{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.054 visninger | Oprettet:

Træt af tubeless {{forumTopicSubject}}

Er efterhånden ved at være en anelse træt tubeless og alt for mange punkteringer...

Sagen er den, at jeg kører med hurtige dæk og at jeg godt kan lide at putte lidt for meget luft i dem, da jeg cyklet en del på grusveje og cykelstier.

Er der nogen der har bedre erfaringer med slanger og antal af punkteringer og høj lufttryk?


Kommentarer på:  Træt af tubeless
  • #1   15. apr 2014 Hvad med at smide slanger i og så sprøjte tubeless væske ind med en kanyle... Er det no go?

  • #2   15. apr 2014 Har aldrig kørt med tubeless - men fordelen er jo at du kan tage mere luft ud af dækket, og undgå "snakebites".
    Har dog altid kørt med slanger og gør jeg stadig, men overvejer tubeless til mtb'en.
    Raceren forbliver dog med slanger, eftersom det ikke er meget vægt (hvis det overhovedet er noget) du spare. Og højt tryk jojo sagtens, hvad dækfabrikanten skriver på siden som max


  • #3   15. apr 2014 Du gør det jo også forkert....

    Højt lufttryk og dække kan ikke forme sig over underlaget = mere modstand og punkteringer. Stenene skær simpelthen lige igennem.


  • #4   15. apr 2014 26" Latex slanger, husk talkum. Det duer.

  • #5   15. apr 2014 Latex slanger 26 i 29 hjulsæt? Talkum hvad gør det? Har du vægt på sådan nogen fætre?

    Michael G : måske gør jeg det forkert, men jeg vil gerne vide om der er en bedre løsning for mig. Jeg cykler mindst ligeså meget på grusvej og asfalt eller nedlagte jernbaner med stenmel og her er et halvfladt dæk bare ikke min kop the. I skoven er det en anden snak.

    Jeg kan stadig huske da jeg for 3-4 år siden, skiftede fra slange/dæk til tubeless og det var jo en våd drøm og aldrig havde det været nemmere at rulle... Det var dog ust race king, men de punkterede aldrig. Har senest haft et par fast track i ust, men det er umenneskelig at træde rundt, dog er punkteringer også her udeblivet... Gad godt der var ust dæk på 500 gram.


  • #6   15. apr 2014 Har kørt tubeless i 1 år nu, og går aldrig tilbage til slanger igen.

    Ingen snakebites, ingen punkteringer og super greb på grund af det lave tryk.

    Bare husk ca 50ml snask i hvert dæk!


  • #7   15. apr 2014 Ja, 26 i 29er dæk. Sparer jo osse på vægten smiley

    Talkummet gør at slangen kan arbejde inde i dækket, det føles som om det ruller bedre. Har ikke lige nogen vægt på dem... men lettere end alm slanger.

    De punkterer næsten aldrig, har flere gange hevet store torne ud af dækket, slangen er meget modstandsdygtig overfor for dette smiley

    Kommer aldrig til at bruge andet end de lyserøde GEAX latexslanger.

    Eneste "minus" er, at de langsomt taber luften. Mere end tre dage, så skal man lige putte lidt mere frisk luft i.


  • #8   15. apr 2014 Som Jakob skriver, Latex slanger.
    Derudover kan du investere i nogle dækindlæg:
    http://www.cykelpartner.dk/hjul-daek-og-slanger/tilbehoer-til-hjul-daek-og-slanger/daekindlaeg_9795_9853_8312~c.html

    Når nu du alligevel kører med højt tryk går jeg ikke ud fra det er vejgreb og komfort der er i fokus.


  • #9   15. apr 2014 Har kørt mtb med latexslanger i over 2 år og ik punkteret endnu . Både 26er og 29er hjul med er 26er slange ja . Husk talkum for så ka slangen rigtig bevæge sig uden og hænge fast i dækvæggen . Mener at have læst et sted at en latex slange er 240 gange mere medgørlig/flexibel end en alm butyl slange smiley

  • #10   15. apr 2014 Skal have bestilt fra bike discount imorgen. Er der venligst en der gider smide et link til bike discount på en latex slange?

    Hvis jeg sparer vægten på snasken, så er det vel ikke så slemt med vægten heller...

    Iøvrigt, så taber tubeless opsætning også luft. Men det er som om der er nogen dæk mærker der holder mere tæt... Specialized, Continental er klart bedre end schwalbe er min opfattelse...

    Er der nogen der har et bud på de "letteste" ust dæk?




  • #11   15. apr 2014 Du er helt skævt på den. Her er et par lektioner: -)

    1. Punkterer du, skyldes det ikke tubeless setup, men at noget laver et hul i dækket.
    2. Du øger risikoen for punktering ved højere tryk
    3. Den bedste måde at undgå noget laver hul, er ved at vælge et andet dæk,
    4. ... virker 2 og 3 ikke, så find et andet sted at kører.

    Det er no-go at bruge dækindlæg i 29"...


  • Mikkel s
    Mikkel s Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
    #12   15. apr 2014 Hmmm. Man øger risikoen ved et LAVT dæktryk!

  • #14   15. apr 2014 +1 til tubeless ready med snask (ik UST det alt for tungt)
    Jeg har endnu ikke haft en punktering med tubeless, men har haft 2 da jeg kørte med slanger. Har kørt 1 år med og 1 år uden slanger.


  • #15   16. apr 2014 Jeg har fået flænger i dækket....

    Til jer der kører med tubeless, hvor højt et dæktryk kører i med?

    Køber et sæt af dem her http://bike.michelin.co.uk/tyres/michelin-wild-race-r-advanced-ultimate

    Og så krydser jeg fingrene for at mine to sæt dæk, er slidte og færdige og at det er grunden...

    En stor fordel ved tubeless er, at hvis en punktering indtræffer, så er chancerne for at den bliver lappet og man kan forsætte eller rulle hjem, relativt stor. Med slange er der ingen mellemvej, enten er den flad eller ej...

    Mens jeg har, en flok mtb oraklers opmærksomhed, er der nogen der bruger kompressor til opfyldning af dæk? Hvis ja, hvilken type opfylder bruger i... Pt bruger jeg normal blæse håndtag, hvor jeg har påsat slangen og ventil hovedet (presta og autoventil), det virker godt, men jeg mangler en der viser dæktryk...


  • #16   16. apr 2014 okay, det er så et dæk jeg ALDRIG ville lave som tubeless på trods af at det er tubeless ready.

    Dets TPI (threads per inch) er meget lavt 110. Vil gætte du køre med højt tryk for ellers er det som om du er ved at køre dækket af i sving?

    Jeg kørte med Continental X-king i race sport udgaven. Dets TPI ligger på 180, det var komplet ubrugeligt at bruge som tubeless. Bevares man kunne, men man mistede alle fordele ved det. Samt jeg punkterede som du gør pga de mange flinte sten der bare skar sig ind i dækket.

    TIl at pumpe har jeg altid brugt alm fodpumpe, også når jeg skulle lave tubeless.


  • #18   16. apr 2014 Michael : præcis pga det du skriver, så er det svært for mig at finde rundt i dæk verdenen.

    Kan du ikke prøve at forklare lidt mere om det du skriver? Jeg kørte sidste sommer me renegade s works og det gik faktisk ok. Hvis du skulle anbefale en dæk til mig med mine krav, hvad ville det så være? Hvad kører profferne med i deres løb, de punktere ikke så tit?

    Evil P : ja det er must. Havde en men det var noget dingelværk, da der skulle sættes en adapter i skiftevis for auto og prespa ventil. Pumper ligeså meget autoventil som prespa. Cykler, trillebør, biler, Sækkevogn. Det må gerne være nemt og hurtigt at skifte imellem de to ventil typer og samtidig dæktryks måler...


  • #20   16. apr 2014 Profferne køre generelt ikke i flintestens områder som lille DK er smiley

    Profferne er altid en dårlig ting at gøre efter. De er ude på en ting, lav vægt og intet andet.

    TPI, er tråde pr inch i dækket. Jo lavere, jo lettere er det. Det er dog også nemmere at punktere.



    profilbillede
  • #21   16. apr 2014 Jeg er vild med den måde profferne gør det på smiley

    Michael : findes der ikke er dæk med lav rullemodstand og masser tpi. Hvad har dine Continental?

    Fed pumpe, har en i samme stil fra specialized og der er ikke så meget pis, udover at den er brugt. Søger dog En til kompressor der er ligeså nem at bruge..


  • #22   16. apr 2014 De havde 180 og var elendige, ved dæktryk under 2.0 havde du fornemmelsen af at du var ved at køre dækket af. Køre du tubeless bør du ikke være over 1.8-2.0 bar tryk.

    jeg vil anbefalde Racing Ralph eller Rocket Ron (har lidt større knopper men ruller fantastisk) i en Evo udgave. Snakeskin hvis du skal være ekstra beskyttet men så vejer det lidt mere.

    Kiggede lige på schwalbe's side, deres opgivelse af TPI hedder så EPI og skal være så lavt som muligt hos dem for at være så punkterfri som muligt. Yes, tak for en standard så man kan finde rundt i det..... eller noget.

    http://www.schwalbetires.com/bike_tires/off-road_tires/racing_ralph_425

    Deres forklaring af EPI (TPI)

    EPI: Ends Per Inch (Threads per Inch):
    Unit for the density of the carcass fabric, measuring the number of nylon threads per square inch of casing material. The higher the EPI, the denser, more supple and lighter the casing is and thus the higher the quality of the tire. Lower EPI casing provides better puncture protection but makes for a stiffer and heavier tire.

    The number stated here represents the EPI count for each individual layer in the three plies of casing. Other companies may give the total number of fabric threads of all layers in the casing construction.




  • #23   16. apr 2014 Continental raceking racesport 180 tpi
    Opgavn vægt 540 gram i str.29x2.2
    Vejede selv 2 til henholdsvis 516 & 518


  • #24   16. apr 2014 Hvis man er racer boy er de her ikke interessante, men ellers kan jeg anbefale Maxxis Ardent 2.25. Ruller hurtigt og afsindigt godt side greb. Ca 28-30 psi

  • Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166
    #25   16. apr 2014 Jeg kører rocket Ron evo for og bag. 1,3 bar / 18-20 psi.
    Det kører fint.


  • #26   16. apr 2014 Har prøvet tubless i 7md. Og aldrig er jeg udgået af så mange løb med dæk problemer. (Og har prøvet alt fra andre dækmærker, lavere tryk, mere latex i..... det virker bare ikke for mig) Så for mig er det er overstået ting. Køre med 26" latex slanger i 29" hjul og det virker bare for mig. Slangen vejer 124g. Og dækket 410g. Og jeg har ikke haft et enste fladt hjul til løb de sidste 8md. Siden jeg skiftede tilbage til slange.

  • #27   16. apr 2014 Jakob s:

    Du har ikke nævnt noget om hvilket latex du har benyttet ?
    Kører med Schwalbe Evo Tripple Compound dæk, som er yderst svære at få 100% tætte pga. de tynde carcass vægge.
    Med den første tubeless opsætning var det noget værre hø og de var svære at holde tætte. (kunne tabe pusten over 3-4 timer, selvom man ikke havde fået noget i dækket)
    Dette blev klaret med snask fra en anden producent.
    Dæk fra samme producent er nu 100% tætte og punkteringer har der aldrig været noget af.

    PS. Tubeless er ikke et vidundermiddel og skal "vedligeholdes" som alt andet.
    Der skal efterfyldes med nyt latex en gang imellem, hvilket dog er super nemt ved at vippe dækket af og hælde lidt nyt snask i, pumpe og videre!


  • #28   16. apr 2014 Kørte med stans. Prøvede 4 typer dæk fra schwalpe og 2 fra specialized og alle fik cut som ikke kunne lukkes af latex. Næsten alle dæk var anbefalinger her fra cg.
    Kørte med 1,8 bar og ved lavere tryk slap dækket fra fælgen. Så efter 7 md. havde jeg ca. 10 næsten nye dæk som jeg ikke kunne bruge uden slange.
    Vil rigtig gerne køre tubeless, men det blev til alt for mange løb som ikke blev gennemført.


  • #29   16. apr 2014 Først og fremmest er der vanvittig forskel på hvilken latex man anvender! Håber du anvender Stan's da den er klart bedst.

    Et par vigtige punkter:
    Min 90ml i første påfyldning af 29"
    Husk ryste flasken ordentligt OG JEG MENER ORDENTLIGT
    og slip lidt på det dæktryk - det er en misforståelse at tro man rykker hurtigere.

    Derudover kan et trik være at lade flasken stå et par dage og derefter suge 1/3 af væsken ud inden du ryster den da det øger antallet fibrer pr ml og derved lettere sealer ved større huller eller højere dæktryk!


  • #30   16. apr 2014 Maxxis aspen 2.1" 120tpi mener de ligger på 500g
    Hurtig dæk god i sving
    nemt at lave tubeless.

    Kører på stans crest fælge


  • #31   17. apr 2014 jeg har kørt tubeless de sidste 4-5 år på schwalbe racing ralph og er kun punkteret 2 gange 1 gang i harzen på RR ust og en gange på RR TL-redy der kom der en flænge i siden hvor den havde en skade i forvejen så tror det med punkteringer er en blanding af forkert dæktryk i forhold til ens vægt og hvilket underlag man køre på

    jeg køre mest i blåbjerg bordrup løv/granskov og sandet klitter

    grusgraven i varde og der er blandet skov og sand/småsten

    og tubeless virker perfekt for mig vejder ca 90 kg og køre med maks 2 bar alt efter underlaget


  • #32   17. apr 2014 Shit det er en forvirrende verden med de her dæk.

    Men for at opsummere, inden jeg får fat i mine dæk, som jeg skal nyde godt af hele sommeren.

    1: ikke for højt dæktryk, med mindre du kører med ust dæk.

    2 : jo flere tråde i dækket jo bedre, kan ikke helt finde ud af om tallet skal være lavt eller højt. Sidder trådene også på kører fladen? Punktere aldrig på siderne af dækket, så hvad nytte har trådene der ?

    3: tubeless kan være en pestilens hvis ikke du har de rigtige dæk og omvendt en himmelsk ting, når det spiller og punkteringer udebliver?

    4: tubeless er at foretrække fremfor slanger, da rullemodstand og evt lapninger sker med det samme. Omvendt er der ikke så meget pis med slange og dæk kombinationen, da det er lige at gå til....


Kommentér på:
Træt af tubeless

Annonce