{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.895 visninger | Oprettet:

Forvirring ang. regler for El-cykler {{forumTopicSubject}}

Hej Forum - jeg har brug for lidt hjælp da jeg ikke kan finde hovede og hale i reglerne for Elcykler.

I starten af næste år flytter jeg ind til centrum af Århus, og derfor bytter jeg min bil ud med en elektrisk cykel.

Da jeg på skiferie for nogle år siden forstrakte mine ledbånd i begge knæ, har jeg brug for en elcykel med throttle (gashåndtag)
Dvs. at den kan begynde at køre fra stillestående tilstand uden at man begynder at bruge pedalerne - hvilket er der det er hårdest for knæene.

I følge de forums jeg har set, går en elcykel med gashåndtag ind for at være en lille knallert - hvilket ville være fint for mig, men der bliver forvirring desværre for stor.

Sprøgsmål:

* Hvor en alm. elcykel max må være på 250watt, hvor mange watt må en "lille knallert"-elcykel så være på?

* En lille knallert må max køre 30km/t - hvor de elcykler med gashåndtag jeg har kigget på kan køre 30-35km/t, vil det gå an?

* Hvordan monteres der en gul-nummerplade på en elcykel, som ikke har nogle holder (mounts) til det.

* Skal der ansvarforsikring til en +30km/t cykel, og koster det, det samme som en 30km/t knallert forsikring?

* Jeg har også set på cykler der står til at kunne køre mellem 30-42km/t - Vil det sige at hvis man blev stoppet at politiet med rullefelt, så vil cyklen vise en hastighed på 42km/t?

* Hvis man køber en El-cykel som max kan køre 45km/t (og derfor skal ha' hvide plader) - må man så gerne cykle på cykelstien hvis man sætter den til at slå moteren fra ved 30km/t?

Forviringen er stor! Håber i kan svare på nogle af disse spørgsmål!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forvirring ang. regler for El-cykler
  • #1   11. nov 2017 Hvis du har eller importere en el-cykel, der kan køre mere end 25km/t, skal der foreligge en typegodkendelse.
    Hvis ikke der er en typegodkendelse, kan køretøjet ikke blive godkendt som fx. en lille knallert.

    Jeg har selv en 45 el-cykel. Der var typegodkendelse osv med, så den kunne blive indregistreret korrekt.
    Når den er indregistreret som en stor knallert, må du IKKE køre på cykelstier. Heller ikke selvom du ikke tænder motoren. Bare fordi motoren ikke er tændt, ændre det jo ikke på hvordan den er indregistreret.

    Hvis de el-cykler du har kigget på, kan køre over 30km/t, vil jeg tro de bliver indregistreret som en 45km/t, da jeg (så vidt jeg ved) mener reglerne er max 30 og max 45km/t..

    Jeg vil også mene, at hvis du får en gul nummerplade på din 30km/t cykel, skal der forsikring på. Jeg giver ca 950kr/år for min med ansvarsforsikring.

    Hvis du kigger i mit album, kan du se hvordan nummerpladen sidder monteret på min. Dette beslag kan købes flere steder på nettet og ellers vil jeg gerne få en hjem til dig, gennem mit arbejde.

    Mth. politi og rullefelt - hvis politiet kan bevise at cyklen er tunet eller af den er konstrueret til at kunne køre hurtigere end de 25km/t +/-, tænker jeg det kan blive en dyr fornøjelse. Du bliver taget med et køretøj, der ikke er typegodkendt, uden forsikring, der muligvis er konstruktivt ændret og sikkert også uden den så påkrævede hjelm. Skal ikke kunne sige hvordan det kommer til at gå, men kunne ikke forestille mig det er billigt!
    Det samme gælder, hvis du køber en 45km/t og ikke indregistrere den. Så er det pludselig et køretøj uden forsikring, der fræser rundt på cykelstien og igen uden den påkrævede hjelm - det kan kun blive dyrt!

    Jeg ville ringe til en synshal for at forhøre nærmere om 30km/t el-cyker. Jeg kender kun til 25- og 45km/t, men hvis ikke der medfølger en typegodkendelse, bliver det svært at få nummerplader på!


    Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej! smiley
    - beklager hvis det er skrevet lidt forvirrende. Er på vej ud af døren, da jeg lige så dit opslag, så det blev skrevet lidt hurtigt smiley


  • #2   11. nov 2017 Sondors er et perfekt valg til dette.
    Den har throttle/gasgreb og kan indstilles efter km/H smiley


  • #3   11. nov 2017 Hej Dan, tak for fantastisk og hurtigt svar! smiley Du har svaret både på mange af mine forvirringer mht. dette, samt ting som jeg nok vidste i forvejen, men måske håbede der ville være en smutvej.

    Jeg vil selv ønske jeg kunne købe en 45km/t cykel, men jeg har virkelig ikke lyst til at cykle på vejene i centrum af Århus. Derfor er en 30km/t nok bedre for mig, da den kan køre på cykelstien - dog er den noget mere besværlig at ha', bare fordi den køre 5km/t hurtigere og har en gashåndtag.

    Hvordan ved man om cyklen er typegodkendt?
    Jeg har fx. kigget på en Cyrusher XF700 - https://www.amazon.com/Cyrusher-Electric-Mountain-Suspension-Mechanical/dp/B071KXC5TP
    Den har fx. det jeg behøver, og prisen virker også god.
    Den kan køre 18mph (28,5 Km/t), og har gashåndtag.
    Hvis der er forslag til alternativer til 10-15-tusinde, vil jeg meget gerne vide det.
    Et plus, ville være en der også en gang i mellem kan tages med i skoven, og køre lidt "off-road"

    Det virker lidt tåbeligt at man skal ha' nummerplade og forsikring fordi den kører 3,5km/t mere og har gashåndtag - gashåndtaget er dog som sagt vigtigt for mig, da jeg har problemer med knæene (og jeg nægter samme tid at sidde på en scooter smiley )

    Det er en meget elegant måde nummerpladen er monteret, og sådan en holder kunne jeg måske godt få brug for.

    Vil det egentligt være muligt selv at eftermontere et gashåndtag på en cykel uden - eller ville det blive noget "klydt".
    smiley smiley

    - @Rad Rides - Den ser meget interssant ud! Er det en du har erfaringer med?
    Den ser lidt billigt-lavet ud, og prisen tyder også lidt på en cykel der ikke holder så længe.


  • #4   12. nov 2017 Yes har selv ejet en, og den er rigtig stabil ingen ting der. Og det er muligt at opgrader det meste på den, og få ekstra batteri til den.
    Tog fat bike udgaven af den, den har i hvert fald klaret en hel del tæsk i alt slags vejr i skoven mm.


Kommentér på:
Forvirring ang. regler for El-cykler

Annonce