{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.529 visninger | Oprettet:

Hjælp til Mountainbike {{forumTopicSubject}}

Hej CG
(Prøver med en ny overskrift)

Jeg solgte min Cube hardtail for et års tid siden og købte en cross cykel som vinter racer istedet. Men må indrømme at det var en fejl og vil have mig en MTB igen.

Der er dog sket så meget i mellemtiden at jeg ikke kan hjælpe mig selv længere

Først og fremmest så ved jeg ikke hvilke type jeg skal vælge, hardtail eller fullsuspension? Hvad er fordelen ved fullsuspension og omvendt.
Dernæst skal det være 26", 29" eller 27,5"?

Jeg skal bruge cyklen til at køre i skoven, som sjov og til løbe (intet seriøst)
Jeg er 190 cm høj (hvoraf en voldsom skridthøjde på 96 cm ) og en kampvægt på ca. 78 kg.

Alt efter hvad den gamle cykel bliver solgt til, så hedder budgettet ca. 12.000.

Mangler forslag til type, størrelse og decideret cykler.


Mvh Mads
og på forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til Mountainbike
  • #2   9. sep 2014 Hvad er du du ikke kan hjælpe dig selv med mere? Du må jo vide om selve geometrien fra din gamle cube var lækker, eller om du nu vil prøve andre kørestillinger, og tilgange til bakkerne. Der skal du nok prøve lidt forskelligt hos forhandlere for at danne dig et billed.
    Mht fælge størrelse ville jeg da klart anbefale 26", nu den kun er til sjov, simpelthen fordi den føles meget mere levende, og 29'er f.eks godt kan føles meget træg at komme rundt med. Men størrelsen har jo sin fordel i at forcere huller, rødder og drops, da der ikke er så mange dikkedar - den æder sq alt mere eller mindre.
    Man kan dog godt finde rammer - som min banshee, som føles væsentlig mere levende end diverse andre 29'er rammer. Kender ikke rigtig 27,5" da jeg aldrig har kørt en, men igen, ønsker man bare hygge og ikke sætter fart og tempo højt ville jeg da klart hellere køre med teknik i baghovedet, og en cykel man kan kaste rundt for alvor.
    Full eller ikke... Til hygge bike, så kommer det vel an på ryggens tilstand, og måske alder, hvis jeg må være så flabet, for den er jo væsentlig mere komfortabel og svampet. Men eftersom der er flere bevægelige dele skal der jo også lægges flere penge i service og vedligehold, så ønsker du bare noget der 'altid' funker, udover normal slitage, så ville jeg ikke køre fully. Plus vægten stiger betragteligt.
    Hvor en HT jo ikke skåner ryggen så meget, i hvertfald ikke mere end de penge man lægger i rammen - Carbon, eller alu, og prisen på carbon stiger jo mere den arbejder med dig.
    Sådan lige det gængse, uden alt for meget teknisk snak smiley


  • #3   9. sep 2014 # 1
    Cyklen skal bruges til skoven og ikke transport og regner ikke med at et gedebukkestyr er særlig behageligt i skoven smiley
    Mht. prisen så har jeg f.eks. kigget på den her:
    http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3182
    Men det er måske noget biks?

    #2
    Altså på min gamle HT havde jeg altid en følelse af at jeg var ved at falde bagover når det blev stejlt. Det var et 20" stel med 26" hjul og synes måske den var lidt for livlig til mig, men ved ikke om det var fordi størrelsen var lidt for lille?
    Så måske er 29 eller 27,5" vejen frem for mig.
    Ryggen fejler ingenting, men havde en ide om at en fully var bedre når man skulle opad, specielt hvis man ikke er teknisk stærk? Vægten på cyklen betyder ikke så meget for mig, tror jeg kan finde 2-3 kg et andet sted som er meget billigere smiley Men hvis en fully ikke hjælper når man kører opad, så er det jo bare en HT jeg skal have.

    Hva med delene på cyklen, er det stadig XT der er det bedste køb når man tænker pris/kvalitet? Og hvad med SRAM?


  • #6   9. sep 2014 #4
    Nej kan godt se at budgettet ikke holder hvis det skal være en fully og den skal være ny, men har ikke noget imod at købe brugt, der er bare ikke mange i min størrelse. Og specielt ikke hvis jeg skal have en 27,5 eller 29".
    Ved godt at Canyon ikke er de nemmeste. Har en ven som har en Canyon hvor aerostyret er knækket.. han har også haft sine problemer, men de skal bare sættes på plads, så makker de også ret.


  • #7   9. sep 2014 Ved ikke helt, men jeg syntes det er mere rart der er en del mere hæld i overligger røret/slack head angle, da jeg samtidig godt kan læne mig fremover så gaflen går ned, men ved ikke om det er mig der er underlig. Vil jeg lade nogle andre klogere tage stilling til smiley
    Og nok ud i noget 29'er, som gir en følelse af at køre monster truck, i forhold til 26". men som sagt, har ingen kendskab til 27,5".
    Og som DaveB siger, så er Canyon meget fine cykler, lige til noget knækker... Men, perosnligt er det et sats jeg godt ville tage - jeg mener, hvor tit knækker stellet lige på anerkendte mærker... jo det kan self godt ske, men det er som sagt en chance jeg godt ville tage. Og mht til udstyret - Gruppe, krankboks, gaffel mm. Hvis man skulle være uheldig at lortet går i udu, så må man self gøre op med sig selv om man vil vente evigheder uden sin nye bike, eller bare hive den ned til en God forhandler som yder god service og behandler cyklen som var den købt hos ham. Nej ingen reklamaiton, men stumper kan man jo evt pille af og sende tilbage, og så købe nyt andet, og ellers lade ham fikse/kigge på den i fremtiden, hvis tilliden til hans kompetancer er der.
    Kan godt være du tænker de få kilo kan hives andre steder, og uden tvivl det er der man skal starte, men nu har jeg personligt prøvet en del bikes, og kommet til en konklusion. Aldrig over 13,5kg! Det bliver simpelthen for tungt og slæbe afsted. Men samtidig, om det er 11 (letteste mtb jeg har haft, eller 13,5 som min Banshee) er sq hip som hap, bare man ikke tænker 100% at det ikke gør en forskel - for det giver køreoplevelsen en forskel.

    Ja, XT er nok det billigste, hvor man får mest. Men personligt er jeg 100% SRAM X0 mand. Elsker SRAM for deres hårde og kontante måde at give dig gearene.. Ikke så meget pis med dem - som jeg oplevede med XT. Skal dog siges jeg ikke holder igen, og udstyret skal bare makke ret, og tåle de tæv jeg gir det smiley


  • #9   9. sep 2014 Er den her noget ved?
    Synes dog den er en anelse dyr i forhold til hvad den kan fåes til nu.

    http://www.dba.dk/canyon-nerve-al-29-89-full/id-1010177730/


  • #10   10. sep 2014 Har fundet et par fullys som måske er noget ved?


    (link fjernet)

    (link fjernet)





  • #11   10. sep 2014 Den brugte Canyon er for dyr. Han har kørt på den i vinterhalvåret og her slides sliddelen meget. Han har kun sat cyklen 2000 kr. ned og så får man et par xt pedaler og lidt andet med.

    Man vil sandsynligvis om ret kort tid skulle skifte kæde, krans og klinger og så er der blevet kortere til man skal have serviceret for- og bagaffjedring (og det er dyrt).

    Ulempen ved, at købe en brugt Canyon er, at det kun er den oprindelige køber, der har 6 års garanti på rammen, samt har mulighed for crash replacement (kan købe rammen billigere hvis man selv er skyld i den går i stykker). Alene dette forhold er i min bog 2000 kr. værd. Jeg ville slet ikke købe en brugt cykel der er relativt ny. Skal man endeligt købe brugt så skal den have flere år på bagen og være rigtig billig. De få 1000 kr. man sparer er slet ikke det værd.....

    Så må jeg sige, at når du er så høj så vil 29" hjul passe bedre til dig. 26" hjul ser næsten ud som en en cykel til børn. Før hen, der så 29" hjulene store ud, men efterhånden som de er blevet det mest almindelige, så synes flere og flere at en 26" cykel ser noget barnlig ud. Og dette især til folk af din størrelse. Det er jo selvfølgelig en smagssag.

    Når du kan køre cross cykel, så kører du sikkert en del på grusstier og skovveje uden en masse rødder. Her er de store 29" hjul bare hurtigere.

    Det kan godt være at 26" er det helt rigtige for dig, men de fleste vælger 29" (og med god grund) og en del der kører 27,5" er tilfredse hermed, men dem jeg taler med snakker kun om, hvornår de igen skal have en 29".

    Ellers så synes jeg Kasper siger mange kloge ting på en god og let forståelig måde....


  • #13   11. sep 2014 Den Giant har præcis den geometri jeg ville gå efter, hvis jeg skulle skifte ramme.
    Klart det sjoveste når man kan få massere kriller, uden den skræmmende følelse af usikkerhed - som jeg godt syntes race geometri kan skabe under visse forhold.


  • #14   11. sep 2014 #12
    Er også helt sikker på at det skal være en 29" jeg skal have.

    Der du linker til ser også din ud, men som så mange gange før så er den ikke i min størrelse smiley Ligeledes er der næsten ingen cykler på brugt markedet i størrelse XL. Men tænkte på om jeg kunne klarer mig med at gå ned i en L?
    Eftersom mine kropsmål er langt fra standarden, så tror jeg næppe at der findes en MTB som kan tilpasses mig 100%. Så hvad vigtigst, afstanden fra sadlen til pedalerne eller afstanden fra sadlen til styret? smiley


  • #15   11. sep 2014 **Beklager tastefejlene, det gik lidt stærkt smiley

  • #16   11. sep 2014 Ville mene saddellængden var vigtigst, og en L kan godt strække sig en hel del, saddelpinden er jo ofte 30cm ca.
    Frempinden kan man jo altid udskifte til en længere, og med flere grader... Se min Ritchy Comp på Banshee'en, den er jo super kort f.eks, men hælder næsten 45grader, da jeg godt kan lide den mere relax kørestilling og syntes man blir træt af race stillingen... Men den kan fås i mange længder, så man vælger selv sin stilling. Men internettet har rigtig meget at byde på, man skal bare finde det.


  • #18   11. sep 2014 Fedt.. det er noteret, så er det en mulighed som HT.

    Må nok indrømme at jeg troede at en Fully var mulig for 12k hvis den var brugt, men XL er åbenbart en sjælden størrelse smiley
    Hvis jeg hæver budgettet til omkring de 20k til en fornuftig fully, er det så muligt?

    Har selv et par forslag:
    18.000 kr. kan den fåes for.
    http://www.fusionsport.dk/Shop/cykler/mountainbike/bmc/bmc-fourstroke-fs03-29-xt-slx.aspx

    http://www.heino-cykler.dk/shop/specialized-epic-comp-29er-mountainbike-2013-s/

    http://www.boerkopcykler.dk/produkter/2153/0/MTB-cykler/Trek/Trek%20Superfly%20FS%209.7%20SL%20Trek%20White-True%20Blue



  • #20   11. sep 2014 Og hvis jeg vil slippe lidt billigere, hvad så med alu udgaven?

    http://www.canyon.com/_dk/outlet/article.html?o=AS1008885


  • #21   11. sep 2014 Nu kan jeg ikke se det nogen steder, men de ligner da umiddelbart 26" ?

  • #23   11. sep 2014 Jo men årsagen til at jeg vil have 29" er at jeg følte at jeg var ved at ryge forover og bagover da jeg kørte på 26" og så er jeg heller ikke specielt teknisk.
    Tror heller ikke at Trek'en vejer 3 kg mere.


  • #24   11. sep 2014 Prøv en fat bike. Hvis du kan.

  • #26   11. sep 2014 Er bare ikke sikker på noget som helst smiley
    Men tror jeg er med.
    Tror bare jeg skal en tur til Børkop, de har et ret fedt udvalg.
    Takker for hjælpen smiley


Kommentér på:
Hjælp til Mountainbike

Annonce