{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.102 visninger | Oprettet:

Kranksæt - Alternativer? {{forumTopicSubject}}

Kære CG:)

Jeg søger hjælp til reperation af min cykel.

For nogle dage siden opdagede jeg, at min krankbox var begyndt at "kravle" ud på den ene side. Boxen var kravlet cirka 3mm. ud på kæde siden.

Jeg kørte straks til min mekaniker, som fortalte mig, at det potentielt var kritisk, da man kunne skade indersiden af stellet hvis jeg havde kørt mere med det. Han skilte det hele fra hinanden, og kunne konstatere, at der ikke var sket nogen skade, og reparerede det. Han limede plastik-mellemstykket fast, og monterede lejer fra herfra: https://www.webike.dk/sram-bb-gxp-krankboks-til-traditionel-sram-gevind-kranks-t-20839.html

Igår deltog jeg så i et længerevarende løb, og da jeg kom i mål, kunne jeg se at den var gal igen. Samme problem, som sidst, hvor lejet havde rykket sig ud på kædesiden.

Da jeg var hos mekanikeren, spurgte jeg lidt ind til netop det system min cykel kører med, og om det var en typisk fejl. Mekanikeren var ikke særlig begejstret for systemet, som han mente var et svagt design. Han nævte at der var bedre alternativer.

Mit spørgsmål er så; Hvilke alternativer har jeg? Hvad vil det være godt at skifte til?

Systemet lige nu hedder:
Krankbox: Pressfit30 to BSA (Står der på siden af det)
Sram X7 GXP (2x10 setup)

Jeg kunne godt være firstet til at skifte til denne gruppe: http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/sram-gx-11-speed-groupset/rp-prod137570

Hvilken krankbox skal jeg vælge, som passer til det? Og naturligvis gerne et system, som er bedre end mit nuværende:)

Håber i kan hjælpe mig:)

Mvh. Martin:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kranksæt - Alternativer?
  • #1   21. maj 2017

    profilbillede
  • #2   21. maj 2017

    profilbillede
  • #3   21. maj 2017 Synes godt nok shimano producer nogle ret gode krankbokse også de billige i MTb til de 150-200 kr smiley

  • #4   21. maj 2017 Nu kører han med sram, så han kan ikke bruge en shimano boks, de laver heller ikke til bb30

    Du skal have en bb30 til gxp krankboks


  • #6   24. maj 2017 Du kan skifte boksen ud til pressfit30 krankbox og så købe et BB30 kranksæt. Så kører de lejer ingen steder.

  • #7   25. maj 2017 Kasper H@

    Vil du mene, at det er en bedre løsning, end det jeg har nu?

    Vil den Sram GX gruppe, som jeg linker til, passe med det kranksæt?

    smiley


  • #8   26. maj 2017 Nu så jeg først lige billedet nu og lagde mærke til at det er en specialized.
    Så inden du gør noget, bør du måle diameteren og bredden på kranboksen (hullet i rammen).

    Hvis bedden er 84,5mm og Ø42, så findes der specielle GXP pressfit lejer som er noget specialized kører med på nogle modeller. I så fald skal du bruge dette SRAM varenr: 00 6415 033 040. Og så kan du bruge dit nuværende GXP kranksæt.

    Hvis bredden er 73mm og Ø46, så skal du bruge BB30 pressfit lejer, som har dette SRAM varenr: 00 6418 009 000. Men her skal du skifte kranksættet til et BB30.

    Husk at det er selve hullet i rammen du skal måle diameter og bredden på først.

    Og gruppen du linker til , kan du sagtens bruge. Du skal bare sørge for at have den rigtige krankboks og købe sættet der passer til.


Kommentér på:
Kranksæt - Alternativer?

Annonce