414 visninger
|
Oprettet:
Debon air til bagdæmper {{forumTopicSubject}}
Er der nogen herinde som har prøvet at opgradere deres RS dæmper med et Debon air kit?
Kører med monarch RT.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Synes ikke der er den HELT store forskel (nok til at jeg personligt gad at kaste penge efter det).
MEN... Dette kan skyldes at opbygningen af dæmpningen bagpå i forvejen har en meget linear kurve.
Hvis du læser reviews rundt på nettet, så er der en del som ikke kan mærke den helt store forskel.
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 10 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 61
Så tænkte det måske kunne gøres med bagdæmper også.
Evt. se om der skal et par volume spacers i, da jeg syntes den er meget liniær. Og i min søgning faldt jeg over Debon air som gør den første 1/3 af vandringen let og derefter ramper op i slutningen af vandringen.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Du vil kunne klare det med at montere "tokens" i din nuværende bagdæmper og dermed få den til at rampe mere op som du selv skriver.
Dermed vil du kunne køre lavere tryk og mere sensitiv dæmper i starten
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 10 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 61
Lige pt. sidder der en enkelt ring i positive air chamber og ligner der kan tilføjes måske 5 mere.
Et Bottomless ring kit med 9 koster ca. 120 kr. Så der er småting at eksperimenterer med
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Som du nok har erfaret fra forgaflen, så gør det en stor forskel at ændre på det positive kammer 👍🏻
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 10 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 61
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 10 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 61
Der fulgte 9 bottomless rings med i sættet til at justere både positive og negative kammer.
Tog som udgangspunkt 2 i positiv og nul i negativ for at sikre mig minimum lidt ramp effekt til start.
Ved dette setup kører jeg med Ca. 45 psi mere end med en almindelig RL dæmper. Ca 200 psi.
30 % sag.
Dette kører rigtig godt og især små bump som rødder og lignende glatter dæmperen betydelig bedre ud. Så det føles lidt mere rolig bagtil.
Kun med 2 ringe i positiv som ved RL føles den sværere at bunde ud.
Alt i alt syntes jeg de penge er givet fint ud. Trods alt billigt for en opgradering af affjedring ift hvad sådan noget normalt koster.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Af ren nysgerrighed.
Det er da ikke muligt at ændre på det negative kammer, medmindre du skiller dæmperen ad? 🤔
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 10 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 61
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 10 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 61
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 10 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 61
Vupti adgang til bottomless rings i både positiv og negativ kammer
En o-ring i midten af air sleeve holder kamrene adskilt.
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 10 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 61
Selvfølgelig afhængig af cyklens udformning og adgang til dæmperen vil det jo variere hvor nemt justeringen vil være.
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 10 Cykler: 3 Emner: 12 Svar: 61
Debon air til bagdæmper