{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.431 visninger | Oprettet:

Kæde knækket... Igen! {{forumTopicSubject}}

Jeg fik skiftet tandhjul for, kassette bag, pulleyhjul og kæde på Trek'en, og har ikke kørt meget off-Road siden (100/200 km måske), så delene har virkelig ikke kørt meget. Havde så en kamerat med ude på den, mig på Camber'en, hvor kæden sprang. Jeg fik en ny kæde på, og her idag efter kun 20 km sprang kæden fandeme igen, $€€%#%€£##!!! Der må sku da være noget galt, eller hvad, den har ikke lavet problemer i al den tid jeg har brugt den, inden jeg fik Camber'en. Kan det være mine newbie-venner måske kører i for højt gear, så den på den måde bliver overbelastet? Synes bare det er underligt, da jeg vejer en del mere end dem, og virkelig også har givet den klø før smiley
Nogen der har et bud på, hva der kunne være galt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kæde knækket... Igen!
  • #1   18. jun 2013 Jeg har kørt mbt og landevej i nu 16 år. Jeg har aldrig knækket en kæde og det er ikke fordi jeg freaker hver sommer og skifter tænder eller kæde.

    Jeg har dog en enkelt gang set det ske på en fabriksny ny trek racer.

    Er det ikke bare sort uheld og at en kæde ikke er stærker en det svageste led?


  • #2   18. jun 2013 Kan kæder ikke godt knække hvis man træder meget hårdt i pedalerne mens man skifter gear? Det er sket begge gange jeg har haft enten klasse eller andre venner med ude på mountainbike, hvor de ikke har kendt så meget til det der med at man ikke må træde for hårdt og skifte gear.

  • #3   18. jun 2013 Det sker tit hvis man skifter gear på vej op af en kort hård stigning og man er i for højt gear , fejlen ligger 9/10 hos rytteren pga manglende erfaring i skoven

  • #4   18. jun 2013 Hvis du køre skæv kæde som (stor foran og stor bagpå klinge) så knækker man også nemt kæden da der opstår et stort vrid.



  • #5   18. jun 2013 Du kan ikke regne 100% med at en ny kæde ikke springer, der kan være fejl på den.
    Men dårlig skifte teknik kan hurtigt aflive en kæde.
    Men har selv altid en kædespringer og et samleled så kan man da altid komme hjem


  • #6   18. jun 2013 Heh ja jeg har nu tre gange trukket mine kamerater hjem fra skoven efter knækket kæde, så jeg får da i det mindste lidt motion ud af det.
    Jeg tænker lidt, om bagskifteren evt. ikke er justeret ordentligt, så kæden hele tiden kører lidt skævt, og så springer over, når der kommer tryk på opad. Min mate idag påstår ihvertfald, at han kørte uden alt for skæv kæde og uden at skifte gear på vej op; men det lød somom den var på vej til at skifte et par gange.
    Jeg tror bare jeg smider endnu en ny kæde på, og tager en tur i skoven selv, for at se hvad den laver ... og så må jeg ellers til at gøre alvor af "You break it, you buy it" smiley


  • #7   18. jun 2013 Denne kæde burde klare jobbet? http://www.cykelgear.dk/reservedele/kaeder/kaeder-til-udvendige-gear/kaede-pc951-am-9g-sort-msamleled
    Mener faktisk det er sådan en, cykelhandleren havde sat på forrige gang... hmm måske er det DEN der er skod, ser da lidt sådan ud ifølge dette link smiley http://www.mtbr.com/cat/drivetrain/chain/sram/pc-951/prd_365867_110crx.aspx


  • #8   19. jun 2013 Srams kæder er ikke specielt stærke eller holder specielt længe.
    Har netop med en sram 1051 sprunget en på den første tur med kæden.
    Men kan anbefale kæderne fra Connex


  • #9   19. jun 2013 Bjarke: Det ved jeg nu ikke. Jeg har kørt med den samme sram kæde siden 2010, og den ser ikke en gang slidt ud. Den eneste gang den er sprunget, var fordi den greb fat på en gren ved siden af sporet, som så formåede at åbne det der powerlink på en eller anden mærkværdig måde..

  • #10   19. jun 2013 Har du haft målt den kæde, ingen af de sram kæder jeg har haft kørt har holdt mere end 1200.1500 km plus den ene som sprang efter 50 km.

  • #11   19. jun 2013 Nu blev det sådan en istedet for, så må jeg se om jeg kan få den samlet korrekt, så den holder. http://www.cykelgear.dk/reservedele/kaeder/kaeder-til-udvendige-gear/kaede-105-9-gear-hg73-114-led

  • #12   19. jun 2013 Husk at vende den rigtigt når det er en shimano-kæde

  • #13   19. jun 2013 Hvis du mener målt som i antal kilometer, så har jeg ingen anelse, da den sidder på min freeride cykel, som jeg tidligere også brugte til XC og AM i udlandet, og jeg har aldrig rigtigt benyttet mig af en cykelcomputer på de ture. Dog kan det i hvert fald siges at alle dele på min freeride cykel har fået en hel del tæsk i den tid jeg har kørt på den, og det er alt fra 1500 højdemeters kravleture til udenlandsture i bikeparker såsom Winterberg og Braunlage. smiley

  • #14   19. jun 2013 Nej med en kæde måler, og igen selv om en kæde har siddet på i lang er det jo ikke sikkert den har kørt mange KM. Og det der belaster kæden mest er jo når man tækker alt hvad man kan opad, og det er der de bliver slidt.

  • #15   19. jun 2013 For at være ærlig, så har jeg ingen anelse om hvad en kædemåler er, men sidste gang jeg var inde hos cykelhandleren kiggede han gearskiftere, kæde, kassette osv. igennem, og konstaterede at det så fint ud, så jeg regner med at det ikke er så slidt endnu.

    Og de gange den har været med til udlandet på familieferie (2-3 uger hver sommer siden 2010) er der i hvert fald blevet tæsket igennem 2-4 gange om ugen med en tur op ad nogle af bjergene, så jeg tror da den er blevet belastet rimelig meget på de ture, men jeg ved det selvfølgelig ikke. Det kan jo også bare være jeg har været heldig at få en uden nogle former for fabrikationsfejl. smiley


  • #16   19. jun 2013 http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5784

    bruges til at se hvor meget din kæde har strukket sig.

    km/tid er irrelevant når det drejer sig om slid af kæde. Er den over max så slider den unødvendigt meget på kassette/klinger.

    Skifter du den ved det anbefaldet kan du køre adskillige kæder på samme klinge kassette. Hvilket er rart hvis man feks køre med XX1/XX kassetter som koster en mindre skorsten af udskifte...


Kommentér på:
Kæde knækket... Igen!

Annonce