{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
639 visninger | Oprettet:

X01 klinger {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg er ved at montere x01 geargruppe med 32t klinge. Mit spørgsmål er om man kan skifte mellem klinger alt efter hvor man skal køre? Tænker at købe en 34 eller 36 til de længere ture. Kan man skifte uden at skulle afmontere krankboks?
Andre input modtages gerne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  X01 klinger
  • #1   26. jan 2015 Kranksæt, ikke krankboks naturligvis smiley

  • #3   27. jan 2015 Jeg har også overvejet at købe lidt større klinger end en 32t til langture af grusveje og landeveje her om vinteren. Men er gået bort herfra igen pga:

    1) Gider ikke skifte klinger flere gange om ugen.
    2) Man slider kassetten på alle tandhjulene også på 10 og 11'eren, som jeg jo ikke bruger på sporet om sommeren. Kassetten holder derfor længere istedet for kun at blive slidt midt på.
    3) Selv på landevej og ned ad bakke har man ikke brug for mere end 10'eren.
    4) Det med at kæden helst skal være så lige som muligt er ikke så relevant på et klinge setup, som det er på 2 og 3 gange setup. Dvs man behøver ikke fokusere på, at kæden helst skal være midt på kasetten så meget tid som muligt for at kædetrækket bliver så effektivt som muligt.
    5) Bagnavet er designet sådan, at der er lige meget træk på navet uanset om kæden er i 10'eren eller en af de større klinger bagpå. Dog er kæden mere bøjet om den lille 10'er, men tror ikke det reelt betyder noget på en trænings-langtur.
    6) Kommer man på langturen ind på et spor med mudder, sne, sjap og bakker, så har jeg stadig kun 32t foran og jeg har ind i mellem brug for de helt lave gear i sådant vinterføre. Og da føret er sjappet, så vil man jo helst ikke af cyklen og få våde tær.
    7) Bagkassetten og klingerne foran har kørt hele sommeren og er stadig ikke slidt ned. Dvs de holder længe og også længere end andre klinger og kassetter. Så derfor så slider jeg kæde, kassette og Klinger foran helt ned (og ens ned) om vinteren og sætter nye på når sommer-sæson starter (hvis de da ikke stadig har km i sig).

    Har du virkelig brug for mere end en 32t/10'er når du kører langtur er vel spørgsmålet ? Så skal du kunne køre mere end 45 kmt hvis det er tilfældet?


  • #5   27. jan 2015 Tak for input. Ok så man kan fint komme op på 40-45 med en 32T uden at skulle hjule helt vildt?

  • #6   28. jan 2015 Du har nok ikke prøvet, at køre X01 før, så hvorfor ikke lige give en 32t en change før du køber flere klinger.

    Jeg var selv skeptisk før jeg selv købte SRAMs X01. Jeg hører selv til de hurtigere motionister og kører både lange weekendture på grus/asfalt og på tekniske spor i skoven.

    Jeg har aldrig manglet gear i top eller bund. Tværtimod så er det fede ved geargruppen, at du har et gear til alle situationer uden, at skulle skifte foran.

    Det man kan savne på de lange ture på grus/asfalt er en mindre spredning i mellem gearene. En mindre spredning gør nemlig man lettere kan holde en ens kadance.

    Den store spredning i mellem gearene på et 11 gear system kontra et med 20 gear er noget man lige skal vende sig til. Der er dog så mange fordele ved SRAMs X1 geargrupper, at jeg aldrig kommer til og køre på andet på min primære MTB.



  • #7   28. jan 2015 Nej det nemlig første gang jeg skal køre 11 speed

Kommentér på:
X01 klinger

Annonce