{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.971 visninger | Oprettet:

Nedgradere til kun 1 klinge {{forumTopicSubject}}

Jeg pendler efterhånden kun på min Mountainbike , er det muligt at gøre den lidt mere simpel ved at pille forskifteren af og kun køre med 1 stk klinge?

Vil gerne undgå al vedligehold og justering at forskifter, kæde der skralder mod den osv, og så bare køre på 1 klinge.

Derved ville jeg også bruge bagskifteren mere aktivt... Lige nu kører jeg næsten kun på de 3 mindste tandhjul bagerst...


Kommentarer på:  Nedgradere til kun 1 klinge
  • #1   16. dec 2014 Søg i forummet på 1x10 og det vælter frem med hvordan smiley

  • #2   16. dec 2014 Uhhh smiley

  • #3   16. dec 2014 Nu har jeg lige læst en masse igennem, og det ser ud som om alle vil købe noget nyt og montere...

    Jeg tænker mere på bare at forsimple det jeg allerede har? Køre på en af de klinger der allerede er på cyklen. Og fjerne 2 + forskifteren... Så kæden altid kører frit uanset justering...


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #4   16. dec 2014 Fjern alle 3 klinger og sæt den store der hvor den mellemstore sad, og woila så er der kun 1 foran

  • #5   16. dec 2014 Maller: Elendig idé. for at sige det mildt. Klingen er for det første alt for stor, og den er desuden ikke lavet til at køre uden skifter, hvilket betyder at han ville tabe kæden konstant..

    SimonT: Køb en narrow/wide klinge i en passende størrelse (nok mellem 32 og 36 tænder), og sæt den der hvor din midterste klinge sidder nu. Til at starte med er det nok, men hvis du gerne ville have lidt lavere gear, så kan du købe et one-up tandhjul med 40 eller 42 tænder til din kassette. Se eventuelt min NS Clash, hvor jeg har skiftet fra 1x8 til 1x10, med N/W klinge og one-up tandhjul bagpå.


  • #6   16. dec 2014 Jeg er ganske tilfreds med den midterste klinge... Kan jeg ikke bare fjerne den mindste og største og kære med det?

  • #7   16. dec 2014 så skal du beholde din forskifter på smiley ellers kan kæden falde af da den ikke har forskifteren til at holde sig på, ellers skal du have et tandhjul med en anden type tænder som holder på kæden.

  • #8   16. dec 2014 Ahh, sulans... Vidste ikke at forskifteren holder sammen på det hele. Troede kun den rører kæden når den skal flytte kæden fra den ene klinge til den anden...

    Men hvis ligefrem holder kæden på plads, så er det vel også ganske utopisk at få den perfekte justering, så cyklen ikke "rasler". Jeg synes nu bare ikke min kæde skraber mod forskifteren hele tiden...?


  • #9   16. dec 2014 Tænderne er lavet til at kæden skal kunne tvinges af, når du skal skifte. De er simpelthen ikke høje nok til at holde den fast hele tiden. Det er ikke noget problem når du bare cykler ud af en glat asfaltvej, men kører du ud over en kantsten vil kæden hoppe og så er der mulighed for at den ryger af, her holder forskifteren kæden på rette spor sidevejs.

    Derfor monterer man en anden slags der er lavet til formålet når man vil køre uden forskifter.

    Husk at bide mærke i hvilke tandantal der er på din foretrukne klinge og fin en der matcher.


  • #10   16. dec 2014 Du kan godt fjerne de klinger. Så skal du måske have nye klingebolte da dem har nu måske er for lange til en klinge. Og så piller du kabel og skiftegreb til forskifteren af, og justere forskiften med stopskruene så den sidder over din centerklinge og dermed fungerer som chainguide. Du burde kunne justere den imd så kæden ikke køre imod den.


  • #11   16. dec 2014 Got it smiley tak for forklaring...

    Hedder de noget specielt, de klinger der holder fast? Hvad skal man søge efter? Og evt hvor?


  • #12   16. dec 2014 De kaldes i folkmunde for Narrow/Wide men hver producent har deres egne navne. sram opfandt det, men der er utallige aftermarket producenter der laver dem.
    RacFace, Hope, OneUp Components, Absolute Black, Superstar Components, Wolftooth. Plus flere lave


  • #13   16. dec 2014 arhhh drenge slap af, som pentler kan han da sagtens køre på den originale klinge...

    pil du bare de 2 af og den skifter du ikke skal bruge, bare sørg for at kort kæden af, og hvis du køre ned af trapper osv, så klik lige en 3-4 gear ned så kæden er stram.


  • #14   16. dec 2014 Frederik: Kørte med den originale klinge det første stykke tid på min pendler-Kona. Det fungerede ikke særlig godt, så jeg købte en billig klinge, som var designet til singlespeed, og det hjalp utrolig meget. Man behøver ikke narrow wide for at pendle på cyklen, men en singlespeed klinge gør det noget bedre at køre på. smiley

  • #15   16. dec 2014 jeg har kørt med mellem klingen fra et xt kranksæt, som har de mindste tænder i verden, ingen problemer - så må man sætte den kæde på igen de 10 gange om året den ryger af


  • #16   16. dec 2014 God point! Jeg prøver mig frem...

  • #17   17. dec 2014 Nedgradere? Du mener opgradere. http://www.superstarcomponents.com/en/i-o-chainring-narrow-wide-style.htm og så nogle kortere klingebolte. Af med de gamle klinger, på med den nye og vupti.

Kommentér på:
Nedgradere til kun 1 klinge

Annonce