{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
768 visninger | Oprettet:

mads S
mads S
Tilmeldt:
20. okt 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

vurdering af fixe projekt {{forumTopicSubject}}

hej herinde!
er helt ny inden for singlespeed
har fået bygget den her af min morfars racer, og synes at det kunne være sjovt at få det vurderet, nu hvor det er mit første projekt.

Stel: originalt Harthiner stel fra 1959, (fundet i min morfars lade)
Pedaler BBB, kan ikke finde modellen nogen steder, close up billeder kan postes.
Har kun skiftet ting som ikke kunne bruges længere.
krank kæde og dæk, resten er originalt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vurdering af fixe projekt
  • #1   20. okt 2014 En fixie er en betegnelse for Fixed Gear (fast nav) og ikke SS, eller en strippet cykel.

    Men tror ikke du skal satse på mere end en tusse for den max.

    En anden ting. Af egen erfaring ville jeg anbefale, at du bygger fast navs cykler på Track stel som er beregnet til det. Hele teknikken er væsentlig bedre på stel som har en geometri, hvor du blir ét med cyklen og tillader blokeringer samt 'direkte kraftoverførsel', da sidestillingen har meget at sige, plus et blødt stel gir en følelse af ustabilitet.
    Har nu haft fast nav på 4 typer stel, og dem som er designet til det er en verden til forskel i forhold til andre.


  • mads S
    mads S Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   20. okt 2014 Som sagt skal den ikke sælges. det er ikke hverdag man falde over harthiner stel med original maling, og alle mærkerne smiley men tak for de sidste råd! Vil jeg huske til næste projekt.

  • #3   20. okt 2014 Fedt smiley kan selv godt lide de gamle retro. Men efter mit verdensmester build har jeg konstateret man bare bør holde de gamle originale. Især fordi min SCO slet ikke egner sig til fixed.
    Kunne dog godt bygge den original, men nu står den bare til pynt og ser sprød ud.

    Cool. Nu jeg selv helt skudt i fast navs cykler, og min gejst er bare blevet større for hver 'upgrade'/erfaring jeg har gjort mig. Hele følelsen og stilen tiltaler mig, og man virkelig skal være på dupperne (kører rundt i indre København). Mtb, race eller city når slet ikke track til sokkeholderne mht adrenalin rush. Også derfor det er vigtigt grejet er iorden (pedaler og straps er toppen), og et stel der bare adlyder prompte.

    Men inden du kaster dig ud på en track bike skal du lære og læse dine omgivelser, og have styr på teknikken (have en nødbremse evt). Det er nogle farlige sataner ude i trafikken, og der er ingen kære mor hvis man fucker op smiley


  • #4   20. okt 2014 Vil lige rette mig selv, så mtb'erne ikke ryster på hovedet eller det hagler ned over mig!
    Skrev af mtb ikke var lige så vildt som track i trafikken. Passer ikke helt!
    Man kan få nogle gode sug i maven, når man køre i skoven, også på højde med halleluja følelsen på track. Og DH er jo for galninge, så jo, mtb kan godt komme på samme højde, no doubt.

    Men track er sq løjerlige cykler smiley


  • #6   21. okt 2014 Jeg opnår det ved spændingen man kan opnå i trafikken.
    Vil ikke kalde det hazzarderet kørsel, da jeg sætter min egen sikkerhed over loven, men da jeg gradbøjer loven på så mange leder og kanter - fordi man er i konstant bevægelse er det, at holde stille f.eks nærmest en by i Rusland. Kun absolut nødvendige steder holder jeg stille, eller hvis jeg bare kører pænt som alle andre.
    Men når man kommer med 25-40 km/t (25 er dvale fart, og topfart ligger på små 50 med den gearing jeg bruger), uden bremser på cykelstier, med biler omkring sig og gående, skal man satme være hurtig på tangenterne til tider, og det skaber sq en del spænding for mit vedkommende. Og ofte for mit vedkommende, går der sport i og se hvor hurtigt man kan komme igennem trafikken - og det kan jeg takke mine cykler for - for som sagt, der er en verden til forskel på bane cykler, og alm. Ligesom der er også er pænt meget forskel på en lækker racer og en fin citybike.
    En god nedkørsel i skoven er jo stadig under fuld/egen kontrol og det er få ting man skal holde styr på - i modsætning til dumme billister, cykel og gående der er levende kegler. Man skal derfor konstant tænke på flugtveje/nødløsninger hvis man ikke ligger forholdsvis alene eller på 'sikre' strækninger, samt ikke bare læse 3-5m foran sig, men tage højde for alle omgivelser - for som bag, og 'læse' andres adfærd, så man altid kan holde plan A, men tar man fejl også ALTID har en plan B i ærmet....
    Løjerlige sager.
    - og nu tænker du måske, at jeg er en komplet idiot og psykopat, men Nej! Måske en type der altid skal presse grænserne ja, men det vil aldrig gå ud over andre - medmindre de er fucking idioter... Men man har heller ikke ondt af folk der leger bold på motorvejen, så er der nogen der rammer dem er det satme selvforskyldt - og så er det ikke mig der er sorteper i den sag - ingen bremser eller ej! (og har aldrig (7,9,13) oplevet et uheld på mine track bikes, men 2 gange oplevet påkørsler på min mtb med Formula RX bremser, fordi folk er nogle tåber!!!!! - så måske man/jeg vitterlig er mange gange mere betænkningsfuld når jeg ligger uden bremser. Og det er ikke fordi jeg kører langsommere, tværtimod)
    Det handler om overskud og overblik, simple as that. Og trust me, lige så snart du skal påregne en bremseafstand på 7-10m og måske meget meget mere (nogle gange ville jeg på ingen måde kunne nå at bremse uden flugtveje), begynder tingene og blive væsentlig sjovere end alm cruise eller race - deraf 'suget i maven' smiley

    Kunne skrive en lille roman om hvad jeg syntes der gør det spændende for mig, men det handler vel mest om hvad man gør det til. For nej, der er intet spændende i fast nav hvis man ligger for sig selv på lange lige strækninger.
    Men den kan man jo vende om, for der er sq heller ikke meget ved at ligge på standart grusstier uden forhindringer og tekniske detaljer i skoven, udover naturen er fantastisk, og hele euforien, lugten og lydene giver en god oplevelse.
    Men ligger du og spinder max til en god gang Metallica, og mærker hjertet banke mod brystet er det jo ligefedt smiley

    Blev nok lidt langt så bær over med mig smiley



  • #7   21. okt 2014 Du skal da bare have noget styrbånd på hele styret smiley

  • #8   21. okt 2014 Fik kun skrevet om spændingen kan jeg se.. Hvorfor det er fedt kan gøres på få linjer..

    Syntes teknikken gør det fedt, samt man skal bruge hovedet, og man ingen 'pauser' kan holde - i form at holde pedalerne stille. Har altid været tiltalt af den konstante bevægelse, og syntes det er væsentlig mere behageligt man hele tiden spinder rundt, og ikke kan kede sig og lade tankerne vandre som med friløb smiley


Kommentér på:
vurdering af fixe projekt

Annonce