{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.915 visninger | Oprettet:

Jesper A
Jesper A
Tilmeldt:
20. nov 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9

Hellere en bedstemorcykel end en mountainbike.... {{forumTopicSubject}}

.......har jeg sagt i mange år, nok mest fordi at jeg som inkarneret landevejsrytter igennem snart 25 år, var bange for at bliver hooked.

Derfor har jeg med fuldt overlæg holdt mig hel fri for al Mtb snak og nærmest stukket fingeren i ørene når snakken kom ind på emnet.

Men nu er det ikke en bedstemorcykel jeg skal have hjælp med, men det faktum at efter vi flyttede tæt på skov og stier, har jeg lånt en fully, og er blevet bidt af en ordentlig gang ond karma. Så nu springer jeg Bedstemorcyklen over, og skal have købt mig en Mtb.
GAL det er sjovt at køre singletrack på fuld skrue....

Derfor skal jeg bruge en kyndig vejledning, inden jeg går "all in" på en konto-tømmende-investering til en hardcore maskine, vil jeg først prøve med en ca. 10.000 kr. indgangs model.
Jeg har i forvejen køkkenet fuldt med landevejsmaskiner 3 Colnago´s, 1. Look, 1. Pinarello og 1 Cervelo (P3)
http://ridewithgps.com/users/128587, så glæder mig til en lille ny...

Har eks. kigget på Principia Evoke og Wilier 501 XN, og kender ikke mange andre "entry level" mærker/modeller

Krav:
- Carbon ramme (Det emne er vist blevet diskuteret rigeligt, så ingen grund herfra til at give emnet mere spalteplads)
- Hardtail, blev lidt søsyg af al den woblen, har altid været vant til at jo stivere jo bedre (det sagde hun ... smiley
- 29ér

Spørgsmål:
1. Hvilke pedaler bør jeg investere i ?
Køre pt. med speedplay, og Shimano spd/spdr - har aldrig været helt vild med de sidstnævnte!
2. Vandring på gaffel, betyder det noget om det er 80mm el. 100mm?
3. Hjul, hvad koster fornuftige mtb hjul?
Syntes de hjul som følger med er lidt tarvelig, eller er det bare mig!
4. Eller er det bedre at købe en brugt?
Regner med at fastholder interessen så vil jeg købe en fuldblods mtb, også bruge denne som vintercykel!
5. Faldgruber som jeg har overset?

-Takker


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hellere en bedstemorcykel end en mountainbike....
  • #1   28. jan 2015 Det er rigtigt. Det er skide sjovt.
    Jeg kører selv 26" hardtail.


    Dyre og meget lette hjulsæt kan have bøvl med holdbarheden. Men de gør en verden til forskel. Det samme gør dæk og slanger.

    På motions og hav det sjovt niveau er det ikke sikkert det betyder så meget hvilket hjulsæt du triller på.

    Forgaflen tror jeg sgu ikke har så stor betydning om det er 80 eller 100. Bare det er en god kvalitet. Min er vist 120mm men jeg har den sat hårdt op, så jeg har ikke særlig meget vandring. Det giver en god fart gennem de hurtige passager.


    Brugt Mtb kan være ok, men der er nogle fabrikanter som kun giver garanti på rammen til første ejer, når det er carbon.
    Bare den ikke er alt for brugt, mange gange kan du finde en som har været 3-4 gange i skoven også sat i skuret. smiley

    Personligt ville jeg nok holde mig fra carbon brugt, men jeg er heller ikke nogen ekspert. Det afhænger jo også af cyklen.

    Jeg synes spd pedaler med clips på begge sider fungerer godt i skoven.

    Derudover synes jeg det er en lidt dyr sport. Men det er pengene værd.


  • #3   28. jan 2015 En Principia Evoke er en rigtig begynder mtb. Den har shimano Dore geargruppe og det er det laveste man kan anbefale at køre med i skoven hvis det skal kunne holde mere end nogle få ture. Rammen er Carbon, men sandsynligvis en af de dårlige så forvent ikke og få alle de fordele en god Carbon ramme har i forhold til en f.eks. en god aluramme. Hjulsættene er nok blandt de dårligste du kan købe for penge, men de kan sikkert godt holde til en sæson i skoven.

    Jeg linker lige til denne MTB, som er et eksempel på en rigtig lækker mtb, med en rigtig god Carbon ramme, god forgaffel, et lidt tungt, men meget bedre hjulsæt og en lækker geargruppe. Her skal du bare med tiden sætte et let Carbon hjulsæt på og den vil kunne bruges til løb.

    Årsagen til jeg viser eksemplet er, at for,relativt få flere penge end 10.000 kr, så kan du få en lækker mtb med opgraderingspotentiale. Skulle du få interessen så er det langt billigere og bygge videre på denne mtb end den Principia, fordi her vil hele cyklen skulle sælges.

    Når du kører så seriøs racer, bliver du så ikke hurtigt træt af at køre på en rigtig lorte mtb, som den Principia ?....er også min tanke.....

    https://www.canyon.com/mountainbikes/bike.html?b=3650


  • #4   28. jan 2015 .....med 25 års seriøs racererfaring, så kan du jo nok træde en del Watt og dermed skyde en meget højere fart i skoven end den typiske begynder, som den Principia henvender sig til....så jeg vil frygte at hjul, geargruppe og måske også gaflen ikke vil kunne holde ret længe da jeg ikke går ud fra du bare vil køre på grusstierne i skoven....

  • #5   28. jan 2015 Cube reaction 29" er på bud hos jupitercykler til 11500 kr.

    Men den er jo ikke i Carbon.

    Og hjulsættet er ikke den bedste kvalitet. Men sådan er det jo i den prisklasse smiley

    Ellers kan du jo kigge hos
    roseversand.de
    bike-discount.de


  • #6   28. jan 2015 .....du nævner, at begynder MTBiken kan bruges til vintercykel, hvis du får interessen for mtb og køber en bedre.

    Problemet i det er, at vintersæsonen jo varer 5-6 måneder. Så kan du virkelig forestille dig og køre på noget rigtig dårligt i så mange måneder blot for og spare lidt på slid af gear mv.

    Det er så desuden dyrt og have to MTBs. Selvom du kun bruger cyklerne et halvt år hver af gangen, så skal begge forgafler have overholdt deres serviceinterval for at garantien holder. Det koster 1000 kr pr cykel pr år. Jeg har selv solgt min reserve mtb, fordi det er meget billigere, kun og have en mtb og så bare løbende skifte sliddelene herpå.

    Desuden er så har man brug for comfort på en mtb. Billigere MTBs har dårligere rammer, har ikke Carbon saddelpind og styr, dårlig affjedring mv. Desuden er køreegenskaberne ringere. Afhængig af hvordan din ryg klarer mtb kørsel så kan det blive nødvendigt med en fully, men Carbon saddelpind mv hjælper meget, ligesom en god carbonramme gør.

    Nej, glem det med at have en dårlig mtb til kørsel i vinterhalvåret.....er mit råd....det er bare et argument for at have mange cykler.....det billigste og bedste er, at have få cykler bestemt ud fra ens cykelmæssige ambitioner fremfor slidtage....


  • Jesper A
    Jesper A Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #8   29. jan 2015 Tak for svarene..
    Jeg hører hvad i siger, men bør måske for god orden skyld lige sige at jeg er så heldig at få en del % på cykler, ikke at jeg vil nærmere ind på det her smiley Dog ikke Canyon.

    Så i må ikke fokusere alt for meget på prisen som på emnerne.

    Jeg vil ikke køre i sporet fuld tid, men som et supplement/adspredelse til landevejen...

    Og vil kun købe en +50.000 maskine hvis det "trigger"

    Kan man virkelig slide en cykel op på en sæson, i og omkring skovene?
    Vidste heller ikke at man skal have gaflen til regelmæssig service.

    P.s. glad for at ingen forslår Trek, kan bare ikke med Trek...


  • Jesper A
    Jesper A Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #10   29. jan 2015 Hejsa har lige haft fat i min "cykelpusher" og han fandt følgende i gemmerne:
    Big.Nine Carbon XT-M.
    Big Nine Carbon Comp stel.
    Fox 32 Float 29 CTD O/C- Evolution 100 Taper forgaffel.
    Shimano Deore XT 42-32-24 kranksæt.
    Shimano Deore XT forgear.
    Shimano Deore XT baggear.
    Shimano Deore XT skiftere.
    Shimano SLX 180/180 bremser.
    Mavic Crossride 29 hjulsæt.
    Maxxis Crossmark 29er 2.1 foldedæk.
    Shimano CS-HG62-10 11-36 kassette.
    KMC X10 kæde.
    Merida Pro OS Flat 660 styr.
    Merida Pro K OS -16° frempind.
    Selle Italia X1 sadel.
    Merida Carbon K SB0 27.2 sadelpind.

    Til en flad pris, input modtages gerne...!


  • #11   29. jan 2015 Den Merida MTB ser bedre ud. Den tror jeg ville være fin som begynder mtb til en så erfaren racer-cyklist. For den almindelige motionist ville en sådan MTB vel være en fin mtb og man ville ikke behøve mere medmindre sporten blev mere seriøs.

    Hjulsættene vejer tilsammen 2 kg. Det er meget for et mtb hjulsæt, men det vigtigste er næsten om de er stive nok og kan holde. Den opgave skal de nok klare.

    Carbon saddelpind er et plus og geargruppen er rigtig god og bremserne fine. Forgaflen er på det jævne.

    Kranksættet er tripple og det er et minus. Det skulle helst være 2*10.

    Carbon-rammen kender jeg personligt ikke, men mon ikke den er fin som en start.

    Så tommelfinger op herfra.


  • Jesper A
    Jesper A Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #12   30. jan 2015 HJÆLP smiley

    Angående størrelse på Merida mtb, jeg er 182 høj, og har 82 i benlængde!
    Altså en rimelig ren str. 18* efter Meridas str. Formular.
    Men de findes kun i 15-17-19-21 bør jeg som på landevej gå efter en lidt mindre frem for en lidt for stor, tænker at det er nemmere justere sig ud af?
    giver en lidt mindre ikke også en mere agresiv kørestil hvor imod en lidt større giver mere en touring kørestil?


  • #14   30. jan 2015 Med mit kendskab til Merida mål osv så vil du kunnen bruge bruge både 17 og 19", jeg vil dog klart anbefale at du tager en 17", det er en fordel med en lidt mere oprejst stilling når der skal lege´s og læres teknik, ønsker man senere en lidt mere "race position" så kan det gøres ved en lidt længere frempind smiley

    Hurtigt sagt så er Merida Mountainbikes rigtig fine cykler og leverandør i DK er en af de gode som kender service hvis der skulle ske en komplikation på et tidspunkt smiley


  • Jesper A
    Jesper A Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #15   30. jan 2015 Takker for input, en str. 17 er nu bestilt.... smiley

  • #16   30. jan 2015 Enig i at det er en 17" du skal have.....

  • Jesper A
    Jesper A Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #17   30. jan 2015 Dave B, fordi min dealer aldrig har siddet på en mtb, tror mere på jer end på ham når emmet er mtb smiley
    Skal lige for god ordens skyld sige at han også anbefalede en 17' blot hvis han skulle læse dette smiley


Kommentér på:
Hellere en bedstemorcykel end en mountainbike....

Annonce