i national parken Hohe Tauern og efter en uge de tre steder så kan man kun tænke....hvad laver jeg i Dk med "downhill" på max 1-1 1/2 minut nedkørsel inc flade stykker og XC spor som er ganske udmærkede men er alt for korte og udvalg meget begrænset men sådan er det at bo i Dk smiley

    Syntes nu du skal tage din cykel med næste gang og så leje en DH/FR cykel når du er der, http://www.bikepalast.com/ har butikker i de gode områder og der kan man også leje en god maskine samt du kan køre en tur med de lokale som bla bruger deres butikker som udgangs base smiley

    Godt du fik det svar du søgte og håber du får fikset dit problem så smilet er tilbage når du skal ha sved på panden smiley


Kommentér på:
Varme bremser

Annonce