{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.290 visninger | Oprettet:

Vænner man sig til en trail cykel? {{forumTopicSubject}}

Hej CG

Jeg skal til og have mig en ny MTB igen da jeg har solgt min 29 hardtail.
Det var en Cube LTD, har haft Specialized Epic, Trek Superfly osv med XC cykler smiley

Nu er jeg på udkig efter en 27,5 har jeg besluttet mig for. Har været ude på et par stykker og prøve den størrelse af og det syntes jeg er fedt. Der skal ske noget nyt engang imellem.

Jeg har været ude og prøve en Giant anthem 2 og en Giant Trance 2, begge til omkring 19.000.
Jeg føler mig 100% hjemme på anthem lige med det samme hvorimod Trance føles mærkelig i svingene, men utrolig blød og køre og hoppe på. Begge er med drop post som jeg ved jeg vil have på den næste ged.
Trance er 150mm, hvor Anthem er 120mm.

Mit spørgsmål er, om det er et spørgsmål om tid før man vænner sig til og køre trail, og derfra har det meget sjovere end på en XC, eller skal jeg holde mig til det der føles bedst lige nu hvor jeg har prøvet dem i 30 min?
Ved også godt at Anthem er lavet lidt mere trail orienteret dette år men er det nok?

Eller er der andre cykler til samme eller lidt billigere penge der er bedre (kørestil, siddestilling og udstyr)???

Har alle dage kørt XC, men nok også fordi der næsten altid er blevet solgt xc cykler rundt omkring, og nu er trail bølgen begyndt og springe frem.
Jeg elsker og have det sjovt på en MTB, køre ned ad, hoppe, tekniske trails, jeg bliver aldrig konkurencerytter selvom jeg godt kan lide og tage med for sjov.


Kommentarer på:  Vænner man sig til en trail cykel?
  • #1   16. apr 2017 Gå efter trail cyklen... smiley Det duer. Og ja, man lærer hurtigt at få den rundt, og du kommer til at undre dig over hvorfor du overhovedet gad køre på en xc-låge...

  • #2   16. apr 2017 Du er solgt efter den første tur 😀

  • #3   16. apr 2017 Fedt og høre smiley
    er der andre trail cykler med god value for money jeg kunne have overset?


  • #4   16. apr 2017 Nu er jeg jo tilhænger af hardtail har lige fået sådan en her https://www.cotic.co.uk/product/solaris
    Den føltes fuldstændig rigtig efter første nedkørsel. De laver også nogle fede fullys


  • #5   16. apr 2017 Whyte T130RS vinder mange tests....

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #6   16. apr 2017 Har selv en trance 1 2017 lige pt, det er en kongecykel og du vænner dig lynhurtigt til den. Jeg havde før en Anthem SX som er meget lig den nye med længere gaffel. Jeg havde sgu taget den trance, den kan du også tage med til Alperne og div DH spor uden probs smiley

  • #7   16. apr 2017 Jakob hvor finder man den whyte henne?
    Den koster 3995 £ hvor jeg kan finde den. Det er liiiige over mit budget


  • #8   16. apr 2017 Hva med en spectral al 5 ex
    Den koster ca 16.000
    Er det bedre eller dårligere end giant


  • #9   16. apr 2017 Santa Cruz Bronson smiley

    Det er en fin trail bike... Her er min..





    profilbillede
  • #12   17. apr 2017 Om du kan vænne dig til en trailer er vel ret beset noget du først finde ud af når du har købt en og kørt på den....

    Min egen holdning er at er at så længe jeg cykler så skal jeg prøve noget nyt så ofte som pengepunge tillader det, det bliver jeg en bedre rytter af og det skærper min interesse og indtil videre så holder det stik.

    For dit budget har du et kæmpe udvalg af cykler. Glem fullys og gå efter noget med 120 - 130 mm vandring foran. Og det vil hvis du bruger 19000 bliver en ganske hurtig cykel under alle omstændigheder.

    Det største problem med trail cykler er at det er komplet umuligt at prøve dem da udvalget herhjemme er håbløst. Måske 29er butikken

    Hvis du virkelig vover dig ud på dybt vand så kan en 27.5 + bike måske også være en mulighed, det bliver med stor sandsynlighed min næste cykel måske en specialize fuse eller merida big trail, kona honzo eller dartmoor primal +

    Spring ud i det og køb en trailer det er godt for kroppen!



  • #14   17. apr 2017 Du vil vende dig til følelsen af cyklen, men dens egenskaber vil, sjovt nok, ikke ændre sig smiley
    En cykel med mere vandring VIL føles mere blød / tung at cykle på.

    Men det er svært at svare på hvilken cykel du skal vælge.
    Hvis du blot ligger og drøner rundt i danmark, så er der ikke de helt vilde behov for en cykel med 150mm vandring smiley


  • #16   17. apr 2017 #15

    Johnny: har du overvejet om der kan være ting på en cykel du ikke kan vurdere ud fra summen af stumperne?

    en BMW 5 serie med samme udstyr som en Citroën c3 er jo i følge din logik ikke værd at købe, fordi den er dyrere.

    Er det så ren snobberi? smiley

    Giant har et langt bedre og veludviklet stel og affjedring end Canyon, og du kan gå forbi din cykelhandler og brokke dig hvis der er problemer.

    Jeg siger ikke din nyindkøbte Canyon er en dårlig cykel, men som du selv skriver er det din første rigtige mountainbike, så du har ikke rigtig noget reference punkt endnu.


  • #18   17. apr 2017 For mig er det geometrien og måden affjedringen virker på som afgør det. Xc-race cykler er ikke rigtige mountainbikes, sammenlignet med din Canyon. Hvilket du også selv skriver kræver tilvænning.

    I en test på nettet kan cyklen lige så godt være vurderet ud fra at der sidder nogle bedre stumper på eller at anmelderen har haft cyklen gratis i en periode. Det er jo meget subjektivt. En tysk test vinder tyskerne som regel.


    Folk som arbejder med cykler proffesionelt har som regel et andet syn på diverse mærker end den enkle forbruger som forståeligt nok er ret forblændet over sin nyindkøbte et-eller-andet-mærke cykel. Det vigtigste er at du er glad for det du kører på. Men det er måske lidt forhastet at anbefale din cykel frem for en anden, fordi du har en bedre bagskifter eller coatede gearkabler. Dyrere stumper betyder for mig bare dyrere vedligehold når jeg knækker min bagskifter af eller har slidt min kassette op. Selvfølgelig indenfor et vist niveau, jeg kører ikke ligefrem med 8s stumper længere, men om der sidder en gx bagskifter eller en xx1 kan være ligegyldig.


    Når du har haft din cykel i en længere periode og prøvekørt andre cykler i samme kategori, har du et bedre referencepunkt.


    Hvis du også får den der "forbrugs" avis ind af døren hvor de anmelder alt muligt underligt, vinder de billigste majs sgu altid. Tænk over hvad begrebet reklame egentlig dækker over.


  • #20   17. apr 2017 om du køber en direct sales cykel eller ej, skal dine hjul stadig rettes op, dine dæmpere skal serviceres, og det kan du ikke få ved direct sales. nogen kan klare det selv, men det er ikke alle som har udstyret og håndværket smiley

    Noget som canyon kunder kan risikere at lide under, at lang reklamationstid, og i visse situationer er kundeservicen heller ikke i top, netop fordi du kommunikerer med billeder, mails, og du ikke har en direkte kontakt til firmaet.

    Jeg siger ikke din canyon er en dårlig cykel, men du må forstå at der er negative sider i at skære "mellemmanden" væk, og de påvirker især dig som kunde.

    Som jeg ser det, er din canyon et springbræt til en endnu sjovere cykel.. smiley For næste gang du skal handle cykel, vil du have noget som er endnu bedre..


  • #22   17. apr 2017 Hvis du møder mig på sporet en dag så må du gerne prøve en tur;)



  • #24   17. apr 2017 Stefan R - kan jeg så ikke lige så godt vælge anthem hvis jeg ikke får brug for 150mm som Trance har ?

  • #25   17. apr 2017 Johnny S - jeg er fra Silkeborg. Tør heller ikke købe en cykel igen hvor jeg ikke er helt sikker på geometrien. Giant er jeg sikker på er en M

  • #27   21. apr 2017 Jeg står også og vil skifte fra en hardtail til en trail cykel.
    Jeg har dog prøvet en 29" Stumpjumper, som jeg dog syntes føltes lidt for stor og tung i det..
    så jeg tænker en trail cykel med 27.5 og 120-130mm.
    Min hardtail er en Radon, som jeg har været meget glad for og har derfor kigget i den retning igen.
    Hvad siger i til deres Skeen trail 9.0?
    Den har en kronrørsvinkel på 67,5° og altså lidt mere slack end f.eks. den Neuron som også bliver nævnt.
    https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skeen-trail-9.0-582561/wg_id-7249


  • #29   21. apr 2017 Den ser fed ud den Meta!
    Nu siger du "en del alternativer", må jeg høre et par bud mere? smiley
    Jeg havde oprindeligt tiltænkt mig en YT Jeffsy, men efter at have prøvet den Stumpjumper, vil jeg gerne have en lettere og mindre cykel men med samme aggressive geometri.
    Og jeg er ening i, at en Radon måske er det kedelige valg, men den har 27.5" hjul, lav vægt(fra 12,4kg), aggressiv geometri og 120-130mm. vandring.
    En Santa Cruz 5010 ville være lækker! smiley
    Men 20k er mit max budget..


  • #31   21. apr 2017 Hahaha! smiley
    Det er helt sikkert nogle spændende cykler, som jeg lige vil have kigget på. Især Bird'en virker lækker!
    Men Radon'en er ikke skubbet helt ud af billedet endnu. smiley


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #34   22. apr 2017 den nye anthem kan snildt bruges som trail cykel smiley men den trance gør det sateme også godt selvom den har længere vandring, den vobler ikke i bag hvis du kører tons pga den måde den er opbygget. Du kan så også snildt tage den med på ture til udlandet og køre alt hvad du magter at smide den ned ad smiley

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #35   22. apr 2017 Min trance klar til trailcup i Ry i dag smiley

    profilbillede
  • #36   22. apr 2017 Den er sgu fed maller!

    Held og lykke med løbet


  • #39   24. apr 2017 Lige en Update
    Efter en uge med nørderi for:
    Hvad man kunne få til en go pris
    Udstyr ift pris og hvad jeg egentlig kræver på mit "hadetsjovt niveau"
    Geometri

    Så fik jeg bestilt mig en Canyon Spectral Al 5.0 ex.
    Valget stod mellem Giant Trance (tabte pga prisen, 18.999) Focus Vice Sl ( kunne også få den lokalt til 15.000 men den tabte på billigt udstyr og udseende i sidste ende) og så Spectral ( her fik jeg en mail fra Canyon i fredags at der var udsalg i weekenden så jeg sparede lige 1600 på den model = 14.199,-) win win
    Så selvom jeg godt kan lide og købe lokalt, så kunne de 4500 godt bringe mig på andre tanker.
    Tak for hjælpen, ses på sporene smiley


  • #40   24. apr 2017 TS - Den on one ser godt nok lækker, med masser af kram udstyr til en skarp pris

  • #41   24. apr 2017 Tillykke og fedt med en tilbagemelding på hvad det endte med... Det er med til at højne en debat tråd!

  • #42   24. apr 2017 Har du overvejet at du ikke skal betale fuld pris på en cykel i en butik?
    Ikke at Canyon er en dårlig cykel. Men du skal lige sammenligne priserne rigtigt.


  • #43   24. apr 2017 Ja det ved jeg godt Kenny
    Jeg vil nok bare ikke komme i nærheden af de 15000 for den Trance når de sælger dem som varmt brød. Nu skal man tage alt med et gran salt men ville måske kunne få et par pedaler og 500 af prisen hvis jeg var heldig


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #44   25. apr 2017 Som regel kan man forhandle sig til 10-15%, hvis man er fast kunde i butikken kan man være heldig at få 20-25%, dette gælder også fremtidige reservedele, og hjælp hvis cyklen lige skal justeres eller driller lidt.

  • #45   25. apr 2017 Det er fint nok at der kan forhandles rabat men hvis prisen samtidig er "kunstig" høj så går det jo ud på et....

    Det er ikke for at tale ned til de danske cykel butikker der er rigtig mange gode imellem....


  • #47   26. apr 2017 Jo når den kommer hjem om en måneds tid smiley

  • #48   26. apr 2017 Omg jeg skulle lige til at lave en joke over leveringstiden. Men det klarede du vist fint selv.

  • #50   26. apr 2017 Jeg klarer mig indtil den kommer.
    Jeg valgte den i grøn, syntes det er den pæneste af de to. Og går ikke op i en dyrere model bare for og få en sort. Syntes den grønne er pænere på stellet.


  • #51   29. apr 2017 Jeg valgte Radon'en
    Synes heldigvis den gør det bedre i virkeligheden, end de billeder på deres side.
    Vurder selv på billedet. smiley


    profilbillede
  • #52   30. apr 2017 Jesper NJ - man får også noget for pengene med radon
    hva er det for en model? Er det en XL? Ser stor ud


  • #53   30. apr 2017 Tommy - Det er en Radon Skeen Trail 9.0.
    Det er nu bare en str. L. smiley
    Sæddet var lidt højt her, da jeg lige havde pakket den ud, måske er derfor, den ser lidt stor ud?


  • #54   2. maj 2017 Så skal den bare svines til 😀

Kommentér på:
Vænner man sig til en trail cykel?

Annonce