{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
882 visninger | Oprettet:

Short chainstay {{forumTopicSubject}}

Hvad er fordelen eller ulempen ved en short chainstay indenfor mtb verdenen....

Fik i weekenden en længere forklaring men jeg er var til sidst mere forvirret end klar over budskabet....i min verden så er en kortere kæde en fordel men er det noget vrøvl.

Kan det passe at på en 29er er det en større fordel opad eller er det generelt bare en fordel. Synes jeg på min nuværende kan mærke stor effekt opad..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Short chainstay
  • #2   8. mar 2017 Ville det så virke mere naturligt at føle trang til at stå op når der køres opad?



  • #4   9. mar 2017 Det selvfølgelig rigtig ts....

    Har kæde længden noget at sige i forhold til at det er hurtigere at træde rundt eller er det noget fis?


  • #6   9. mar 2017 Nej det er sandt...

    Men en omgang på pedalerne er vel hurtigere og dermed også bedre opad og det modsatte nedad hvis det er meget højt fart vi snakker om eller tager jeg helt fejl?


  • #8   9. mar 2017 Det fatter min hjerne ikke smiley

    Hvis jeg stiller mine to cykler overfor hinanden med præcis samme gearing for og bag men med markant forskellig chainstay længde vil den med den korte så ikke være bedst opad?


  • #10   9. mar 2017 Når man flytter det forreste tandhjul så flytter det x antal tænder, som så alt efter gearing flytter x antal tænder på kassetten. og det er jo det samme om der er 10 kæde eller 30cm. Jeg har heller ikke de store problemer opad, men min stag er også noget længere en TS hele 43,5 smiley

  • #11   9. mar 2017 Jeg mener ikke gearingen....

    Jeg mener, at jo kortere chainstay, jo hurtigere vil hjulet rotere en omgang da en omgang på pedalerne vil være hurtigere....og her tager jeg udgangspunkt i to cykler med samme gearing hjul, dæk osv osv men forskellig chainstay længde....i min verden er det logik men hvis det ikke er rigtig er det ikke første gang jeg tager fejl smiley


  • #13   10. mar 2017 Du misforstår Ts og måske har jeg ikke forklaret mig ordentlig...

    Jeg er helt med på at gearingen afgør hvor hurtig og hvor lavt/højt fart du får når du cykler.

    Det jeg mente var at med en kortere kæde vil jeg på tid ( ikke gear) være hurtigere til at nå en omgang på pedalerne og dermed vil det også være fordelagtigt opad. Det er ihvertfald min fornemmelse.

    Holder jeg stiller på løst grus og træder til så vil en cykel med kort chainstay være bedre til at lave "hjulspind" end en med lang chainstay.

    Som du selv skriver er det en mere livlig cykel og det er jeg 100 % enig i.

    Omvendt så synes jeg også at der samtidig mangler en anelse mere når jeg tonser derudaf med høj fart på en meget lang nedkørsel på eksempelvis en grusvej. Det kan også være en svag men lang opkørsel hvor man godt kan komme op i fart. En cykel med kort chainstay indbyder ikke til den høje fart som en cykel med længere chainstay.....

    Gir det mening....eller er det mig der er sensitiv når jeg cykler det er helt oprigtig noget jeg synes jeg kan mærke og lægger mærke til i det hele taget.

    Go weekend!



  • #14   10. mar 2017 For s**** da Rasmus bare man kunne finde de vise sten, du har altså ikke ret uanset hvor lang tid kæden er om at nå en omgang, så er det altså stadig gearingen der bestemmer om du kan lave "hjulspin" nu tager vi lige et eksempel hvis dit forreste tandhjul er 30 tænder og dit bagerste 10. Når du så drejer pedalerne en omgang, så flytter kæden sig 30 tænder dvs baghjulet drejer 3 gange, da der jo er et tandhjul med 10 tænder. Om så kæden går hele vejen rundt om jorden, vil den stadig flytte sig 30 tænder, og dermed flytte baghjulet 3 gange. Hvis der så er er et 15 tands tandhjul, så vil hjulet kun dreje 2 omgange på fuldstændig samme tid som det tager at dreje det forreste en omgang, hermed kommer du lidt kortere fremad men hurtigere. Shit det er svært at forklare 🤣🤣🤣

  • #15   10. mar 2017 Er du meget sur guldager?

    Som jeg også skriver så fatter jeg det ikke... Beklager jeg ikke er den hurtigste knallert på havnen.


  • #16   10. mar 2017 Forestil dig at det var 2 tandhjul der kørte i indgreb med hinanden. Den ene har 100 tænder, den anden har 10.
    Du drejer nu på det tandhjul med 10 tænder en hel omgang. Det store tandhjul har nu flyttet sig ti tænder længere frem, altså en 1/10 del af den rotation. Når du har drejet det lille tandhjul 10 omgange i alt er du tilbage ved dit udgangspunkt med begge tandhjul.
    Den del der tænker jeg at du har HELT styr på.
    Så prøv at forestille dig at vi har samme situation bare med en kæde og 10 cm imellem de to tandhjul. Lad os bare for sjovs skyld sige at kæden er 50 cm lang. Tandhjulene er stadig 10 og 100 tænder. Du drejer nu det lille tandhjul en hel omgang. Det flytter kæden 10 led fremad og derfor også det store tandhjul 10 tænder frem. Det har altså stadigvæk kørt en 1/10 del af den omgang. Efter 10 omgange på det lille tandhjul er du igen tilbage på udgangspunktet for begge tandhjul. Lad os så lege med tanken om at det passede perfekt med at kæden også har kørt en komplet omgang

    Vi tager nu og gør kæden 5 meter lang og flytter de to tandhjul yderligere fra hinanden. Du drejer igen det lille en hel omgang, som flytter kæden 10 led og drejer det store tandhjul 10 tænder. Igen skal du så 10 omgange rundt på det lille tandhjul for at flytte det store en hel omgang. Ergo kan vi konkludere at kædelænge ikke har indflydelse på slutgearing.

    Vi kan også konkludere at i situation 1 har kæden kørt en hel omgang hvor vi i situation 2 kun har kørt på en lille del af kæden.
    Stopper vi tid ind i billedet og antager at det tager dig 1 minut at dreje det lille tandhjul en hel omgang, vil det så tage dig 10 minutter at dreje det store tandhjul en hel omgang
    Igen er det afhængigt af hvor mange tænder og ikke længden af kæden. Bedst bevist ved at vi kan tage kæden helt væk som jeg forklare i det allerførste exempel jeg kommer med.


  • #17   10. mar 2017 Næ jeg er altid glad. Ville bare så gerne kunne forklare det på en nem måde 😀 Det er surt at man inde i hovedet sagtens kan se det, men ikke få det forklaret 😂

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #18   11. mar 2017 Det kan siges meget enkelt smiley hvis det er som du mener så vil en kortere kæde rotere hjulet hurtigere rundt, korrekt? Hvis du nu tager din egen cykel og tager 10 led af kæden, så vil man jo ifølge din påstand komme hurtigere op i fart??? Prøv det og så lad os se om ikke du falder til patten smiley

  • #19   11. mar 2017 Maller : det gir lidt bedre mening for mig nu når du skriver det sådan....

    Det som jeg nok ikke forstår er at hvis min omgang på pedalerne er hurtigere fordi kæden er kortere så vil jeg få mere ud af mine strabadser når det handler om at træde hurtigere rundt....jeg vil hurtigere få hjulet rundt....

    Tak for hjælpen! Jeg forstår det bedre end da tråden startede....

    Nu kom foråret! Go weekend....


  • #20   11. mar 2017 smiley omgangen på pedalen bliver jo ikke hurtigere fordi kæden er kortere det er kun kædens omgang hastighed der bliver hurtigere. Men lad os gemme snakken til vinter når vi alligevel sidder og keder os smiley

  • #21   11. mar 2017 Hvorfor skulle du være hurtigere til at træde pedalerne rundt fordi kæden har en anden længde? Det er jo ikke kæden der trækker pedalerne rundt men dine ben der træder. Så hvis dine pedaler kører hurtigere rundt er det fordi du påvirker dem til at træde hurtigere rundt.
    Derfra trækker de så kæden, og alt efter kædelængde kommer samleleddet på kæden hurtigere forbi kranken. Min den bliver jo stadig drevet af de 32 tænder (eller hvad du nu har) som der sidder på din krank.

    Så hvis din kæde er 110 led lang, skal du træde kranken 110/32 = 3,4375 omgange rundt for at kæden har kørt en hel omgang.
    Så tager vi for sjov 10 led ud, så skal du træde 100/32 = 3,125 for at kæden har kørt en hel omgang. Og det er her jeg tænker du mener at du så kører hurtigere. Men fordi kæden trækker på tandhjul bagpå som så driver baghjulet skal vi lige have dem med i beregningene.
    Lad os bare antage at du skal op af en lettere stigning og derfor har sat den på det tandhjul i bag der er 32 tænder på (det letter også udregningerne en del)
    Når det tandhjul har kørt en hel omgang har dit baghjul også kørt en hel omgang.

    Dvs for hver runde på kranken du træder kører baghjulet en omgang. Siger vi bare at du træder en omgang i sekundet så har du på et minut fået trådt krank/baghjul rundt 60 gange. Lad os bare sige at det giver dig en hastighed på 20 km/t.
    På det minut har din kæde så kørt 60 omgange på kranken delt med de 3,4375 som det kræver for at kæden har kørt en omgang Dvs 60/3,4375 = 17,4545...

    Nu tager vi så 10 led ud af kæden. Din krank driver stadig dit baghjul rundt 1 omgang for hver omgang foran. Din kædes omgang bliver så nu 60/3,125 = 19,2. Altså har din kæde kørt flere omgange fordi de er kortere. Men din hastighed har ikke ændret sig da det stadig kræver 1 omgang på kranken for at få 1 omgang på baghjulet

    Hvis det stadig ikke er synligt for dig hvordan kædelængden ikke påvirker hastighed og gearing så prøv at forklare det sådan HELT! på baby sprog for os, så er det også nemmere for os at påpege hvori din logik fejler smiley


  • #22   11. mar 2017 you have enlightened me!

    Bukker og siger mange tak for svarene jeg er med på hvad i siger nu...

    Og hvem af jer der har snakket med den store mtb gud, ved jeg ikke, men dagens cykeltur, blev straffet med en Ødelagt geardrop og bagskifter og af gode grunde skulle jeg gå hjem = 1.5 times vandring og da tøjet skulle til vask mangler jeg min nye giro blaze venstre handske og må hive den gamle stumpjumper frem og cykle afsted igen, for at finde handsken 200 meter fra stedet hvor bagskifteren røg....

    Nu er jeg træt og har købt 4 Weiss bier plus en hip hop cigaret....

    Tak for hjælpen!


  • #23   11. mar 2017 Selv tak, var lige ved at gå ud i at fremstille noget animation der kunne vise det så er lidt glad for at du fangede det smiley

  • #24   11. mar 2017 Det lyder som en træls tur. Nyd dine øl 😀

  • #25   11. mar 2017 Lalle : hold dig endelig ikke tilbage hvis du vil lege Jørgen clevin smiley

    Guldager : når vejret er så godt som idag så gør det ikke så meget.... Og det blev så til to ture idag da jeg skulle lede efter handsken som en venlig sjæl havde sat på en pæl...


    profilbillede
  • #26   11. mar 2017 Hvor kørte du henne. Troede jeg havde kørt det meste i Østjylland men kan ikke lige kende billedet
    Er det Hammel


  • #27   11. mar 2017 Rørbæk Bronx den jyske højderyg.....Skjern å og gudenåens udspring.....

Kommentér på:
Short chainstay

Annonce