{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.072 visninger | Oprettet:

Opsætning af 1x9 eller 1x10 {{forumTopicSubject}}

Hejsa går og leger med tanke om at få en klinge foran.
Jeg har denne cykel helt standard: http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain-bikes/product/review-scott-spark-30-09-34492/

Jeg tænker man får vel mest ud af 1x10 kontra 1x9.
Men kan der være 10 speed kassette på mit hjulnav?
Eller er der ikke meget forskel.
Skal man have en chainguide på?
Hvordan tilpasser man kædelængden?
Hvilken kassette og tandhjul burde jeg vælge?

Jeg er bare motionist, så det er lige så meget for lir effekten...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opsætning af 1x9 eller 1x10
  • #1   23. nov 2014 Du skal hvertfald overveje din gearing. Hvis du osse kører på stigninger i skoven. Men bruger alligevel den lille klinge foran af og til.
    Så en 32-34 foran. Også 11-34 måske 11-36 bag på.


  • #2   23. nov 2014 Jeg kører i det nordjyske og har 34t foran og en 11-36 bag og har ikke mødt nogen steder jeg ikke kunne komme op, men det kan godt give lidt syre hvis stigningerne er meget lange smiley
    Jeg kører uden chainguide men har en bagskifter der kan låses.


  • #3   24. nov 2014 Jeg har konverterer til 1x9 med en 32T foran og 11-34 bagpå. Det fungerer rigtig godt. Jeg savner meget sjældent lavere gear. Jeg kører uden chainguide og har endnu ikke tabt kæden.

    Jeg købte sådan en http://www.superstarcomponents.com/en/i-o-chainring-narrow-wide-style.htm og så skal du have et sæt kortere bolte og så er du kørende.

    Mht 1x9 vs 1x10 så er forskellen, at med 1x9 skal du vælge om du vil have 12-36 eller 11-34 da der ikke, mig bekendt, findes 11-36 i 9 speed.


  • #4   24. nov 2014 Det største problem ved 1x9 eller 1x10 er ikke at få tilstrækkelig lave gear, men at få højt gear. Smider du en extender på (40 eller 42T) kassetten, så burde du kunne komme op at alle stigninger i dk med 30 eller 32T foran. Det er ikke så nemt at gå den modsatte vej.

    Kører du fully, så skal du have en chain guide eller bagskifter med kobling.

    Hvorvidt der kan være en 10 speed på din body, ved jeg ikke, men langt de fleste der kan tage 9 speed, kan også tage 10 speed. Jeg ville klart vælge 10speed, ellers kan springet mellem hvert gear blive stort hvis det skal dække samme område.

    Hvad der er mere vigtigt er monteringen af klingen foran. Kan den sidde på dit nuværende kranksæt eller spider? Den skal sidde i nogenlunde center i forhold til kassetten, ellers bliver kædelinien skæv. Når kæden sidder i midten af kassetten, skal de to pully hjul være på linie.


  • #5   25. nov 2014 Kan man finde en en klinge til et x5 kranksæt? Eller er man nød til og skifte krank for og kunne køre 1x9

  • #6   28. nov 2014 Mener x5 har klinger med 104 bcd - så ja, du kan godt få en nw til din x5

Kommentér på:
Opsætning af 1x9 eller 1x10

Annonce