{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.449 visninger | Oprettet:

Forgaffel {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg er ved at bygge en bycykel/fixie. Rammen er ældre sag og derfor skal jeg bruge en forgaffel som er 1" og skal have skivebremse foran, så det skal der også være beslag til. Synes umiddelbart det er meget svært at finde dette.

Håber nogen har prøvet det samme og muligvis kan hjælpe.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forgaffel
  • #1   20. maj 2017 Jeg synes jeg kan huske noget om at have set at man kan skifte styrfittings på nogle ældre stel, så der kan sidde en 1 1/8" forgaffel. Men om det kan gøres på alle stel, ved jeg ikke?

  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #2   20. maj 2017 Det er muligt, med en adapter, at montere 1 tommer forgaffel i et stel bregnet til 1 1/8 tomme gaffel. Det omvendte kan ikke lade sig gøre.
    Så du er nødt til at bruge en 1 tommer gaffel, og en sådan findes ikke med skivebremsebeslag.
    Du kan få specialbygget en forgaffel, men så er det billigere at købe et helt nyt stel med tilhørende gaffel.
    Men hvorfor monterer du ikke bare fælgbremser på din cykel. Fælgbremser har kunnet stoppe cyklister i over 100 år, så mon ikke de også kan bremse dig og din cykel?


  • #3   20. maj 2017 se lige dette billede mon det kunne bruges? smiley
    http://www.custommotoredbicycles.com/disc_brakes_rotors_26_inch_wheels_conversion_brackets


    profilbillede
  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #4   21. maj 2017 En skivebremse udsætter forgaffel (og hjul) for andre og større belastninger end en fælgbremse.
    Forgaflen skal derfor være designet til skivebremsebrug fra starten.
    Det beslag du viser billede af, vil være desideret farligt at køre med, du risikerer at forgaflen bøjer under en hård opbremsning


  • #5   21. maj 2017 Som jeg ser det, er der jo en smule frigang i kronrøret, så med det rette headset burde det kunne lade sig gøre som jeg ser det. Det er bare et spørgsmål om at finde det rigtige headset. Det er jo ikke langt fra 1" til 1 1/8". Eller er jeg helt på månen?

  • #6   21. maj 2017 God point Jørn smiley

  • #7   21. maj 2017 Jeg fik lige gravet lidt i det... Det er nogle gamle MTB-stel som har kronrør i overstørrelse og kan konverteres til 1 1/8. Så Jørn har (selvfølgelig) ret. smiley

  • #8   21. maj 2017 Tak for alle svarene. Jeg har bestilt et billigt 1-1/8 headset og så prøver jeg at se om man kan presse det i, ved hjælp af en gevind stang og to bolte. Har set et par videoer hvor de gør det. Dur det ikke, må det koste et nyt stel.

Kommentér på:
Forgaffel

Annonce