{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
248 visninger | Oprettet:

Gear-problem mtb - eller er de sådan? {{forumTopicSubject}}

Har en 2*11 Shimano xt shadow+ geargruppe - på næsten ny mtb.. Den er perfekt justeret ind og det kan ikke blive bedre - det er undersøgt/justeret hos to forskellige værksteder.. Både geardrop o. s. v. .. er undersøgt. Der er dog stadigvæk problemer med to af bag-kasettens tandhjul (de to næst-største) - og det gælder både på krankens store og lille tandhjul. Det høres som markantkæde-skramlen. Og der skal pres på pedalerne for at problemet opstår.. Hænger cyklen i stativ og køres let på asfalt opleves det ikke.

Jeg har ikke behov for råd vedrørende hvem jeg skal henvende mig (og omkring garanti o. s. v.). Men om det er 2*11 kasettens svag side?(så jeg (så jeg må leve med det) fejl på kasette? Eller noget andet?.
Jeg har en 2*10 xt bagskifter med tilsvarende 10-kasette der ikke har samme problem.

Kommentarer på:  Gear-problem mtb - eller er de sådan?
  • #1   21. apr Kæden vil ofte "snakke" en del indtil, at den voks/olie som den ab fabric er smurt ind i er slidt væk.
    Det kan være en forklaring, men ellers kræver det nok, at man står ved siden af, før et mere/andet kvalificeret bud kan gives.

• #2   21. apr Tak for svar.
    Kæde-olie er for længst vasket og påsmurt flere gange. Tænkte mere i skæve tænder på de kasette-tandhjul der støjer - eller navet måske.

• #3   21. apr Hvis du skifter det største tandhjul på kassetten, hvor langt er der så fra tænderne på øverste pulleyhjul til tænderne på største tandhjul på kassetten. Der skulle gerne være ca. 5mm mellem tænderne.

Ellers kræver det ikke meget at indstille din bagskifter korrekt. Jeg har lavet en simpel step by step guide, som du kan få her, såfremt du lyster ☺

• #4   21. apr Bagskifteren er indstillet korrekt. Men tak for tilbuddet. Det kan være en anden gang at jeg går i gang med selv at lære at indstille bagskifteren.

• #5   22. apr Hvor meget har det kørt?
    Da jeg skiftede til 1*11, snakkede det osse meget, jeg var ved at blive idiot, for jeg hader skramlen, det skal være lydløst!
    Men efter 100-150km blev det "slidt til", fedtet kørt af osv, så blev jeg glad igen

• #6   22. apr Den har kørt over 300 km så det er desværre ikke det.. Men tak for forslaget.

• #7   22. apr er kassetten spændt korrekt?

• #8   22. apr Godt spørgsmål.👍 . Hvordan tjekker jeg det?

• #9   22. apr Du skal have hjulet af og så prøve at spænde kassetten med disse stykker værktøj - kan sikkert findes på youtube hvis du ikke har prøvet det

Kassetten må ikke være løs med spændt godt til

https://www.cykelpartner.dk/bike-attitude-aftraekker-til-shimano-hg-kassette-centerlock-laasering_75900112.html

https://www.cykelpartner.dk/bike-attitude-frikransholder-med-kaede_75900215.html

• #10   22. apr Tak for linket.

• #11   i går kl. 06:43 Nu skriver at det er 2x11, så jeg vil lige høre om det måske er fordi kæden støder mod forskifter grundet kørsel på store klinge og store kranse.

• #12   i går kl. 08:10 Kædestøjen kommer fra kasetten. Det er værst når jeg er på stor klinge. Det er har jeg lært nr. 10 og 9 hjul på kasetten der giver problemer.

Kasetten sidder rigtigt - så det er ikke det.

Det er en xt shadow plus bagskifter. Der er vist en kædestrammer-mekanisme ? Mon det kan være den? Eller er shadow plus bare som alle andre bagskiftere?

• #13   i går kl. 08:38 Er det en hjemmebygget cykel, eller er det en hyldevare? Jeg tænker, om spacerne ved krankboksen er monteret korrekt - såfremt din krankboks har spacere.

Jeg har kun oplevet, at Shadow+ har givet et lidt sløvere skifte og krævede hårdere tryk på triggeren på XT. Der var en relativ tydelig forskel på, om koblingen var slået til eller fra, men jeg havde ikke selv indstillet bagskifteren på den cykel, så om det bare var det, skal jeg lade være usagt. Der var tale om en 11speed XT GS bagskifter.
    Men..... der var ingen issues, når den først var i gear. Jeg oplever ingen problemer med min egen 11s XTR GS bagskifter, hverken med kobling slået til eller fra.
    Da jeg gik fra Shimano Saint 1x10 32T og 11-36 til mit nuværende 1x11 32T og 11-42, så oplevede jeg også, at kædelinjen larmede lidt mere.

• #14   i går kl. 11:06 Nej det er en fabrikscykel Cube fully 2017-model. Jeg prøver at justere på gearskiftere-kablet i dag ude på sporet - for at se om jeg kan formindske kædestøj i de nævnte gear.

• #15   i går kl. 13:58 Generelt syntes jeg at shimano 1x11 skramler, har kørt med både XT og XTR 1x11 og syntes de begge er væsentlig dårligere end SRAM 1x11. Du skal nok vende dig til at det snakker lidt, har flere forbindelser i cykelverdenen som oplever samme issue

• #16   i går kl. 14:15 Det er så 2*11 men det kan vel godt sammenlignes med 1*11. Jeg har forsøgt med at justere på gearvælgerkabel i dag ude på sporet. Det hjælper ikke. Så tilfreds med xt 2*11 kan jeg ikke siges at være...

• #17   i går kl. 14:42 Jeg har også 2x11 m8000 og jeg oplever ingen kædestøj. Køre 1x11 nu istedet. Her støjer den heller ikke. Hvad mener du helt nøjagtigt med kædestøj ? Kan du filme det ? Eventuelt linke til en video hvor der er en der har samme problem som dig. Kæde og gear vil jo altid sige lidt. kan det være at det er noget der knirker istedet ? Eventuelt baghjulet som lige skal spændes lidt.

• #18   i går kl. 14:51 Det er lidt svært at optage sådan lige nu ihvertfald. Er kommet hjem igen.;)

Det er kæden der rasler (støder på kasettehjulet på forkert måde)- som når kæden vrides for meget på de nævnte to kasette-hjul (9 og 10).... Det går en anelse bedre på krankens lille tandhjul end på krankens store... Men underligt jo at jeg kan køre på krankens store kombineret med kasettens største uden problemer..

• #19   i går kl. 15:18 Hmm ja det lyder godt nok også mærkeligt, for hvis det var pga cross chain så skulle den jo også gøre det ved stor - stor hvilket jeg kan forstå den ikke gør.
    Umiddelbart vil jeg sige det er justerings spørgsmål måske et kabel der er dårligt ? Går ud fra alt er rengjort så det ikke er pga skidt eller andet.

Syntes også det lyder mærkeligt at den kam rasle når du træder rigtig hårdt i pedalerne. For at noget kan rasle skal det jo være "løst" og det er den jo ikke når du træder igennem på den.

• #20   i går kl. 17:22 Jeg tænker godt i kender lyden af kasette-hjul og kæde der ikke helt spiller optimalt - det er jo den lyd. Der er ikke en forklaring på problemet.... Alt er undersøgt - det er sådan den er.

Men tak for hjælpen til alle der har bidraget med bud.

• #21   i går kl. 18:11 Skæv geardrop?
    Spacer ved krank?

• #22   i går kl. 18:13 Geardrop er tjekket. Spacer ved krank har jeg ikke fået undersøgt. Jeg har en mail af sted til Cube Danmark så må jeg lige høre hvad de tænker der kan gøres.... Men vil foreslå at de kikker krank-spaceren.

Kommentér på:
Gear-problem mtb - eller er de sådan?