{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.209 visninger | Oprettet:

Cykelrytter kost? {{forumTopicSubject}}

Vil gerne smide de sidste kg inden sæsonen stater for alvor. Jeg har som så mange andre prøvet at leve uden for mange kulhydrater, men syntes jeg har svært ved at yde max og restituere ordenligt igen.

Det er måske et tosset spørgsmål, og om at begrænse sit indtag, men er kulhydrater så slemme hvis mange cykler 4-6 gange om ugen af 2-4 timers varighed?

Morgenmaden er skyr med hjemmelavet musli af forskellige nødder, frø og lidt gryn.
Middag er 2 rugboller med ekstra protein og kyllingepålæg.
Aftensmaden er masser af grønt, noget fedtfattigt kød, og indimellem lidt pasta i salaten, brød til eller kartoffel.
I løbet af dagen ryger der lidt frugt ned, eller lidt hytteost
Lørdag er min "fridag" og der spiser jeg hvad jeg vil, når jeg vil.


Kommentarer på:  Cykelrytter kost?
  • #2   2. mar 2015 Det ikke kulhydrater der feder. Det mængden af kalorier i forhold til hvad du forbrænder. Forbrænder du mere end du spise, taber du dig. Så enkelt er det. Også alligevel med et MEN.

    Du skal ha dækket dine daglige behov ind. For man alt for lidt. Så daler ens forbrænding. Og du skal ha en proteinrig kost til og bygge/ bevare muskel masse. Og derved tabe udelukkende fedt. Svært når motions formen er hård cykling i mange timer. Men du fokusere så heller ikke på muskel massen som sådan.

    Men ca 1 g fedt pr kg du vejer.
    Og 1.5 g protein pr kg du vejer.
    Resten fyldes op med kulhydrat.

    Og vil sige sådan. Med det aktivitets niveau du har med cykling. Så skal du hvertfald spise en 3000 kcal om dagen.
    Så skal du bare spise rigtigt og sundt.


  • #3   2. mar 2015 Jeg tænker ligesom DaveB også, at du ikke umiddelbart får nok kulhydrather....

    Hvis du har problemer med restitution så overvej hvad du spiser 2 timer inden træning og den første halve time efter træning. Dette er umiddelbart de to vigtigste måltider på træningsdagene, ligesom væskebalancen skal være i orden.

    Med andre ord tænk på hvad du spiser og hvornår.....

    Spis 25-30 gram protein af god kvalitet efter træning, samt nogle kulhydrather og drik rigeligt. To timer før træning skal ligge et af dagens større måltider.

    Jeg spiser selv økologisk 30% ost på en bolle efter træningen. Her er 30 gram protein pr 100 gram. Økologisk ost sikrer, at proteinerne er af høj kvalitet.

    Man kan prøve og tælle kalorier, men er svært når man træner så meget. Jeg går selv på vægten hver morgen og skriver vægten ned. Så skruer jeg lidt ned på maden hvis der er et halvt eller helt kg for meget. På den måde kan man også hele tiden følge om man taber sig nok, hvis det er formålet.

    På hviledage, der spiser jeg ikke så mange kallorier til aftensmaden. Det virker for mig. På træningsdage, der spiser jeg rigtig meget.

    Jeg spiser et halvt rugbrød hver dag, 100 gram havregryn og måske et par fuldkornsboller oveni plus det løse. Jeg træner 3-4 gange om ugen og vejer 71 kg og er 179 cm høj.

    Jeg tænker, at du måske kunne sætte mere gang i forbrændingen ved og spise nogle ekstra rugbrødsmadder i løbet af dagen.....mere energi vil også gøre du kan træne hårdere, som er noget der øger efterforbrandingen.

    Men alt dette er meget individuelt.

    Men prøv og spis noget mere tænker jeg.



  • #4   2. mar 2015 Jeg ligger pt på 86 kg. Jeg er 187 cm høj, sidste sommer fik jeg den ned på 83. Siden nytår har jeg smidt 4 kg, vil gerne se om jeg kan komme tættere på de 80..

  • #5   2. mar 2015 Gode kulhydrater er de grove? Hvad med frugt.. Godt eller skidt?

  • #6   2. mar 2015 Det skal også lige siges at når det er off season er det rent vand i dunken.. Ingen sukker eller andet..

  • #7   2. mar 2015 Du har heller ikke meget fedt i din kost.....jeg spiser 100 gram fed fisk hver dag, den økologiske ost og nødder på havregrynene.....så får man masser af sundt fedt, men selv mættet fedt skal man jo have, bare i den rette balance.....ingen grund til og være fedtforskrækket.

  • #8   2. mar 2015 Og når vi nu er igang med og "kritisere" din kost, så er noget af det sundeste man kan spise, havregryn. Prøv at læse lidt om det på nettet......om kulhydrather skal være grove.....kort før træning, under og lige efter så nej.......ellers så fejler helt almindeligt rugbrød og lidt fuldkornsboller vel ikke noget. Bare hold dig fra lyst toastbrød og lyse ris.......

  • #10   2. mar 2015 Jeg er bestemt ikke kost ekspert og tænker at din kost lyder meget fornuftigt hvis du ønsker vægttab ved cykling.

    Personligt, fik jeg min vægt ned fra 83 til 77kg ved at spise meget protein om morgen, æg og skinke. Det tog ikke lang tid sammen med træning. Taber du dig for meget ved cykling, risikere du også at tabe en del muskelmasse.


  • #11   3. mar 2015 Kroppen bruger os mere energi på og forbrænde 1g protein end 1 g kulhydrat. Men derfor er kulhydrat stadig dit brændstof. Så det skal der os være nok af.

  • #12   3. mar 2015 Begynd at indtage nogle kulhydrater, masser af dem, og tag nogle gode ture på cyklen. smiley
    Kulhydrater er vigtige for din restitution.

    Jeg er nede på 76 kg fra 85 kg. Er 183 høj.
    Ved at spise fed fisk til frokost, og øge mit kulhydrat indtag og cykle mere. Og med sukkervand i dunken. Muren har jeg endnu ikke ramt selv efter 3 timer i skoven, kan jeg stadig cyke 5-6 km i til og fra universitet til eftermiddagsforelæsninger uden at være træt eller uoplagt.

    Gode kulhydrater, forståes. smiley


  • #13   3. mar 2015 Tak for alle svarene og linket til Team dk. Kan godt se og mærke ar jeg skal skue lidt op for kulhydraterne..

  • #17   3. mar 2015 Shit du cykler meget

  • #18   3. mar 2015 Ja, mellem 8 til 24 timer om ugen... smiley

  • #19   4. mar 2015 Daveb: kone og børn, giver vel anledning til endnu flere timer på lågen? smiley

  • #21   4. mar 2015 Hvad med de dage hvor jeg ikke skal træne.. Skal jeg da springe ris, pasta og kartofler over?

  • #23   5. mar 2015 Enig.
    Den modekost du er fanget i, begrænser dine sportslige præstationer.

    Jeg har selv prøvet en periode ligesom dig, og jeg følte mangel på overskud og kortere lunte.
    Spis varieret i stedet. Kulhydrater er ikke din fjende.
    Du vil sikkert opdage du faktisk har nemmere ved at tabe dig på varieret kost, og stadig fungere i hverdagen.


Kommentér på:
Cykelrytter kost?

Annonce