{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.050 visninger | Oprettet:

Fully VS Hardtail {{forumTopicSubject}}

Skal til at vælge ny cykel,,,,

kommer fra en hardtail og over nu som alle andre om det skal være en fully.

har læst en del om det og det virker lidt som om at folk anbefaler fully hvis man vil have mere komfort og gerne vil sidde mere ned..

Er fully kun til bedstefar kørelse???????

Jeg er typen der gerne vil stå op, ikke er så stærk i benene, elsker nedkørelse og desværre ikke kun køre singeltrack, men også en del grusvej og skovbund.

Hvad skal jeg vælge????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fully VS Hardtail
  • #1   10. jan 2017 Skifter mellem min hardtail og full suspension.

    Hardtail føler jeg der er en meget god energi/kraft overførsel, men på bekostning af komfort, dertil føler jeg så også at jeg kan miste noget overførsel på baghjul ved hurtige nedkørsler da baghjulet har kommer hurtigere op og der får affjedring bag sin gevinst at den holder baghjulet nede. På nedkørsler er jeg hurtigere og koldere på min full sus.
    pros: god kraft overførsel, sparet lidt vægt (forskelligt), mindre vedligeholdelse, hurtig på lange strækninger og op af bakke, lettere at hoppe over rødder med.

    Cons: komfort, kontakt mellem jord og baghjul ryger let, ikke så kold ned af bakker, ikke behagelig at tag store hop på, mange stød

    Full sus
    Pros: god kontakt mellem underlag og baghjul også ved ujævnheder og ned kørsler, komfort, en anden følelse af kraft overførsel, sjov . mm det fortsætter.


    cons: manglende kraft overførsel kan af og til ryge lidt energi af i afjedringen, ofte lidt tungere, 2 fjedringer at giv service,


  • #2   10. jan 2017 Vil ikke sige fully er til Bedstefar kørsel, det kan lige så meget være til vild kørsel med drop og bare generalle grove nedkørsler hvor man gerne vil give den ekstra meget gas uden og miste grebet til jorden helt.. Man skal jo også stå op når man køre ned af på en fully smiley Men ja det kan ikke siges ret meget bedre end PETER HK siger det. Og de fleste fully kan du locke dæmperne så du ikke mister en masse effekt ved grus veje og kørsel til og fra ruten smiley

  • #3   10. jan 2017 tror i at jeg vil få mere ud af en let (under 10kg) hardtail, når jeg nu stadig er begynder og ikke er så stærk i benene.. er bange for at det bliver for hårdt for mig på en fully???

  • #4   11. jan 2017 Nej det tror jeg ikke, det er mere stivheden du vil vinde noget på eller selv at tabe de 3-5 kg i forskel smiley

    Det bliver ikke så hårdt igen, elsker at køre på min fully laver hurtige tider på den og holder også en god fart, man kan jo som forholds regel prøve at holde en generel lav vægt på hjulene, så rullemodstanden bliver lidt mindre smiley
    Hvis jeg skulle vælge mellem cykler så ville jeg foretrække det sådan her rute mæssigt:

    Fully: Rold skov, Slettestrand, hammerbakker, Ebeltoft, Marselisborg poulstrup sø, hvorup, vildkørsel med hop og skrænter.

    Hardtail: Hvorup, kongshøj, 1/2 Rold, grusveje, asfalt

    Så alt i alt er min fully min fortrukne på trods af den vejer 15 kg smiley


  • #5   11. jan 2017 Kategorierne af fully er jo også forskellig husk det

    XC fully, den har den aggressive geometri så det er let at holde farten og en stødabsorberende effekt, men ikke en jeg ville råde nogen til at flyve rundt på i harzen smiley

    All mountain / trail mere vandring og en mere slack geometri = lidt hårdere at træde meget lidt.

    Enduro slack, lang vandring, bjergged med fokus på nedkørsel


  • #6   11. jan 2017 Jeg har begge dele, HT og Fully.

    Er sådan set enig med Peter HK, borset fra jeg ikke ved hvad han mener med koldere.

    Jeg synes dog det afhænger meget af teknik. Hvis man kører en HT, som man kører en fully, vil HT være mindre sjov eller behagelig. Men en HT kan faktisk være mere sjov, da man ikke "bare" mosser henover terrænet og kun skal tænke på at træde hårdt. En HT kræver teknik og evnen til at "doserer" krafterne rigtigt.

    Intet slår komforten i en fully. En let XC fully er bestemt også hurtig på sporet, men i mange tilfælde også en "no-brainer", med mindre det er en epic smiley smiley smiley

    Er man god til at smide watt i pedalerne og bare sidde ned for at tonse, så er fully det rigtige. Hvis du føler at teknik er din styrke og måske ikke muskel styrke, så er HT det bedste valg.


  • #7   11. jan 2017 Vil helt klart mene at det er en rigtig god ide for en nybegynder, at lære en masse teknik på HT, inden man forsøger sig med en fully.

    Desuden: Der er en del mere vedligehold på en fully, dæmperen selvfølgelig, men osse bøsninger/lejer/led osv.


  • #8   11. jan 2017 Fully og hardtail er måske forkerte katagorier ar inddele i, fordi der er så mange slags cykler med forskellige egenskaber. Hvis du kan lide at køre for sjov, men det også skal gå stærkt herhjemme, så kig efter cykler i trail Katagorien. Dropperpost er et must. Glem vægten på cyklen her.

    Skal det være lycra med race på, og vej din morgenmad cykel, skal du finde en xc race.

    Der lyder som om du er mere til trailcykler. et par på fully kunne være fx cannondale habit, trek fuel, Santa Cruz 5010/ tallboy, giant trance.

    Skal det være hardtail så kig efter Scott scale 710 plus, cannondale beast of the east, de fleste modeller fra orange eller cotic.
    Brug evt Google til at blive klogere på hvad der definerer en god trail bike.

    Pointen er at det er geometrien som adskiller cyklerne. Ikke om det er fully eller hardtail.

    Personligt bliver jeg hurtig træt af xc cykler, uanset om det er hardtail eller fully. De er for nervøse til min kørestil. Og slet ikke sjove at køre på. Da jeg test kørte Scott scale 710 plus, glemte jeg fuldstændig det ikke var en fully. Den kørte bare pisse godt. Og åd det meste terræn, hop, drop, gaps osv

    I skal alle sammen velkomne til at tilføje flere gode ideer på fine trail cykler. Det er noget fis det der med at nybegyndere skal starte


  • #9   11. jan 2017 Har 2 fully og en hardtail. Bruger mest fully pga. en meget bedre komfort.
    Kan ikke mærke den store forskel på vægt eller "tab af energi".
    Kører mest skov og her nyder jeg at køre over rødder som stort set ikke mærkes på mine fullyer smiley


  • #10   11. jan 2017 Giant Athem3 passer til mit budget, hvad mener folk om den kontra en Carbon hardtail brugt

  • #11   11. jan 2017 Anthem alt for lækker cykel, synes det lyder som en god ide!!! smiley

  • #13   11. jan 2017 Tusind tak for alle de fede kommentarer, jeg har lige købt ny cykel her til aften og lidt med tanke på det Kasper K skrev så blev det til en hardtail. En Superior XP LCD og fuck hvor er den fed og glæder mig som et lille barn til weekenden hvor den rigtigt skal testes

  • #14   11. jan 2017 Den Bird er sgu da møglækker


  • #16   12. jan 2017 Kæft mand hvor får man meget fully for sine bird penge.....

  • #18   12. jan 2017 Har du set BTR?

    https://www.btr-fabrications.com

    Jeg er lun på BTR ranger... Virker smart med 120mm vandring på den geometri.. . smiley
    Det må være den perfekte do-it-all bike..

    Eller Kingdom Vendetta 2017...
    Jeg tror bare Vendetta bliver for meget med 150mm... Seat tube angle på Vendetta er 75 grader, det må give en effektiv kraftoverførsel i pedalerne..


  • #19   13. jan 2017 Haha det er jeg udemærket klar over ts.....er du på en fully næste gang? smiley

    Tror jeg holder mig til hardtails ellers får jeg hovedpine over det enorme udvalg af fede cykler og se nu bare den btr....den er også Pisse fed.


Kommentér på:
Fully VS Hardtail

Annonce