{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kraftige lygter
  • #1   22. okt 2014 Jamen der er jo ligesom to klasser af cykellygter, dem der gør at biler og andre generelt kan se dig - Og så er der dem, der gør at du rent faktisk kan se hvor du selv kører smiley Det lyder til det er i den sidstnævnte, at du søger en lygte og dertil kan jeg anbefale en Gemini Duo (har selv netop lige købt en). Var igennem en masse (3) Kina lygter sidste år og de holdte desværre bare ikke, så i år blev der kastet lidt flere penge efter noget ordentligt og det vil jeg foreslå alle at gøre..

    Fordelen ved Gemini duo er derudover at den er meget kompakt og du kan købe et batteri på kun 2 celler. Det gør at det faktisk er ganske fornuftigt at montere både lygte og batteri på hjelmen, så slipper du for kabler over det hele.


  • #2   22. okt 2014 Husk nu de skal være godkendt!!! Politiet har en tablet eller PDA med hvor de kan skrive lygten ind og se om den er godkendt, så det hjælper ikke at den lyser meget, men den skal os gøre det længe!

  • #3   22. okt 2014 Ja, minimum 5 timer smiley men hvad hvis jeg bruger 2 lygter, altså begge 2 når jeg er udenfor "byzonen" hvor jeg intet kan se. mon de ville sige noget så?

  • #4   22. okt 2014 http://www.cykelgear.dk/tilbehor/lygter/cykellygter/1200-lumen-forlygte-lader-hjelmbeslag
    Knald på den og den er godkendt. Skal du ha en der kan lyse vejen godt op er det nok nødvendigt med en med eksternt batteri.


  • #5   22. okt 2014 hmm. lidt offtopic. men jeg mener nu ikke loven siger at lygten skal være godkendt på en liste for at være lovlig. (den skal kun være godkendt for at blive solgt under betegnelsen "cykellygte").
    Lygten skal dog lyse op så du kan ses på lang afstand, og på uoplyste veje så du kan se.
    Jeg mener det er en udbredt misforståelse at lygten skal have et "godkendt" mærke, da den sagtens kan opfylde kravene om at lyse korrekt uden mærke.

    cyklistforbundet nævner heller ikke at en lygte skal være godkendt, det er kun forhandlere som gør det. (de må ikke kalde lygterne "cykellygter" hvis de ikke overholder kravene.)

    http://www.cyklistforbundet.dk/Alt-om-cykling/Love-og-regler/Lys-paa-cyklen


  • #6   22. okt 2014 og her er så loven. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139430
    så lygterne skal ikke nødvendigvis kunne lyse i 5timer, dette gælder kun for markedsføring.
    §16


  • #7   22. okt 2014 Her er så den nye lov fra 2012 morten der står der de der famøse 5 timer smiley
    https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=139430


  • #8   22. okt 2014 Paragraf 16 deri står det.

  • #9   22. okt 2014 ja §16 dette læser jeg kun som markedsførring? eller er jeg helt galt på den?

  • #10   22. okt 2014 Ja men de må kun sælges hvis de opfylder de krav. Og hvis de ikke må sælges i dk må de ikke bruges i dk.
    Stk. 4. For- og baglygte på cykel og påhængs- eller sidevogn hertil skal opfylde bestemmelserne i § 16, stk. 2 eller overgangsbestemmelserne i § 16 a.




  • #11   22. okt 2014 gud ja stk.4 var sgu smuttet for mig -.-

  • #12   22. okt 2014 Det er sku osse mega indviklet, men er sikker på jens betjent går op i det de kan jo være lidt nærtagende.

  • #13   22. okt 2014 Morten og Christian.. smiley Vil sq være lidt rebel og sige FUCK loven på det punkt.
    Vil jeg kunne se til månen med min lygte, ja så køber jeg sådan en, og hvis jeg ønsker og blive påkørt eller få en yderst utænkelig bøde for at bruge for dårlige (de er lykkelige bare du bruger lygter), ja så kører jeg uden eller med mega skod lygter.
    Og hvorfor jeg tænker sådan?? - Fordi loven ikke redder dit liv, eller tænker på forholdene.
    Brug de lygter du skal bruge, eller føler dig tryk med.

    Er ikke oplæg til kæmpe debat, bare min egen personlige holdning smiley så passer i loven, så fint med mig.
    Loven siger også af man Trods en svingbane til højre, skal ligge på højre side af bilen, klæbende op af kantstenen. Ja hurra for en højresvingsulykke. ALTID kig tilbage, og træk ud til venstre, langs de ligeud kørende biler!! Altid.
    Loven er fuld af huller og tager ikke højde for andet end det gængse, så gør jer selv en tjeneste og hæv jer over den. Politiet er heller ikke bussemænd, og stopper de jer (utænkeligt), så fremlægger man sin sag, og at man er glad for at leve, og elsker sin førlighed smiley basta


  • #14   23. okt 2014 kasper, jeg har nu heller ikke tænkt mig at skifte mine gode lygter ud pga en lov.

    Til dit eksempel em ligeudkørsel i et kryds med højresvingsbane bør det lige nævnes at du ifølge loven må placere dig helt til venstre i højresvingsbanen, så du altså kun er til højre for ligeudkørende traffik. se §3
    http://www.cyklistforbundet.dk/Alt-om-cykling/Love-og-regler/Faerdselsloven

    dette er iørivgt også § som tillader dig at fortsætte med at svinge til venstre hvis der er fri bane uanset farve på tværs af krydset.


  • #16   23. okt 2014 Damn det ligner der er smæk på den smiley men kan prisen passe, eller virker den bare stor i forhold til billedet?

    Fedt, har alle dage fået fortalt - også at politiet, at jeg skulle placere mig inde til højre.
    Den anden ting. Det vil sige, at når jeg kaster den ud på vejbanen og ligger til højre for de venstre svingende biler for at bruge krydset som var jeg en bil eller mc, så er jeg lovligt på den?


  • #17   23. okt 2014 Lygten er ikke nær så stor som billedet kunne få den til at se ud. (den er ca 5x5x2cm)

    2¤ nej du skal ikke bruge krydset som bil eller mc men stadig som cykel.

    Stk. 3. Før vejkryds skal cyklist, der skal lige ud eller svinge til venstre, uanset § 16, stk. 1 og 3, fortsat holde til højre på vejen. Såfremt en eller flere vognbaner ved afmærkning er forbeholdt de kørende, der skal svinge til højre,
    er det dog tilladt cyklisten at placere sig ved linjen mellem den nærmeste vognbane, som ikke er forbeholdt de højresvingende, og højresvingsbanen.
    Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel. Dette gælder uanset afmærkning, medmindre det fremgår af denne, at den gælder for cyklister. 1.- 4. pkt. gælder også ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.


  • #18   23. okt 2014 Du skal holde til højre inde ved kantstenen, det er der bilister skal holde øje med cyklisterne, de regner ikke med der kommer cykler på den anden side.
    Hvis alle lavede deres egne regler ville det sku være et rod.


  • #19   25. okt 2014 Ja okay, men fortsætter nu nok som jeg plejer.
    Ingen vil nogensinde få mig plantet langs kantstenen. Har jeg mit liv for kært til.. smiley

    Men du har ret Christian, man bør følge reglerne, ellers ville det blive noget rod.. Men så længe 98% følger dem, så kan vi andre sno os som det passer os, netop fordi alle andre har normal adfærd. Men snor man sig eller generelt ikke følger dem har man samtidig pligt, og for egen sikkerhed, at tage højde for alle andre, og ikke tage noget for givet = underdanighed.. Works for me smiley


  • Kristian A
    Kristian A Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 14
    #20   25. nov 2014 Håber du har fundet en lygte ellers kan jeg stemme i med Morten B *17
    Har en Solarstorm med 3 led og der er knald på. Har kørt med den i over 1 1/2 år nu og har altid leveret hvad den var købt til. Den koster små 200 kr. incl batteri, lader og holder til hjelm. Har bestilt ekstra batteri så jeg er sikker på at have lys på hele vejen da holdbarheden på batteriet er af en nogen divergerende kvalitet.
    Men den fungere som den skal og rigeligt til mit behov. dvs landevej og skov.


Kommentér på:
Kraftige lygter

Annonce