{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.365 visninger | Oprettet:

Flats eller klik. Pumpe eller patron {{forumTopicSubject}}

Har lige to spørgsmål jeg godt kunne tænke mig og få luftet.
1
Hvorfor kører man med flat pedals?
Er det for og kunne hoppe af hurtigt?
Har man mere kontrol over cyklen?
2
Skal til og køre tubeles (ved ikke om det har noget og sige)
Kører man med patron eller en pumpe der har en god volumen. Kan en patron godt få dækket til og hoppe på plads?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flats eller klik. Pumpe eller patron
  • #1   15. maj 2017 http://www.bicycling.com/training/guides/switch-to-flat-pedals-for-major-mountain-biking-gains


    Patron og tubeless kan være problematisk, fordi co2 kan få latex væsken til at klumpe...

    Man kan godt få et dæk til at hoppe på plads med en patron, men normalt sætter man en slange i, hvis dækket krænger af.


  • #2   15. maj 2017 Er det til turen du vil have patron eller? Forstår ikke lige helt spørgsmålet...eller er det når det skal monteres.... Hvilke fælge er det?


    Skiftede i efteråret til flats og jeg tror umiddelbart aldrig jeg kommer tilbage til klik meget mere fleksible på en cykel med flats og tilhørende sko.... Do it man!


  • #3   15. maj 2017 Ja det er til turen. Ville nok bare høre om tubeless og patroner er vejen frem. Men det kan jeg høre det ikke er, sammen ihvertfald
    Kører maxis High roller 2 tr 27.5 dæk og dt swiss m1850 spline hjul.

    Mht flats kan jeg nok bare ikke forstå man vil give op på den trækkraft man får med klik.
    Men man får bedre forståelse for balance kan jeg læse.
    Det handler vel bare om hvor man vil være god henne så.
    Opad og ligeud = klik og xc
    Ned og hop = flats og trail.
    Det er en ny religion og skifte til har jeg fundet ud af smiley og jeg tager lidt fra dem begge lige for tiden.
    Fra xc cykel til trail cykel medfører:
    Nyt tøj (bestilt )nye sko og pedaler (må prøve det engang), Tubeless (bestilt) dropper (tjek)


  • #4   16. maj 2017 Jeg kører alt og rigtig meget xc og også her er flats mere mig... Når jeg cykler med ungerne er det også mere praktisk når jeg skal af og på cyklen 500.

    Trækkraft.. Tja måske er der et meget et lille bitte tab men det vinder du så ved at på svære opkørsler hvor en fod i jorden kan komme på tale og det dermed er hurtigere at komme igang igen, hvis du kan følge mig..

    Tubeless kræver ikke en pumpe med mindre du får defekt og dækket hopper af....har en pumpe med med den ligger og samler støv i min saddeltaske.

    Hvis du vil købe noget Tubeless grej så overvej en airshot den kan afhjælpe en masse bøvl med dæk der driller når de skal sættes op Tubeless. Har du en stærk kompression så er det helt fint....


  • #5   16. maj 2017 Skal til og igang med operation Tubeless nu. Holder mig til min alm mini pumpe til turen.
    Tager en slange med.
    Og så venter jeg til lidt med og prøve de pedaler, men det skal jeg på et tidspunkt. Der skal bare lige være råd til både sko og flats.
    Tak for svar smiley


  • #6   16. maj 2017 Hvis teknikken er på plads er klik ganske godt, men fordi man sidder fast på pedalerne er der RIGTIG mange der aldrig får kørt sig en ordenlig teknik på plads. Rigtig mange af de pro downhill ryttere har jo klik pedaler på også, så at sige det kun er til XC er heller ikke rigtigt.

    Myten om mere kraft har både GCN og GMBN på youtube sådan set afvist i hver deres forsøg. Ja givet lille testgruppe osv.

    Der er STOR! forskel på flats og hvor gode de er, og hvordan de arbejder sammen med den sko man har på. Har et par DMR vault samt et par cykler med superstar components nano, og der er mærkbar forskel på de to sæt pedaler og hvor meget de bider i skoene til DMRs fordel. Ydermere har jeg så også et sæt DMR v8 til at ligge, de fik en tur på pumptrack og kom af. Min fod er ALT for stor til den pedal og følte heller ikke at den greb skide godt i skoen.

    Men dermed ikke sagt at superstar components nano ikke kan anbefales. Du får ikke meget bedre pedal til prisen, og grebet kommer efter min mening tæt på vault hvis man bruger lidt tid på at justere ind med pins og de længder der er med.


  • Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 8
    #7   18. maj 2017 Startede op på flats, men da alle i klubben (næsten) kører med clik hoppede jeg også på clik. Det har jeg efterfølgende fortrudt og er røget tilbage. Jeg kan fortælle at jeg lige har været til MTB festival i Søhøjlandet og 85-90 procent kører med flats. Der var meget snak og hvorfor og hvorfor ikke men en ting er sikkert , man får bedre teknik på flats og kan friste skæbnen uden at det af den grund går helt galt. Så herfra er det helt sikkert flats..

  • #8   18. maj 2017 Jeg har godt nok kun kørt mtb i 2 år men jeg køre også flats - dmr V8 og så nogle sko fra 5 ten smiley det spiller max. Elsker at kunne bevæge foden som man har lyst og aldrig skulle tænke over at klikke ud osv. Har været i en del løb efterhånden og der er altid nogen der vælter rundt på deres click smiley

  • #9   18. maj 2017 Idéen med tubeless er netop at dækket kun taber lidt luft ved en punktering, og det oftest tætnes med det samme. Så du kan nøjes med en alm. pumpe hvis du punkterer flere gange.
    Hvis dækket ryger af eller der mangler latex, så vil jeg anbefale at smide en slange i, da det oftest er hurtigere end at få dækket helt tæt, når man står i naturen.

    Mht. flats kontra klik, så kan jeg ikke helt bestemme mig. Flats giver bedre fodteknik, men klik pedaler fylder mindre så de ikke rammer så mange rødder og sten. Med klik får jeg heller ikke flænset underbenet ved uheld, og foden flytter sig ikke tilfældigvis (det er her teknikken igen kommer ind).
    Jeg har kørt klik i 16 år og prøver nu med flats, men jeg er ikke solgt helt endnu.


  • #10   18. maj 2017 Kasper, hvilke sko og hvilke flats bruger du? Som jeg også har nævnt er der MEGET forskel på de enkelte pedaler.
    De få gange jeg har oplevet fødderne har flyttet sig har jeg kunne afhjælpe det med lidt længere pins.

    Hvis din flat pedal rammer sten og rødder vil du da ramme lige så meget med en klik. Din fod fylder jo ikke mere eller mindre i bredden. Hvis du tænker i højden ang pedalen så er det igen spørgsmål om valg af de rigtige pedaler. Superstar components nano er exempelvis kun 15 mm høje eller lign. Der er der ikke mange klik pedaler der kan være med.


Kommentér på:
Flats eller klik. Pumpe eller patron

Annonce