{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.185 visninger | Oprettet:

Kim B
Kim B
Tilmeldt:
10. sep 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Bagdæmper, tryk? {{forumTopicSubject}}

Har netop købt min første fully, som er udstyret med Rock Shox Monarch RT bagdæmper. Synes dog den er til den bløde side uden lockout, men kan ikke rigtigt finde et trykskema for den. Er der nogen der har et bud på rette tryk? Køre pt. med ca. 16 bar/240psi og vejer 85kg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bagdæmper, tryk?
  • #1   10. sep 2017 Søg på "sag setup".....
    Kort fortalt skal cyklen sætte sig 20-25% når du roligt sætter dig op på den...


  • #2   10. sep 2017 Hej Kim,
    afhængig af cykel, link system, præferencer, dæmper, forhold og meget andet smiley
    for at være lidt flabet, så gider jeg ikk skrive en roman om hvordan man sætter sag, for det er nemmere at tage en guide på youtube smiley

    Morderne bagdæmpere sætter men oftest til 25-30% sag og nogle producenter anbefaler endda op mod 35%.

    Generelt vil du også gerne have din rebound lidt til den "langsomme" side, ellers køre du bare rundt på en svamp, mister greb, føler du bliver skudt rundt når dæmperen rebounder etc. Det samme gælder for forgafler smiley


  • Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #3   11. sep 2017 Har justeret "sag" til 25%, så den del er der styr på. Jeg er dog i tvivl om, hvor meget tryk dæmperen kan ta', så har derfor ledt efter en tryktabel fra fabrikanten, men kan ikke finde noget ift. vægt og tryk. Vil jo nødigt ødelægge noget med for højt tryk...

  • #4   11. sep 2017 Det burde stå på den, hvor meget luft den må få.
    Den må ikke tage mere eller mindre fordi men er fed eller tynd smiley

    Når du så har været ude og køre på den helt vildt og på alt muligt forskelligt tærren, så kan du jo vurdere om den bunder for nemt, ikke bruger nok vandring, etcetc.
    Så skal du putte sådan en token/volume spacer i den, og ikke bare give den mere luft smiley

    Skriv lige hvilken cykel du har købt dig. Det giver tit en god ide om hvad man arbejder med.


  • Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #5   12. sep 2017 Det er en Haibike Q.EN 7.05 med Rock Shox Monarch RT bagdæmper...

  • #6   12. sep 2017 Bare for at være sikker, det er en enduro cykel med 160mm?

    Jeg kan se at det er det man kalder en fourbar med horstlink. Den er altså aktiv i dæmpningen, både under bremsning og padlen.
    Den burde køre forholdsvist højt i vandringen, så selv om den er aktiv dykker den ikk meget uden for sag området når du padler.
    Den kan have en tendens til at føles bundløs, da de ikk har tendens til at bunde super nemt smiley

    Jeg håber det giver mening, måske forklare det hvorfor du synes den opfører sig som den gør.

    Alt som jeg skriver, afhænger naturligvis af hvordan pivot placeringen er og tuning på dæmperen smiley


  • Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #7   13. sep 2017 Tak for svaret, Rene P.
    Rigtig fin forklaring, som giver god mening... smiley


Kommentér på:
Bagdæmper, tryk?

Annonce