{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.412 visninger | Oprettet:

Forskel på dyrere og mindre dyrere gear {{forumTopicSubject}}

lige endnu en lille forspørgsel på hva jeg skal vælge til min næste rytter cykel.

Er lidt ligeglad med hva mærke cyklen er, men kan det betale sig at gå op i 105 eller ultegra fremfor sora eller tiagra.? og i så fald hva er forskellen..?

Pt har jeg en gammel, billig racer med komplet sora, og det spiller sku bare, ligger med et gennemsnit på knap 30km/t og kører sammen med 2 andre som har langt mere moderne og bedre udstyrede cykler end min, både hva angår vægt, aerodynamik og geargrupper.
men hva får man mere for pengene i fx 105 gruppen fremfor tiagra.?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskel på dyrere og mindre dyrere gear
  • #2   15. apr 2014 Du spørger:
    men hva får man mere for pengene i fx 105 gruppen fremfor tiagra.?

    Svaret er, at du får mere holdbarhed, større præcision, pænere finish, men du bliver fattigere smiley
    Som minimum vil jeg altid anbefale 105 serien.


  • #3   15. apr 2014 Dyere grupper giver mere præcision i skiftet, bremser er generelt bedre i følingen af bremsen når du bremser ned og lign smiley

  • #4   15. apr 2014 Finish'en er jeg fløjtende ligeglad med.. Kører på en gammel thansen cykel, med sora gruppe, så det er ikke der det ligger...

    Så'en en 105 må dælme være holdbar, så, for min nuværende er ikke ny og ikke vedligehold, men triller bare derud af..
    Må ud og prøve forskellen på de forskellige.


  • #5   15. apr 2014 Efter at have kigget på din racer, må jeg sige at jeg er imponeret. Hvis den har et præcist skifte, med så ringe stand, som klingerne er i må der været noget magisk over den smiley

  • #7   15. apr 2014 Altså når jeg skifter på grebet, så skifter den med det samme, ikke noget med den kører og hakker og larmer inden den skifter.. Og ja, den er ved at ha udtjent sin værnepligt, også derfor jeg er på udkig efter noget nyt, men når jeg har været fuld ud tilfreds med en gammel cykel med sora udstyr, så har jeg dælme lidt svært ved t se ideen i at ofre så meget mere for at få en med fx 105 udstyr..
    Mit niveau er på hyggebasis, ruller omkring 100km i ugen kun, så det er jo begrænset hvor meget jeg får cyklet.


  • #8   15. apr 2014 Kabler der er rustet, slidte tandhjul, kæde som er rustet køre bare ikke særlig godt når man først ved hvad funktion og præcision man når med en 105serie som samtidig en smule pleje (vand, sæbe og olie).

    Er du derimod mere end tilfreds med den ydelse en ikke passet Sora yder ja så er det jo let, køb en tilsvarende cykel men tro ikke det yder som en cykel med eks 105serien på, du kunne jo evt gøre det at prøve en cykel hos en forhandler med bedre dele på men det er ikke dele som gør det hele, stel gør endnu mere.

    Er du på budget så ville jeg klart vælge en cykel bygget op over en bedre ramme og så lidt billigere dele som alligevel kan opgradere´s når bliver slidt.

    Husk at du kan altid finde en godt nedsat cykel hvis du kigger på modeller der har et år eller to på bagen, det er stadig nye og gode cykler men du får bare en god rabat på dem smiley


  • #9   15. apr 2014 Jamen som udgangspunkt vil jeg egentlig også "bare" ha en nyere cykel med samme udstyr som nuværende, i og med at det har klaret det til UG og stadig gør det.
    Var bare nysgerrig efter at vide hva forskellen præcis er på de forskellige gear grupper.. Cykler med en som har en trek med komplet 105 og en anden med tiagra, de er begge tilfredse, men de har også prøvet min, og kan heller ikke sige at min, med sora, kører/skifter dårligere end deres..
    Har dog lagt mærke til at med de dyrere grupper kan man i grebet, "justere" forskifteren, altså på min nuværende er der 2 positioner men på de andre er der flere muligheder.. Svært ar forklare..
    Og mht til vægten, så er der vel ikke kæmpe forskel på de forskellige, der er det vel mest rammen som spiller ind..

    Må ud til de forskellige butikker og prøve lidt forskellige


  • #11   15. apr 2014 Søren J:

    Du har jo allerede en konklusion omkring det billige vs dyre grej.
    I spørgsmål 7 og 9 giver du jo selv et bud på hvad du synes du helst vil og vurderer samtidig de billigste serier som gode nok.

    Men hvorfor spø'r du så, når du allerede selv ved bedre? smiley


  • #12   16. apr 2014 Jeg spørger ind til hva forskellen helt præcist er, for at få en ide om om det kan betale sig at ofre det mere på den nye cykel, når nu jeg er fint tilfreds med de billigere.

  • #13   16. apr 2014 Søren

    Det bedste du kan gøre er at mærke forskel selv men du vil kunne mærke større forskel når dele har kørt nogle tusinde kilometer, der er 105 stadig godt hvor det andet kun går ned af bakke, problem er bare at tingene bliver dårligere løbende så man opdager det først rigtigt når det enten ikke virker længere eller man prøver en mere velfungerende serie men selv i de bedste serier vil gear, lejer, kæde/krans og klinger slide´s hurtigere hvis de ikke bliver passet. smiley



Kommentér på:
Forskel på dyrere og mindre dyrere gear

Annonce