{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.906 visninger | Oprettet:

Sigrid S
Sigrid S
Tilmeldt:
26. sep 2017
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 1

Indvendige gear {{forumTopicSubject}}

Hej - vi har gearproblemer!
Jeg har givet min kæreste en brugt cykel i fødselsdagsgave. Det er en Montane herrecykel med 3 indvendige gear. Desværre virker gearene ikke, da cyklen sidder fast i tredje. Vi har prøvet at justere dem, men uden held. Når vi strammer gearene op, er det som om, der er en lille form for kæde (sidder tættest på hjulet i forlængelse af kablet), der låser. Den lille "kæde" er hevet helt ud og kan ikke trækkes tilbage. Hvad hedder denne dims, og har I en løsning på problemet? På forhånd tak 🙏🏼


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indvendige gear
  • VonZ
    VonZ Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Svar: 39
    #1   26. sep 2017 Lyder umiddelbart som at kablet er for stramt!
    -kan man dreje den lille kæde bagerst, så den bliver løsere?


  • #2   26. sep 2017 Er det denne du tænker på?

    https://www.cykelgear.dk/reservedele/nav/dele-til-gearnav/reguleringshylster-til-sram?cPath=66_285

    Hvis man strammer kablet for meget, kan den lille kæde ikke køre frem og tilbage og man sidder fast i et gear. Prøv at løsne klemmen lidt og se om det hjælper.

    Hjælper det ikke, så pil klemmen helt af og hiv forsigtigt med hånden i den lille kæde og se om den bevæger sig fint ind og ud af navet. Den skal kunne trække sig selv tilbage. Gør den ikke det, er gearet højst sandsynligt defekt.

    Hvis kæden bevæger sig fint, kan det være kablet den er gal med. Kabler kan ruste og der kan sætte sig skidt i yderkablet. Prøv at holde i enden af kablet(når klemmen er pillet af den lille kæde), imens i skifter gear og mærk efter om det bevæger sig som det skal. Hvis ikke, skal det skiftes.

    Håber det gav lidt mening


  • Sigrid S
    Sigrid S Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 1
    #3   27. sep 2017 Tak for svar! smiley

    Kablet er løst, men kæden bevæger sig ikke frem og tilbage, som den skal.

    Synes ikke, der er et reguleringshylster.. Er kommet frem til, det må hedde en indikatorkæde, som er skruet ind i bagnavet. Vi har prøvet at hive i kæden, men den bevæger sig ikke ind, som den skal. Den er trukket helt ud. Så må den næsten være defekt... Kæden ser umiddelbart fin ud, så måske er det navet, den er gal med. Er det noget, vi selv kan rode med? Sker der noget ved at skille det ad? Kan vi være så heldige, at det er et spørgsmål om at smøre med olie?


  • #4   27. sep 2017 Personligt ville jeg ikke begynde og skille det ad. Det kan godt være at det bare er en simpel ting som smøring, men jeg ville overlade det til en cykelmekaniker.

Kommentér på:
Indvendige gear

Annonce