{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Luft vs fjederbagdæmper
  • #2   12. jul 2017 Mere over i noget trail enduro, tænker at det kunne give en mere flush følelse og at dæmperen ikke, hober tryk op på mange bump i træk, og så at det er mere veligeholdelses fri.

  • #3   12. jul 2017 Det er som med affjedring nu er - et kompromi!
    Fjeder vil være mere sensitiv / plush, men vejer mere og har (oftest) ikke lockout.
    I vort flade Danmark kan jeg ik' få øje på fordelene med fjeder da man kan få rigtig fornuftige dæmpere på luft!

    Men er sikker på at der kommer til at ske en udvikling de næste par år som peger mod fjeder på all-mountain & enduro cykler 👍


  • #4   12. jul 2017 Hvis din dæmper hober tryk op som du skriver, så er den forkert indstillet.
    reducer rebound og evt. over i at lege med tokens (alt efter hvilken dæmper der er tale om).


  • #5   12. jul 2017 Jeg syntes jeg har prøvet at justere, og nogle gange skal man bare have noget andre ikke har 😀

  • #6   12. jul 2017 HELT enig - var selv ved at købe en.
    Dæmperne med fjeder er som sagt ved at rykke fremad, og de er begyndt at komme med lock-outs og de optimerer på vægten 👍
    Jeg overvejede kraftigt en Cane Creek DBCoil[IL]
    Men de ved desværre hvad de vil have for den smiley


  • #7   13. jul 2017 En fjeder dæmper har ganske rigtigt en mere Lienær dæmpning, altså den føles mere ens hele vejen igennem.

    En Luftdæmper har oftest en mere progressiv dæmpning, og er ofte meget plush i starten og mere hård mod enden.

    Producenterne har i årevis arbejdet for at lave luftdæmpere mere lineær... blabla... og her er vi i dag, hvor du kan fin tune din dæmper med volume reducers, compression, shim tuning etc. Husk også at de fleste dæmpere skal have 25-30% sag, ved korrekt opsætning. Ved tests og anmeldelser anbefales der nogle gange mere for bedst mulig dæmpning smiley

    Ja det er federe at, have en fjeder dæmper når du køre syd på. Men(alt efter hvilken cykel du har etcetc) du bliver nok træt af den til dagligt når du skal køre op af bakker i danmark.
    Den (med mindre du køber en af de nye typer med firm modes, Dhx2, CC, RS nye etc) vil bobbe helt vildt, fordi den er meget aktiv.

    Luftdæmpere vejer vel sådan(meget hårdt generaliseret) ca det halve. så det er vel ok, hvis man er sådan en vægtkn*pper type smiley

    Jeg har haft min nuværende dæmper og cykel i tæt på 1,5 år og naturligvis har den fået service og får regelmæssigt skiftet fluid.
    Den bliver stort set kun brugt i den helt åbne position, og den har endnu ikk føltes som om den ikk kunne klare det jeg smed efter den(Jeg siger naturligvis det modsatte til min kone, sådan at jeg kan få tilladelse til at bruge penge på en anden dæmper smiley )

    Erfaringsvis skyldes den "dårlige" følelse af dæmper og gaffel, at brugeren ikk har sat det rigtigt op.
    De mest hyppige fejl(Uden af kende dig og din cykel) er at folk putter ALT for meget luft i og sætter rebounden ALT for hurtigt.

    Der til kan det heller ikk forventes at én indstilling er lige god til alle typer terræn eller alle ruter. Det kan være du skal ændre din Rebound en lille smule hver gang du cykler et nyt sted smiley

    Du må meget gerne dumpe noget information om din cykel, din dæmper, dæmperen service status, din kørestil, og din vægt. Så vil jeg gerne give et bud på ud fra min erfaring smiley
    Der til skal du naturligvis også tage højde for din cykels leverage kurve, om producenten har tiltænkt en high, medium eller low tuning etcetc.

    Og til bonus info, så bør en fjeder dæmper, ligesom en luft dæmper, have service en gang om året eller x antal timer som producenten foreskriver.
    Det er altså en gang BS at en fjederdæmper kun skal have service hver tiende år, når den lyder fjollet eller som gennemsnittet, ALDRIG smiley

    Jeg håber det giver lidt mening smiley


  • #8   14. jul 2017 Tak for fyldestgørende svar. Har loge haft dæmperen af i dag for har haft en mistanke om at den taber luft, og ganske rigtig. Problemet er at det er det rør ventilen sidder i der er et mikrohul i, hedder en air valve stem nummer 802-00-001. Kan bare ikke finde den nogle steder. Så er der en der har et godt bud så giv lige et hint.

    profilbillede
  • #9   14. jul 2017 skriv til Foxservice.nu eller til scandinavian bike tech
    De kan hjælpe med en reservedel.


Kommentér på:
Luft vs fjederbagdæmper

Annonce