{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debon air til bagdæmper
  • #1   9. maj 2017 Har skiftet fra en gammel model Monarch RT3 (Modellen inden de fik sort finish) til en ny Monarch RT3 Debonair.
    Synes ikke der er den HELT store forskel (nok til at jeg personligt gad at kaste penge efter det).
    MEN... Dette kan skyldes at opbygningen af dæmpningen bagpå i forvejen har en meget linear kurve.

    Hvis du læser reviews rundt på nettet, så er der en del som ikke kan mærke den helt store forskel.


  • #2   9. maj 2017 Syntes vandene er lidt delt. Grunden til at jeg spørg, er at jeg har leget lidt med at ændre luftkammeret med tokens i forgaflen og haft gode erfaringer med dette. Lidt lavere tryk, så jeg ikke mærker så meget til små bump, men mere progressiv i slutningen af vandringen. Så den ikke bunder ud så nemt.
    Så tænkte det måske kunne gøres med bagdæmper også.
    Evt. se om der skal et par volume spacers i, da jeg syntes den er meget liniær. Og i min søgning faldt jeg over Debon air som gør den første 1/3 af vandringen let og derefter ramper op i slutningen af vandringen.


  • #3   9. maj 2017 Er helt enig med forgaflen og performance og kører selv med 2-3 tokens i mine pike gafler.
    Du vil kunne klare det med at montere "tokens" i din nuværende bagdæmper og dermed få den til at rampe mere op som du selv skriver.
    Dermed vil du kunne køre lavere tryk og mere sensitiv dæmper i starten


  • #4   9. maj 2017 Hvad jeg selv kan komme frem til er at min bagdæmper er en high volume dæmper som fungerer liniært.
    Lige pt. sidder der en enkelt ring i positive air chamber og ligner der kan tilføjes måske 5 mere.
    Et Bottomless ring kit med 9 koster ca. 120 kr. Så der er småting at eksperimenterer med smiley


  • #5   9. maj 2017 Du tager blot en cykelslange og klipper over i små ringe og trækker ind over.
    Som du nok har erfaret fra forgaflen, så gør det en stor forskel at ændre på det positive kammer 👍🏻


  • #6   9. maj 2017 Go ide. Det skal prøves af i weekenden.

  • #7   27. jun 2017 Nu fandt jeg for 14 dage siden et debon air Kit til 540 kr. Så det skulle prøves smiley

    Der fulgte 9 bottomless rings med i sættet til at justere både positive og negative kammer.

    Tog som udgangspunkt 2 i positiv og nul i negativ for at sikre mig minimum lidt ramp effekt til start.
    Ved dette setup kører jeg med Ca. 45 psi mere end med en almindelig RL dæmper. Ca 200 psi.
    30 % sag.
    Dette kører rigtig godt og især små bump som rødder og lignende glatter dæmperen betydelig bedre ud. Så det føles lidt mere rolig bagtil.
    Kun med 2 ringe i positiv som ved RL føles den sværere at bunde ud.
    Alt i alt syntes jeg de penge er givet fint ud. Trods alt billigt for en opgradering af affjedring ift hvad sådan noget normalt koster.


  • #8   27. jun 2017 Lækkert!
    Af ren nysgerrighed.
    Det er da ikke muligt at ændre på det negative kammer, medmindre du skiller dæmperen ad? 🤔


  • #10   27. jun 2017 Der er ret simpel adgang til både positiv og negativ kammer. Simpelt som var det til en gammel traktor 😀

    profilbillede
  • #11   27. jun 2017 Første billede er dæmperen monteret i rammen. Løsn begge bolte. Fjern bagerste helt.

    profilbillede
  • #12   27. jun 2017 Fjern o-ring i bunden af dæmperen og træk efterfølgende ydre sleeve af.
    Vupti adgang til bottomless rings i både positiv og negativ kammer smiley

    En o-ring i midten af air sleeve holder kamrene adskilt.


    profilbillede
  • #13   27. jun 2017 Så er det blot at justere som man har løst. Og med 9 ringe i pakken er der nærmest ingen grænser for hvor lækkert man selv ønsker det.

    Selvfølgelig afhængig af cyklens udformning og adgang til dæmperen vil det jo variere hvor nemt justeringen vil være.


  • #14   27. jun 2017 Close up af o-ringene

    profilbillede
Kommentér på:
Debon air til bagdæmper

Annonce