{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.406 visninger | Oprettet:

Cykelcomputer og placering af sensor {{forumTopicSubject}}

Hej fokes.

Har lige fået min cykelcomputer hjem til min mountainbike i dag men synes at hastigheden er en smule ved siden af, ikke synderligt meget men vil skyde på den regner skævt med 2-4km/t +- det løse.

Anywho, jeg har placeret sensoren tættest på hub'en, altså længst ind mod midten af fælget og det eneste der indikerer andet er et billede i manualen der illustrerer at afstanden mellem computer og sensor max må være 70cm. Der står altså intet om at den skal placeres noget bestemt sted og synes heller ikke det burde have nogen logisk forskel. Eller er det bare mig?
Har indstillet den til 29" hjul som jeg kører på.

Computeren er en cateye strada 8 wireless http://www.cateye.com/en/products/detail/CC-RD300W/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cykelcomputer og placering af sensor
  • #1   26. aug 2014 Så længe du overholder de 70cm så ligger fejlvisningen nok i, at 29" dæk ikke bare er 29" dæk, de varierer alle i omkreds.
    Kan du ikke indstille computeren til en bestemt omkreds i mm?


  • #2   26. aug 2014 Jo det kan jeg og det har jeg også gjort ved at måle hvor mange mm en omgang er. Så den burde stå rigtigt.

  • #3   26. aug 2014 Hvor højt tryk kører du med?
    Der kan godt være forskel i omkreds på et blødt, belastet dæk og et hårdt pumpet, ubelastet dæk.
    Du kan evt. prøve at kalibrere den ind med en kendt, præcis distance, hvis du fx har en 400m-bane, så kør 4-5 omgange, præcis langs indercirklen, hvis du fx har kørt 5 omgange = 2000m, og cykelcomputeren siger 1950m, så skal du gange den omkreds du har med 1950/2000 = 0.975, altså 2.5% fejlvisning.


  • #4   26. aug 2014 Jeg ved faktisk ikke hvor højt et tryk jeg kører med, men mine dæk er 29" x 2.1 og i manualen står der at den i mm er 2288 og jeg målte den til 2290 hvilket jeg har angivet den til, så det kan da ikke være helt ved siden af. Vi har faktisk en løbebane på 400m ikke langt fra hvor jeg bor. Det er da værd at forsøge. Men sæt den så viser fejl, hvad kan jeg så gøre ved det? Trække de 2.5% fra de mm jeg har angivet den til?

  • #5   26. aug 2014 Det skal nok passe, at dækket er omkring 2290mm i ubelastet tilstand, men i belastet tilstand er det noget andet.

    Ja, lad os sige at du ender med at den måler 1950 på en 2000m strækning, så skal du gange de 2290mm med 2000/1950 (fik byttet rundt på det før), dvs. du får 2349.

    Så gentager du processen igen, og ser om ikke du rammer rigtigt - ellers justerer du den nye værdi og på den måde kan du iterere dig frem til den reelle omkreds, det burde ikke tage mere end et par forsøg at komme meget tæt på.


  • #6   26. aug 2014 Ah okay, det er jo faktisk ikke dumt nu når du siger det. Lige for at skære det helt ud i pap, hvis jeg bruger dit eksempel så får jeg det til at den skal stå på 2347,5 og da det er uden decimaler tager jeg at den skal stå på enten 2347 eller 2348 - og altså ikke 2349. Er det ikke korrekt?

  • #7   26. aug 2014 #6:

    Nej, eksemplet som Magnus har lavet er regnet korrekt og rundet op
    2290 * (2000/1950) = 2348,72 svarende til 2349.

    En mere simpel metode:

    Stil din cykel på en god jævn overflade og marker kontaktpunktet mellem dit dæk og underlaget (Lodret ned fra centrum af hub).

    Marker et sted på din fælg / dæk, så du præcist kan se, hvornår du har trillet en omgang med hjulet, og marker igen mellem kontaktflade og underlag.

    Jo flere omgange hjulet ruller og længere distance, desto mere præcist bliver målingen - dog er der også mere at måle op. smiley

    Herefter finder du omkredsen af hjulet ved, at dividere distancen med omgange hjulet har kørt.

    Eksempel:

    "D"istance = 11450mm / 1145cm.
    "O"mgange = 5

    Hjulets omkreds = D / O = 11450 / 5 = 2290mm.



  • #8   26. aug 2014 Tog et par omgange på løbebanen og ja.. afstanden passer spot on! Den kan dårligt være mere spot on faktisk. Så må vel bare erkende at mine sanser fejler mig. Tak for hjælpen!

Kommentér på:
Cykelcomputer og placering af sensor

Annonce