{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.282 visninger | Oprettet:

Forskel bredde mtb og racer mellem pedaler og krank {{forumTopicSubject}}

Jeg er igang med og indstille klamperne på min racer fordi jeg efter blot en tur får lidt ondt i knæene på ydersiden. Jeg tænker det har noget og gøre med at skoen/fødderne er for tæt på pedalarmen og skal skubbes udad.

Jeg har kørt i flere måneder på min MTB uden problemer så jeg tænkte jeg blot ville indstille klamperne ens, så foden trædder ens.

Mit problem opstår når jeg måler bredden fra midt på cyklen og ud til ydersiden af pedalarmen (der hvor man skruer pedalen på). Her er pedalarmene på MTBiken cirka 1,5 cm bredere, dvs længere ude, end på raceren. Der er samme bredde fra ydersiden af pedalarmen og til midten på pedalen på både racer og mtb. Mtb og racercykelskoen er lige bredde.

Jeg kan kompensere for 1 cm ved og skubbe SPD klampen på racercykelskoen indad mod pedalarmen/kranken, så skoen skubbes 1 cm ud, men mangler stadig en 0,5 cm.

Hvorfor er der denne forskel i bredden på pedalarmene og indtil midten på kranken på mtb og racer ?

Jeg bruger iøvrigt de blå klamper med meget lidt sidelæns vandring, men vil købe nogle gule der har mere vandring, ligesom mtb pedalerne fra shimano også har (hjælper nok noget, men bredden?)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskel bredde mtb og racer mellem pedaler og krank
  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #1   27. aug 2015 krankbredden på en mtb (q faktor) er større for at få plads til de bredere dæk på en mtb.
    for personer med "normal" kropsbygning er det ikke en fordel med den store Q faktor på mtb kranksæt, man kommer til at sidde og skræve lidt for meget med benene


  • #3   27. aug 2015 Tak for svar. smiley

    Jeg prøver med nogle klamper med float og ser om ikke det hjælper....


  • #4   27. aug 2015 Jeg vil til enhver tid anbefale et BikeFit det lyder som om din saddel kan være lidt for høj og dit IT bånd ( sene der løber på ydersiden af benet hele vejen ned ) kan være lidt stram, men det bliver kontrolleret til BikeFit smiley

  • #5   27. aug 2015 Jeg har fået lavet et bikefit hos Nicolai Norrid af en Specialized Venge, som er en næsten identisk geometri som min Tarmac.

    Jeg fik en fin bikefitting-rapport udleveret bagefter med mine indstillinger. Det eneste der ikke er omtalt i rapporten er hvordan jeg skal indstille klamperne.

    Hvis ikke det hjælper og få skoen lidt ud og bruge klamper med mere float/bevægelse, så må jeg til en bikefitter.....

    Har hørt godt om bikefit hos Cykel-x-perten i Slagelse......


  • #6   27. aug 2015 Thomas hos cykel x perten er dygtig, han kan helt sikkert hjælpe dig smiley

  • #8   27. aug 2015 smiley



  • #9   27. aug 2015 3000 kr må være for et topprofessionelt bikefit, hvor alt bliver indstillet med millimeters nøjagtighed og man får både en fin rapport og video, samt en masse rådgivning.

    Hvorfor findes der ikke et til 500-800 kr hvor man lige får indstillet saddelhøjde, sadlens placering, frempind, styrhøjde og klamper. Man behøver jo ikke gå helt vildt videnskabeligt til værks, men blot indstille efter de tommelfingerregler der nu engang findes. Det burde iøvrigt være noget alle cykelsælgere skulle kunne, men det kan de ikke eller hjælper blot ikke hermed. Jeg har kun en enkelt gang oplevet bare lidt hjælp med indstilling af cyklen ved køb af ny cykel og jeg har købt mange cykler efterhånden.

    Er man professionel eller har særlige problemer, så er det jo fint med et professionel bikefit, men for de fleste kan mindre vel gøre det.


  • #11   28. aug 2015 Tak Jan.....har du et kontonr.: 😄

Kommentér på:
Forskel bredde mtb og racer mellem pedaler og krank

Annonce