{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.948 visninger | Oprettet:

Problemer med slør i styrfittings {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Jeg har en Felt F5 racer fra 2012 som jeg er glad for. Efter jeg på et tidspunkt ville ændre højden på mit styr, har jeg siden da haft lidt slør i styrfittings. Jeg har ikke haft noget taget af andet end styret og spacer'ne. Men siden da har jeg bare ikke kunne stramme det ordentligt sammen med bolten oppe i top-cappen? Det er som om den lige præcis mangler 1-2 mm. mere spacer for at det hele passer sammen. Plejer der muligvis at være noget skive/ring også udover spacere? Jeg har vedhæftet et billede af der, hvor jeg mistænker den for at være gal? der er nemlig "hul" ind for neden under alle spacers.

Håber nogen forstår det jeg mener? smiley


Kommentarer på:  Problemer med slør i styrfittings
  • #1   27. mar 2015 Afmonter top-cap og se om stilken på gaflen stikker op over kanten på din frempind.
    Hvis den gør det, så har du misset noget da du havde det afmonteret / samlede sidst.

    Ellers burde du kunne spænde det sammen.


  • #2   27. mar 2015 Der er nemlig en hel spacer over enden på stilken, så tværtimod stikker den ikke over kanten på min frempind, og det er netop det der undrer mig? Jeg burde jo - som du siger - kunne spænde det sammen, men den vil bare ikke spænde ordentlig?

  • #3   27. mar 2015 Måske din bolt som sidder i forgaflen er gået sig en tur ?
    Kan ikke huske hvad bolten hedder.


  • #4   27. mar 2015 Den hedder vel "bolt" ? smiley
    Du mener den man spænder det hele med, den som stikkes ned ved top-cappen?


  • #5   27. mar 2015 Altså jeg kan godt spænde bolten så det hele virker stramt, men stadig er der slør, og en af mine spacere ligger løs? Det virker seriøst for mærkeligt..

  • #6   27. mar 2015 Måtte lige på nettet en tur og søge!
    Mener den har et andet navn, men det er den som på linket bliver kaldt "stjerne".

    Edit:
    Link:
    http://www.cykel-fix.dk/da/styrfittings-og-aheadset/18394-fsa-topcap-inkl-stjerne-og-bolt-5707965134096.html#axzz3Vbj5Nksv

    Den er monteret nede i stilken på forgaflen og det er den som bolten skrues fast i.
    Den kan enten være gået løs udvendigt (Mellem "stjernen" og stilken) Eller gevindet i hullet hvor du skruer bolten i (M5 gevind tror jeg det er) er gået i stykker.
    Det kan også være gevindet er gået på selve bolten som du skruer gennem top-cappen.

    Det er svært at sige uden at kunne se det smiley

    Mit forslag:
    Tag frempind af og skru bolten direkte ned i "stjernen" uden top-cap eller frempind monteret og se om "stjernen" sidder løst.


  • #7   27. mar 2015 Tag et billede hvor du har topcapen af.
    Spacerne skal ikke ligge løst - men der vil altid være et lille gab mellem spaceren nederest og rammen, så det ikke ligger og køre op af hinanden.


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 496
    #8   27. mar 2015 Du løsner først de to bolte der holder frempinden, derefter spænder du bolten i topcappen, den spændes så meget, at der ikke er slør, men ikke så meget at styrfittings går stramt.
    Til sidst spænder du frempinden fast igen


  • #9   27. mar 2015 hvis du ikke får det fikset, så send en beske dog kig forbi Højbjerg, så giver jeg et nap med.

  • #10   27. mar 2015 Tak fordi I alle gider bruge tid på at hjælpe!
    Stefan: Det vil jeg helt sikkert prøve i morgen og så se om det er det..
    Bjørner: Det er modtaget smiley så er jeg det klogere! tak!
    jørn N: I know, det er sådan man spænder det hele ja smiley men har forsøgt det flere gange for at se, om jeg gør noget forkert, men kan denne gang godt nok ikke se hvad der kan være galt, men som Stefan siger, er det nok en ide at kigge om "stjernen" sidder løs eller gevindet er i stykker. Mange tak! Jeg skriver hvis jeg finder en løsning i morgen smiley

    Ellers må den ned til den lokale cykelhandler mandag.. Bare ærgeligt, for jeg står og gerne ville have været med PP Cycling i morgen til 100 km. træning smiley


  • #11   27. mar 2015 En sidste mulighed som jeg kan komme på:
    Du har husket at montere den lille alu-ring helt nede ved lejet ?
    Det koniske skal vende ned mod lejet, da det er dette som klemmer sammen om gaflen, når top-cappen spændes.
    http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/hope-crown-race/rp-prod2095

    Denne fik jeg selv forlagt på et tidspunkt og havde præcis samme problem som dig (Prøvede at skille og samle mange gange inden jeg fandt ud af at jeg manglede den) smiley



  • #12   27. mar 2015 Jamen det kan sq da godt være det er sådan en jeg mangler! Men synes bare ikke jeg har "tabt" den før, hvor jeg har skillet det ad, men det kan da godt være.. Jeg tjekker op på det hele i morgen.. Hvor skal den sidde henne? Lige under det store og nederste spacer på mit billede?

  • #13   27. mar 2015 Den skal ligge som det første oven på lejet.
    Den koniske side nedad.
    Det koniske i lejet og denne bøsning sørger for at klemme om gaflen når det spændes sammen.

    Måske dette kan hjælpe:
    https://www.youtube.com/watch?v=f3oYkwP1TsQ

    God arbejdslyst smiley


  • #14   27. mar 2015 Tak! Jeg kigger på det smiley


Kommentér på:
Problemer med slør i styrfittings

Annonce