{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.516 visninger | Oprettet:

Cyklens vægt! {{forumTopicSubject}}

Som jeg har skrevet i en anden tråd, er jeg ved at kigge på carbon racer til 13-15 tusinde! Men den lokale cykelhandler sagde at pga. min kampvægt på 110-112 kg ville han anbefale alu! Han tog en Cannondale Synapse disc 105 frem! Var da i den grad overrasket over at den vejede så lidt! Men har svært ved at finde vægt på de forskellige modeller! Og hvis alu cyklerne ikke vejer ret meget mere end carbon cyklerne så er en alu cykel da nok det bedste valg til sådan en hyggemotionist som mig! Hvordan finder i vægten når i kigger på cykler!??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cyklens vægt!
  • thomas w
    thomas w Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 82
    #1   24. aug 2014 I fen prisklasse ville jeg også vælge en Alu med bedre geargruppe.
    Det bliver du helt sikker glad for.
    Jeg køre heller på min alu racer end på min søns carbon ramme, jeg har brugt det samme beløb som ham men min har meget bedre hjul og gearguppe.


  • #2   24. aug 2014 http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/bike.html?b=3284 pisse dejlig cykel med en helt vild vægt på 7,20kg

  • #3   24. aug 2014 Jah det vildt! Er dog ikke den store fan af Sram....!!! ;-)))


  • #6   24. aug 2014 Det var også 8,0 jeg var ude efter! Men den var væk i min størrelse! Nu tror jeg at jeg kører ud til Børkop i morgen og prøver en Bianchi Impulso...!! ;-)))

  • #7   24. aug 2014 ? Hvad er det du mener at der er bedre ved en cykel med lav vægt
    Glem vægten. og find den cykel du synes er lækker at cykle på...

    Mvh Tommy


  • #8   24. aug 2014 Impulsoen er en alu ramme og da jeg ved cykel-kaj i Fredericia fik lov at prøve at løfte en Cannondale Synapse var jeg MEGET overrasket over at en alu ramme var så let...!!! ;-))) Nu tror jeg at jeg vil finde en komfortabel cykel med en fornuftig geargruppe...!!! ;-)))

  • #9   24. aug 2014 Helt ærligt.. Hvorfor vil du gå så meget op i en lav vægt? Hvis du vejer 110 kg, og alligevel bare er en motionist, så kan jeg virkelig ikke se, hvorfor man skulle spare vægt.

    Vil du spare vægt, vil den bedste løsning være at tabe dig. Det får du mest ud af. No offence smiley


  • #10   24. aug 2014 Muhaha!! Kasper det er sgu at ramme hovedet på sømmet! ;-))) Som en af mine kollegaer siger når jeg kommer væltende på min Bianchi Jab 7300 mtb! "Hvis du bliver standset af politiet, får du en bøde for at kører med overlæs"...!!! ;-))) Jeg vil nu fokusere på at købe en lækker aluminiumsracer med noget fornuftigt gear og hjul! Og så komme ud og kører nogle længere turer end de 15 km frem og tilbage fra job!!! Lige nu kigger jeg på Cannondale Synapse Disc 105 og en Bianchi Impulso med fuld ultegragruppe 11 sp. ;-)))) Tusind tak for jeres input...!!!

  • #11   24. aug 2014 Jeg har også en kæmpe respekt for dig Karsten. Det er ikke mange mennesker, som kan tage sig sammen til at overveje cyklen, i den vægtklasse.

    Jeg synes måske bare ikke, at vægten var et sted man skulle holde fokuset på, på det punkt. Kan forstå det, når ens BMI kommer indenfor normalområdet, OG man virkelig vil noget med sin cykel. Forskellen på en 7kg racer, til en 11 kg racer, har altså heller ikke den store betydning, som motionist smiley

    Det er bare min mening.. Håber i hvert fald du finder en cykel, som DU bliver glad for! smiley


  • #13   25. aug 2014 sram spiller maks men det jo hvad man er til

  • #15   25. aug 2014 Ringede faktisk til Børkop i dag for at bestille en Bianchi Impulso Ultegra 11 sp! MEN den var desværre udsolgt! Så nu har jeg sendt en mail med en bestilling til Canyon på en Ultimate AL SLX 9,0 2015! Mit hovedformål med indkøb af rytter er simpelthen at komme ud og race lidt! Har ingen illusioner om at jeg lige ka´ vride 5-10 kilo af "mavebæltet" ved at hamre rundt en rytter! JEG ER BLEVET SÅ GLAD FOR AT CYKLE AT JEG CYKLER HVER DAG HELE ÅRET...!!!! ;-)))) TUSIND TAK FOR JERES BEGEJSTRING OG INPUT!!!! ;-))))

  • #16   26. aug 2014 # 12 Jeg cykler ikke for at tabe mig, men fedtet smelter nærmest af mig når jeg cykler. Jeg smed 11 kilo på 3 måneder (86->75), og holder nu min vægt. Så jeg vil nu mene man godt kan tabe sig af at cykle - og jeg cyklede på det tidspunkt hovedsageligt bare mine 15 km til og fra job, så det er kun 30 km dagligt.
    Nu cykler jeg så nogen længere ture, og er nødt til at æde en helt masse for at holde vægten oppe på de 75.


  • Jacob J
    Jacob J Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #19   26. aug 2014 Øhhh, nu bliver jeg sgu lige nød til at sparke ind her.
    Ved godt at folk på cykler nok normal ikke er de største drenge i klassen.

    Men man kan altså sagtens veje 110 kg uden primært at leve af sukker og mættet fedtstof.
    Jeg selv vejer lige nu 108kg og lever sgu rimeligt sundt.
    Min bror vejer 115-120 kg, en høj knægt. Muskuløs og slank.

    Så væltepeter.... Pak lige sammen, du har tydeligvis ikke den indsigt du behøver.


  • #20   26. aug 2014 Undskyld mig Væltepeter.. men jeg forbrænder ca 1400 kcal i timen når jeg cykler.. det siger min Garmin med puls i hvert fald, så det er den jeg har som reference. Puls omkring 155-160 i snit. Kropsvægt 82kg og ca 7% kropsfedt..

    En alm Snickers indeholder 280 kcal.. Så du skal godt nok æde mange energibarer for at indtage det samme som du forbrænder på en times cykling.

    Det lyder overhovedet ikke som om du ved hvad du snakker om, så du må gerne underbygge din påstand. Cykling er noget af det mest effektive vægttabs-redskab der findes. Du aktiverer kroppes største muskler og de fleste har potentiale til at cykle i væsentligt længere tid end fx løb.

    Til Karsten A. Du kan sagtens vride 5-10 kg af ved at cykle. Du skal ændre dine spisevaner en smule. Skær ned på brød, pasta og sukkerholdige varer (ikke helt) og spis dig mæt i proteinholdige fødevarer som kød, æg, bønner, mejeriprodukter, frugt osv, så skal du se løjer.


  • #22   27. aug 2014 Ja, for at opnå vægttabet inden for en overskuelig fremtid skal man ændre kostvaner. Men jeg antager ikke at Karsten har taget på jævnligt men at hans vægt konstant ligger på omkring 110. Hvis han så begynder at cykle vil han helt sikkert tabe vægt, da han bruger mere energi end han plejer. De fleste glemmer dog bare at øget aktivitet giver øget appetit og mentalt overvurderer deres præstationer og belønner sig selv med ekstra mad, og derfor ser mange ikke reslutater. Men er man bevidst om det, så vil man helt sikkert tabe sig.

    For at vende tilbage til cyklen.

    Køb da den letteste og bedste cykel du kan få smiley vægt betyder helt sikkert noget mht køreglæden og følelsen af at have overskud. Og DET er også vigtigt for motionister, da det er det der gør, at man sætter sig i sadlen gang på gang. Der er kæmpe forskel på følelesen af en 7-8 kg cykel og en på 11 kg.. Men det er bare min mening


  • #24   27. aug 2014 Det startede jo bare med at du påstod at man ikke kunne tabe sig ved cykling fordi man blev nødt til at indtage energien igen for at kunne cykle 2-3 timer, hvilket ikke er tilfældet smiley

    Og nu skal det ikke handle mere om det smiley


  • #26   27. aug 2014 # 25 Selvom man er overvægtig kan det jo godt tænkes at man spiser så man rammer sit ligevægtsindtag. Gør man det, og begynder at cykle - vil man naturligvis tabe sig grundet øget kalorieforbrug. Hvis man spiser over sit ligevægtsindtag, vil man stoppe/bremse sin stigende vægt.

    MEN jeg er meget enig i, at det vil være bedst med en kost ændring også - ingen tvivl om det.


  • BassoKing
    BassoKing Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #27   27. aug 2014 Måske har du nu besluttet dig, men du bør under alle omstændigheder lægge enhver snak om cyklens vægt på hylden! Det er helt og aldeles uinteressant, - dels fordi de danske forhold ikke efterspørger specielt lette cykler, men især fordi det handler om styrke og holdbarhed (hvilket ikke er at forveksle med cyklens stivhed).
    Din kropsvægt (uanset om den skyldes særlig stor muskelmasse og et stort medfødt korpus - eller anden årsag) - kræver en cykel, der kan holde. Fint med alu fremfor carbon i dit tilfælde, men selv alurør kan være barberet ned til papirtynde rør, som ikke er særligt stærke, så her skal du være opmærksom på, at det altså ikke er hip som hap. Alu er ikke alu, ligesom carbon ikke er carbon!!
    Føler du at du kan sige god for ramme og forgaffels styrke, er hjulene det næste i rækken af prioritetspunkter. Stærke hjul - helst med mindst 28 eger og allerhelst 32 eger i begge hjul til din kropsvægt - giver den styrke, du vil få brug for. Det er intet som helst bevendt at spare 400-500 g på et hjulsæt, der viser sig ikke at være stærkt nok til at levere din pedalkraft til fremdrift. Hjul der flekser på grund af lav styrke vil levere mindre kraftoverførsel og også slå sig skæve på et tidspunkt. Det er i høj grad antallet af egerne og opspændingen heraf, der bestemmer hvornår det sker - eller om det sker. Pas på med hjulproducenternes rytter-vægtangivelser på færdigtproducerede hjul. Det er ikke sikkert de kan holde - og hvis de holder, er det ikke sikkert de ikke flekser eller bliver skæve.
    Allerhelst bør du få bygget et sæt hjul med en stærk dobbeltbundet alufælg og 32 egere og frem for alt heller ikke et dicountnav. Det kan holde og det afgør i sidste ende om du bliver glad for cyklen.
    Valg af geargruppe og øvrigt udstyr er sidste prioritet. På vægtskalaen kan du typisk hente 800-1000 g ved valg af letteste kontra tungeste gearsystem, men så er prisforskellen også meget stor - bare på gruppen. Geargruppe forbliver overordnet set blot noget kan lire cyklen med. Alle cykler kan skifte gear og bremse - og det er basalt set de vigtigste funktioner.
    Summa summarum. Lav vægt holder ikke med mindre du kaster en ordentlig sjat penge efter det. Der er sammenhæng imellem pris og kvalitet/holdbarhed - og hjulene er det svageste led, som du bør få specialbygget. Det koster lidt ekstra, men ikke mere end hvis du om 3 mdr. skal ud at købe et nyt hjulsæt.
    Held og lykke med dit valg.


  • #29   27. aug 2014 Hvis man er overvægtig og holder samme vægt, må man da ramme ligevægts indtaget. Ellers ville man jo da netop tage på eller tabe sig? Overvægten kan sagtens have forekommet før grundet inaktivt arbejde, og så er man kommet mere i bevægelse og derfor holder man nu vægten...

  • Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 29
    #30   27. aug 2014 #25 En overvægt kan nemt være kommet snigende over mange år med blot marginalt for højt kalorieindtag eller lid for lavt aktivitetsniveau.

    Jeg har nærmest ikke ændret på kosten, men fra oktober 2011 til januar 2013 smed jeg godt 20kg og fik derved min BMI ned på 25. Det blot ved at motionere noget mere. Selvfølgelig har vægten svinget lidt siden men ligger stadig med en BMI på de 25 der var mit mål...

    Excl skiferie og gang/vandring har jeg logget ca 200 timers motion i både 2012 og 2013. Det ved en blnding af BMX, MTB, landevej, indendørs cykling og svømning. Typisk under en time ad gangen. Det er så også næsten 4 timer om ugen og det vil mange kunne nå bare ved at cykle til arbejde istedet for bil/bus... Men klart at der skal noget intensitet til at forbrænde kalorier og øge konditionen ...

    Enig med de fleste anbefaling til Karsten at det er vigtigere at cykler er solid end om den vejer et kg fra eller til. Men man kan også køber med et for ringe gear system så man irriteres over det det.

    På min MTB har jeg hæderligt miks ad Shimano XT og SLX og det virker bare... På min racer har jeg noget microshift der bare ikke er særligt lækkert (som denne http://www.dba.dk/herreracer-andet-maerke/id-1009563371/) men købte cyklen billigt brugt for at prøve noget landevej ...

    Men man skal heller ikke underkende glæden ved noget lækkert gear - heller ikke for en motionist smiley Men cykler man hele året var det måske en ide med både en sommer og en vintercykel...

    Eller som hel års cykel var måske en ide at kigge på noget cross cykel ? http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/series/inflite-al.html


  • #31   27. aug 2014 Preben B! Tak for dit fine og informative indlæg! Får leveret en Bianchi Impulso ultegra aluracer fra Børkop cykler i overmorgen! Så må jeg lige få dem til at hjælpe mig med nogle holdbare hjul...!!! Endnu engang tak for alle jeres bidrag!!! ;-)))

  • #32   27. aug 2014 Uden at være smart. Syntes du skal kigge på en titanium ramme.
    Ved godt de kan være en smule dyre men du kan have den hele livet.
    Og du vil aldrig fortryde det.


  • #33   27. aug 2014 Nonbye! tak for indlæg men nu har jeg altså valgt en alu som de anbefalede hos Børkop cykler! De syntes jo ikke rigtigt mine 110 kilo var et problem da de havde kunder som enda kørte på carbon og vejede 15-20 kilo mere end mig...!!! Det var bare et spørgsmål om at tingene passede sammen som de sagde...!!! ;-))))


  • #34   27. aug 2014 @væltepeter: lad os ikke håbe at jeg møder dig på håndboldbanen inde på stregen smiley

    Hilsen 110 kg x 193 cm håndboldspiller, mountainbiker og løber....


    Nej seriøst: det kommer jo an på kropsbygning og så hvordan man ser ud i spejlet.


    Fedt at alle kommer ud og dyrker deres sport med glæde selvom den ikke ligner Froome eller Contador

    Respekt til alle - også dem der har deres egen holdning.


    God vind til alle


  • BassoKing
    BassoKing Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #35   10. dec 2014 Hej Karsten
    Fik ikke sagt - no problem ! Var du tilfreds med købet og fik du klaret det med hjulene (hvad blev resultatet)?


  • #36   10. dec 2014 Hej Preben B! Jeg fik en rigtig fin Bianchi Impulso Ultegra 11 sp. i sort med et par fede sorte sidi sko og klamper! Det hele løb op i 14.700 Kr. Men en samlet med rabat kom jeg af med 11.000 Kr. ligeud....!!!! Hold da kæft hvor er jeg glad for den handel! Den kører helt fantastisk! Dog har den en noget mere "nervøs" styring end min Mtb! De gik en stelstørrelse op pga. min "form" for at øge komforten for mig! Jeg er helt pjattet med mit valg og den suveræne service de har givet mig! ;-)) Nu glæder jeg mig bare til vi når foråret da jeg ikke gider smide den ud i regn og storm! Tak for indlæg! Rart sådan en "amatørnisse" som mig kan få lidt hjælp!!! Go´ jul når du når så langt....!!!! ;-))))

Kommentér på:
Cyklens vægt!

Annonce