{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.499 visninger | Oprettet:

Ryg øvelser {{forumTopicSubject}}

Hej.
Leder efter nogle gode øvelser til at styrke core / læn. Nogen der har nogle eksempler som i har haft succes med?
Jeg kører mtb og ved alm kørsel har ingen problemer. men kører jeg en periode med på 15-30 minutter og derover med en puls på 90-95% af max, på singletrack hvor man hele tiden skifter mellem stående og siddende og op og ned i fart, bliver jeg øm i lænden.
Det er en fornemmelse af at jeg spænder i musklerne, det aftager stille og roligt ved efterfølgende rolig kørsel.
Jeg har prøvet at slappe af i ryggen og ranke den mere, men det virker ikke rigtigt.
Derfor tænker jeg at det må være min core der måske er for svag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ryg øvelser
  • #1   31. jan 2016 Jeg ville køre på med de store. Squats (alm., front og især overhead) dødløft (alm., sumo, og evt. andre varianter) og lunges, også her vil jeg køre dem som overhead, for at få trænet stabilitet i den øverste del af overkroppen.
    Og så vil jeg træne en del mobility. Meld dig evt. på noget yoga, pilates eller lign. Det lyder tøset, men man får trænet noget smidighed, og noget statisk muskelspænding. Og så får man en rigtig god generel kropskontrol.


  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #2   31. jan 2016 Lyder som:

    - Forkert saddel/saddelpinds indstilling
    - Forkert styr højde/vinkel


    Har selv samme problem hvis min sadel ikke er indstillet korrekt, så får jeg også ondt i ryggen efter få kilometer.
    jeg kørte lidt: "try and error" og fandt til sidst det optimale for mig smiley


  • #3   31. jan 2016 Min cykel er bikefittet, så den bør være indstillet korrekt. Jeg kan sagtens køre 100km med puls 75-85% uden at få bøvl med ryggen. Det er når jeg giver fuld gas og er op og ned i fart hele tiden, og skiftevis står og sidder. Faktisk er det mest generende når jeg står op.

  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #4   31. jan 2016 Det var også kun bud smiley

    Jeg er ikke ekspert i indstillingen af cykler, som sagt, jeg bruger: try and error smiley


  • #5   31. jan 2016 Pilates og yoga, skulle have en rigtig positiv effekt for kroppen. smiley

  • #6   31. jan 2016 Ud over almindelige core-øvelser, er jeg også begyndt med en kort yoga-rutine hver anden dag. Det har hjulpet en hel del på smerter i lænden/ryggen og giver samtidig en hel del til balancen, smidigheden og kropskontrollen. Faldt over denne for kort tid siden, og selv om den kun er 15 minutter lang, så gennemgår den samme områder, som jeg plejer at komme igennem med den lidt længere rutine jeg havde lært af en bekendt.

    http://www.pinkbike.com/news/15-minute-yoga-routine-build-core-strength-2016.html


  • #7   1. feb 2016 Bikefit er ikke en garanti for at du ikke får ondt på af forkert indstilling. smiley
    Er sadlen høj i forhold til dit styr?


  • #8   1. feb 2016 Sadlen er højere en styret ja, men det er et problem jeg har haft længe både før og efter bikefit.
    Problemet opstår kun når jeg kører med høj intensitet hvor jeg skiftevis er oppe og nede tit. Især når jeg står op længere tid ad gangen.
    Jeg kan sagtens køre 3-4 timer uden at få bøvl med lænden hvis intensiteten ikke er så høj.


  • #9   1. feb 2016 Er det muskel smerter eller nerve smerter ?

  • #10   1. feb 2016 Muskel vil jeg umiddelbart tro

  • #11   1. feb 2016 Ok, det lyder til du er i go form og hvis musklerne i maven gør ondt så må du prøve at træne dem så de kan følge med resten af kroppen.

    Det er pænt træls når der er smerter involveret i ens hobby men måske det er for meget træning der er skyld i smerterne.?

    Personlig ved jeg at min krop ikke kan tåle det som mit hoved gerne vil og det er som udgangspunkt det Jeg dyrker min mtb hobby efter.

    Håber du finder en løsning....


  • #12   1. feb 2016 Cykel formen er fin. Men jeg bliver begrænset når det begynder at gøre ondt i lænden. Maven har jeg ikke problemer med.
    Jeg træner ca 3 gange om ugen, de kommer for det meste kun ved hård træning eller hvis jeg kører løb.


  • #13   1. feb 2016 Hvis du snakker med fysioterapeut kan de hjælpe dig med gode øvelser til t styrke der hvor du har brug for det. Jeg skal også huske at træne særlige øvelser for at være sikker på at være stærk nok i ryggen, men det er den øverste del af ryggen der kan drille. . Når jeg ellers husker at gøre det, har jeg ikke problemer. Det hele klares hjemme med en kraftig elastik.

  • #14   1. feb 2016 FJ, det tror jeg at jeg vil gøre

  • #15   7. feb 2016 Jeg havde samme problem, core træning hjalp på mig, men det er ikke noget der bliver helbredt natten over, det tog mig et års tid...

  • #16   8. feb 2016 Google Rasmus Henning core træning..
    Han har lagt flere videoer ud med simple øvelser. Ligesom cykeltræning, er det vigtigt at lave øvelserne regelmæssigt!!


  • #17   8. feb 2016 Alle fysiske krævende sportsgrene man dyrker seriøst kræver coretræning... Nogle elsker coretræning andre hader det, men det er en del af gamet

  • #18   8. feb 2016 #12
    Må lige tilføje; at selvom du har ondt i ryggen, SKAL du træne din mave!! Du skal have balance mellem for og bag. Det er også godt at lave nogle simple udstrækninger med ryggen mens man kører, gerne inden det gør ondt.



Kommentér på:
Ryg øvelser

Annonce