Jesper K Jesper K Ikke angivet, Danmark Bruger på cykelgalleri.dk
Dato: 2013-3-5
Vist 814 gange
Emner: 24
Svar: 69

Bedste materiale at lave egen bremseskive i?

5. mar 2013 kl. 19:35

Nu er jeg snart færdig på grundforløbet til Teknisk Designer.

Så har jeg overvejet at tegne og producere et nyt sæt skiver til en MTB. Men hvad vil det ultimative råstof være at lave en god, solid og let skive i?

Svar til emnet: Bedste materiale at lave egen bremseskive i?

Emner: 10
Svar: 141

Cykler: 16
Fotoalbum: 2
# 1 5. mar 2013 kl. 20:06

Vil sige titanium..

Emner: 28
Svar: 429

Cykler: 3
Fotoalbum: 5
# 2 5. mar 2013 kl. 20:12

Cro moly stål. Det er dog svært at sige..

Emner: 10
Svar: 338

Cykler: 6
Fotoalbum: 3
# 3 5. mar 2013 kl. 20:32

Carbon !

# 4 5. mar 2013 kl. 20:39

ville titanium og carbon kunne holde og bremse ordentlig?

# 5 5. mar 2013 kl. 20:39

Det er jo et spørgsmål om brug. Carbon kræver ofte varme, kender ikke bid i titanium, men det er næppe så slidstærkt som godt stål. Midte i højstyrkealu og bremseskive i stål. Og ikke rustfrit!

Emner: 4
Svar: 194
# 7 5. mar 2013 kl. 20:43

Jeg ved i scooter verdenen bruger man rustfrit stål til meget af det men ulemperne er jo til at få øje på. bl.a. at de ikke tåler at blive bremset alt for varme da de så kan slå sig, og det er så endnu mere udtalt i de tynde skiver der bliver brugt på cykler. Så kan vi se på sort stål, men det ruster dog har de skiver oftest en bedre nedbremsning og er mere modstandsdygtige over for varme da det ikke slår sig i samme grad.
Tror du skal sætte dig ned og finde ud af hvad du vil lægge vægt på. Skal den være super flot, skal den bremse effektivt osv. Derefter veje fordele og ulemper i forskellige materialer op mod hinanden og evt lave en bremsetest med forskellige materialer inden du sætter dig fast på et endeligt materiale valg.

# 9 5. mar 2013 kl. 20:59

Problemerne ligger hovedsageligt i at rustfrit er et glattere materiale end exempelvis stål dvs at friktionen på det er lavere og der skal bremses hårdere. Så er det ikke super glad for varme og deformer meget gerne hvis det får for meget varme. Men det er jo en opvejning af flere faktore som gør det. Biler er exempelvis aldrig rustfrit stål, ikke af hvad jeg ved af ihvertfald

# 11 5. mar 2013 kl. 21:12

Kan gøre mit bedste forsøg, aner ikke om det er rigtigt er bare almindelig smed og har ikke ligefrem materiale og fysik lære på det niveau.
Men rustfrit stål er legeret med krom og nikkel, som gør at det bliver rustfast. De molekyler er samtidig mindre end stålet og de pakker sig så ind imellem jern atomerne og fylder "hullerne" op. Det giver en mere jævn molekyle struktur, og derved en glattere overflade, samt et stærkere stål.

Det er min teori og forståelse af hvordan stål/metal fungere, der sidder med garanti nogen der ude der er meget klogere end jeg er og som retter mig om lidt.
Dernæst så arbejder jeg dagligt med begge stål typer og kan helt sikkert mærke forskel på det.
Alm sort stål kan selvfølgelig bearbejdes så det får en rigtig glat overflade også, men vil jo så påstå at stål kan bearbejdes yderligere glat.

# 13 5. mar 2013 kl. 21:23

Det kan der muligvis været noget om. Også derfor jeg foreslår at lave en bremsetest af mulige materialer hvis bremseevnen var i højsædet.

Emner: 53
Svar: 1.342

Cykler: 2
Fotoalbum: 7
Videoer: 4
# 14 5. mar 2013 kl. 21:34

Til DH carbon eller keramiske. Du kan ikke få varme nok i skiverne op feks XC carbon skiver er allerede udviklet til MTB.
@Jesper K nu skriver du producere, har du afgang til noget udstyr og ikke mindst pengene til det.

# 15 5. mar 2013 kl. 21:37

Mon ikke der står en laser eller plasma cnc maskine. Måske endda en cnc fræser til at lave det på, på hans uddannelses sted hvor han læser teknisk designer.

Emner: 3

# 16 5. mar 2013 kl. 23:01

Har tidligere lavet bremseskiver til motocross brug, der er jeg nu altid endt i syrefast rustfri. Har selv brugt dem, og været fint tilfreds med bremsekraften der var tilgængelig. Har også forsøgt med titanium, men bemærkede ikke den store forskel i bremsekraft (Dog er det heller ikke så tydeligt i cross som ved XC brug), dermed ved jeg ikke om den tidligere nævnte "ruheds"- snak holder stik, idet titanium er opbygget af meget små korn i strukturen. Men råvarer prisen taget i betragtning, så vil jeg helt klart foreslå dig at starte med billigere materialer end titanium, da det jo hurtigt løber op.

Emner: 63
Svar: 1.225

Cykler: 5
Fotoalbum: 28
Videoer: 1
Annoncer: 4
# 17 5. mar 2013 kl. 23:23

Støbegods (støbt jern ). bare problematisk da det ruster som bare. og er noget skrøbeligt i den tykkelse. ellers skal man over i noget carbon-keramik men det er vist noget kompliceret/dyrt stads.

1

# 18 6. mar 2013 kl. 10:58

Kort forklaret, så legerer man står for at få forskellige egenskaber. At gøre noget korrosionsbestandigt betyder ikke, at det er en god måde at gøre det stærkere, sejere etc. på.

Det gælder om at vælge ønskede egenskaber, og så vælge legering ud fra det. Rustfrit stål bliver fejlagtigt betegnet som noget stærkt stål, der er godt til en masse. Ofte vil andre legeringer være væsentligt bedre.

For at tage Cro Moly stål, så er det i visse legeringer stærkere end titanium i forhold til vægt.

Stål af god kvalitet vil heller ikke være så tilbøjelig til at ruste, så det kan sagtens bruges til bremseskiver. Når det er populært at bruge rustfrit, skyldes det, at det er nemt at skaffe, og at det har ok egenskaber. Men det er forholdsvis nemt at finde stål med langt bedre egenskaber.

Svar: 256
# 19 7. mar 2013 kl. 12:28

@Marc(vanløse) J.

Du kan ikke sidestille stål af god kvalitet med at det ikke ruster så nemt.

Der findes 100 vis af stål kvaliteter (legeringer) og de er alle god til nettop lige det de er beregnet til.

Stål der ikke ruster så nemt har et stort indhold af Cr (krom) som også er i rustfri stål og det er det der gør at de kvaliteter ikke ruster så nemt.

# 20 7. mar 2013 kl. 12:35

Det jeg mener er, at lavt legeret stål ruster bare man kigger på det, hvorimod de fleste typer værktøjsstål eller højstyrkestål ikke ruster i samme tempo.

Men ja, jeg siger netop, at der er forskellige legeringer, med hver deres egenskaber. Og det er svært at finde noget, der ruster mere end eks. s235jr.

CroMoly indeholder som navnet siger krom, men det er for sammen med molybdæn at øge styrken. Og det gør det også mindre tilbøjeligt til at ruste, selvom det ikke er rustfrit. En 303 rustfri er heller ikke rustfri, men mere rustbestandigt end alm. jern.

Så jo, jeg mener egentlig godt man kan sige at stål af højere kvalitet ruster mindre end det billigste.

Emner: 18
Svar: 333
# 21 10. mar 2013 kl. 17:46

Keramik

# 22 10. mar 2013 kl. 18:45

Keramik egner sig ikke til cykel bremser da du slet ikke kan få dem varme nok til at de bremser ordentligt.

# 23 11. mar 2013 kl. 08:33

Puha, tak for de mange fine svar.

Jeg fifler stadig med tanken om lave min egne skiver. Min svigerfar har et mindre firma som gør sig i laserskærer, vandskærer og generelt bearbejdning af forskellige metal arter.. Så har muligheden for selv at gå og rode med det.

Jeg vil prøve at se om jeg ikke kan få tegnet den færdig i løbet af de næste par uger (har en masse hængepartier som lige skal gøres færdig først), Så kan I også få lov at se hvordan jeg har I tankerne det skal se ud.

Svar: 256
# 24 11. mar 2013 kl. 09:35

Husk, Jesper, at få slebet skiverne bagefter så de er 100% lige.

Plader i den tykkelse du skal bruge er oftes lidt skæve.

# 25 11. mar 2013 kl. 09:43

Det kunne være sjovt at lave sine egne, det kan være, det skal prøves.

Jesper: Må jeg høre hvor det firma ligger? Jeg underviser på DTU, og den slags er altid interessant.

Skal i øvrigt også selv ud og have nye bremseskiver i dag, og det skal helt sikkert ikke være rustfrit!

# 26 11. mar 2013 kl. 10:27

@Marc
Så skal du da have disse, jeg bestiller selv et sæt hjem omkring den 1/4
http://www.buykettlecycles.com/Default.asp

# 27 11. mar 2013 kl. 11:52

Marc(Vanløse) J:

Det ligger i Holstebro.. Hvad underviser du i ?

# 28 11. mar 2013 kl. 12:01

Fik en ny Avid skive i stål, ikke rustfri, hos WeBike. I guder, en forskel, det er helt vildt! Den bremser bare! Overvejer at skifte foran også, bare for mere føling og bid. Det er for fedt!

Bjarke: Jeg underviser i værkstedet, samt med 3D-scanning. CNC-fræser en del, men har også en mindre laserskærer. Det er i Ballerup, så der er lige lidt langt til Holstebro, men det ville have været fedt, hvis det var herovre..

Gå til første svar

Du skal være logget ind for at kunne besvare emner.

Opret bruger   Log ind

Besvar emne: Bedste materiale at lave egen bremseskive i?

Bazoom - Vi elsker passionerede mennesker
CykelGalleri anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer.         Læs mere
Personer, der synes godt om dette