{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
411 visninger | Oprettet:

problemer med indexering - 11-42, 10sp xt shadow plus {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg har problemer med at få mine gear til at kører helt optimalt, og har nu brugt en masse timer på at få det til at virke, men uanset hvad jeg gør vil det ikke virke ordenligt.

Jeg ved at jeg måske presser systemet lidt, så ville hører her inde om der var en med erfaring på området der måske kunne komme med et bud på hvad der kan være galt.

Mit setup:
Bagskifter: DEORE XT SHADOW PLUS
One-up 32t narrow wide krank
Ny Sunrace 11-42t kassette
Ny KMC 10sp kæde

Jeg har skiftet ydrekabel og indkabel samt skiftet mit geardrop for at eliminere det som at være problemet.

Problemet: kort sagt kan jeg kun få gearene til at fungere optimalt den ene vej. Enten kører de godt op på det store tand hjul og dårligt ned på de små, eller osse omvendt aldrig godt begge veje.

Når den kører godt den ene vej, bliver den langsom den anden vej, nogle gange hænger den mellem to tandhjul og ikke rigtigt vil skifte.

Kommentarer på:  problemer med indexering - 11-42, 10sp xt shadow plus
  • #1   6. maj Du kan nok ikke bruge svaret 😀 Men har haft nøjagtig det samme problem. Blev først løst da jeg skiftede til sram.

• #2   6. maj Tror min gør det samme, men ligger ikke mærke til det.
    Når jeg skifter "op" i lavere gear, så trykker jeg gerne triggeren en smule længere end selve klikket (Uden at tænke over det) og holder den til den har gearet "op" på større tandhjul.

Den anden vej kører det som det skal.

Hvis det er mere slemt end det, så tyder det måske på kabler som giver sig / ikke sidder korrekt?
    Slør i bagskifter ?
    Dårlige pulleyhjul ?

Svært at sige uden at have det i hånden.

Uanset hvad, så skal det kunne køre.

• #3   6. maj Er det gennem alle tandhjulene på kassetten den gør det, eller primært de helt lette gear ?

• #4   6. maj Kunne også være et skævt geardrop

• #5   6. maj Overvej eventuelt at ombygge din bagskifter med One-up's "RadR gage" det spiller max!

• #6   6. maj #4 har skiftet mit geardrop som jeg også har skrevet

• #7   6. maj 2# jeg jeg mistænker lidt min bagskifter for at fejle noget, men det virkede fint med min gamle 11-36 kassette det er derfor det undre mig.

• #8   6. maj Det er som om den har svære ved at skifte jo tætte jeg kommer på det højeste eller laveste gear.

• #9   6. maj Pas.
    Er B skruet stillet så skifteren kører så tæt på kassetten som muligt?
    Tror jeg ville starte ved pulleyhjul da de godt kan have en del slør, alt efter model, hvis de er slidte.

• #10   6. maj Ja b skruen er der hvor den ligepræcis ikke går mod den store klinge.

• #11   6. maj Jeg har bl.a. lavet en lille guide til indstilling af bagskifteren, som du kan prøve at følge slavisk. Hvis du ikke kan få dit gearskifte til at køre optimalt med den guide, så har du en mekanisk defekt 😄.

Indstilling af bagskifter

- Skift til mindste klinge for og mindste tandhjul på kassetten.

- Af med kablet på bagskifteren og drej fingerskruen ved triggeren ( og ved bagskifteren – hvis den findes) alt hvad den kan med uret.

- Se/hør om øverste pulleyhjul kører præcist over mindste tandhjul på kassetten. Juster High (H) skruen på bagskifteren, så det passer.

- Tryk så let på bagskifteren, mens du kører rundt med pedalarmene, således den skifter til største tandhjul på kassetten (hold trykket på bagskifteren).

- Se/hør om øverste pulleyhjul kører præcist over største tandhjul på kassetten. Juster Low (L) skruen på bagskifteren, så det passer.

- Slip langsomt trykket på bagskifteren så kæden kommer tilbage til mindste tandhjul på kassetten.

- Sæt gearkablet fast igen og sikre, at kablet ikke er slapt noget sted på cyklen. Det skal ikke sættes stramt på, blot så kablet ikke ”hænger”.

- Skift EN gang ned på triggeren til bagskifteren, og der sker højst sandsynligt intet, når du kører rundt med pedalarmene.  Hvis den allerede skifter nu, er kablet for stramt – FORFRA).

- Mens du kører med pedalarmene, drejer du fingerskruen MOD uret, indtil bagskifteren skifter ned, og du stopper med at køre rundt med pedalarmene.

- Så drejer du alt mellem 1 til 1½ omgang på fingerskruen MOD uret, og bagskifteren skulle nu være centreret over hvert tandhjul på kassetten. Antal  drej med fingerskruen er vejledende, så her lytter og ser man, at kæden skifter som ønsket.

Om fingerskruen:  MOD uret = Strammer man wiren og kæden føres ind mod hjulet.

MED uret= Slækker man wiren og kæden føres væk fra hjulet.

• #12   6. maj Ved skam udemærket hvordan man indstiller en bagkifter, det er lidt derfor jeg er frustreret. For jeg har efterhånden prøvet alt, så ville hører om der var nogen her inde som have nogle forslag, eller kunne fortælle at det ikke kunne lade sig gøre med det setup.

Overvejer lidt at tage den med til mekanikeren og hører ham, men ville nu helst løse det selv.

• #13   6. maj Den har en tindens til at ville hænge mellem 24-28t

• #14   6. maj Det er sgu mærkeligt at den hænger der!
    Der mangler ikke spacere, så der er forskellig afstand mellem nogle af tandhjulene?

• #15   6. maj #14 det har jeg nemlig også tjekket, Jeg er virkelig tæt på bare at afmonterer det hele og bestille en 1x11 upgrade istedet for det lort!

• #16   6. maj Prøv et goat link. Mvh

• #17   6. maj En lille tilføjelse, jeg har lige prøvet at kører en kort tur på den, og den skifter alt for langsomt.

Oven i det kunne jeg træde den over i gearene når jeg var på det aller mindste tandhjul, og nej stop skruen står rigtigt og kabel spændingen er også som den skal være, kan sagtens pedle baglæns og det er ingen støj eller andet som tegn på at den prøver at skifte gear, den hopper bare over

• #18   7. maj du skal have fat i et goat link eller et rad cage, du har for lidt kæde omkring tandhjulene fordi du presser bagskifteren længere ud end den kan klare, den er kun skabt til en 36 som det største.

• #19   7. maj Eller købe den nye deore bagskifter fra 2017. Den er lavet til 42t

• #20   7. maj Tror det ender med at jeg køber et 11sp upgrade istedet for at bøvle og smide flere penge i en underlig løsning jeg aldrig ved om kommer til at virke helt optimalt.

• #21   7. maj Kører selv 1x10 med 42t one-up expander - RadR cage og Hope oval klinge - virker upåklageligt for mig
    Har dog ikke prøver Sunrace kassetten (endnu)

• #22   7. maj Min hub er vel kompatibel​ med med 11sp kasette ?

• #23   7. maj Den er kompatibel med shimano 11-speed kassetter samt SRAM NX 11-speed.
    Kassetter fra SRAM i serierne over NX kræver anden hub.

• #24   7. maj Tak Stefan!
    Ved ikke helt om jeg skal vælge sram nx eller shimanos slx, har dog læst at af de to er slx det bedste valg men ved ikke helt, har aldrig kørt sram

• #25   7. maj Har hverken kørt med SLX eller NX, så det tør jeg ikke svare på.
    11-speed XT kører ganske fint 👍🏻

• #26   7. maj Min erfaring er at skiftet i sram er lidt meee kontant, mens Shimano er blødere (lidt længere om at skifte). Derfor kører jeg udelukkende med sram da jeg godt kan lide at mærke når jeg skifter.

• #27   7. maj Er forøvrigt fuld af løgn, har lige fået en cykel med xtr på. Det kører egentlig ganske lækkert

• #28   7. maj Guldager har du nogen erfaring med sram nx ?

• #29   8. maj Ja har lige monteret det på en kammerats, syntes det kører fuldstændig lige så godt som mit X1 (og meget mere lækkert end det Slx min søn havde på før, han kører også sram nu)Det vejer selvfølgelig lidt mere, men skiftefølelsen er fuldstændig den samme. Købte det ved allbike, og valgte sram kassetten frem for sunrace

• #30   10. maj Er det ikke koblingen/funktionen der holder kæden stram, som skal smøres.. gør den det hvis du slår kobling/bremsen fra.

Kommentér på:
problemer med indexering - 11-42, 10sp xt shadow plus