{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.077 visninger | Oprettet:

Råd vedr. ny cykel til pendler (20-50 km pr dag) {{forumTopicSubject}}

Jeg skal ud og investere i en ny cykel, der skal bruges til transport til og fra arbejde.

Råd om, hvilken type cykel der kan anbefales og hvad jeg skal være opmærksom på er meget velkomne!

Informationer:
Mit budget er på ca. 6000 kr. men så skal det være med ALT (lås, lygter, bagagebærer mv.)

Pt. cykler jeg dagligt 20 km (10 km hver vej) og tager også cyklen med i S-toget. Fremadrettet håber jeg et par gange om ugen at tage hele turen på cykel 50 km (25 km hver vej).

I dag cykler jeg på en gammel, klassisk damecykel fra kildemose med 7 gear. Jeg har haft den mere end 10 år, og den fungere udmærket, jeg har cyklet den ovenfor beskrevne distance siden marts. Dog har efterhånden fået øjnene op for at den er ret tung og at jeg sidder så jeg skaber en del vindmodstand. Jeg forestiller mig dog at jeg vil være mere effektiv på en anden type cykel, der er lette og hvor jeg sidder knap så oprejst.

Min nuværende cykel fik jeg i mine teenageår, så har endnu ikke skullet investere i min egen cykel – og jeg ved stort set intet om cykler. Jeg er typen der går til cykelhandleren, hvis min cykel ikke bare gør som den plejer.


Det er min plan at gå ned til en cykelhandler og få ham til at hjælpe mig også, men da han jo dybest set er sælger og ville kunne lugte min uvidenhed, vil jeg gerne indhente lidt viden inden jeg skal ud og investere flere tusinde kroner. Så del meget gerne eventuelt gode råd med mig, så jeg er godt klædt på til mit kommende cykelkøb.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd vedr. ny cykel til pendler (20-50 km pr dag)
  • #1   29. sep 2016 Min umiddelbare indskydelse er en hybrid-cykel; altså en racer med flat styr og udvendige gear.. på den anden side; hvis den skal være vedligeholdelsesfri og bruges året rundt så indvendige gear og bæltetræk, men det kommer nok til at knibe i det prisleje.

  • #2   29. sep 2016 Jeg er glad for min Trek Zektor 1, den er let og kører super. Jeg vil dog sige, at jeg til længere ture nok ville savne flere (lettere) gear, selvfølgelig alt efter hvor bakket der er. Måske kan du bruge noget alá disse Trek Zektor 2 eller 3.
    http://www.cykelshoppen.dk/dame-cykler/6704-trek-zektor-3-dame-50-cm-2014.html

    http://www.cykelshoppen.dk/dame-cykler/9484-trek-zektor-2-herre-18-udvendige-sora-disc-2017-udstilling.html#34

    Mht. bremser så kan det være, at der er en smule mindre vedligeholdelse med rullebremser end med skivebremser, det må du vurdere ;-).
    Mht. udvendig vs. indvendig gear, så ville jeg mene, at der til 50 km. ikke er nok "range" ved 7/8/9 indvendige gear som du får ved "kassette bag/flere tandhjul foran"; men hvis du sørger for at smøre jævnligt, er det altså heller ikke værre end det.
    Bæltetrek er også cool; men det får du nok ikke i den prisklasse.


  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 5
    #3   25. okt 2016 Hvad med en MTB cykel. De fås i mange forskellige prisklasser og kan være et rigtig godt valg. Der er nogle få cykler her http://a24.dk som ligger i en mellem-høj prisklasse, men det er gode cykler fra Haibike.

    Husk at hvis du køber en cykel hvor du ikke sidder så meget op, kan du risikere at blive ret træt i ryggen og nakke, så prøv en cykel før du køber den. Man siger at jo flere udvendige gear der er, jo bedre skal udstyret være.

    Men som sagt, gå til en cykelhandler og prøv nogle stykker. Køb hvis den har den rigtige pris eller gå hjem og søg på nettet. Det er nemmere når man har en idé om hvad man vil køre på.


  • #4   25. okt 2016 Lars, STIK! uenig. MTB er et rigtigt elendigt valg til pendler cykel. De er væsentligt tungere end de burde være. Født med brede knop dæk der ikke ligefrem ruller nemt og lækkert på vejen, så der skal spildes unødig energi på at komme fremad. Eneste der skulle være fortaler er kørestillingen (som fåes 100% ens i en god pendler cykel) og så den affjedrede forgaffel som giver lidt mere komfort. Men til pendling er de 100 mm vandring helt skudt over målet samtidig med at du skal op og i en halv høj pris inden vægten på gaflen vil give mening til pendling (luft forgaffel).
    Plus der findes masser af pendler cykler med affjedrede forgafler med 50 mm vandring


  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 5
    #5   26. okt 2016 Hvis man kører på MTB skal man selvfølgelig undlade at køre på knop dæk. Min MTB er ikke tung, men konens gamle bedstemor cykel er meget tung. De fleste MTB cykler har en forgaffel der med et klik kan gøres mindre blød.

    Men de fleste vælger en damecykel med indvendige 7 gear. Det giver bare ikke den store fornyelse her. Og det var vist det der var planen.


  • #6   26. okt 2016 Men skal hun investere i nye dæk ud over en cykel så er der allerede ret begrænset hvad hun får. 6000 kr er med ALT og ordenlige dæk der ruller godt og er gode mod punkteringer, så har hun MINIMUM en udgift til det på 500 kr. Så kommer der lygter og det løse, lygter bagagebærer osv oveni. Så snakker vi 4500-5000 kr for en mtb. Der er du hurtigt på 13-14 kg for en cykel. Om det i dine øjne er tungt eller ej aner jeg ikke. I min verden er det MEGET! tungt for en cykel til pendling. De 600-800 kr en affjedret gaffel koster at sætte på en mtb bliver bedre brugt til andre ting på en ordenlig pendler cykel.

    Umiddelbart tænker jeg så heller ikke at konens gamle bedstemor cykel tilnærmelsesvis ligner en daglig pendler man træder 20-50 km på om dagen.

    Vil give dig ret i at 7 gear kan være for lidt, men de 27-30 gear du ofte finder på mtb i den prisklasse er også at skyde langt over målet. Delt op i at cykel er lavet til skov kørsel så den er temmelig lav gearet og med nogle trælse spring mellem gearene ved landevejskørsel vil det heller ikke være optimalt eller vægt besparende. Hvor tit er man på 20 tands klingen på vejen?
    Omvendt igen, jeg har 10 gear på min mtb, jeg kører stort set alt i hele dk, så hvis de 7 gear er fornuftigt fordelt og det ikke er et sted med de sindsyge stejle bakker, så burde de også stadig række længe til at kommer rundt i fin stil. Læser det heller ikke som om at det måske er problemet at der er 7 gear.


Kommentér på:
Råd vedr. ny cykel til pendler (20-50 km pr dag)

Annonce