882 visninger
|
Oprettet:
Short chainstay {{forumTopicSubject}}
Hvad er fordelen eller ulempen ved en short chainstay indenfor mtb verdenen....
Fik i weekenden en længere forklaring men jeg er var til sidst mere forvirret end klar over budskabet....i min verden så er en kortere kæde en fordel men er det noget vrøvl.
Kan det passe at på en 29er er det en større fordel opad eller er det generelt bare en fordel. Synes jeg på min nuværende kan mærke stor effekt opad..
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Har kæde længden noget at sige i forhold til at det er hurtigere at træde rundt eller er det noget fis?
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Men en omgang på pedalerne er vel hurtigere og dermed også bedre opad og det modsatte nedad hvis det er meget højt fart vi snakker om eller tager jeg helt fejl?
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Hvis jeg stiller mine to cykler overfor hinanden med præcis samme gearing for og bag men med markant forskellig chainstay længde vil den med den korte så ikke være bedst opad?
sep 2015
Følger: 6 Følgere: 37 Emner: 17 Svar: 307
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Jeg mener, at jo kortere chainstay, jo hurtigere vil hjulet rotere en omgang da en omgang på pedalerne vil være hurtigere....og her tager jeg udgangspunkt i to cykler med samme gearing hjul, dæk osv osv men forskellig chainstay længde....i min verden er det logik men hvis det ikke er rigtig er det ikke første gang jeg tager fejl
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Jeg er helt med på at gearingen afgør hvor hurtig og hvor lavt/højt fart du får når du cykler.
Det jeg mente var at med en kortere kæde vil jeg på tid ( ikke gear) være hurtigere til at nå en omgang på pedalerne og dermed vil det også være fordelagtigt opad. Det er ihvertfald min fornemmelse.
Holder jeg stiller på løst grus og træder til så vil en cykel med kort chainstay være bedre til at lave "hjulspind" end en med lang chainstay.
Som du selv skriver er det en mere livlig cykel og det er jeg 100 % enig i.
Omvendt så synes jeg også at der samtidig mangler en anelse mere når jeg tonser derudaf med høj fart på en meget lang nedkørsel på eksempelvis en grusvej. Det kan også være en svag men lang opkørsel hvor man godt kan komme op i fart. En cykel med kort chainstay indbyder ikke til den høje fart som en cykel med længere chainstay.....
Gir det mening....eller er det mig der er sensitiv når jeg cykler det er helt oprigtig noget jeg synes jeg kan mærke og lægger mærke til i det hele taget.
Go weekend!
sep 2015
Følger: 6 Følgere: 37 Emner: 17 Svar: 307
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Som jeg også skriver så fatter jeg det ikke... Beklager jeg ikke er den hurtigste knallert på havnen.
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 595
Du drejer nu på det tandhjul med 10 tænder en hel omgang. Det store tandhjul har nu flyttet sig ti tænder længere frem, altså en 1/10 del af den rotation. Når du har drejet det lille tandhjul 10 omgange i alt er du tilbage ved dit udgangspunkt med begge tandhjul.
Den del der tænker jeg at du har HELT styr på.
Så prøv at forestille dig at vi har samme situation bare med en kæde og 10 cm imellem de to tandhjul. Lad os bare for sjovs skyld sige at kæden er 50 cm lang. Tandhjulene er stadig 10 og 100 tænder. Du drejer nu det lille tandhjul en hel omgang. Det flytter kæden 10 led fremad og derfor også det store tandhjul 10 tænder frem. Det har altså stadigvæk kørt en 1/10 del af den omgang. Efter 10 omgange på det lille tandhjul er du igen tilbage på udgangspunktet for begge tandhjul. Lad os så lege med tanken om at det passede perfekt med at kæden også har kørt en komplet omgang
Vi tager nu og gør kæden 5 meter lang og flytter de to tandhjul yderligere fra hinanden. Du drejer igen det lille en hel omgang, som flytter kæden 10 led og drejer det store tandhjul 10 tænder. Igen skal du så 10 omgange rundt på det lille tandhjul for at flytte det store en hel omgang. Ergo kan vi konkludere at kædelænge ikke har indflydelse på slutgearing.
Vi kan også konkludere at i situation 1 har kæden kørt en hel omgang hvor vi i situation 2 kun har kørt på en lille del af kæden.
Stopper vi tid ind i billedet og antager at det tager dig 1 minut at dreje det lille tandhjul en hel omgang, vil det så tage dig 10 minutter at dreje det store tandhjul en hel omgang
Igen er det afhængigt af hvor mange tænder og ikke længden af kæden. Bedst bevist ved at vi kan tage kæden helt væk som jeg forklare i det allerførste exempel jeg kommer med.
sep 2015
Følger: 6 Følgere: 37 Emner: 17 Svar: 307
aug 2013
Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Det som jeg nok ikke forstår er at hvis min omgang på pedalerne er hurtigere fordi kæden er kortere så vil jeg få mere ud af mine strabadser når det handler om at træde hurtigere rundt....jeg vil hurtigere få hjulet rundt....
Tak for hjælpen! Jeg forstår det bedre end da tråden startede....
Nu kom foråret! Go weekend....
sep 2015
Følger: 6 Følgere: 37 Emner: 17 Svar: 307
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 595
Derfra trækker de så kæden, og alt efter kædelængde kommer samleleddet på kæden hurtigere forbi kranken. Min den bliver jo stadig drevet af de 32 tænder (eller hvad du nu har) som der sidder på din krank.
Så hvis din kæde er 110 led lang, skal du træde kranken 110/32 = 3,4375 omgange rundt for at kæden har kørt en hel omgang.
Så tager vi for sjov 10 led ud, så skal du træde 100/32 = 3,125 for at kæden har kørt en hel omgang. Og det er her jeg tænker du mener at du så kører hurtigere. Men fordi kæden trækker på tandhjul bagpå som så driver baghjulet skal vi lige have dem med i beregningene.
Lad os bare antage at du skal op af en lettere stigning og derfor har sat den på det tandhjul i bag der er 32 tænder på (det letter også udregningerne en del)
Når det tandhjul har kørt en hel omgang har dit baghjul også kørt en hel omgang.
Dvs for hver runde på kranken du træder kører baghjulet en omgang. Siger vi bare at du træder en omgang i sekundet så har du på et minut fået trådt krank/baghjul rundt 60 gange. Lad os bare sige at det giver dig en hastighed på 20 km/t.
På det minut har din kæde så kørt 60 omgange på kranken delt med de 3,4375 som det kræver for at kæden har kørt en omgang Dvs 60/3,4375 = 17,4545...
Nu tager vi så 10 led ud af kæden. Din krank driver stadig dit baghjul rundt 1 omgang for hver omgang foran. Din kædes omgang bliver så nu 60/3,125 = 19,2. Altså har din kæde kørt flere omgange fordi de er kortere. Men din hastighed har ikke ændret sig da det stadig kræver 1 omgang på kranken for at få 1 omgang på baghjulet
Hvis det stadig ikke er synligt for dig hvordan kædelængden ikke påvirker hastighed og gearing så prøv at forklare det sådan HELT! på baby sprog for os, så er det også nemmere for os at påpege hvori din logik fejler
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Bukker og siger mange tak for svarene jeg er med på hvad i siger nu...
Og hvem af jer der har snakket med den store mtb gud, ved jeg ikke, men dagens cykeltur, blev straffet med en Ødelagt geardrop og bagskifter og af gode grunde skulle jeg gå hjem = 1.5 times vandring og da tøjet skulle til vask mangler jeg min nye giro blaze venstre handske og må hive den gamle stumpjumper frem og cykle afsted igen, for at finde handsken 200 meter fra stedet hvor bagskifteren røg....
Nu er jeg træt og har købt 4 Weiss bier plus en hip hop cigaret....
Tak for hjælpen!
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 595
sep 2015
Følger: 6 Følgere: 37 Emner: 17 Svar: 307
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Guldager : når vejret er så godt som idag så gør det ikke så meget.... Og det blev så til to ture idag da jeg skulle lede efter handsken som en venlig sjæl havde sat på en pæl...
sep 2015
Følger: 6 Følgere: 37 Emner: 17 Svar: 307
Er det Hammel
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Short chainstay