{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.280 visninger | Oprettet:

John F
John F
Tilmeldt:
10. nov 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10

Hjælp mig BB30...? {{forumTopicSubject}}

Hejsa MTB folk.

Jeg har lige købt mig en Cannondale Scalpel 2 Mountainbike 2011, jeg er vildt glad for den og syntes at den køre super godt! Men jeg kunne godt tænke mig at skifte det nuværende FSA BB30 kranksæt ud. Istedet vil jeg gerne have et SRAM XX BB30 kranksæt! Jeg har fundet et på bike24.de som er billigt, men der står "crankset without BB30 bottom bracket cups". Og her er mit spørgsmål så om jeg kan bruge den boks og de cups som sidder i nu, eller om jeg skal ud og have noget helt nyt?

Hvis situationen er den at jeg skal ud at have ny boks samt nye cups, hvor kan de så købes? Og hvilke skal jeg købe?

Cyklen jeg snakker om er denne --> (link fjernet)

Mit kranksæt er bare sort...

Jeg håber at i forstår mit spørgsmål!

Mvh John Frederiksen / Aarhus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp mig BB30...?
  • #1   10. nov 2011 Altså det du siger er, at din krankboks er BB30 nu... Og hvor langt har den kørt? For hvis vi er under et par 100 km, så ville jeg ikke se nogle problemer i at smække et nyt BB30-kranksæt i den boks.

    Det kan du nemlig sagtens. BB30 er en krankboksstandard, skabt af Cannondale!


  • John F
    John F Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #2   10. nov 2011 Den har max kørt 40km...
    Jeg tænker på de cups der, har SRAM mon deres egne? Eller passer de FSA som sidder i sammen med SRAM...?


  • #3   10. nov 2011 Er der ikke det her kranksæt der sidder på nu? http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,88;product=11308

    Her står der "integrated BB30 bottom bracket" så uden at vide det, ville jeg tror at du skal købe en ny boks med. Hvor og hvilken en du skal købe ved jeg ikke desværre..


  • John F
    John F Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #4   10. nov 2011 Jo det ligner det kranksæt jeg har, mit er bare sort og har kun 2 klinger!
    Okay det kan jeg selvfølgelig godt se. Nu har jeg en der sagtens tror man kan og en der ikke helt vil tro at man kan.. smiley

    Ingen der kan give mig et præcist svar? Hehe

    Mvh John Frederiksen / Aarhus


  • #5   10. nov 2011 Må indrømme jeg ikke lige havde tjekket på dit kranksæt... Hvis det forholder sig sådan som Frederik nævner, så vil jeg også sige at du skal have ny krankboks. Altså en seperat BB-30 pressfit!

    Sorry, troede at det var en seperat boks som sad i din cykel :-).


  • John F
    John F Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #6   10. nov 2011 Okay... Men hvilken boks skal jeg så have? Er der evt en på bike24.de, som passer både i ramme og til kranksæt?

    Stadig ingen der tror at jeg kan bruge den nuværende boks samt cups?

    Mvh John Frederiksen / Aarhus


  • #7   10. nov 2011 du kan sagtens skifte lige over, af med den gamle krank, lejerne i din cykel er pressfit lejer, så de blir jo siddende, så bare på med det nye.
    er ude i det samme på min Epic S-Works.
    der er det bare et XTR jeg piller af, og et FSA Megaexo Light jeg smider på..


  • #8   10. nov 2011 Læs her om BB30.

    http://akmalbikepark.blogspot.com/2011/01/bb30.html


  • #9   10. nov 2011 Hold da op der kommer nogle skud på om det kan lade sig gøre eller ej.. smiley tror kun i forvirer mere end i gavner.

    Men Men en BB30 har samme aksellængde, bredde osv. så alle BB30 kranksæt passer med alle lejer. Det skal dog siges at hvis man køber lejer fra samme producent er dette at fortrække. Dette fortrækkes da selvom at udtrykket BB30 betyder en hvis længde og bredde osv kan dette variere en lille bitti smule så lejerne kan komme til at køre træls efter nogle km. Så køb sram BB30 lejer..

    Alm : http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=51600

    keramisk : http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=42780

    Og jeg fortrækker altid keramisk.. smiley

    Håber dette har givet dig det svar du søger ellers skriver du bare en pm smiley


  • John F
    John F Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #10   10. nov 2011 Okay så det du siger er at det sagtens kan lade sig gøre, men det er bedre at købe et par SRAM BB30 lejer?

    Lad os sige at jeg bestiller de alm. SRAM BB30 lejer samt et SRAM XX BB30 kranksæt. Hvad gør jeg så, skal jeg have noget specielt værktøj til at få FSA kranksættet af? Og hvad med den/de boks/lejer som sidder i, hvordan får jeg det ud?

    Jeg mener at have hørt at på BB30 kranksæt er det bare at sætte en umbraco nøgle ind i venstre side og så skrue kranksættet af.. Kan det passe?

    Jeg håber på at selv kunne klare det hele, da jeg syntes det er for dyrt at få det gjort hos en cykel handler..

    Tak for de mange forskellige bud smiley

    Mvh John Frederiksen / Aarhus


  • #11   10. nov 2011 så dyrt er det heller ikke, jeg har lige nye lejer i min boks, og det er pressfit lejer, lejerne koster 250,- original shimano, og han skulle have en lille time i arbejdsløn, så 600,-. kom jeg af med, og det var i specialized concept store på åboulevarden..

  • John F
    John F Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #12   10. nov 2011 Okay så det du siger er at det sagtens kan lade sig gøre, men det er bedre at købe et par SRAM BB30 lejer?

    Lad os sige at jeg bestiller de alm. SRAM BB30 lejer samt et SRAM XX BB30 kranksæt. Hvad gør jeg så, skal jeg have noget specielt værktøj til at få FSA kranksættet af? Og hvad med den/de boks/lejer som sidder i, hvordan får jeg det ud?

    Jeg mener at have hørt at på BB30 kranksæt er det bare at sætte en umbraco nøgle ind i venstre side og så skrue kranksættet af.. Kan det passe?

    Jeg håber på at selv kunne klare det hele, da jeg syntes det er for dyrt at få det gjort hos en cykel handler..

    (De to links du har sendt skrevet, er det ikke kun til racer kranksæt de passer til? Altså SRAM RED & SRAM Force??)

    Tak for de mange forskellige bud smiley

    Mvh John Frederiksen / Aarhus


  • #13   10. nov 2011 Ja det ville være bedste at gøre. Og når man skal pille et FSA kranksæt skal man som regel bare løsne skruen i pedalarmen, fjerne pedal armen og så tage resten ud. Når man skal have lejer ud og i skal man helst bruge en leje presser da løse lejer(bb30) ikke kan tåle særlig mange slag. Så hvis det ikke er noget du har rodet med før ville jeg helt klart bruge de 100 kr eller lign som en cykelhandler tager.

  • #14   10. nov 2011 og jo, kranksættet er lige til at pile af, når du har løsnet den umbracoskrue.. så kan du banke stille på akslen, så kommer resten ud.

  • John F
    John F Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #15   10. nov 2011 Okay virker lidt til at jeg alligevel må få cykelhandleren til at gøre det for mig..? Jeg kan jo hjælpe min cykelhandler lidt, og så selv tage kranksættet af eller skal jeg også bare lade det sidde på?

    Hvad er det så jeg skal bestille udover det SRAM XX BB30 kranksæt?
    Får de to bokse der linkes til, er de ikke til race? Hvis ikke er det så 100% sikkert at de passer i min ramme?

    Tusind tak for den megen hjælp!

    Mvh John Frederik / Aarhus


  • #16   10. nov 2011 jo det havde jeg ikke lige set men det er selvfølgelig bare dem her :

    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40333


  • John F
    John F Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #17   10. nov 2011 Fair nok! smiley

    Så hvis jeg bare købe dem samt kranksættet og så går ned til min cykelhandler med det hele, så skulle det være iorden?

    Du er virkelig et godt menneske Mikkel A, tusind tak for alt din tid og din store hjælp!

    Mvh John Frederik / Aarhus


  • John F
    John F Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #18   10. nov 2011 Er det ikke de samme som dem her ---> http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,81;product=13250
    Bare lidt lettere at bestille det hele fra det samme sted..


  • #19   10. nov 2011 Ja det skulle der ikke været noget problem med overhovedet. smiley det var virkelig så lidt og aldrig tøv med at spørge en anden gang smiley

  • John F
    John F Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #20   10. nov 2011 Er det ikke de samme som dem her ---> http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,81;product=13250
    Bare lidt lettere at bestille det hele fra det samme sted..


  • #21   10. nov 2011 Jo lige præcis .. smiley

  • John F
    John F Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #22   10. nov 2011 Fedt! Så bestiller jeg sku med det samme smiley

    Igen tak for din store venlighed! Tusind tak for hjælpen!


Kommentér på:
Hjælp mig BB30...?

Annonce