{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Geargrupper MTB
  • #1   17. sep 2013 Gear
    BagskifterNæsten alle MTB'ere, der står hos cykelhandlerne kører med gear, gearskiftere (forreste og bageste) og gearvælgere (sidder på styret) fra enten SRAM eller Shimano.

    Til kørsel i skoven er det en god ide at vælge gearskiftere mv. der kan tåle mosten. Det vil hos Shimano sige komponenter fra den modelserie, der hedder Deore. Den billigste model, der kan anbefales, hedder bare Deore, derefter hedder modellerne efter stigende klasse, Deore LX, Deore SLX, Deore XT, Saint og Deore XTR. Forskellen på de forskellige, nævnte modeller er mest funktions-lækkerhed, en smule præcision + vægt og lir – rent holdbarhedsmæssigt er der ingen åbenlys grund til at vælge en Deore XT frem for en Deore.

    Mange billigere MTB'ere er udstyret med udstyr fra Shimano-serierne Altus, Acera og Alivio - men de serier er ikke beregnet til hård kørsel i skoven og går ofte hurtigt i stykker.

    Hos SRAM går modellerne fra X3 (billigste), X4, X5, X7, X9, XO til XX (dyrest). SRAM laver ikke deciderede billige modeller, men jeg vil mene, at du skal op i en X4-X5 for at modsvare kvaliteten fra en Shimano Deore. Men igen – ekstra pris giver mest i forhold til lækkerhed og vægt. Funktionen er stort set den samme, uanset om du vælger en SRAM X5 eller X9.

    Ofte har cykelfabrikkerne mixet systemerne på deres modeller, så bagskifteren f.eks, er en Shimano Deore XT, forskifteren er en SRAM X4, kranksættet er af fabrikatet Truvativ og skiftegrebene er Shimano Deore eller måske endda en Shimano Alivio (eller anden dårligere serie). Nogle kan ikke lide at komponenter og fabrikater mixes på den måde og mener at det er udtryk for dårlig stil. Men det betyder intet, så længe de enkelte komponenter er af ordentlig kvalitet. Så gå hele cyklens udstyr igennem og tjek kvaliteten.

    Men igen - er bagskifteren af dårlig kvalitet, så betyder det meget lidt i forhold til at forgaflen eller stellet er dårligt. Få eventuelt forhandleren til at opgradere en gearskifter af spinkel kvalitet med det samme.

    Langt de fleste mountainbikes sælges med 24 eller 27 gear. Spændet mellem højeste og laveste gear er cirka det samme uanset antallet af gear, så det er springene mellem de enkelte gear, der veksler.

    Gearvælgerne kan enten være af trigger-typen eller af gripshift-typen. Trigger-typen fungerer ved hjælp af små "aftrækkere" (deraf navnet) der sidder under styret, ved bremsegrebet. Med gripshift-systemet skifter man gear ved at vride på et lille håndtag, der sidder i forlængelse af håndgrebet på styret.
    Trigger-systemet er det mest almindelige på mountainbikes i Danmark - men afprøv begge systemer.

    Glem ALT om indvendige gear til en mountainbike, du ønsker at bruge i skoven.

    Ellers her http://cykelspurt.dk/valg-af-shimano-gear-til-din-mountainbike/


  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 37
    #2   17. sep 2013 Hej Kasper M

    Mange tak for de utrolig fine indlæg, dog vidste jeg godt alt dette. Skulle nok have haft udtrykt mig lidt bedre smiley

    Jeg søgte blåt et skema over hvilke pris klasser de forskellig serie ligger i.
    Og det var lige præcis sram jeg havde min tvivl om hvad der var bedste og dårligst smiley


  • #3   18. sep 2013 Hvad er der galt med invendigt gear på mtb? Sidst jeg prøvede et Rohloff nav, fik jeg sgu lyst til at eje et!

  • #4   18. sep 2013 invendigt gear på mtb er the shit!

  • #5   18. sep 2013 Okayokay, mit indlæg var bare kopiret, det skal jeg IKKE have credit for, beklager smiley

    Var bare en artikel jeg fandt på nettet..

    Jeg har før set et skema om det du søger, men kan ikke lige finde det smiley


Kommentér på:
Geargrupper MTB

Annonce