{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.582 visninger | Oprettet:

Har købt en carbon racercykel - med hul i stellet.. Hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Som nybegynder så tjekker man en del, men lytter også til mere erfarne ryttere - især når det er nogen man kender og med det imente køber jeg en carbon racer af en barndomsveninde og hendes mand, men en "kosmetisk revne - ej funktionel".
Da jeg kommer hjem, får jeg at vide at dette ikke er tilfældet, kontakter min veninde og mand, de bliver sure, de mener de er i god tro og jeg sætter spørgsmålstegn ved deres troværdighed.
Uheldet er sket med en sadelpind som er trykket for langt ned (i 2012) og hun har kørt på cykel i 2-3 år inden den blev sat til side, da hun har skiftet til anden cykel. Jeg fik et svinet svar om ville jeg have garanti og reklamation, må jeg købe en ny hos en forhandler.. Ikke hvad jeg havde forventet af en barndomsveninde.
Min cykelhandler forsøgte at køre en reklamationssag, men fik (selvfølgelig og desværre) at vide at det ikke dækkes, men at de har set den del af disse skader! Burde man ikke lære af det og lade være med at sælge for lange sadelpinde med cyklen, så dette undgåes?!!

Hvad kan jeg gøre nu? Jeg har sendt billeder til en der kan reparere det - det koster 2200 kr. + 750 kr i forsendelse. Rigtig meget for en brugt cykel, og når hullet ikke er så stort.

Skal jeg være bekymret for at bruge cyklen? Er der noget jeg selv kan gøre for at passe på den? Bør jeg ofre næsten 3000 kr. for at få den repareret, og holder det? De giver kun en garanti på 1 år, tænker også at dét at de begynder at arbejde med det, om det kan gøre det værre?

Erfaringer og råd søges af den erfarne og nu med et venskab mindre!

På forhånd tak.

Lise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har købt en carbon racercykel - med hul i stellet.. Hvad gør jeg?
  • #1   8. maj 2017 Hej Lise,

    Er der ikke mulighed for, at du returnere cyklen til din veninde? Hvis hun/de mener skaden er "kosmetisk revne - ej funktionel", så kan de da ikke have nogle problemer med salg af cyklen på nettet?

    Mvh


  • #2   8. maj 2017 Altså... Hvis hun har kørt på cyklen i 2-3 år efter skaden er sket, så er der vel en grund til at de sælger den med "kosmetisk" skade eftersom de har vurderet at der efter 2-3 års brug ikke er noget kritisk i det ?

    Har ikke kendskab til reparation af carbon.


  • #3   9. maj 2017 Min nu tidligere veninde vil ikke tage cyklen retur...

  • #4   9. maj 2017 Okay,

    Jeg ved ikke om jeg skal græde eller grine! Alle revner/huller i carbon går ud over dens funktionelle evne. Begynder du at køre på den. Så vil de revner der TYDELIGT er begynde at vandre og blive større, for til sidst at ryge helt fra hinanden.

    De ved tydeligvis ikke hvad de snakker om, og jeg må ærligt tilstå at jeg kan kun forestille mig de har handlet i ond tro, når man skyder sådan en ramme afsted til en der ikke har så meget erfaring indefor cykling. Det er også set i lyset at de bliver sure og ikke vil tage den retur!

    De revner du kan se i malingen, ja der er altså også revner i carbonen inden under!

    Rammen er død med mindre du får den lavet på de tilbud du har fået lavet af den. Jeg ville nok få den lavet, bed om at få en forklaring på skaderne og hvor omfattende de er. Send den forklaring til din ex-veninde. Bare lige så hun ved det til en anden gang!


  • #5   9. maj 2017 Jeg er enig med Michael G.

    Det er ret åbenlyst de har handlet i "ond" tro, da du ikke har meget erfaring med Carbon cykler. De har ikke engang rådgivet dig korrekt og givet dig forkert information omkring skadens omfang. Og hvad der er være er, at det er/var en veninde og ikke en fremmede på dba..

    Utroligt folk skal være så barnlige mht. salg af diverse ting til venner.. De burde sku da i det mindste erkende deres fejl og tage den retur.. Men åbenbart er en cykel mere værd end dit venskab til din tidligere veninde.. Så set i bakspejlet, så er cyklen en billig pris for at vide hvem er ens loyale ven og hvem der ikke er!

    Håber du får den fikset Lise. smiley

    Mvh


  • Alfons Å
    Alfons Å Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 30
    #6   9. maj 2017 Hvad blev cyklen solgt til? Såfremt den er solgt under "normalpris" så må man nok forvente at der "stikker" noget under...

    Inden du får den lavet - så check evt. DBA olign. Der er ofte fine rammer tilsalg til en god pris.


  • #7   9. maj 2017 Surt show... Det er ikke kun kosmetisk skade det her, du risikerer at komme til skade hvis den knækker videre under dig, f.eks. hvis du rammer et hård bump, eller når du presser cyklen mest.

    Dårlig stil af din veninde må man sige. Hvilken cykel drejer det sig om, og hvad har du givet for den?
    Man kan nogen gange købe rigtig billige carbon rammer, men der er mange små faldgrupper med blandt andet krankbox standarter og lign.
    Jeg kender en side hvor du kan købe ret billige og nye cube rammer, med garanti. Det er sikkert ikke lige så eksotisk som rammen er nu, men i det mindste får du en ny ramme. Det kræver dog lige lidt research at finde en som passer til dig.
    http://www.schlierseer-bikeparts.de/road.htm

    Scroll ned til f.eks.
    Cube - Axial WLS GTC Carbon i strl 47.

    ellers kan du være heldig at finde noget billigt hos f.eks. planet x, de sælger også nye rammer

    http://www.planetx.co.uk/c/q/frames/road-bike-frames

    Dertil skal du selvfølgelig ligge lidt penge til nyt styrbånd, lidt nye kabler og lidt arbejdstid til en mekanikker.


  • #8   9. maj 2017 Cyklen er en Giant TCR Composite 1 fra 2011 (nypris euro 1699,-) str. 46,5 cm - købt i 2012. Kan evt se den under min profil. Hun sagde at jeg kunne købe den til vennepris 5000kr så jeg kunne komme igang. Har overvejet et nyt stel istedet for en reparation men ved ikke hvad jeg kan købe. Nogle bud og i hvilke prisklasser de ligger?
    Som i skriver en "billig" måde at få afgjort om det var et rigtigt venskab eller ej?! De (hendes mand og ja hende selv) har kørt racercykel og Carbon cykler i 15 år så jeg synes da at de var værd at stole på og han er politimand så de har vel en form for troværdighed...
    tak for jeres råd og støttende kommentarer. Meget energi og nattesøvn er gået med den s...... cykel og selvfølgelig skuffelsen over at ens tillid til andre er blevet sat på prøve.


  • #9   9. maj 2017 av av 5000 er bestemt ikke vennepris. Det er trist læsning det her smiley

    Jeg ved ikke hvad der er på at gear og fælge, men set med mine øjne bliver det hurtigt dyrt selvom genbruger alle delene. Der skal jo nok en fagmand indover og så løber det hurtigt.

    Det er satme surt, men en cykel i det prislejde med de år på bagen ville jeg bare smide ud hvis den fik sådan en skade. Evt prøv at sælge den som defekt hvis der er nogle der kunne bruge nogle af delene.

    For pokker en ærgerlig start på cykellivet. Det er fesent


  • #10   9. maj 2017 http://www.planetx.co.uk/i/q/FRPXPCRFF/planet-x-pro-carbon-road-frameset

    Den her i small eller medium. Så er du sgu hurtigt videre. Hvor i landet er du fra?


  • #11   9. maj 2017 Jeg bor i Gistrup ved Aalborg. Der er Shimano Ultegra gear, 10 speed, og Shimano 105 bremser. Jeg overvejer om jeg blot skal bruge den indtil den går i stykker... sætte tape hvortil reven er kommet og holde øje med den. Stod med to forskellige cykler til samme pris; en af carbon og en af alu, og den af carbon var min barndomsvenindes, og derfor valgte jeg den. De sagde at den havde kostet 15.000 kr. men efter at jeg har fået dem til at genanskaffe kvitteringen kan jeg se, at det ikke er tilfældet. Alt hvad der kan gå galt, er gået galt....

  • Jacob E
    Jacob E Tilmeldt:
    sep 2014

    Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
    #12   9. maj 2017 Det er altså ikke sådan lige til at flytte det hele over på det Planet X stel. Der kan være dele der slet ikke passer og mange dele kræver specialværktøj. Derudover skal man f.eks. også i gang med at save stilken på forgaflen ned i en passende længde.
    Hvis det var mig ville jeg nok hellere finde en ny 8000-10000kr Carboncykel f.eks. med nyt Shimano 105 i stedet for at købe løs stel og genbruge 5 år gammelt og muligvis udtjent gear-system.
    Planet X har tit solgt den Pro Carbon som komplet cykel for under 10k og mener også jeg har set Cube på bud til under 10k i fysiske butikker i dk.


  • #13   9. maj 2017 Du må ikke køre på den!! Den er død.

    Med de skader ser det ud til hele saddelrøret fucked.

    Ja det er fucking røv surt og meget urimeligt. Men nu handler det om at få det bedste ud af det. Få den fixet og kom ud og tril på den. Det ville jeg personligt gøre. Forhåbenligt finder du ud af cykling er mega fantastisk. Så køber du alligevel en ny og bedre cykel om et år eller 2 😀


  • Peter N
    Peter N Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 4
    #14   10. maj 2017 Selv er jeg bekymret for nærmest usynlige krakeleringer i lakken på min forgaffel. Skyldes det mon revner i karbonen..
    Men et decideret hul! Altså, jeg ville ikke turde bare at køre til bageren på den cykel! Betragt købet som dyre lærepenge - skrald cyklen for komponenter og kasser rammen.


  • Ole A
    Ole A Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Svar: 7
    #15   10. maj 2017 Den er livsfarlig!!!

  • #16   11. maj 2017 Hej. Tak for alle jeres info. Vil blot informere at efter en værre gang tovtrækkeri er cyklen tilbage hos sælgerne og jeg har fået mine penge igen. Er nu rytter uden cykel, men hellere det end rytter med en cykel med kort livstid... Er nu på udkig efter en ny. ..

  • #18   11. maj 2017 Skide godt Lise! Håber du finder en ny cykel smiley

  • #19   12. maj 2017 Godt arbejde. Af ren nysgerrighed. Hvad skulle der til før de tog den tilbage?

  • #20   12. maj 2017 Jeg skrev en lang mail til (ja vi var kommet dertil at al kommunikation var via SMS og mail...). Jeg skrev hvad jeg synes om denne proces og at jeg dybt skuffet over at de ikke blot havde erkendt at de tog fejl da fagpersonerne sagde noget andet. At de bare kunne have sagt undskyld og sagt at jeg blot kunne aflevere cyklen retur, så ville alt have været ved udgangspunktet og vi ville have haft et intakt venskab. Flere mails sluttede af med en" NU.... kan det være nok, afleverer cyklen og du får dine penge" og det gjorde jeg så, kørte to timer hver vej en hverdagsaften, fik cyklen sat på angivet sted, forlod stedet og de overførte pengene til mig. Virkelig underligt men nu sover jeg bedre om natten og kan kun se fremad med eller uden det venskab!

Kommentér på:
Har købt en carbon racercykel - med hul i stellet.. Hvad gør jeg?

Annonce