{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man få BB30 i en BSA krankboks?
  • #1   9. aug 2012 Jeg har set det gjort, men der skal modificeres på ramme og kranksæt.
    "Er BB30 bedre end keramiske lejer?" BB30 er kun størrelsen på lejerne, det har intet at gøre med kvaliteten.


  • #2   9. aug 2012 De hurtige svar er. Nej og nej

  • #6   9. aug 2012 Altså Bsa gevind med hul til BB30 aksel. Og Krankboksen hedder BSA 30.

    Vi har haft nogle sæt ude i Heino cykler.


  • #9   9. aug 2012 @Simon P ... Det har du ret i.Rotor måler ca 90 mm i aksel længde, hvor et almindeligt BB30 krankarms aksel måler ca 65 - 70 mm . Hurtigt målt.

  • #10   9. aug 2012 Den her tråd forvirrer vist mere end den gavner...

    Det er IKKE fysisk muligt at montere et BB30 kranksæt i en BSA krank. BB30 benytter en diameter på 30mm, hvor BSA benytter en diameter på 24mm.

    Det er muligt at montere et kranksæt til BSa i en BB30 krank, da man altid kan gøre diameter-målet mindre. Men det er satme svært at gøre det større, uden nogen fysisk indgriben smiley


  • #11   9. aug 2012 Simon P:
    Det er den PlanetX jeg købte af dig og jeg har fået tilbudt et Sram Red BB30 kranksæt..

    Jakob L:
    Ja så er den vist sat på plads smiley

    Grunden til mit spørgsmål om BB30 vs Ceramic er:
    Hvad er fordelen ved BB30?
    Andet end vægten?

    Jeg kører med en Sram GXP standard og den er ikke skide god smiley
    Så måske skulle der en Ceramic boks på.


  • #13   9. aug 2012 Brian dit spørgsmål giver stadig ikke mening...

    Du kan spørge om hvad forskellen på almindelige og keramiske lejer, og du kan spørge om hvad forskellen er på GXP og BB30.

    Og for lige at få det slået fast, så kan det med nogle BB30 kranksæt godt lade sig gøre at monterer det i en BSA ramme med enten Vuma eller E13 skåle. Og her taler jeg ikke om Rotor. De er noget for sig.


  • #17   9. aug 2012 Simon P:
    Nej det har jeg forstået.

    Ok, det korte spørgsmål er så:
    Hvorfor har man lavet BB30, hvis ikke det er bedre end de andre standard krankboks systemer?
    Er det for at finde på noget nyt eller er der en vægtmæssig fordel ved BB30?


  • #18   9. aug 2012 Der er tre primære formål med BB30.

    - Det er lettere da det ikke er nogen lejeskåle, som fx med BSA, da lejerne er presset direkte ind i kranken.

    - Det er stivere da man har øget akseldiameteren fra 24mm til 30mm.

    - Q-faktoren er lavere. Afstanden mellem dine fødder kan være mindre og det giver bedre kraftoverførsel. Samtidigt har du også mere afstand mellem pedal/pedalarm når du svinger, hvis du stadig træder. Det betyder du kan "lægge" dig mere ned i svinget.

    Samtidigt er lejerne, efter min mening, bedre beskyttet mod vind og vejr, da de jo sidder inde i selve kranken/rammen.

    Men disse ting er ikke ensbetydende med, at BB30 er fantastisk. Der sættes større krav til konstruktionen når der skal laves en ramme med BB30. Kranken skal laves meget præcist da lejerne sidder direkte presset ind i kranken. Sidder de bare en anelse løst så vil der komme slør og i sidste ende risikere man at kranken går i stykker. Og det resultere i en ny ramme.

    Derudover argumenteres der for at udvendige lejer er en fordel da der er længere afstand mellem udvendige lejer end indvendige lejer. Argumentet går på at når du træder, så vil en krank med udvendige lejer være mere stabil, da understøttelsen er tættere på yderpunkterne.

    Jeg køre selv med et BB30 kranksæt på min Cannondale SuperSix. Tidligere kørte jeg med et alm. kranksæt med udvendige lejer på min Cannondale CAAD9. Og jeg vil være ærlig og sige jeg ikke kan mærke forskel. Den forskel jeg kan mærke ligger i selve kranksættet, Shimano 105 (5600) vs. FSA SL-K Light, og ikke om det er udvendige lejer eller BB30.

    BB30 blev udviklet af Cannondale som en åben standard og der er mange producenter der efterhånden har taget det til sig. Både cykelproducenter og komponentproducenter.

    Du vil næppe kunne mærke en forskel hvis du skiftede til et BB30 kranksæt og jeg tvivler på du vil savne det på din cykel, hvis du prøvede en cykel med BB30 kranksæt.

    Som jeg ser det er der en stor fordel ved BB30. Det ser pænere ud at der ikke er lejeskåle mellem ramme og kranksættet. Æstetisk ser det pænere ud. Og der kan MÅSKE være en lillebitte mikroskopisk aerodynamisk fordel ved BB30. Men så kan du nok ligeså godt barbere dine øjenbryn væk.


  • #19   10. aug 2012 Super ... tak for svaret-

    Lærerigt. smiley


Kommentér på:
Kan man få BB30 i en BSA krankboks?

Annonce