{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.900 visninger | Oprettet:

Hjulsæt: Bredere er bedre. {{forumTopicSubject}}

Jeg kører pt rundt på en hardtail med et billigt og tungt hjulsæt med 19 mm intern bredde. Dækkene er 2.1-2.2. Dæktryk cirka 1,2-1,3 bar. Det er boost nav, så fleks er der ikke noget af selv i disse billige hjulsæt.

Jeg har de sidste par år kørt på carbon hjulsæt med intern bredde på 22 mm og får om et par måneder leveret en ny XC maskine/mtb også med carbon hjulsæt med 22,5 mm intern bredde.

Hardtailen er til brug for vintertræning og reserve cykel. Vintertræningen foregår cirka 50% på spor med mange sving, rødder og stejle opkørsler og 50% grus/landeveje-tons.

Jeg overvejer et nyt hjulsæt til hardtailen, da jeg på sporet føler, at køreegenskaberne er upræcise, da dækkene næsten krænger af fælgen når man presser hård til i sving og på nedkørsler. Dette går jeg ud fra skyldes den smalle 19 mm fælg.

Spørgsmålet er så blot, hvor brede skal de nye hjulsæt være. Omkring 22 mm, som jeg er vandt til på carbon hjulene eller omkring 30 mm som f.eks Roval Traverse 29" kommer med. Min bekymring er, at disse bredere fælge vejer en del mere.

Nogle som har erfaring med de bredere fælge på mellem 25-30 mm. Giver det alt det som producenterne lover, såsom meget mere kontrol og ekstra greb? Eller er en bredde på cirka 22 mm fin nok, særligt når man tænker på, at de typisk er lettere.

Hjulsæt jeg overvejer i samme prisklasse og med intern bredde fra 25 til 30.

Roval Traverse 29, 30 mm brede. 1.780 gram, 4.500 kr. i Webike.
https://www.specialized.com/dk/en/components/wheels/traverse-29-148/118369

Mavic XA Elite WTS, 25 mm brede, 1.770 gram, 4.300 kr. hos Bike-components.de.
https://www.bike-components.de/de/Mavic/XA-Elite-WTS-Disc-6-Loch-29-Boost-Laufradsatz-Modell-2017-p51664/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjulsæt: Bredere er bedre.
  • #1   10. okt 2016 Hvis du kører med 1,3bar så er du nede på ca 18-19 psi, det er noget lavt og dæk vil helt sikkert vride rundt i sving og hen over sten og rødder.

    Start med at justere dit dæktryk, et godt sted at starte er omkring 25psi og så tilpasse løbende ude på sporet så du får den rigtige oplevelse at justeringer.

    Bar er ikke den rette måde at måle tryk i dæk der kører med lavt tryk, psi er den eneste vej, det er bare langt mere præcist og enhver pumpe med bare en smule kvalitet oplyser begge formater.

    Bredere hjul med tilhørende bredere dæk kan sagtens gøre en forskel, du skal bare lige tænke over at de også fylder mere i brede og diameter (hvis du vælger tilsvarrende større dækkammer), det kan give gevaldige problemer omkring hjul og stel, er der plads til det ?

    Officielt kan stel tage 2,20 dæk men ved at det kan lade sig gøre at køre med noget i stil med 2,3-2,35 men det er også max.


  • #2   10. okt 2016 Nu ved jeg ikke hvilke dæk du har på, men dæk siderne gør en forskel. Tager du Schwalbe LiteSkin har de større tendens til at virke ustabile i sving ift til Schwalbe Snakeskin. Dette skyldes at siderne i SnakeSkin er kraftigere og det gør altså en forskel i de lave tryk.

    I en 19mm fælg skal man ikke montere større end 2.25".

    Personligt, mener jeg ikke at alu fælge egner sig til XC 29" i en bredde over 23mm. Fælgene bliver enten for tunge (sammen med de større dæk) og/eller for ustabile og skal rettes op konstant.

    Den billige og nemme løsning er smid nogle SnakeSkin dæk på, hæv trykket lidt og husk på at hjulene er til træning smiley


  • Kim A
    Kim A Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Svar: 36
    #3   10. okt 2016 Har lige monteret wide lightning på min cykel, de er ligeså stive som Mavic Crossmax SLR som kun er 19mm brede indvendigt.

    Wide lightning er 29,3mm indvendigt og vejer kun 1569gram.

    Den ekstra kan godt mærkes og jeg er rigtig glad for disse hjul.


  • #4   10. okt 2016 Har selv overvejet om ikke det var en god idé med lidt mere luft i dækkene. Jeg er vandt til og køre fully og har lige fået mig denne hardtail. Årsagen til det lave dæktryk er for at få lidt mere komfort på sporet.

    Jeg rammer da også alu-fælgen en del gange når jeg kører på spor, men det må være min lave vægt på 72 kg som gør, at jeg trods alt slipper nogenlunde fra det.

    Havde overvejet og køre med Specialized S-works Ground Control 2.3 for og bag her om vinteren på en bredere fælg i håb om bedre greb, mere komfort og kontrol, samtidig med, at der ikke var denne følelse af, at dækket falder af.

    Hastighed er ikke det vigtigste parameter for mig om vinteren.


  • #5   10. okt 2016 Wide lightning hjulsættene, vil jeg kigge nærmere på....

  • #6   10. okt 2016 Lige nu kører jeg med S-Works Ground Control 2.1 for og bag.

  • Kim A
    Kim A Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Svar: 36
    #7   10. okt 2016 Jeg kører med rocket ron evo liteskin 29x2.25
    Man kan godt mærke det store dæk giver lidt mere komfort kontra en 19mm fælg.
    Kører med 1.5bar og kan nemt gå lavere uden at ramme fælgen. Vejer ca. 78kg


  • #8   11. okt 2016 Kim A

    Det gælder ikke kun om at holde dæktryk så man ikke laver snakebite men så man føler dæk passer i ens kørestil.

    Du kører med omkring 21-22 psi som passer i din kørestil går du eks ned til 18 psi kan din cykel føles som en gummibåd og ikke særlig retnings venlig, derfor er det smart at finde et fast udgangspunkt og løbende justere tryk til man rammer sit perfekte setup til det enkelte spor.

    Hvorfor folk bruger bar er så en gåde, psi er 14.5 gange mere nøjagtigt samt alle pumper inc dem på tanken har psi og bar manometer.

    Når det gælder dæmpere eller forgafler så er det ikke noget problem at bruge psi og vælge den rigtige opsætning, så hvorfor ikke sætte dæk nøjagtigt op, det er trods alt den eneste del på cyklen der rent faktisk har kontakt med underlaget og har stor indflydelse på hvordan de andre dele skal sættes op.


  • #9   11. okt 2016 Carsten #8
    Det er altså noget vrøvl og en 14,5 gange misforstået opfattelse smiley

    PSI er ikke en mere præcis angivelse end bar.
    Skriver du 21-22 psi er det ligeså præcist som 1,5bar. Sagen er at bar aflæsses med decimaler, det gør psi ikk - ihvertfald på cykelpumper.

    Det er pumpens nøjagtighed der er afgørende og dermed hvor mange decimaler du har. Hvis pumpen angiver 1,5 bar, er det ligeså præcist som 21-22 psi aflæst. Da bar og psi skala følger hinanden på skiven (hvis den ikke er digital), er det ikke lettere at aflæse psi end bar.

    Dækfabrikanter angiver deres tryk i bar, så der er bestemt intet forgjort i at bruge bar.


  • #10   11. okt 2016 Kasper

    Nu er det jo ikke overraskende at du siger det jeg oplyser er noget sludder , så lad os sige det på en anden måde, der går 14,5 psi på en bar, samtidig er ordentlige pumper ala SKS, Toppeak indelt i både psi og bar hvor bar typisk er delt op i 5 hvor psi er delt op pr psi ofte uden decimaler men man ser nu også at de er delt op i 10 zoner (specialist pumper), om psi er delt op med decimaler eller ej så er det mere nøjagtigt end en bar der er delt op i 5 zoner.

    Du finder heller ikke en eneste dæmper eller forgaffel producent der oplyser i bar, alle der ønsker nøjagtighed oplyser i psi.

    Så kan det godt være du mener det er noget sludder men så er producenter samt andre der ønsker nøjagtighed helt galt på den men jeg kan sagtens leve med at være galt på den i dine øjne så længe det jeg gør er mere nøjagtigt end bar.

    Dæk producenter oplyser normalt begge dele som samtidig er den oplysning om hvad dæk max kan tåle og intet om det tryk en rytter skal køre med.

    Schwalbe, Michelin, Continental, Geax, Ritchey, Onza oplyser alle PSI på deres dæk nogle oplyser begge dele men PSI er fast, så tjek lige inden du siger det er bar der oplyses og ikke PSI.

    Selv biler og deres dæk oplyses i bar og psi.


  • #11   11. okt 2016 PSI delen hos gaffel producenter kan meget nemt forklares med at PSI (Pound pr Square Inch) er en amerikansk standard og firmaerne kommer hovedsageligt fra USA. Dernæst er USA et kæmpe marked og skulle man fremstille to versioner ved at skrive bar på det ene og PSI på det andet blev det dobbelt så dyrt. Det næste bliver vel at du påstår at fahrenheit er en bedre skala da den har flere indelinger mellem vands frysepunkt og kogepunkt, når man sammenligner med celsius skalaen.

    Hvor ofte går du ud til dæk centeren og får fyldt tryk på din bil i PSI? Der er bar jo rigtig meget normalt.

    Og det at aflæse på en analog ur på en pumpe kan man ikke regne en daddel med alligevel, hvis vi snakker 1-2 PSI. Sammenlignet med min elektroniske måler så er jeg 3-4 PSI galt på min gulv pumpe. Der ved jeg dog hvor jeg gerne vil have mit dæktryk til at ligge. At det så ikke passer med det der bliver aflæst andre steder kan så være lige meget.

    Men nu er vi igen ude og diskutere marginaler som 99% af alle i det danske land aldrig vil kunne mærke forskel på alligevel


  • Kim A
    Kim A Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Svar: 36
    #12   12. okt 2016 Klokken bliver ikke mere præcis bare fordi man bruger 12HR kontra 24HR.

    Min pumpe er nok mere upræcis end om jeg bruger PSI eller BAR


  • #13   12. okt 2016 Men sekunder er mere præcis end timer...så der er forskel på bar. Bar er for biler motorcykler og drikfældige folk. Men tilbage til spørgsmålet. Bred er godt. Rigtig godt endda. Er gået op til 25 mm inw og vil klart længere op. Det giver mærkbar forskel i bid. Køre med 2.4 og der er hele iden med den brede fælg meget logisk. Vægt nå. Sjovere...ja tak. Køre fint 25-40 km på min cykler som vejrer 12.8 kg og jeg kommer ikke sidst. Især ikke over hop, drop og berms...god tur. Her er lidt skriverrier fra DT https://www.dtswiss.com/Technology/MTB-rim-width


Kommentér på:
Hjulsæt: Bredere er bedre.

Annonce