{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sænkning af dobbeltkronet gaffel
  • #1   17. dec 2014 Husker det som om FOX's ældre modeller kunne. Af ren og skær nysgerrighed; hvorfor ville du sænke en DH gaffel?

  • #2   18. dec 2014 De lidt ældre fox40 med fjeder kan sænkes på få minutter.
    Der ligger nogle plastik spacers, som skal flyttes fra toppen til bunden så vidt jeg husker. De ligger ved fjederen.

    Ved faktisk ikke helt med de nye fox40 da de jo er luft, fit cartridge etcetc. Jeg ved at du kan shim den så den kan optimeres som en bagdæmper, og du kan reducere luftkammeret(så hvis du er fed virker det ligesom at sætte en hårdere fjeder i) smiley

    Boxxeren kan godt sænkes også, men igen ved jeg ikke helt hvad der skal gøres med den, har rodet en del med boxxer, men aldrig sænket en. Nogen med nogle spacers når det er luft gafler smiley

    Tjek tftuned eller ring til distributøren smiley

    Men ja, hvorfor... Fox36 eller Pike er pisse fede gafler.
    Du kan bare købe en 36 talas som går fra 140-180mm... smiley


  • #3   18. dec 2014 Med en Fox 40 sænket får du en helt unødvendig stivhed.
    Pike, Marzocchi 55/66 og Fox 36 er udviklet til omkring de 140-180mm vandring, så hvorfor ikke tage én af dem ?


  • #4   18. dec 2014 har en fox 36 på min cykel pt. kunne bare godt tænke mig at lege lidt med en dobbeltkronet. mest for sjov skyld. elsker bare generelt at rode med forgafler og har altid gerne ville køre rundt med en fox 40. jeg ved ærligt talt ikke hvordan jeg skal argumentere for at gøre det udover at gøre det bare for at gøre fordi jeg har lyst til det smiley

    det kunne bare være en fed opgradering på min covert. det er primært for hobbyens skyld og at lave noget der er lidt ud over det sædvanlige. smiley

    nu har jeg skildt min 36'er ad et par gange og sænket/hævet den + givet den service. og det er jo egentligt en meget simpel ting at sænke dem så tænker at hvis de nyere fox 40 har luft affjedring i stedet for en fjeder man skal skære til i den rigtige længde så ville det være nemt nok at smide et par spacere i og få den ned på 160 uden de store problemer?


  • #6   19. dec 2014 Ja ok. Min helt ærlige mening, så vil det se hul i hovedet ud at sætte en dbl krone på den cykel.

    Min cykel hjerne håber inderligt på at, du køber dig en 2015 kashima 36, måske på 170mm så kan du jo lege lidt med den smiley

    Hvis den du ikke har nu, er fit cartridge eller på luft, så tror jeg det er sjovere at lege med den end en gammel fox40.

    Og for lige at understrege, det vil se dosk ud på din smarte cykel ??


  • #7   19. dec 2014 Men tror du ikke det bliver lidt irriterende at have en begrænsning på, hvor meget du kan dreje dit styr, når det nu er en AM cykel?

  • #8   19. dec 2014 det er muligt at det bliver nedern med begrænsningen af hvor jeg kan dreje. men jeg ved heller ikke om jeg tør. læste noget om at vægten på en dobbeltkronet kunne stresse et stel der ikke er bygget til dobbeltkronede gafler så head tuben muligvis kunne knække smiley


  • #9   19. dec 2014 Vægten? Det har jeg godt nok aldrig hørt om.
    Det lyder underligt, at en 3kg gaffel kan knække dit kronrør. En ældre enkeltkrone med 160mm vejer grangiveligt også for meget så, eehehehe smiley

    Længden kan knække dit kronrør, hvis geometrien ikke er lavet til en given længde vil du stresse materialet og knække den.
    Jeg siger dermed ikke at det vil ske, men det kan smiley


  • #10   19. dec 2014 Rene p jeg læste det i en tråd lignende min på andet forum omkring specialized enduro hvor der var en der hævdede at den øgede vægt med tiden kan ligge så meget stress på stellet at man risikere at knække head tuben af. Om det holder ved jeg ikke men det lyder dog ikke helt tosset i mine ører. En Fox 40 rc2 fit vejer 2,71 kilo hvor min float 36 på 160 vejer lige godt 2 kilo udfra hvad jeg kan finde om det på nettet. Det er 700 gram mere for Fox 40'eren. Om det så har en betydning ved jeg ikke men synes det lyder meget rigtigt at mere vægt er lig med mere stress?

  • #11   19. dec 2014 Det lyder helt hul i hovedet for mig.

    Nogle enkelt kroner vejer under 2 kg, og nogle over 3 kg... så nogle cykler må ikke køre med den ene men den anden... Det holder ikke helt, så skal producenterne jo have det slags skrevet på deres cykler. Eks. kommer en serie af cykler jo heller ikke med den samme gaffel, altså de kommer jo ikke alle med den dyreste og letteste gaffel. Der er billige modeller og de kommer oftest med noget tungt i forhold til den dyreste smiley

    Kronrørs vinkel, thats it. Forkert geometri, forkerte køre egenskaber, etc


  • #12   19. dec 2014 det har du nok meget ret i rene. jeg skal ikke kunne sige det selv. det virker bare logisk at jo mere vægt jo mere stress.

    men hul i det nu ved jeg at en fox 40 rc2 som evil linkede til kan sænkes. så er det bare at finde ud af det med geometrien smiley


  • #13   19. dec 2014 nu har jeg fundet ud af man kan køre med en 180mm gaffel på coverten uden at man fucker med garantien på rammen. http://singletrackworld.com/forum/topic/170mm-forks-on-a-covert

    så spørgsmålet er vel så aksel til krone længden på en fox 40 i forhold til en fox 36 på 160-180mm?

    fandt så dette i en tråd på pinkbike

    FOX

    All models +/- 5mm

    F80: 450.9mm
    F90: 460.9mm
    F100: 470.9mm
    F120: 490.9mm
    Float, Talas, Van 130: 500.9mm
    Float, Talas, Van 140: 510.9mm (08 Talas: 515mm)
    Talas 150: 520.9mm
    Float, Talas, Van 160: 545.3mm
    Fox 40 180: 545.8mm
    Fox 40 203: 571.2mm

    ifølge den er aksel til krone længden kun 0.5mm forskellelig imellem en fox 40 180 og den 36 float 160 jeg kører med nu. så hvis jeg sænkede en fox 40 til 160mm ville jeg ikke overskride rammens garanti hvis jeg har forstået det helt rigtigt? er der andre faktorer end længden på gaflen jeg skal tage forbehold for?


  • #15   20. dec 2014 Ja lige præcis smiley

    Float, Talas, Van 160: 545.3mm
    Fox 40 180: 545.8mm
    Har vel så lille en forskel at den ikke mærkes...

    Jeg kan godt mærke at du bare er game på den fox40, men jeg forstår det virkelig ikke smiley

    36'eren er bare guf, og med 2015 kashima fit cartridge, tapered etc er den bare lige sagen for sådan en Covet !! Stiv som Rocco og med gold olie glider den bare som i en smask vådt... dustwiper smiley


  • #16   20. dec 2014 Ha ha. Rene det gælder lidt for mig om ikke at kede mig og hele tiden prøve noget nyt og have projekter igang. Kan godt se at det virker hul i hovedet men jeg synes alligevel at det kunne være sjovt at prøve af. Har desværre ikke råd til en helt ny Fox med kashima og derudaf. Er også tilfreds nok med min float 36. Men ja jeg kan nok ikke argumentere bedre for det end at jeg personligt synes at det kunne være sjovt at prøve uanset hvor praktisk/upraktisk det er. I øvrigt ville jeg jo så kunne være ham der prøvede det af og kunne dele erfaringer med alle andre der har tænkt på netop dette og fortælle om hvor vidt det kan betale sig eller ej. Nogen skal jo gøre det for at man finder ud af det. smiley men havde tænkt mig at finde en ældre Fox 40 rc2 og så igang med det. Kan jo altid hæve den igen og sælge den videre hvis det ikke fungere og så har jeg prøvet det smiley

  • #17   21. dec 2014 Ja, du har fuldstændig ret og jeg kan godt se det sjove i det og at prøve noget nyt.

    Nu ser jeg en hel del fox gafler til dagligt og der er som sådan altså ikke den store forskel. Der er derfor jeg skriver at jeg synes du skal prøve en FIT gaffel frem for sådan en gammel satan. Det er jo nærmest bare din 36'er om igen smiley

    FIT gaflen er derimod med blære og luft og derved lidt anderledes end den gamle rc2 med fjeder smiley


  • #18   21. dec 2014 Er der ikke nogle af se ældre der er på luft? 2010, 2011?

  • #19   21. dec 2014 Så vidt jeg husker begyndte de først med luft-40'erne i 2014

  • #20   21. dec 2014 http://www.cykelgalleri.dk/galleri/10988-intense_tracer_vp
    med sænket Fox 40


  • #21   21. dec 2014 fuck hvor fedt. det er ærgelig at han ikke har været aktiv siden 2010 så jeg kunne spørge nærmere omkring hvordan han har gjort. super. så skal jeg bare finde en brugt fox 40 smiley

  • #22   21. dec 2014 Du kunne jo eventuelt forsøge at overtale ham her til et salg i stedet: http://www.cykelgalleri.dk/marked/reservedele/fox-40-byttes/61049

  • #23   22. dec 2014 Det blir nok lidt problematisk når jeg bor i Kbh smiley men der en til salg på den blå avis til 5000 her i Københavns området der vidst også er en lidt nyere version. Tror den er fra mellem 2010-2013. Underbenene ligner i hvert fald meget dem på de nyeste årgange så hut jeg visker smiley

Kommentér på:
Sænkning af dobbeltkronet gaffel

Annonce