{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.152 visninger | Oprettet:

fox 36 van . søger hjælp hjælp hjælp! :D {{forumTopicSubject}}

heej alle sammen.

har købt mig en fox 36 van 180mm,
og den er rigtig fin, men mit problem er at når jeg tager hop eller når jeg løfter fronten af min cykel og den rammer jorden hårdt, kan jeg høre en "klonk" lyd inde fra venstre yderben. kan også høre lyden hvis jeg slår stille og rolig på gaflen med hånden. det lyder som fjederen der ligger løst inde i hopper rundt.

så mit spørgsmål er: kan det være fjederen eller en anden komponent inde i gaflen der er løs. og er der andre der har haft samme problem. hvis det selvfølgelig over hovedet er et problem. smiley

billedet viser hvor lyden kommer fra.

på forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fox 36 van . søger hjælp hjælp hjælp! :D
  • #1   29. dec 2012 Der er flere som har haft det problem, ofte skyldes det at det krympeflex som sidder på fjederen har flyttet sig fra midten af fjeder til den ene ende andre har lyde hvis de køre med for lav belastning på fjeder og spænder det på gaffelben.

    Her kan du se et billede hvor krympeflex har flyttet sig, det skal være i midten af fjeder.

    Går ud fra at lyden er som på dette link http://kortlink.dk/bvrd er det så er problem helt sikkert som på billedet.


    profilbillede
  • #2   29. dec 2012 tak for svaret. men det i videoen er ikke det samme problem som jeg har. og heller ikke den samme lyd. min lyd den kommer når jeg løfter i styret og slipper mit forhjul ned i jorden. og når jeg banker på siden af gaflen kan jeg mærke der er noget der nærmest ligger løst inde i. smiley

  • #3   29. dec 2012 Så skal du bare spænde preload på fjederen for så er der ingen spænd på fjeder og kan derfor rasle rundt.

    Her kan du se en guide på forgaffel og hvordan du får mest ud af den.
    http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/owners_manuals/07/eng/forks/36/36_van.htm


  • #4   29. dec 2012 nu har jeg prøvet og spænde preload. og tjekke din guide. men der kommer stadig den rasle lyd fra venstre yderben.. hmmmm!

  • #5   29. dec 2012 prøv at skru toppen af på det inderbenet, hvor problemet er.. så sidder der 3 sorte pakninger.. Pil dem ud og løft fjederen op, dobbelt tjek lige at krympeflex sidder i midten. - tjek med en lommelygte om der skulle lægge nede i bunden af gaflen som ikke burde lægge der.. - samel det hele igen og sørg for det sidder som det skal, og de 3 pakninger sidder som de skal ( i toppen) - prøv at se om den stadig fejler noget.. - hvis ja, så ville jeg sende den til cykelmekaniker!

  • #6   29. dec 2012 og ville anbefalde ikke at bruge cyklen før gaflen er ordnet! - du risikere kun at gøre det værre! (:
    GODT NYTÅR! smiley


  • #7   29. dec 2012 tunsind tak for de fine svar. (no limit*-72) det vil jeg da lige prøve engang så. er selv cykelmekaniker, så behøver skam ikke og sende den så langt. ;).

    havde nemlig samme problem på en af mine gamle gafler, men der forsvandt rasle lyden med tiden, og gaflen fejlet ingen ting.

    men igen tak for hjælpen (carsten) og (-*No limit*-72) smiley

    og GODT NYTÅR! til jer alle smiley


  • #8   29. dec 2012 lige et spprøgsmål mere. hvad skal jeg bruge af værktøj til og få preload knappen af med.? da det er den side rasle lyden kommer fra.

    mvh smiley


  • #9   30. dec 2012 Det står nederst på siden af det link med forgaflens settings.... En 32mm fastnøgle eller topnøgle med 6punkter og følg så trin for trin... start dog med at lave mindst mulig tryk på preload inden du skiller den ad.

    Changing the Coil Spring

    With a 32mm 6-point socket wrench, loosen and remove the preload topcap (top of left leg).
    Compress the fork slightly and remove the coil spring. You may need to firmly pull up on the spring to disengage it from the plunger shaft.
    Wipe the spring dry with a rag and check its color code.
    Install the new spring by dropping it into the upper tube, then torque the top cap to 165 in-lbs (1864 N-cm).
    Rotate the fork to a horizontal position and shake it. This lubricates the spring before its first push into travel.
    Measure and set sag.

    Her er en billedguide om hvordan du laver service på gaffel der kan du så også se hvordan du skiller delene fra hinanden, er du smart så laver du service på den nu du alligevel har den afmonteret.

    Husk krympeflex skal sidde i midten af fjeder og ikke som på billedet i mit første svar.

    http://service.foxracingshox.com/consumers/Content/Service/Forks/36VAN/36VAN_RC2.htm


  • #10   30. dec 2012 tusind tak for hjælpen. det er en super god guide.og lige til og gå til. :).

  • #11   2. jan 2013 heej igen. hvordan kan det være at når jeg afmontere/skruer preload skruen helt ud altså den venstre side af gaflen, hvordan kan det så være at jeg ikke kan få fjederen op. det kan man da på så mange andre fox gafler. men her sidder den fast nede i bunden.?
    ps:
    i havde ret. krympeflexen på fjederen er kørt helt i top. smiley


  • #12   3. jan 2013 Grunden til det med fjeder er normalt den at i bunden sidder der et "styr" bundprop som fjeder går rundt om (ellers ville fjeder bare rasle rundt) og når fjeder så bliver brugt så ændres form en smule og fjeder kan bide fast i den (ser du på billede to i guiden omkring fjeder), man kan gøre det lidt lettere at have med at gøre ved at komme lidt smørelse på eller i røret.

    Det samme vil kunne ske i de andre gafler men jo længere fjeder jo større chance for at den ændre sig en smule.

    Hehe og ja selvfølgelig havde vi ret smiley ahh det er bare den typiske fejl ved de gafler med fjeder så altid det man tjekker først ved ikke korrekte lyde.


Kommentér på:
fox 36 van . søger hjælp hjælp hjælp! :D

Annonce