{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.322 visninger | Oprettet:

Fast forgaffel mtb {{forumTopicSubject}}

Hej vil lige høre om der nogle herinde der kører med fast gaffel i skoven. For at spare på min racer, har jeg lige købt en 29" mtb for at køre på den i vinter, skulle egentlig bare have været som da jeg købte den.
Det endte dog med at jeg skilte den totalt ad, da malingen var meget grimt, så startede med at fjerne det, da det kunne være fedt at lade den stå i ren alu. Det ene tog så det andet, og der er bestilt til at lave den om til 1x10 samt en ks lev dropper, (så jeg bedre kan nå jorden når det er glat). Fik så en tanke om at køre med fast gaffel, fandt et godt bud på en carbon gaffel der kun vejer 820gram, og et carbon styr der skulle være godt flexy.
Nu er tanken bare om det dur i skoven, nogle der har erfaring med det


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fast forgaffel mtb
  • #1   4. okt 2016 Har ingen erfaring men det lyder spændende....


    Umiddelbart så tror jeg det er en fordel at være en erfaren mtber og kører med fast gaffel.


  • #2   4. okt 2016 Er 52 og har kørt de sidste 10-12 år, smiley men aldrig med fast forgaffel, så er noget spændt

  • #3   4. okt 2016 Do it smiley

    Og kom gerne med erfaringer bagefter


  • #4   4. okt 2016 Jeps satser på at delene når at komme, så den kan være klar i weekenden. Man sparer jo lidt over et kilo i fronten, det må kunne mærkes at de er lettere at løfte over forhindringer. Nedad kommer farten nok ned i et tempo der passer til min alder smiley

  • #5   4. okt 2016 Den er hurtig op af, men pas på nedad. Og køb dæk med stor volumen, 2.4" fx.

    Jeg har bygget en med, og det er fint på de mere flade spor uden rødder.
    Den er ret sjov og hurtig.


  • #6   4. okt 2016 Min cross cykel (bygget over mtb stel) kommer da af og til ud på de danske singletracks. Der er ikke meget jeg ikke vil køre med fast gaffel og høj pind herhjemme og de små crossdæk. Så et 2.4 dæk med masser af volumen kan da kun gøre det bedre.
    Det er ud og give den gas.

    Jeg vil dog lige anbefale dig, som smed, at give den rå alu noget klar lak for ellers har du en meget irret cykel inden for ganske kort tid.


  • #7   4. okt 2016 Ja har godt luret lidt på dæk i 2,4 det skulle der være rigeligt plads til i den nye gaffel hvad kører du så med af dæktryk, måske jeg skulle have valgt en Carbon saddelpind i stedet for en dropper. Syntes min stål HT blev noget hårdere at køre på efter jeg fil dropper på den

  • #8   4. okt 2016 Ja tænkte godt på lak men syntes bare jeg har læst om mange som kører flere år på rå alu. Ellers er det jo en god grund til at købe et nyt stål stel næste år 😀 Glæder mig vildt til at prøve den

  • #9   4. okt 2016 Rå alu har en oxid hinde, men det forhindre det ikke i at blive slidt og ridset, og det slår små "huller" i den hinde. Den reperarere dog sig selv igen relativt hurtigt, men kommer der salt eller andet der gerne vil oxidere ind og fanger det rå alu har du balladen.
    Hvis du ser rundt omkring i by billedet så ser du sjovt nok heller ikke ret meget rå alu nogensteder. I så fald er det ofte eloxeret for at gøre den naturlige oxid hinde væsentligt tykkere og dermed mere modstands dygtig. Men som regel står det malet.


  • #10   4. okt 2016 Jeg valgte et dæk med ekstra beskyttelse i siden fordi de tynde dæk klapper for hurtigt sammen ved lavere tryk. Ca 1 bar i dæk.

    Maxxis exo, continental protection, Schwalbe snakeskin osv.

    Jeg har en carbon pind på min. Husk det er de færreste carbon pinde der flexer.En lille Diameter hjælper på flex. Har bygget cyklen på et cannondale f29 carbon med Save i bagenden. Købte en carbon gaffel fra planet x til den. Den er mega stiv i forenden. Husk axle to Crown mål er forskelligt alt efter hvad cyklen er bygget til. Og lidt sag skal trækkes fra cyklens oprindelige mål.


  • #11   4. okt 2016 Købte også ved planet x. Har forhåbentlig styr på a-c målet smiley har fraregnet 2 cm sag
    Den er bygget på et gt zaskar stel nok ikke det mest optimale men satser på nyt stel fra on-one til foråret smiley


  • #12   4. okt 2016 Ja det kam godt være det er dumt med rå alu. Men satser på stellet kun skal holde vinteren over

  • #13   4. okt 2016 Alt kan lade sig gøre. Der er flere der kører XC løb med fast forgaffel.

    Uanset hvor meget vandring man har i en forgaffel, er den letteste og vigtigste affjedring der er i armene.


  • Carsten B
    Carsten B Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #14   5. okt 2016 Det kan du sagtens. Har selv en ombygget Marin fra '94 i stål med fast stålgaffel. 1x11 speed og smalle semislicks (1,75"). Den bliver primært brugt til pendling, men kommer også jævnligt ud på sporene i Nordskoven i Silkeborg.
    Og hvis man ser på mine tider i Strava, så er den ganske hurtig. Specielt på stigninger med relativt jævnt underlag og på det flade. Men på stejle, tekniske nedkørsler....modbydeligt!
    Så det er helt klart muligt. Der er dog ingen tvivl om at du skal arbejde endnu mere med kroppen end hvis du har affjedring.


  • #15   5. okt 2016 Må sige, at jeg ikke rigtigt kan se fordelen i en fast forgaffel.

    Selv på grus- og skovveje er der huller og når man ligger og cruiser derudad med omkring 30 kmt., så er det rart med lidt affjedring foran til og tage slagene fra de værste huller.

    Ligger man og træner meget på spor (især med rødder), så har kroppen godt af noget affjedring og alt andet lige, så kører man hurtigere med en affjedret forgaffel både nedad og lige ud. På stigningerne der låser man jo bare sin affjedring.

    Har set en styrte efter et drop, fordi en mtb uden affjedring jo er hård ved hjulsæt og styr (mener og kunne huske at det var hjulet som bøjede/knækkede)....En anden i klubben knækkede sin forgaffel....meget få kører med fast forgaffel og jeg synes der er mange uheld på trods heraf.

    Med hensyn til vægten så vejer en Fox step Cast forgaffel med 100 mm vandring kun cirka 1340 gram.

    Hvis det var en så stor fordel og køre med fast forgaffel, så ville flere af eliten køre hermed.....tendensen for øjeblikket er da også stik modsat, nemlig mere affjedring.

    Er der bare for, at prøve noget andet/nyt, så fair nok......og så kan det sikkert tvinge en til og forbedre sin teknik, fordi det kræver meget ekstra arbejde på sporet....

    Dvs....hvorfor ikke bare have affjedring foran??


  • #16   5. okt 2016 Fordelen er at man lærer at finde de rigtige og hurtige linier..

  • #17   5. okt 2016 For mig er det det med at prøve noget nyt. Kører nu på en Ritchey p650 med lefty, den er super sprød at køre på, men jeg er nok typen der hurtig keder mig, og får lyst til at prøve noget andet. Projektet startede jo egentlig også med at jeg ville lave en billig pendlervintercykel, men som så mange andre ting så stak det sgu lidt af :-). Så håber jeg sidegevinsten bliver at jeg bliver bedre til at læse sporet

  • #19   5. okt 2016 Næh mit primære mål er også morskab, ræserne jeg kører med, holder jo altid et eller andet sted og venter,ens vi er nogle der har travlt med at have det sjovt smiley
    Nu er jeg stødt i et nyt problem frempind. 90mm som der er der, eller 50mm det er et stel der er lige til den store side så hælder til 50mm


  • #20   5. okt 2016 Kort pind. Altid kort pind! Ihvertfald efter min mening.

    Jørgen, hvor har du købt dit styr på din gravel maskine du har på billedet?


  • Lasse R. L
    Lasse R. L Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Svar: 2
    #21   6. okt 2016 Jeg har kørt med fast gaffel af flere omgange, men bliver ved med at skifte tilbage til noget med fjeder.

    Min erfaring er at det kan være hurtigt, og anderledes sjovt at køre med fast gaffel. men også hårdt for arme, og håndled. (tænker ikke på små vibrationer som et carbon styr kan absorbere lidt af) Specielt ved vinter kørsel hvor der kan være overraskelser gemt under evt. sne. Så er der kontant afregning.

    Er du typen til længere ture, 2 timer ++, på single track , så vil jeg anbefale noget med lidt fjeder. Vægten har ingen negativ effekt, i forhold til fordelene. Det er rigtige at du finder nye spor rundt om træerne, men ikke nødtenvigvis hurtigere, da du sikkert vil begynde at køre uden om rødder, sten ol.

    Hvis du er til større skov stier, som typisk er noget fladere og mere forudsigelige. så gå for oplevelsen.


  • #22   6. okt 2016 Frempind bestilt 50mm og så et dæk i bredde 2,3

  • #23   6. okt 2016 @Lasse
    Skal da klart prøve den på singletrack, men det er bare et sjovt projekt, og ikke min primære cykel. Men nu bliver den samlet i aften, skulle gerne have alle dele, så kommer den til Hinnerup i weekenden, der er ikke nogle vilde nedkørsler, så tror det er et fint sted til premieren .


  • #24   6. okt 2016 Hinnerup er nok et af de få spor jeg har kørt i dk, hvor jeg ville undvære affjedret forgaffel.
    Held og lykke med premieren, håber du skriver hvad du synes om det.


  • #25   6. okt 2016 Jeps er lige færdig med den, og har prøvet en hurtig tur i en lille skov vi har i nærheden, dog med lys så ikke så hurtig.
    Men er indtil videre meget tilfreds, den er utrolig responsiv, og dejlig let, man kan virkelig mærke at kræfterne ryger lige i jorden, og er meget overrasket over at man ikke mærker bumpene mere. Så på søndag Hinnerup og så Marselisborg eller Silkeborg næste søndag. smiley
    Der skulle jeg gerne have modtaget det nye bredere fordæk, og 50mm Frempind
    Og så skulle jeg nok have valgt et 36 tands fortandhjul, men det finder jeg ud af i skoven 😀


  • #27   7. okt 2016 Nu har jeg kørt lidt på den i dag , lidt blandet let skov og landevej, den giver total køreglæde og store smil. Nu er jeg bare lige faldet for et nyt stel. http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOPKV2/on-one-parkwood-frame
    Skal jeg købe det ?, den er nu bygget op med et gt zaskar lidt for stor til mig. Så overvejer meget kraftig 😀 Gode råd modtages.


  • #28   7. okt 2016 Overvej lige at stellet er bygget til en 120 mm gaffel. Nu kortere din er i forhold til det nu stejlere vil kronrørs vinklen bliver, og påvirke køre egenskaberne.
    Er din gaffel samme størrelse som en 100 mm fjeder gaffel betyder det ikke noget men det kan du selv lige regne lidt på. Dernæst så har on one hamrende elendig kunde service. Rigtig lækre produkter men stinkende ringe service.


  • #29   7. okt 2016 A-C målet er 490 på den gaffel jeg har nu, kan se at de fleste 29" 120 mm er A-C er 520-530, hvis man så fratrækker 10% sag er man nede på 480stykker. Det burde vel være fint nok. har ikke haft brug for deres kundeservice, så kender den ikke 😀 Men andre gode bud modtages, helst til saddelpind 30,9 har lige købt en KS lev i den størrelse

  • #30   7. okt 2016 Der sælges glimrende shims til saddel pind så den passer i større huller så lad ikke det bremse dig. Har selv en på min egen cykel og har ikke oplevet problemer med det.

  • #31   7. okt 2016 Cool troede ikke det var noget der virkede. Men så gode bud på noget til saddelpind 30,9 eller større, smiley og noget der vil passe godt til fast gaffel.
    Shit det hele startede med at jeg skulle have billig vintercykel smiley


  • #32   7. okt 2016 Det er ALTID dyrt At begynde at bygge cykel.. smiley

  • #33   7. okt 2016 PS burde jeg ikke have ret i mine udregninger mht gaffellængde

  • #34   9. okt 2016 Så fik den debut i Hinnerup, det var en fantastisk oplevelse, følte at sporet var kørt meget hurtigere end før. Hvilket jeg kunne se på mine kammerater, at det var det på ingen måde 😀 Men superfed at køre på, utrolig hurtig respons når man trådte i pedalerne, og syntes faktisk ikke der var flere rystelser i styret, end der er på min alm HT med suspension gaffel, tror Carbon styret tager meget. Det eneste jeg ikke var tilfreds med var at styringen føltes lidt sløv, men det tror jeg løser sig når jeg får min 50 mm frempind
    Kørte også med meget lavt dæktryk.
    Sø nu ryger den med til Slettestrand næste weekend.


  • #35   10. okt 2016 Morgen, kan vi ikke få et foto af the beast?

  • #36   10. okt 2016 Jo da tager lige et ordentlig senere



    profilbillede
  • #37   10. okt 2016 Kan kun give Kasper K ret, letteste, hurtigste og længste vandring har du i ben og arme.

    Kan du din teknik ellers får du ret hurtigt opgraderet de tekniske evner (større smil og grin), egentlig burde alle starte på en cykel med stiv forgaffel inden de starter med fully eller hardtail med lang vandring (de vil kunne udnytte cyklen langt bedre).

    Jeg ville vælge en stål forgaffel der er af den J-formede type (klassiske), der er overraskende meget komfort i sådan en, længde er vigtig ellers ødelægger det hele cyklens geometri.

    Ud og tæsk cyklen igen igen, det er kun win win medmindre du er ved at være en gammel rotte som mig, der kniber det med ryggen når der køres på hardtail og stiv forgaffel men stadig sjovt på sporet.


  • #38   17. okt 2016 Så fik jeg i dag kørt Svinkløv plantage, for første gang. Kørte lidt forkert halvvejs så fik lige kollerup plantage med, 😀 Fra sommerhuset og tilbage i alt 39km, jeg er glad for at jeg tog min gamle cykel ( stål HT med Carbon lefty) med herop. Den tur ville jeg nødig have kørt med fast forgaffel, en rigtig fin rute men gosh der er mange rødder. Når jeg kommer hjem skulle mit nye stel gerne ligge klar, blev enig med mig selv om at str. L er for stor til mig, så har købt et on-one parkwood, den gamle er adskilt, så tingene er klar til at blive samlet lørdag, søndag tager vi nogle stykker på "madpakketur" med bla Marselisborg og skoven i Odder og noget grusvej samt landevej i alt 90 km. Så håber geometrien passer 😀

  • #39   30. okt 2016 skylder du ikke et billed eller to ?

  • #40   31. okt 2016 Jo det gør jeg lige senere i dag smiley Nu er den jo ikke den samme mere, solgte stellet til min chef, da han også syntes den korte helt fantastisk. Så nu er delene flyttet over på et nyt stel, sender billede. Skal køre med chefen Onsdag, så snupper jeg lige et billede, så kan du se før og efter smiley

  • #41   2. nov 2016 Her er så den første jeg byggede, men som nu er overtaget af chefen.
    Dog er der anden dropper og hjul på nu


    profilbillede
  • #42   2. nov 2016 Og den her endte det med, da jeg lige skulle have en billig vinter cykel

    profilbillede
  • #43   2. nov 2016 Den er sgu da fed....hvad vejer den og er det en parkwood?

  • #44   2. nov 2016 Jeps det er en parkwood , har ikke fået den vejet endnu da min kuffertvægt er død
    Den er ikke tung 😀 Og føles utrolig let i forenden. Og dåner den sidsyg fed at køre opad på


  • #45   2. nov 2016 det kunne jeg godt forestille mig....hvad står cyklen i i kr ca ? Kan godt forstå du solgte den anden til chefen når du havde den parkwood i tankerne....:-)

  • #46   2. nov 2016 Huh lang regne stykke

    beholdte jo hjul og gear og bremser fra den gamle og solgte strellet for 400,- forgaffel for 400,- og dropper for 1250,- og gav 3000,- for den, så det må give 950,- jeg har givet for det jeg beholdte. så købte jeg stel 1200,- gaffel 800,- zee kranksæt og saddel gav chefen i bytte for det der sad på GT, og så købte jeg en dropper for 800,-
    Så alt i alt står den mig i 3750,- smiley det da billigt, mangler spå bare nogle nye pedaler, går lige og venter på at saint kommer på bud


  • #47   17. nov 2016 Så fik den debut i marselisborg, i går aftes med lys på, det var en intens oplevelse med stiv gaffel, i en kulsort skov med blade over alt. Man skulle være 100% på hele tiden, men en rigtigfed tur.
    Vi mødte nogle stykker der kørte alene med lys, er det normalt? Tror ikke jeg turde køre alene, hvis man væltede eller lyset gik i stykker, så er der god nok sort derude.


  • #48   17. nov 2016 Kunne godt forestille mig at det lige præcis i mørke kræver lidt flere % koncentration med en fast gaffel....

    Kører altid alene og altid steder hvor jeg er på røven hvis jeg løber tør for strøm eller får defekt det gir lige det sidste kick for mig....


Kommentér på:
Fast forgaffel mtb

Annonce