{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.628 visninger | Oprettet:

Downhill cykel / best value for money {{forumTopicSubject}}

Hej,

Er lige kommet hjem fra en XC cykeltur i Harzen, hvor jeg en af dagene i stedet lejede en downhill cykel (Giant Glory) og købte liftkort til en bike park...

Temmelig fed oplevelse og bestemt noget jeg vil rode mere i...

Skal ned til Harzen allerede igen om et par uger, på en planlagt mc tur, med nogle af drengene... Tænker lidt at jeg nok vil trække 2-3 dage ud med mc'en og igen købe noget liftkort til en bikepark...

Er lidt i tvivl om jeg forsat blot skal leje en cykel når jeg er afsted eller om det vil være bedre for mig at købe en cykel, så jeg dermed sparer lejen, som hurtigt løber op, hvis der skal lejes en del dage... Har også en sommerferie, hvor jeg godt kunne forestille mig at få tilpasset det sådan, at jeg måske kunne få 5-10 køredage i diverse bikeparks i sydeuropa...

Nu er det sådan at jeg ikke har særlig meget forstand på DH cykler og er derfor en del i vildrede omkring hvad jeg skal gå efter... Umiddelbart forestiller jeg mig at jo nyere og mindre slidt, jo bedre - gerne nyt, men tænker at en meget lidt brugt, er mest value for money... Uden at have et fast budget, vil max pris nok ligge omkring DKK 15.000...

Håber lidt at jeg kan få et par gode råd med på farten herfra, så alle inputs er velkomne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Downhill cykel / best value for money
  • #1   18. maj 2015 Du får helt sikkert meget ud af at købe den selv. Leje kan nemt ligge på omkring 500 om dagen for cykel og udstyr, og så er det ofte lettere mishandlet grej du får fat på.

    Det man skal ligge meget efter på brugte DH cykler er om stellet er knækket, eller om inderbenene på gaffel og bagdæmper er smadrede. Lidt buler på stellet kan sagtens gå an, men er der tegn på at stellet er/har været knækket er det et no-go. For 15.000 burde du sagtens kunne finde en næsten ny cykel af god kvalitet. Kig eventuelt på facebook gruppen DH (Downhill og Enduro) køb & salg.

    En af mine venner sælger sin Ghost DH7000 for 12.000, som ikke har set megen brug, og selv om det ikke er den nyeste model, så er det gode, holdbare dele, som ikke koster alverden at skifte ud. Du skal nok ikke gå ud og købe det dyreste og fineste grej, da du godt kan komme til at aflive et par komponenter ved at styrte i starten. Har selv haft et par sæsoner i starten, hvor der skulle skiftes fælge, bremsegreb, bagskifter og diverse andre dele.

    http://www.dba.dk/ghost-dh7000-full-suspension/id-1011278031/?utm_source=facebook&utm_medium=statusopdatering&utm_campaign=syi-facebook


  • #2   18. maj 2015 Hej Simon,

    Tak for dit indspark, som helt sikkert er brugbart... Gav faktisk din makker Jacob et ring igår, da jeg allerede har kigget lidt på den og ser det som et stort plus, at den er meget begrænset brugt...

    Har kørt lidt mx/enduro, så jeg kan bruge mit udstyr derfra - eneste jeg umiddelbart mangler er et par flade sko...

    Blev medlem af FB gruppen du nævner igår og har også kigget en del på pinbike.com... Skal en tur sydover her i denne uge, så ville sagtens kunne planlægge ruten forbi en evt. sælger... Men som nævnt er jeg ret noob indenfor området og er lidt luren ved, selv at bedømme om det er et fornuftigt køb jeg begiver mig ud i.

    Synes også at der er nogle ret skarpe priser på CRC - se bl.a. nedenstående, hvor man står med en fabriksny cykel...
    http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/nukeproof-scalp-race-bike-2014/rp-prod107272



  • #3   18. maj 2015 Hvis du vælger at bruge udstyret fra MX skal du være opmærksom på at en DH hjelm ofte er både lettere, har mere udluftning og er mindre end en MX hjelm. Hvis man vil forsøge at være lidt "moderigtig" indenfor sporten (undgå at ligne en bobblehead dukke), og samtidig have det lidt mere behageligt, så kan det godt anbefales at købe en DH hjelm i stedet. De kan fåes fra omkring 1000 og op efter for noget af en ordentlig kvaliet. Nakkekraverne til MX er i nogle tilfælde også højere end til DH. Begik selv den fejl at købe en MX krave til DH, og jeg kunne ikke bevæge hovedet nok til at holde styr på sporet foran mig...

    Hvad angår flade sko, kan jeg varmt anbefale Five Ten. Det er nærmest som at køre med klikpedaler, og selv efter 3 års brug ser mine Five Ten Dirtbag sko næsten ikke slidte ud. Five Ten kan fåes på Bikecomponents.de for omkring 500 kroner og op efter, og er rimelig normale i størrelsen. Bruger 42 i både normale sko og Five Ten.

    Hvis du skal bedømme en cykel på Pinkbike kan du bare skrive et link til mig i en privat besked. Så skal jeg hurtigt bedømme om den er pengene værd ud fra udstyret på den, og så må du selv bedømme om kronrørs-, krankboks- og bagstelslejer er i orden når du prøvekører cyklen. Kronrørslejer tjekkes ved at blokere forbremsen og rykke cyklen frem og tilbage. Krankboks ved at rykke i pedalarmen og bagstelslejer ved at rykke fra side til side med bagstellet.

    Den Nukeproof er desværre et oprydningstilbud, men du kan nok sagtens være heldig at finde andre lignende tilbud. Prøv nogle af de tyske sider, da de oftest er billigere end CRC.


  • #4   18. maj 2015 Nyt er godt, der er reklamationsret og garanti.
    At købe i Danmark er godt, så skal du ikke bruge tid og penge på at sende den til udlandet igen hvis du smadre den smiley

    Køb evt en brugt cykel, så har du ikke så mange penge ude og svømme hvis du ikke får brugt din cykel så meget.
    En med 180mm so, kan tage en dobbelt kronet gaffel kunne også være en mulighed? Eks. Scott Voltage eller en Banshee Darkside(latterlig fed cykel)

    Måske du skulle overveje en Enduro cykel, 160mm er altså også meget ok. Så kan du også bruge den i Danmark når du ikke er i Tyskland eller andre parker de her 10-20 gange om året smiley


  • #5   18. maj 2015 Rene: Man kan nu også fint bruge en DH cykel til lidt kørsel her i DK, og hvis han hovedsageligt vil bruge den i udlandet, hvilket det lyder til på spørgsmålet, så vil jeg mene det er fedest med en rigtig DH cykel.

    Har selv brugt min Scratch til det hele (170mm/180mm vandring), men efter at have anskaffet en Canyon DH cykel, så kan jeg godt mærke at Scratch'en har begrænset mig på turene til udlandet. Samtidig kan man sagtens bruge en DH cykel her i DK, selv om en AM cykel er nok til at køre alle DH spor her i landet. Hvis man skal have en do-it-all cykel kan en AM cykel med 160 mm vandring klare næsten alt, men hvis den hovedsageligt skal bruges til bikeparks og en smule træning herhjemme vil jeg klart anbefale en DH cykel frem for en AM cykel.


  • #6   18. maj 2015 Jo, mine sarkastisk undertoner går bare på at, kommer du ikke på de ture til udlandet er det er 15-20k for en cykel også mange ture på en udlejnings cykel.

    Det er klart fedest at have sin egen og det kan da kun anbefales, men er det 1 gang om året i et par dage, hvor man skal bruge sit lejetøj til de penge?

    Du køber noget til x antal kr, og kan sælge den for under det halve fordi det er et niche produkt og inden vil betale noget for noget smiley

    Og hvis du kommer til Braunlage Thomas så synes jeg da i skal tage på http://www.dein-hotel-braunlage.de/ og bo. De er også mc folk, super flinke og så kan i bare fyrer en brænder af i carporten uden af de siger noget til det smiley


  • #7   18. maj 2015 Fedt med masser af indspark...

    Skylder måske at nævne, at der allerede står en Cannondale RZ120 og en Specialized Epic i garagen, som umiddelbart dækker det meste terræn i DK fint...

    De gutter fra den lokale mtb klub, som selv har beskæftiget sig lidt med DH, har også nævnt de ekstra muligheder med at vælge en Enduro... Var også en tur den lokale cykelpusher, men udgangspunktet var omkring DKK 30.000 inden en prisforhandling... Det er jeg dog slet ikke interesseret i at betale...

    Er ikke helt uvant med hobbyer, som kræver udstyr og er bøvlet i dk... Har tidligere rodet med bl.a. roadracing, enduro, dykning og skiløb...

    Men ja, har vel egentlig heller ikke helt endnu afgjort om det er en bedre option at leje cykel, til de dage jeg kommer afsted... Dog løber 50-60 EUR/dag hurtigt op, til gengæld er man også helt fritaget for vedligehold og service...

    Simon - sjovt du nævner det med nakkekraven, da jeg allerede selv synes det var et irritationsmoment ved enduro... Har godt set at mtb fullface hjelmene er noget lettere, men også efter min overbevisning noget svagere... Enkelte er også begyndt at bruge dem til offpiste på ski...

    Boede på Relaxa i Braunlage fra den tur jeg lige er kommet hjem fra og ved faktisk ikke helt hvor i Braunlage der er booket på den næste tur, da jeg ikke har været med inde over planlægningen...

    Hælder stadig mest til en dedikeret DH - så må tiden vise om jeg får den brugt nok til at forsvare at have den hængende i garagen... Men mon ikke jeg kan finde mange weekender at smide den i kassevognen og køre sydover... Det er jo pisse sjovt og ligger tæt på skiløb i fun factoren smiley



  • #8   19. maj 2015 Lige med hjelmene skal det nævnes at jeg kun har oplevet én gang, hvor selve den beskyttende del af hjelmen gik i stykker, og det var i et lettere ekstremt tilfælde, hvor en af mine venner fløj 3 meter ned i et stenfyldt vandløb med omkring 40 km/t i Frankrig. Hjelmen blev ødelagt på baghovedet, men han havde det fint, ud over det brækkede håndled og de mange blå mærker han havde pådraget sig. smiley

    Der er stor forskel på hvilken hjelm du vælger, da der er enduro-fullface og DH-fullface. Enduro'ens kæbebeskytter er ikke særlig tung, kan oftest pilles af og er dermed heller ikke så beskyttende, mens DH hjelmens er støbt som en del af den samlede skal. Er selv styrtet rimelig slemt flere gange (såsom et nosedive på 10-meter roadgappet i Rold), og har kun fået ridser på hjelmen af sådanne styrt, så jeg tror ikke holdbarheden er det du skal være bange for. smiley


  • #9   19. maj 2015 Jeg har en Yeti 303 R-DH som jeg ikke rigtig bruger så meget mere hvis det kunne have interesse? Den er godt nok fra 09 af, men yderst velholdt.

  • #10   19. maj 2015 Tænker umiddelbart, at jeg leder efter noget nyere, men send gerne lidt info og billeder...

  • Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 55
    #11   21. maj 2015 Uden at have kørt på DH cykler så har www.commencal-store.co.uk altid gode priser på sidste års modeller. Jeg købte selv en commencal Am cykel, og den er top lækker.
    dette her er dog ikke fuldblods DH men der er en vildt god pris
    http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=12501688


  • #12   1. jun 2015 du får virkelig meget for for pengene ved commencal. jeg har lige fået en meta3 hjem. den er virkelig fed og god finish.. ved ikke hvem der har forhandlingen i dk ud over mig selv. men kan easy få en hjem til dig.. mvh jens

Kommentér på:
Downhill cykel / best value for money

Annonce