{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
280 visninger | Oprettet:

Stempel {{forumTopicSubject}}

Det venstre stempel på min xt 785 bremse har sat sig fast eller er presset tilbage så jeg har ikke samme bremse effekt mere.... Det højre stempel går meget ud og det venstre bevæger sig meget minimalt...

Hvordan fikser jeg det?

Hjælper det at skifte olie eller skal de skilles ad hvis man kan det....

Kommentarer på:  Stempel
  • #1   4. aug Hold på det ene (højre som går let), med en tang, så kan du få det andet presset frem. Rens det godt og smør lidt tynd mineralsk olie, helst shimano bremsevæske, skub tilbage og gentag indtil det kører.

• #2   4. aug Super.. Kan det være mudder osv.. Den der komme meget ud knaser når jeg presser den tilbage?

Kan jeg med fordel skille den af og rengøre det stemplerne og selve kaliberen?

• #3   4. aug Det virkede!!

Nu mangler jeg bare lidt bremse kraft. Bremse håndtaget kan trykkes forholdsvis langt ind mod styret....

• #4   4. aug Udluftning af bremsen burde løse det problem

• #5   4. aug Er det helt udskiftning af olien eller påfyldning med bobler der kommer op du mener?

• #6   4. aug Påfyldning er sikkert nok, men alt efter hvor lang tid bremsen har kørt kan udskiftning af olien være en rigtig god ide

• #7   4. aug Den har kørt 3000 km +....

https://www.cykelgear.dk/vaerktoj/hydrauliske-skivebremser/shimano-bleedingkit-ink-kop-sprojte

Har købt det her sæt kun brugt koppen på bremsen ved siden af håndtaget og fremkaldt boblerne indtil videre...er vi enige om at der er hvad jeg skal bruge for at skifte olien?

• #8   4. aug Jeps, Tænker at din olie kommer ud godt sort og beskidt efter 3000 km

• #9   4. aug Jeps bleed den det hjælper. Ellers er kontakt60 er en super god spray til at rense stemplet når det er trykket frem, samtidig gør den at stemplet bliver smurt. Ved ikke hvor det købes, vi har det på jobbet.

• #10   5. aug Det vil jeg prøve snarest muligt....!

Er der et smøremiddel? Bruger dancoil tec 2001 til mange ting deriblandt cykel....

• #11   5. aug Rasmus, her er min fremgangsmåde :).

Rens og nulstil af kalibre/stempler

- Fjern hjulet og bremseklodserne.

- Klem bremsegrebet så stemplet kommer frem inde i kaliberen. De skal hver især ca. 3mm ud. Det kan være nødvendigt at holde mod det ene af stemplerne med fx et dækjern, for at de kommer ens ud. Det ses ofte, at det ene stempel kommer lidt trægt ud pga. skidt.

- VIGTIGT. Stemplerne må IKKE komme så langt ud, at pakningen bag stemplet bliver synligt.

- Spray med isopropylalkohol på de blottede stempler og rengør med en vatpind.

- Giv hvert af de blottede stempler et pr. dråber bremsevæske af samme slags, som det pågældende system kører med.  (Blander du mineralsk og DOT4 olie æder det pakningerne=nye bremser).

- Nulstil stemplerne i kaliberen ved forsigtigt at presse stemplet lidt tilbage og monter fx en bleed block passende til dit mærke bremser.

- Hvis du ikke har en bleed block, kan du bruge et plastik dækjern eller en 6’er umbraco og før den igennem kaliberen og tryk så ens ind, således at stemplet presses ind i kaliberen. Stemplets top skal flugte med det indvendige af kaliberen.

- Monter dine nye bremseklodser samt split og løsn de to bolte, som holder kaliberen fast, således at kaliberen kan rykkes frit.

- Monter hjulet og forsøg med øjemål at få placeret kaliberen således, at der er lige meget luft fra bremseklodsens belægning og ud til skiven på begge sider. Stram boltene forsigtigt lidt af gangen.

- Brems nogle seje brems indtil bremsegrebet føles hårdt. Brems herefter nogle hårde og hurtige gange. Se om bremseskiven stadig er centreret mellem bremseklodserne.

- Er skiven ikke centreret, skal boltene til kaliberen løsnes, men kun så meget at kaliberen kan rykkes. Centrer med dit bedste øjemål skiven mellem bremseklodserne og test ved at spinne hjulet.

- Spænd herefter igen de to bolte til kaliberen lidt af gangen, så du sikrer dig, at kaliberen ikke rykker sig under tilspænding.

• #12   5. aug Ts du er altid god for en dybdegående og til tider nørdet forklaring, Mega sejt!

Jeg er rimeligt fortrøstningsfuld omkring bremsen efter jeres input! Så kan den komme til at virker igen for det er en super bremse når den virker....

Skal evt have skiftet kablet da det er 10 cm for kort på min marin pine....kan jeg også klare det med det sæt jeg har linket til og er det samme procedure som udluftning?

Mange tak.

• #13   5. aug Do it right - do it once

Jeps, det er nørdet og detaljeret, men det har også vist sig at være nødvendigt, når jeg har forsøgt mig med forklare div. alm. vedligehold på cyklen.
    De, som har helt styr på vedligehold/justering af bremser, headsets, gearjustering og kædeopkortning, vil synes mine guides omfattende. Hvis man er cykel anal-fabet, så er en step-by-step typisk nødvendig, hvis jeg ikke kan sidemandsoplære ;).

Længere bremseslange kræver et komplet bleed fra kaliberen.

• #14   5. aug Ja men kan jeg godt klare mig med det sæt jeg har købt ved cykel gear som jeg jar lagt et link op på?

Og så selvfølgelig plus ny slange og de der nippels eller hvad de hedder....

https://www.cykelgear.dk/reservedele/bremser/tilbehor-til-skivebremser/shimano-studs-til-hydraulisk-slange-type-bh-90

Skal jeg have to sæt af dem? Plus 2 meter slange?

• #15   6. aug Et sæt pr bremse og så bremseslange til XT bremser

• #16   7. aug https://www.allbike.dk/shimano-sm-bh90-sb-1700-black.html

Er det her et komplet sæt?

• #17   14. aug Af ren nysgerrighed prøvede jeg at bleede bremsen og den er igen ligeså go som den var før masser af bremse effekt og power...

Slangen skal dog skiftes da den er for kort...

Hvordan vil i tømme bremsen for olie så jeg kan afmontere kablet? Vil I suge det ud med sprøjten på kaliberen mens der et åbent på bremse grebet?

Og hvad gør i hvis i skal have skiftet kablet? Genbruger i noget af stumperne Eller køber i et komplet sæt fra shimano som jeg har gjort.....

På min marin pine kom cyklen med en "billig" shimano bremse på og de var monteret omvendt bagbremsen på højre side og forbremsen på venstre. Det kunne være sjovt at skifte dem rundt og få lidt erfaring i bremse bleeding osv , dog synes jeg måske det er lidt "dyrt" at købe to sæt shimano bremse dele sæt til 450 kr til en så "billig" bremse.....

Kommentér på:
Stempel