{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor klasker min kædestramer-arm næsten helt op?
  • #1   31. jan 2017 Du kører krydskæde. Det er røv hårdt for din kæde og dit gear system er ikke designet til at køre sådan der.
    Det kan dog køre, men det er ikke ret godt. Hvis din kæde ikke rammer sig selv omme i skifteren har det intet at sige.
    Men gentager igen! Du kører dine gear forkert. Har du behov for den gearing som du får som det står der, kan du finde den på den store klinge foran og længere oppe af kasetten bagpå.

    Husk din skifter skal kunne dække et bredt område og den store klinge spiser jo en del længde extra, og hvis du korter kæden op kan der faktisk godt være for lidt kæde, hvis du ender med at køre stor/stor (for/bag). Det er heller ikke ret godt, men det hænder jo også. Og så knækker du altså din bagskifter i værste fald.


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #2   31. jan 2017 Det svarer lidt til at du kører på motorvejen med 6000 omdr i 3 gear, hvorfor ikke geare op i 5 gear og køre med 2500 omdr smiley

  • #3   1. feb 2017 Det var jeg sgu slet ikke klar over... har aldrig rigtig kigget på den, da jeg jo som regel skifter til et lavere gear inden jeg stopper og cykler mens jeg er i højere gear...

    Men det hele ser jo meget mere harmonisk ud, når jeg kører kæden så "lige" som muligt... for pokker da, det kunne min cykelhandler da godt have nævnt inden jeg trillede ud med den cykel...

    Så blev jeg lidt klogere smiley

    Tak for tippet... nu håber jeg ikke 2 års forkert kørsel har smadret den helt...


  • #4   8. feb 2017 Jeg kan konstatere at hele systemet er pænt slidt...

    Først nu opdager jeg også en kæde slid måler - og at man åbenbart skal holde øje med og skifte kæden for at klinger og kassette holder meget længere...

    Hvis man ellers er nogenlunde intelligent og kigger en masse guides først, er det så muligt at skifte det hele selv? Klinger, kassette, pully hjul og kæde?

    Det virker ikke super svært, men er der nogle farlige fælder og bør jeg lade en prof gøre det for mig?


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #5   8. feb 2017 At skifte kæde, cassette, pulleyhjul og klinger er ret enkelt. Du kan finde gode you tube videoer der viser hvordan.
    Du skal bruge unbracho nøgler, kæde skiller, kædepisk og kransaftrækker.
    Overvej at skifte kabler på cyklen, nu du er igang


  • #6   10. feb 2017 Mange tak for svar Jørn,

    jeg prøver sgu smiley - skal have bestilt stumperne hjem...

    Jeg køber kassette og kæde, der passer til "9speed" - skal man være opmærksomme på antal tænder på kasetten?

    - og de to klinger foran - de har altid nogle tal når man kan bestille - står det ikke bare for antal tænder? Her tænker jeg at matche med dem...

    Og så skal klingerne vil også matche antal bolthuller på min cykel - og placeringen er de huller...


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #8   10. feb 2017 kæde og cassette skal være til 9 speed. kæde kan du købe shimano, sram eller Kmc.
    cassetten køber du en shimano eller sram. hvis du bruger både det største og mindste tandhjul på den cassette der sidder på din cykel idag, tæller du bare største og mindste tandhjul, og bestiller en ny cassette med samme tandantal.
    du er helt rigtig på den med klingerne, tandantal, antal monteringsbolte og deres placering (bcd) skal matche dit nuværende kranksæt. du behøver ikke at købe shimano klinger, uoriginale klinger f.eks stronghlight er lige så gode


  • #11   21. feb 2017 Hov, jeg så slet ikke dit svar Jørn, mange tak...

    Nu har jeg endelig talt mig frem til at min kassette er 12-30 og klingerne er 39 og 52.

    Vil jeg godt kunne købe en kassette der fx. hedder 11-28 ? Eller skal jeg så til at justere gear, kædelængde eller andet?



Kommentér på:
Hvorfor klasker min kædestramer-arm næsten helt op?

Annonce